Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej (nr 281), Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 144) w dniu 26-10-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (144.),

oraz Komisji Ustawodawczej (281.)

w dniu października 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 66. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 17)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dzień dobry państwu!

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Ustawodawczej.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 66. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego, druk nr 862 S.

Czy jest zgoda co do porządku obrad? Tak.

Dziękuję bardzo.

Pracujemy zgodnie z porządkiem obrad.

Czy są na sali osoby zajmujące się działalnością lobbingową? Nie ma.

Dziękuję bardzo.

Informuję o transmisji internetowej.

(Senator Stanisław Gogacz: Są goście.)

Nie dostałem jeszcze listy. Nie rozpoznaję gości.

(Głos z sali: Z Ministerstwa Finansów.)

Witam serdecznie pana Piotra Litwiniuka z Ministerstwa Finansów. Dzień dobry, witamy.

Czekamy jeszcze na przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości. Są jakieś kłopoty związane z porannymi korkami, ale dołączy do nas.

Zestawienie wniosków mają państwo senatorowie przed sobą. Zgłoszonych zostało 11 poprawek.

Panie Michale, proszę o opinię do tych poprawek.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Część uwag, poprawek ma charakter redakcyjny. One wyraźnie poprawiają ustawę.

Niektóre, jak poprawki zgłoszone przez pana senatora Rulewskiego i Cichonia, mają charakter merytoryczny i wyłączają z zakresu ustawy adwokatów i radców prawnych. One są prawidłowo napisane, ale nie rozstrzygam o ich prawidłowości merytorycznej.

Poprawka nr 5, senatora Stanisławka, skreśla przepis, który zakazuje niektórych form akwizycji i reklamy.

Poprawka nr 9 jest poprawką o charakterze merytorycznym. Zakazuje cesji wierzytelności wynikających z czynów niedozwolonych. Jest to postulat m.in. adwokatury. Wydaje się, że słuszny. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania nad poprawkami.

Poprawka nr 1 to poprawka senatora Biereckiego, czyli moja.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki? (13)

Jednogłośnie za.

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie połączonych komisji.

Nad poprawkami nr 2, 3 i 10 należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawką nr 11. Są to poprawki senatora Rulewskiego i senatora Cichonia. Powtarzam: poprawki nr 2, 3 i 10.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek? (2)

Kto jest przeciw? (8)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję bardzo.

Poprawki nie uzyskały poparcia komisji. Są to poprawki nr 2, 3, 10 i 11.

(Głos z sali: Nie. Poprawka nr 11…)

Przepraszam. Tu były tylko poprawki nr 2, 3 i 10.

Dziękuję bardzo.

(Senator Jerzy Czerwiński: Czy można, Panie Przewodniczący?)

Proszę bardzo.

Senator Jerzy Czerwiński:

Ja chciałbym się dopytać przed głosowaniem o poprawkę czwartą. Ona ma charakter porządkujący, ale ust. 3 w obecnej wersji mówi – to jest na końcu – że wysokość wynagrodzenia nie może być uzależniona od wyniku sprawy. W druku nr 862 S w ogóle nie było na ten temat mowy, tzn. nie uzależniano, czy może, czy nie może. W druku pierwotnym, czyli nr 862, było odwrotnie, czyli wysokość mogła być uzależniona od wyniku sprawy. Mówił o tym art. 4 ust. 3.

Czy mógłbym zapytać pana przewodniczącego – pan jest autorem tej poprawki – skąd takie zmiany, skąd taki, powiedziałbym, odpływ od krawędzi do krawędzi? O co tu chodzi? Czy mógłby pan to wytłumaczyć?

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Tak, już wyjaśniam.

Przy dochodzeniu roszczeń kancelarie odszkodowawcze… Poszkodowanym należne są najczęściej 2 składniki – odszkodowanie i świadczenie na pokrycie kosztów leczenia. Praktyka rynkowa jest taka, że od obu tych pozycji przez kancelarie odszkodowawcze pobierana jest prowizja, czyli pomniejszane są środki przeznaczone na leczenie i rehabilitację.

Poprawka zmierza do wyłączenia zwrotu kosztów leczenia lub renty, która ma podobny charakter, z tego prowizyjnego wynagrodzenia i połączenia prowizyjnego wynagrodzenia z wielkością świadczenia uzyskanego na koszty leczenia. Już po pierwszym czytaniu zwrócono nam uwagę na to, że tutaj mogą być uzasadnione koszty dochodzenia świadczenia na pokrycie kosztów leczenia czy rehabilitacji. Mogą tu być np. koszty orzecznika. Nie może być to pobierane prowizyjnie, ponieważ uniemożliwi to faktyczne zrealizowanie leczenia bądź rehabilitacji. Jeżeli z przyznanych środków kancelaria zabierze 35% plus VAT, to nie będzie na sanatorium, krótko mówiąc. Taki jest sens tej poprawki.

(Senator Jerzy Czerwiński: Dziękuję.)

Zróżnicowaliśmy tutaj jak gdyby podejście do tych 2 składowych, do 2 świadczeń, które się uzyskuje. To takie wyjaśnienie.

Czy pan, Panie Michale, chciałby coś dodać? Nie.

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 4, o której właśnie przed chwilą rozmawialiśmy.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki? (15)

Jednogłośnie za.

Dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, po wyjaśnieniach…

Bardzo dziękujemy za pytanie, Panie Senatorze. Pozwoliło mi to wyjaśnić tę sprawę.

Poprawka nr 7 to poprawka…

(Głos z sali: Nr 5, Panie Senatorze.)

Poprawka nr 5, przepraszam. Art. 7. Jeszcze nie piłem kawy i skutki są widoczne. Przepraszam.

Poprawka nr 5, poprawka senatora Stanisławka, zmierza do likwidacji w ustawie zakazu akwizycji w miejscach publicznych, czyli szpitalach, sądach, pogotowiach itd.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Piotr Zientarski: W którym miejscu?)

Art. 7 wprowadza…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil: Poprawka znosi zakaz.)

Tak, poprawka znosi zakaz.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Piotr Zientarski:

Jeśli można, zdecydowanie apelowałbym o nieprzyjęcie tej poprawki, dlatego że jeden z głównych wnioskodawców, czyli izba ubezpieczeń, właśnie tę kwestię podkreślała i przedstawiała jako ratio legis tego przedłożenia. Chodzi tu o to, żeby wyeliminować tę patologię. Tak że absolutnie proszę o nieprzyjmowanie poprawki pana senator Stanisławka.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję za ten głos.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki senatora Stanisławka? (0)

Kto jest przeciw? (13)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo.

Poprawka nie uzyskała poparcia komisji.

Poprawka nr 6, poprawka o charakterze legislacyjnym…

(Głos z sali: Redakcyjnym.)

Redakcyjnym.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za? (15)

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Poprawka nr 7, także o charakterze redakcyjnym.

Kto jest za? (15)

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie.

Poprawka nr 8, poprawka o charakterze legislacyjnym.

Prosimy o wyjaśnienie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Zmiana w ustawie miejsca przepisu o zakazie reklamy wynika z tego, że obecnie znajduje się on między przepisami dotyczącymi samej konstrukcji umów o świadczeniu usług w zakresie doradztwa odszkodowawczego. A zakaz reklamy i akwizycji nie jest elementem umowy. Chodzi tu o działanie dopiero zmierzające do zawarcia umowy. Stąd należy umieścić przepis w innym miejscu, tak żeby nie zaburzać struktury ustawy.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję.

Jest to poprawka o charakterze redakcyjnym.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki? (15)

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

I wreszcie poprawka nr 9.

Omawialiśmy tę poprawkę.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki? (14)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Wreszcie poprawka nr 11. To jest także poprawka o charakterze redakcyjnym. Tak?

Prosimy o wyjaśnienie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Ona jest redakcyjna. Do tej pory przepisy jakby niezbyt konsekwentnie wyłączały spod rygorów ustawy, które określają obowiązek ubezpieczenia, adwokatów i radców prawnych. Poprawka po prostu wprowadza konsekwencję w tym zakresie.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? (14)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

W takim razie pozostaje nam…

(Głos z sali: Nad całością nie ma głosowania?)

Nie ma głosowania nad całością.

Sprawozdawca. Jeżeli państwo pozwolicie, będę kontynuował.

(Głos z sali: Oczywiście, Panie Przewodniczący.)

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 29)