Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 149) w dniu 13-12-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (149.)

w dniu 13 grudnia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018 (druk senacki nr 1046, druki sejmowe nr 3054 i 3079).

(Początek posiedzenia o godzinie 08 minut 15)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Mamy kworum, zatem możemy rozpoczynać, Panie Ministrze.

Witam państwa serdecznie na sto czterdziestym dziewiątym posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018 (druk senacki nr 1046, druki sejmowe nr 3054 i 3079)

Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018; druk senacki nr 1046.

Witam serdecznie panów ministrów wraz ze współpracownikami. Lista obecności jest załączona do protokołu.

Czy na sali są osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową? Nie ma takich osób. Dziękuję bardzo.

Informuję państwa o odbywającej się transmisji internetowej naszych obrad.

Przystępujemy do rozpatrzenia ustawy. Jest to przedłożenie rządowe. Do reprezentowania rządu upoważniony jest minister finansów.

Bardzo proszę, Panie Ministrze, o przedstawienie ustawy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo!

Mam zaszczyt przedstawić ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018. Te regulacje są oczywiście związane z realizacją tegorocznego budżetu państwa i umożliwią przeznaczenie części zablokowanych środków przez poszczególnych dysponentów zgodnie z ustawą o finansach publicznych na cele wskazane w projektowanej ustawie.

Wspomniane oszczędności wynikają przede wszystkim z dobrej sytuacji na rynku pracy i mniejszego zapotrzebowania na dotacje z budżetu państwa do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, to jest jedno główne źródło, a także z mniejszego zapotrzebowania na środki w ramach środków własnych do Unii Europejskiej. W zeszłym roku, w roku 2017, składka do Unii Europejskiej została nadpłacona, w związku z tym w tym roku w ramach rozliczenia tej nadpłaty możemy te środki zaoszczędzić.

Tak naprawdę ta ustawa dokonuje przesunięcia wydatków budżetu państwa w ramach dostępnych blokad i, co jest istotne, nie zmienia zasadniczych parametrów ekonomicznych, tzn. nie wpływa na deficyt sektora finansów publicznych, ponieważ wszystkie te przesunięcia, z wyjątkiem drobnej kwoty na Kartę Dużej Rodziny, są neutralne z punktu widzenia ESO, zgodnie z metodologią unijną one nie wpływają na deficyt sektora finansów publicznych. Tak jak mówiłem, możliwość wprowadzenia takiej ustawy czy uchwalenia takiej ustawy wynika tak naprawdę z generalnie dobrej sytuacji gospodarczej, a przede wszystkim dobrej sytuacji na rynku pracy.

Jeśli chodzi o cele, na które te środki w ramach ustawy miałyby być przeznaczone, to są one następujące. Po pierwsze, są tu dodatkowe środki dla Narodowego Funduszu Zdrowia w kwocie 1 miliarda 800 milionów z przeznaczeniem na zwiększenie funduszu zapasowego, dodatkowo przewidujemy także przekazanie do Narodowego Funduszu Zdrowia dotacji w wysokości ponad 320 milionów zł z przeznaczeniem na finansowanie w formie ryczałtu świadczeń opieki zdrowotnej za osoby nieubezpieczone. Po drugie, w ustawie zawarto przepisy dotyczące finansowania restrukturyzacji górnictwa, jest tu kwota 150 milionów zł, zaplanowano także środki dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację pomocy dla gospodarstw rolnych i producentów rolnych z tytułu suszy, która nastąpiła w bieżącym roku, to jest kwota 715,5 miliona zł. Kolejne rozwiązanie to umożliwienie przeznaczenia środków w wysokości 1 miliarda 800 milionów zł na objęcie przez Skarb Państwa akcji spółki PKP PLK, Polskie Linie Kolejowe, co wpłynie na poprawę struktury właścicielskiej tego narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej, a podniesienie kapitału zakładowego przyczyni się też do wzmocnienia spółki realizującej te duże projekty inwestycyjne w ramach kolejowego programu rządowego.

Kolejny cel to zasilenie Funduszu Reprywatyzacji. Przeznaczamy z budżetu państwa środki w wysokości do 2 miliardów 100 milionów zł na zasilenie Funduszu Reprywatyzacji, o którym mowa w ustawie o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników. Te środki będą przeznaczone na realizację projektów inwestycyjnych, stanowiąc dodatkowy mechanizm aktywnego oddziaływania na gospodarkę. W tej samej ustawie, o której mówimy, przewidziano również nowelizację ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, która polega na umożliwieniu udzielenia jeszcze w tym roku dotacji celowej z budżetu państwa w wysokości 1 miliarda 100 milionów zł, tak aby ten fundusz mógł płynnie zacząć działalność już w styczniu przyszłego roku. Tak jak wspominałem, w ustawie proponuje się również zwiększenie limitu wydatków na finansowanie uprawnień ustawowych do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w ramach Karty Dużej Rodziny.

W ramach poprawek poselskich Sejm rozszerzył propozycje dotyczące przekazania dodatkowych środków z budżetu państwa, po pierwsze, do Funduszu Rezerwy Demograficznej w wysokości 2 miliardów zł, po drugie, do Funduszu Emerytur Pomostowych w wysokości 1 miliarda zł. Ostatnia poprawka, która została wprowadzona w Sejmie, dotyczy przeniesienia wydatków do wysokości 12 milionów zł z budżetu ministra obrony narodowej do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z przeznaczeniem na realizację wydatków wynikających z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, ale to także w ramach tych 2% przeznaczonych w ustawie na obronność.

Tak jak powiedziałem, ta ustawa nie zmienia głównych parametrów makroekonomicznych i nie powoduje zwiększenia deficytu sektora finansów publicznych, ale umożliwia efektywne wykorzystanie oszczędności, o których mówiłem, przede wszystkim wynikających z dobrej sytuacji gospodarczej. Zwracam się zatem z uprzejmą prośbą o wyrażenie pozytywnej opinii o rozwiązaniach zawartych w tej ustawie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne nie zgłasza do tej ustawy uwag, z wyjątkiem jednej sprawy. Jest w tej ustawie pewna wada, bardziej w sztuce legislacji, w zakresie art. 1 pkt 3, gdzie są nowelizowane 3 ustawy. Normalnie powinno to mieć postać odrębnych artykułów, ale ze względu na epizodyczny charakter tych przepisów i na to, że ta ustawa ekspiruje z systemu, nie zgłaszamy propozycji o charakterze legislacyjnym. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

Pan senator Czarnobaj. Proszę bardzo.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Czy moglibyśmy otrzymać bliższe informacje dotyczące poprawek wprowadzonych przez Sejm w czasie debaty, dotyczących tych 2 miliardów zł i tych pozostałych funduszy? Jak posłowie to argumentowali, na jakie to jest cele, jakie zadania miałyby być z tego realizowane?

Przy tym mam pytanie: czy my też możemy się tak pobawić i parę miliardów dodać do jakiegoś funduszu? Panie Ministrze, może są jeszcze jakieś środki, które moglibyśmy… Mamy tu w Senacie parę pomysłów, już nie tylko w odniesieniu do tej rezerwy, ale tak w ogóle. Nie będę składał tych propozycji, jak pan powie, że już nie ma pieniędzy, że już w Sejmie wszystko zostało wyczerpane. Jeśli tak jest, to już nie będziemy składać takich wniosków.

A teraz jeszcze zapytam, czy mógłbym otrzymać bliższe informacje dotyczące przekazania tego 1 miliarda 800 milionów na fundusz zapasowy do NFZ. Jakie to cele i zadania mają być z tego realizowane? To jest drugie pytanie.

Powiedział pan minister, że kwota 1 miliarda 800 zostanie przekazana do PKP Polskich Linii Kolejowych na poprawę struktury. No wiadomo, że jak się 1 miliard 800 dołoży, to struktura się poprawi, co tu więcej można powiedzieć. A co poza tą poprawą struktury, oprócz wydania 1 miliarda 800 i szczytnego założenia poprawy struktury będzie realizowane?

I ostatnie pytanie. Pan minister powiedział o kwestii Funduszu Dróg Samorządowych. Jako były samorządowiec powiem, że pieniądze dokładane do tego funduszu zawsze cieszą. Tyle że pan minister powiedział tak, zanotowałem sobie: dołożenie 1 miliarda 100 milionów pozwoli płynnie działać od stycznia. Zatem rozumiem, że bez tego 1 miliarda, tak logicznie, patrząc wstecz, bez tego 1 miliarda 100 fundusz nie działał płynnie. Dopiero czekamy na korektę, jest 1 miliard 100 i zaczynamy działać płynnie. To jest jedno pytanie z tym związane.

I drugie, Panie Ministrze. Czy moglibyśmy dostać informację, ile z funduszu drogowego w tym roku będzie wydane, a jaka łączna kwota jest planowana na rok przyszły? Ja rozumiem, że 1 miliard 100 milionów to będzie zakwalifikowane jeszcze jako wydatki tegoroczne. Gdyby można to tak rozbić… Ja wiem, że to może raczej przy okazji omawiania budżetu będziemy o tym rozmawiali, ale jeśli pan minister lub któryś z ministrów, który zajmuje się funduszem drogowym, ma jakąś wiedzę na ten temat, to prosilibyśmy o taką krótką informację. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów chce zabrać głos?

Pan senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Chciałbym zapytać o taką sprawę. Ponieważ większość środków, które zostaną rozdysponowane w ramach tej ustawy, to są środki pochodzące z dodatkowych czy nadzwyczajnych dochodów w ciągu roku, dlaczego nie podjęliście państwo decyzji, że te środki będą jednak przeznaczane na obniżenie deficytu budżetu państwa. Środki powinny być planowane, powiedzmy, od roku przyszłego według normalnego już trybu, prawda? Czyli środki przeznaczane na poszczególne cele powinny być na nie wydatkowane. W ustawie mówi się nawet o tym, że to będą środki niewygasające. Prawda? Czy nie lepsze dla takiej czystości budżetowej byłoby zastosowanie zasady, że te dochody będą sprzyjały czy będą przeznaczane na obniżenie deficytu, a w roku przyszłym środki będą przeznaczane od nowa?

I drugie pytanie. Jaki w takim razie państwo przewidujecie deficyt budżetowy? Jaki on będzie na koniec roku lub jaki jest w tej chwili? Jak on się zachowuje? Pytam, bo wczoraj na posiedzeniu plenarnym otrzymaliśmy taką informację, była ona przedstawiana, że jest nawet nadwyżka ponad ten deficyt czy że dochody są wyższe niż wydatki. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś jeszcze z państwa senatorów ma pytanie?

Ja mam takie pytanie. Pan minister na początku wspomniał o tym, że zostały zaoszczędzone środki, została zmniejszona wpłata do FUS, a także składka do Unii Europejskiej w 2017 r. została nadpłacona. Jakie to są wartości w obu tych przypadkach?

Bardzo proszę o odpowiedź.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Dziękuję bardzo.

Jeśli chodzi o dodatkowe poprawki czy dodatkowe środki, to już są… Polega to na tym, że najpierw musimy wiedzieć, a tak naprawdę już mieć blokady w budżecie państwa od poszczególnych dysponentów, tzn. musimy wiedzieć, że te środki na pewno nie zostaną wydane. Teraz jesteśmy jeszcze przed końcem roku, więc tak do końca, ostatecznie nie wiemy, jakie środki nie zostaną wydane w ramach budżetu bieżącego roku, ale te, o których już wiemy, zostały zablokowane i w związku z tym one już mogą być przeznaczone… To znaczy o nich już wiemy, że nie będą wydane na cele, na które zostały przeznaczone. Mówiłem, że przede wszystkim dotyczy to FUS, mniejszych wpłat do FUS oraz – tak jak pan przewodniczący powiedział – mniejszych wpłat w ramach środków własnych Unii Europejskiej. To są te 2 główne źródła, które są w ramach tych blokad. Jest jeszcze 1 źródło, tj. obsługa długu krajowego. To też są takie naturalne oszczędności, które wynikają z systematycznego obniżania długu publicznego i tym samym potrzeby mniejszego finansowania tego długu. To są kwoty, o które… Może zacznę od odpowiedzi na pytanie pana przewodniczącego. To jest kwota prawie 1 miliarda zł, jeśli chodzi o środki własne Unii Europejskiej, 1 miliard zł z obsługi długu krajowego, 5 miliardów 700 milionów było pierwotnie, jeśli chodzi o Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ale tam doszły jeszcze 3 miliardy, które zgłosił Sejm, więc to też jest to źródło. Cała reszta to są drobne blokady, które zostały wdrożone przez wielu innych dysponentów. To są tak naprawdę te naturalne oszczędności, które zawsze się rodzą w ramach realizacji budżetu państwa, one cały czas, na bieżąco spływają. Dlatego też trudno mi powiedzieć, jak to ostatecznie będzie, bo grudzień to jest właśnie taki miesiąc, w którym te blokady się realizują i w którym coraz więcej wiemy o wykonaniu budżetu państwa, ale też trzeba zauważyć, że bardzo duże środki – tak jest zazwyczaj, tak jest też w tym roku – są przewidziane do wydatkowania na ostatnie 3 dni grudnia, w związku z czym tak naprawdę trudno ostatecznie powiedzieć, jakie te oszczędności naturalne będą, czy te wszystkie płatności się zrealizują. A te, o których tu mówimy, to są już pewne blokady, pewne oszczędności, których więcej nie ma, czyli obecnie nie można przeznaczyć środków na inne cele, bo ich więcej nie ma.

(Senator Kazimierz Kleina: Czyli jaka będzie łączna wielkość tych blokad?)

Łączna wielkość, która jest obecna przewidziana w ustawie, to jest mniej więcej 11 miliardów zł.

Jeśli chodzi o te poprawki poselskie, wygląda to tak. Ponieważ cały czas jesteśmy w kontakcie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, a on niejako cały czas monitoruje to swoje wykonanie i swoje potrzeby, wpływ składek, zmienność wpływu składek, zdecydowaliśmy się poprzeć takie poprawki, co do których ostatecznie uzyskaliśmy też potwierdzenie ze strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, chodzi o te dodatkowe 3 miliardy zł. Przy czym nie są to, tak jak pan senator powiedział, jakieś fundusze, to jest Fundusz Rezerwy Demograficznej i Fundusz Emerytur Pomostowych.

Jeśli chodzi o Fundusz Emerytur Pomostowych, to my widzimy, że następuje skokowy przyrost wydatków w kolejnych latach. Ponieważ sytuacja jest dobra, jeśli chodzi o FUS i o gospodarkę, postanowiliśmy wyrównać czy spłaszczyć kolejne wypłaty z budżetu państwa w kolejnych latach z Funduszu Emerytur Pomostowych, tak aby te środki mogły tam funkcjonować i aby to płynnie można było realizować.

Jeśli chodzi o FRD, to mamy tu do czynienia z procedowaną obecnie w Sejmie… zdaje się, jeszcze na poziomie rządu ustawą modyfikującą zasady waloryzacji z proponowaną obecnie podwyżką gwarantowaną, minimalną podwyżką świadczeń emerytalno-rentowych na poziomie co najmniej 70 zł. Z uwagi na niepewność co do faktycznej liczby osób, które zdecydują się na przejście na emeryturę, proponuje się dodatkowe zabezpieczenie tych środków w ramach Funduszu Rezerwy Demograficznej, a jeżeli te wyższe wydatki tu się nie zrealizują, to te środki osiądą po prostu w tym funduszu zamiast w ZUS. De facto jest to blisko i – zgodnie z ustawą – jeżeli ZUS czy FUS nie będzie mógł zrealizować swoich wypłat w danym roku, to może korzystać również ze środków Funduszu Rezerwy Demograficznej.

Jeśli chodzi o Fundusz Dróg Samorządowych, to generalnie ten fundusz zacznie działać dopiero w 2019 r., on się tam tak naprawdę będzie tworzył. Jest tam przewidziane 500 milionów zł wpływu w przyszłym roku. Te środki, które obecnie zostaną przekazane, pozwolą na szybsze zawieranie umów czy na realizację tych projektów, które są już przygotowane. No bez środków tak naprawdę trudno byłoby od początku roku realizować te zadania w takim zakresie, w jakim byłoby to ewentualnie potrzebne. My jeszcze tak do końca nie wiemy, jakie będą potrzeby tego funduszu od samego początku, ale przewidujemy, że aby on ruszył w miarę sprawnie, potrzebne tam są środki od początku roku, i w tym celu realizowany jest ten przepis.

Jeśli chodzi o PKP PLK, to bardzo bym prosił pana ministra Bittela, a jeśli chodzi o NFZ, to prosiłbym, jeżeli można, pana prezesa Jacynę o wypowiedź w tej kwestii. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo proszę osoby wskazane przez pana ministra o zabranie głosu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel:

Dziękuję bardzo.

Andrzej Bittel.

Jeśli chodzi o PKP PLK, to dzięki tej czynności, dzięki dokapitalizowaniu spółki kwotą 1 miliarda 800 milionów zł Skarb Państwa będzie miał praktycznie 70% akcji tej spółki, która jest narodowym zarządcą infrastruktury, jest spółką, która musi być w ręku Skarbu Państwa, najlepiej w całości. W tej chwili ta sytuacja jest inna, jest jeszcze spółka PKP SA, której właścicielem, jednoosobowym właścicielem jest Skarb Państwa, więc ta sytuacja jest bezpieczna, ale chcemy, aby udział Skarbu Państwa był jak najwyższy. Chcemy tego także w związku z tym, że są prowadzone prace, żeby zrealizować dyspozycję prawną związaną z wyposażeniem w majątek spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, majątek związany z infrastrukturą kolejową, a te pieniądze będą również przeznaczone na zadania inwestycyjne, na które w tej chwili są otwarte postępowania przetargowe i na stole leżą oferty przekraczające kwoty wynikające z Krajowego Programu Kolejowego w ramach programu „Łącząc Europę”, w ramach tego narzędzia, które było przygotowane do tej perspektywy w sposób… no z niewłaściwymi szacunkami. Teraz te szacunki zostały zweryfikowane również ofertami. W związku z tym, żeby realizować zadania związane z dostępem do portów w Gdańsku i w Gdyni, musimy zwiększyć możliwości realizacji, czyli kwotę, którą będzie dysponowała spółka na wykonanie tych zadań. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Kolejna osoba. Bardzo proszę.

Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Andrzej Jacyna:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Ten dodatkowy zastrzyk finansowy w wysokości 1 miliarda 800 tysięcy zł zostanie przeznaczony na odbudowanie funduszu zapasowego. Przypomnę, że w tym roku ten fundusz był kilkukrotnie uruchamiany, łącznie w kwocie 1 miliarda 700 milionów zł. To jest pewna gwarancja możliwości realizowania dodatkowych świadczeń opieki zdrowotnej. Jak doskonale wiemy, pacjenci nadal stoją w długich kolejkach. Dotychczasowe działania, również uruchamianie funduszu zapasowego w latach poprzednich, w roku 2017, w roku 2018, spowodowały, że odrabiamy zaległości z wielu lat. Przykładem jest chociażby takie świadczenie jak operacja zaćmy. W praktyce odrobiliśmy połowę różnicy do średniej europejskiej. Nadal są kolejki, które kosztują system dużo. W przypadku wymienionego świadczenia łączny koszt likwidacji kolejek to jest kwota ok. 1 miliarda zł. Podobnie jest w przypadku endoprotezoplastyki. To są przykłady. Z funduszu zapasowego będziemy też pokrywać dodatkowe wydatki oddziałów wojewódzkich związane z uruchamianiem i kontynuacją programów koordynowanej opieki zdrowotnej. Przykładem jest tu opieka nad pacjentem po zawale mięśnia sercowego. Chcemy ten projekt rozszerzyć tak, żeby był dostępny dla większej liczby pacjentów. Chcemy uruchomić kolejne programy, w tym pilotaże w tak ważnych grupach chorób jak stwardnienie rozsiane, jak parkinsonizm, jak opieka nad pacjentem po endoprotezoplastyce. To są przykłady planów, który mamy na rok przyszły.

Ta kwota… nie powiem, że jest wystarczająca, ale ona znacząco pomoże w realizacji planów zwiększenia finansowania świadczeń opieki zdrowotnej i to celowanych.

Oczywiście, tak jak wynika z zapisów ustawy, to nie będzie decyzja prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, uruchamianie tych programów musi być uzgodnione z ministrami zdrowia i finansów publicznych, tak że my przedstawimy pewne projekty do uruchomienia, a ministrowie podejmą decyzje w tej sprawie. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów ma jeszcze pytania?

Pan senator Mróz.

(Senator Kazimierz Kleina: Przepraszam, ja jeszcze nie otrzymałem informacji na temat deficytu budżetowego…)

Tak, rzeczywiście.

Bardzo proszę, Panie Ministrze, o uzupełnienie, a potem pan senator Mróz.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński:

Bardzo dziękuję.

Jeśli chodzi o kwestię deficytu, to grudzień czy końcówka grudnia, tak jak mówiłem, dla deficytu jest to tak naprawdę decydujący czy zasadniczy czas. Po październiku chyba w każdym miesiącu budżet notował nadwyżkę. Przy czym projekcja łącznie z grudniem cały czas przewiduje deficyt budżetu państwa. Jesteśmy też w trakcie ustalania wykazu wydatków niewygasających.

Ja tu mogę powiedzieć, że ten deficyt na pewno będzie znacząco niższy niż założony w ustawie budżetowej, mniej więcej o 50%. Przy czym, tak jak mówię, cały czas te wydatki się realizują, realizują się blokady, a też duża skala środków, tak jak mówiłem na początku, jest przeznaczona na wydatki na 3 ostatnie dni grudnia. Te wydatki czasem się realizują, czasem się nie realizują, często w zależności od tego, czy uda się przeprowadzić określone postępowania chociażby w związku z zamówieniami publicznymi. W każdym razie mogę powiedzieć, że ten deficyt z pewnością będzie dużo niższy niż przewidziany w ustawie, zapewne w okolicach połowy tego, co przewidziane jest w ustawie.

A jeśli chodzi o obniżanie deficytu budżetowego jako takiego, to – tak jak mówiłem na początku – to, co robimy w tej ustawie, nie wpływa na zasadnicze parametry, które są istotne dla sektora finansów publicznych, tzn. na deficyt sektora finansów publicznych, który to parametr jest zasadniczy, jeśli chodzi o nasze i komisyjne analizy oraz procedury ostrożnościowe. Sam deficyt budżetu państwa, biorąc pod uwagę te przepływy wewnętrzne w ramach sektora finansów publicznych, nie jest od strony czysto ekonomicznej tak bardzo istotny, jeżeli nie zmienia parametrów całego sektora. Komisja Europejska w zasadzie nie patrzy na deficyt budżetu państwa, ponieważ deficyt budżetu państwa jako taki, czyli ten klasyczny, dochody versus wydatki w ramach ustawy budżetowej, tak naprawdę w ramach różnych programów, różnych legislacji czy rozwiązań w poszczególnych krajach członkowskich, w tym również w Polsce, może być w sumie dosyć dowolnie kształtowany. Oznacza to, że jest możliwość zrealizowania nadwyżki budżetowej w takim klasycznym rozumieniu, deficytu czy nadwyżki budżetowej, niekoniecznie z uwzględnieniem samych parametrów ekonomicznych, ale w taki sposób, poprzez takie kształtowanie przepływów między poszczególnymi jednostkami sektora finansów publicznych a budżetem państwa, żeby tę nadwyżkę osiągnąć. Dlatego ten parametr, powszechnie przyjmowany jako bardzo istotny, i medialnie, i w opinii społecznej, również jako istotny parametr spojrzenia na kondycję finansów publicznych czy kondycję finansów państwa, w rzeczywistości jest trochę sztuczny. To znaczy o ile deficyt całego sektora finansów publicznych jest trzymany w ryzach, że tak powiem, to sam deficyt budżetu państwa czy sam ten parametr deficytu budżetu państwa nie jest taki istotny. My w tej ustawie nie zmieniamy parametrów, jeśli chodzi o całość sektora finansów publicznych, w związku z tym nie dążymy też za wszelką cenę do obniżania deficytu, tego klasycznego deficytu budżetowego. Zmiany, które wynikają z różnych przesunięć, są tylko zmianami wewnętrznymi w ramach sektora finansów publicznych. Z tego powodu przedstawiamy projekt tej ustawy.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Mróz.

Senator Krzysztof Mróz:

Ja mam takie 2 pytania. Nasunęły mi się na skutek odpowiedzi, jakie tutaj usłyszałem.

Pierwsze pytanie kieruję do pana ministra, wiceministra infrastruktury odnośnie do PKP PLK, bo była tu mowa o zmianie struktury. Ja mam pytanie: jaka jest obecnie struktura własnościowa firmy PKP PLK? Jeżeli my zmieniamy strukturę, to pytam: czy będziemy kupowali akcje, czy będziemy obecnie dokapitalizowali PKP PLK i w ten sposób zmieniali strukturę własnościową? Tak to rozumiem. To jest jedna sprawa.

Z druga kwestią zwracam się do pana prezesa NFZ. Proszę mi powiedzieć: jaka jest obecnie, przed tą zmianą, wielkość funduszu zapasowego w NFZ i jak ona się kształtowała w ostatnich latach? Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów ma pytanie?

Senator Grabowski. Bardzo proszę.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przepraszam, troszkę się spóźniłem na posiedzenie komisji, a chciałbym usłyszeć kilka słów na temat tych 150 milionów przeznaczonych na restrukturyzację w sektorze górnictwa węgla kamiennego. Gdyby pan minister Tobiszowski mógł coś więcej o tym powiedzieć, bo nie wiem, czy pan minister finansów rozwijał ten wątek, czy nie, to prosiłbym o to. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Trzecie pytanie? Nie ma.

W takim razie bardzo proszę, Panie Ministrze, o udzielenie odpowiedzi bądź wskazanie osób, które miałyby ich udzielić.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tomasz Robaczyński: To ja w takim razie bardzo proszę wskazanych przez panów senatorów ministrów, jeśli można.)

Dziękuję bardzo.

Zacznijmy może od Narodowego Funduszu Zdrowia.

Bardzo proszę, Panie Prezesie.

Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Andrzej Jacyna:

Jeżeli chodzi o fundusz zapasowy, to po ostatnim uruchomieniu 400 milionów zł pozostaje 969 milionów zł, niecały 1 miliard pozostaje dzisiaj w naszych finansach.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Pan minister Tobiszowski zechciałby wyjaśnić?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Energii Grzegorz Tobiszowski:

Jeśli chodzi o 150 milionów, to są to środki, które nie zostały zaangażowane w zeszłym roku w terminie do końca października i one są po prostu nam oddawane. Chodzi o to, aby w zaplanowanych wydatkach na Spółkę Restrukturyzacji Kopalń móc te środki, które nie zostały do końca października wydane, wydać. Są to zadania SRK na przyszły rok. To są te zadania związane z likwidacją kopalń czy części kopalń, związane z planami społecznymi, urlopami, wcześniejszymi odejściami na emeryturę, to się mieści w tej wielkości. Z 1 miliarda wydaliśmy 850 milionów i pozostało tylko 150 milionów, które teraz otrzymujemy w tej ustawie. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo za te wyjaśnienia.

Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel:

Dziękuję bardzo.

W tej chwili Skarb Państwa ma niespełna 65% akcji PKP Polskich Linii Kolejowych. Za tę kwotę 1 miliarda 800 milionów zostaną wyemitowane akcje przez PKP Polskie Linie Kolejowe i wtedy Skarb Państwa będzie miał w okolicach 70% akcji spółki. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo. Czyli mówimy o nowej emisji.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

Senator Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Teraz może już nie pytanie, tylko prośba, żebym nie musiał prosić w czasie debaty plenarnej. Miałbym prośbę do pana prezesa Jacyny. Panie Prezesie, ja oczywiście zawsze stoję po stronie zwiększania wydatków na sprawy związane ze zmniejszaniem kolejek. Czy mógłbym otrzymać na piśmie, Panie Prezesie, taką informację, że ten 1 miliard zł, który jest, który teraz będzie w funduszu zapasowym – tak jak pan prezes mówił, ale myślę, że można by bardziej precyzyjnie – planujemy wydać na takie przedsięwzięcia, które zmniejszą kolejki w następujących dziedzinach, czyli takich, takich, takich i takich, na koniec ubiegłego roku mieliśmy takie kolejki, a teraz dzięki temu zmniejszymy o tyle, o tyle i o tyle? Jeśli można by było, to prosiłbym o przedłożenie takiej informacji. To tyle, jeśli chodzi o te kwestie.

Mam jeszcze pytanie do pana ministra. Panie Ministrze, czy również kwestia tego 1 miliarda 800… Oczywiście poza strukturą to jest jedna rzecz, ale de facto pieniądze są po to, żeby je wydać, nie po to, żeby leżały…

(Głos z sali: …żeby korzystać.)

Tak, są po to, żeby z nich korzystać. Może jeszcze ładniejsze słowo znajdziemy, choć efekt jest ten sam.

Panie Ministrze, chodzi mi o taką rzecz. Czy można otrzymać również informację… Mówił pan o kilku sprawach. Ja rozumiem, że wzrosły pewne koszty dotyczące planowanych inwestycji, bo przecież następuje wzrost cen niektórych elementów, materiałów budowlanych czy innych rzeczy. Czy można byłoby otrzymać od państwa, też na piśmie, informację dotyczącą planów zagospodarowania, tak to nazwę, tego 1 miliarda 800 milionów, kwoty, która będzie u państwa w firmie?

I kwestia Funduszu Dróg Samorządowych. Czy pan minister infrastruktury… Jeśli nie ma pan ministra, to ja w czasie debaty to zgłoszę, żeby…

(Przewodniczący Grzegorz Bierecki: Jest pan minister finansów, który wie wszystko, tak że…)

No tak, ale to w czasie debaty, Panie Ministrze.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Świetnie, czyli pan senator nie zadaje pytania.

Czy pan minister chce się ustosunkować do wypowiedzi? Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z przybyłych gości chciałby zabrać głos? Dziękuję bardzo.

Stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za? (4)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Pozostaje nam wybór sprawozdawcy.

Czy pan senator Grabowski chciałby się podjąć tej roli? Miła rola.

(Senator Arkadiusz Grabowski: Dobrze. Dziękuję.)

Dziękuję bardzo. Mamy sprawozdawcę.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 08 minut 54)