Zapis stenograficzny
– wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu (75.)
oraz Komisji Samorządu terytorialnego i Administracji Państwowej (172.)
w dniu 21 listopada 2018 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 67. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 49)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr)
Szanowni Państwo!
Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poświęcone rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych w trakcie posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz w trakcie posiedzenia plenarnego przez pana senatora.
Witam bardzo serdecznie panią minister Machałek z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Witam liczną reprezentację, chciałem powiedzieć: delegację, ale to jest raczej reprezentacja, a nie delegacja, Ministerstwa Edukacji Narodowej. Witam panie i panów senatorów, panią legislator i panią sekretarz.
Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek do ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Szanowni Państwo, zgodnie z przyjętym zwyczajem postępowania, ponieważ poprawki zostały już omówione na posiedzeniu komisji samorządu terytorialnego, na posiedzeniu komisji edukacji też zostały omówione, tylko myśmy ich nie podjęli, więc jeśli będą pytania… Ja po prostu od razu przystąpię do głosowania i przed każdą poprawką będę się zwracał do pani minister o wyrażenie opinii, a jeśli będą jakieś nagłe pytania, to będę udzielał głosu, ale to, jak rozumiem, według potrzeby.
Proszę państwa, w pierwszej kolejności przegłosujemy wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Nie ukrywam, że jestem autorem tego wniosku, ale rozumiem, że poprawki są na tyle ważne, że prawdopodobnie ten wniosek nie uzyska poparcia. Niezależnie od tego oczywiście poddam go pod głosowanie. Panie i panowie senatorowie są zorientowani w materii, więc zagłosują zgodnie z przekonaniem.
Zarządzam głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Proszę panią minister o opinię.
Jesteśmy za poprawkami, za przyjęciem poprawek, czyli przeciw temu wnioskowi.
Tak jest.
Pani legislator nie ma potrzeby dodawania komentarza.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (0)
Kto jest przeciwny? (11)
Kto się wstrzymał? (1)
(Głos z sali: Nie ma głosów…)
No jak nie ma?
(Głos z sali: A, pan senator.)
Autor się wstrzymał, no przecież, proszę państwa.
Mamy wniosek o wprowadzenie poprawek. Zatem przystąpimy do głosowania nad poprawkami.
Nad poprawkami nr 1, 5, 6 i 9 należy głosować łącznie.
Czy pani legislator w jednym zdaniu by powiedziała o tych poprawkach?
Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!
Poprawka nr 1 usuwa regulację w zakresie ustalania regulaminu określającego wskaźniki oceny pracy nauczycieli, zaś poprawki nr 5, 6 i 9 stanowią jej konsekwencje.
Proszę, Pani Minister.
Popieramy te poprawki.
Bardzo dziękuję.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tymi poprawkami? Proszę o podniesienie ręki. (11)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Tak. To w pierwszym głosowaniu nam się liczby nie zgadzają.
(Głos z sali: Tak, to już…)
Tam było 10.
(Głos z sali: Tak, 10, a nie 11.)
No właśnie.
Nad poprawkami nr 2 i 10 należy głosować łącznie.
Pani Legislator, bardzo proszę.
Poprawka nr 2 i jej konsekwencja, poprawka nr 10, mają na celu usunięcie z Karty Nauczyciela przepisów, które umożliwiają zatrudnianie nauczycieli nie tylko na podstawie umowy o pracę. Czyli jest to…
Tak.
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Dziękuję.)
Bardzo dziękuję.
Proszę, Pani Minister.
Ministerstwo jest przeciwne przyjęciu tych poprawek.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za tymi poprawkami? Proszę o podniesienie ręki. (3)
Kto jest przeciwny? (8)
Kto się wstrzymał? (0)
Dziękuję bardzo.
Poprawki nie zostały przyjęte.
Teraz poprawka… A drugą przeskoczyliśmy? Nie, druga jest…
(Głos z sali: Druga już była.)
(Głos z sali: Tak, była.)
Druga razem z dziesiątą. Tak.
A teraz poprawka nr 3…
(Głos z sali: Teraz nr 3 i 8.)
(Głos z sali: I nr 8.)
Tak, nr 3 i 8. Tak jest.
Bardzo proszę panią legislator.
Poprawka nr 3 ma na celu doprecyzowanie, że oddziały dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych będą mogły być prowadzone także w nowo tworzonych liceach ogólnokształcących i technikach, zaś poprawka nr 8 jest jej konsekwencją.
Bardzo dziękuję.
Pani Minister?
Popieramy te poprawki.
Bardzo dziękuję.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (11)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Bardzo dziękuję. Poprawki zostały przyjęte.
Poprawka nr 4.
Bardzo proszę panią legislator.
Poprawka nr 4 ma charakter redakcyjny. Ona po prostu doprecyzowuje terminologię w zmienianej ustawie. Dziękuję.
Pani Minister, bardzo proszę.
Popieramy tę poprawkę.
Bardzo dziękuję.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (11)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Bardzo dziękuję.
Poprawka nr 7.
Bardzo proszę, Pani Legislator.
Poprawka nr 7 ma na celu doprecyzowanie podstawy prawnej, na której zostały wydane przepisy wykonawcze utrzymywane czasowo w mocy.
Bardzo dziękuję.
Pani Minister?
Popieramy tę poprawkę.
Bardzo dziękuję.
Zarządzam głosowanie.
Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (11)
Kto jest przeciwny? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Bardzo dziękuję.
Szanowni Państwo, na tym etapie procedowania nie ma już głosowania nad ustawą wraz z poprawkami, więc to było nasze ostatnie głosowanie.
Pozostaje nam ustalenie sprawozdawcy.
Nie wiem, czy pani Kopiczko… Tak? To bardzo prosimy panią senator Kopiczko, jeżeli komisja to akceptuje. Dobrze.
Szanowni Państwo, informuję, że wyczerpaliśmy porządek obrad naszego posiedzenia.
Bardzo dziękuję pani minister, dziękuję przedstawicielom Ministerstwa Edukacji Narodowej, dziękuję paniom i panom senatorom, pani legislator i pani sekretarz.
Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Dziękuję bardzo.
(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 57)