Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 75) w dniu 11-07-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (75.)

w dniu 11 lipca 2018 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2019.

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora (druk senacki 874, druki sejmowe nr 2506 i 2615).

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry. Witam wszystkich na siedemdziesiątym piątym posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

W porządku posiedzenia mamy punkt dotyczący zaopiniowania przez komisję projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2019 r.

Czy są uwagi do porządku?

Proszę bardzo, pan przewodniczący Słoń.

Senator Krzysztof Słoń:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Zgłaszam wniosek o rozszerzenie porządku obrad dzisiejszego posiedzenia komisji o punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Oczywiście poddam ten wniosek pod głosowanie, zgodnie z regulaminem.

Kto z państwa…

(Senator Aleksander Bobko: Czy będzie przedstawiciel Sejmu? Taki był wczoraj wniosek.)

Niestety nic na to nie wskazuje, żeby przedstawiciel wnioskodawców miał się pojawić. Jestem zmuszony poddać pod głosowanie ten wniosek, mimo że nie ustały przyczyny, dla których wczoraj komisja podjęła decyzję o tym, aby procedować w tej sprawie w obecności przedstawiciela wnioskodawcy.

Poddaję pod głosowanie wniosek pana senatora Słonia.

Kto z panów senatorów jest za uzupełnieniem porządku posiedzenia o punkt dotyczący rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora; druk senacki nr 874, druki sejmowe nr 2506 i 2615?

Kto jest za? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

Proszę państwa, komisja uzupełniła porządek posiedzenia.

Proszę bardzo, pan przewodniczący Słoń.

Senator Krzysztof Słoń:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

W związku z rozszerzeniem porządku posiedzenia komisji wnoszę o zmianę kolejności rozpatrywania punktów – o to, aby jako pierwsza rozpatrzona została ustawa o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Czy są inne głosy?

Poddaję pod głosowanie wniosek przewodniczącego, senatora Słonia.

Kto jest za zmianą kolejności rozpatrywania przez komisję punktów? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że komisja zdecydowała o zmianie kolejności – jako pierwszy będzie rozpatrywany punkt dotyczący ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora (druk senacki nr 874, druki sejmowe nr 2506 i 2615)

Przechodzimy do rozpatrywania tego punktu.

Wysoka Komisjo, nie ma przedstawiciela wnioskodawców, więc nie możemy rozpocząć od wysłuchania sprawozdawcy. Zapytam zatem przedstawiciela Biura Legislacyjnego o opinię na temat ustawy.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Nazywam się Michał Gil, reprezentuję Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu i mam przyjemność przedstawić opinię przygotowaną przez głównego legislatora Szymona Giderewicza, który nie mógł się tutaj stawić osobiście, ponieważ ma w tym czasie inne posiedzenie komisji.

Zacznę od krótkiego omówienia ustawy. Otóż ustawa zmienia przesłanki, które pozwalają na określenie w regulaminach Sejmu, Senatu i Zgromadzenia Narodowego zasad obniżania uposażenia posłów i senatorów oraz zasad obniżania i utraty prawa do diety parlamentarnej posłów i senatorów.

Ustawa zakłada, że przyczyną ukarania będzie naruszenie przez parlamentarzystę swoim zachowaniem powagi Sejmu, Senatu albo Zgromadzenia Narodowego nie tak jak dotychczas „na sali posiedzeń”, a „na posiedzeniu” Sejmu, Senatu albo Zgromadzenia Narodowego oraz na posiedzeniu organów Sejmu, Senatu albo Zgromadzenia Narodowego. Tu chodzi przede wszystkim o komisje. Ustawa wprowadza też nową przesłankę ukarania – naruszenie przez parlamentarzystę w rażący sposób spokoju lub porządku na terenie będącym w zarządzie Kancelarii Sejmu lub Kancelarii Senatu. Należy podkreślić, że konsekwencją wprowadzenia tej ustawy będzie obowiązek odpowiedniej nowelizacji Regulaminu Sejmu, a w naszym przypadku – Regulaminu Senatu.

Mamy jedną uwagę do ustawy. Otóż ustawa niekonsekwentnie posługuje się terminologią. W art. 25 ust. 5 pkt 3 oraz w art. 42 ust. 4 pkt 3 ustawa mówi, że obniżenie uposażenia oraz utrata lub obniżenie diety ma miejsce, jeżeli poseł lub senator naruszył „swoim zachowaniem” powagę Sejmu lub Senatu. Z kolei w art. 25 ust. 5 pkt 4 oraz art. 42 ust. 4 pkt 4 ustawy mówi, że obniżenie uposażenia oraz utrata lub obniżenie diety ma miejsce, jeżeli poseł lub senator naruszył – nie ma tu słów „swoim zachowaniem” – spokój lub porządek. Zgodnie z zasadami poprawnej legislacji, ponieważ te pojęcia oznaczają dokładnie to samo, należy się posłużyć takimi samymi wyrażeniami. W związku z tym proponujemy skreślenie wyrazów „swoim zachowaniem”. Dziękuję.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Zapraszam senatorów do dyskusji, do ewentualnego zgłaszania wniosków o charakterze legislacyjnym.

Przewodniczący, senator Słoń. Proszę.

Senator Krzysztof Słoń:

Ja mam pytanie do pana legislatora. W jakim kierunku będą szły zmiany w Regulaminie Senatu w związku z ewentualnym przyjęciem tej ustawy?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Należy zakładać, że one dokładnie zaimplementują postanowienia ustawy. Nie mamy przygotowanego regulaminu, nie jesteśmy w stanie dokładnie przedstawić tego brzmienia.

Senator Krzysztof Słoń:

I jeszcze jedno pytanie. Chodzi o sytuacje, jakie mogłyby mieć miejsce na terenie… Powiedzmy, że senator jest na terenie Sejmu, a poseł na terenie Senatu. Czy to będzie wtedy podlegało… Albo poseł jest na posiedzeniu Senatu lub jego organu, a senator…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil: Rozumiem.)

…na posiedzeniu Sejmu. Jakim regulaminom będą ewentualnie podlegać ich zachowania?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

To dobre pytanie. Przyznam, że nie próbowałem się nad tym zastanawiać. Jak mówiłem na wstępie, zastępuję kolegę, ale tak na pierwszy rzut oka wydaje się, że celem przepisu jest tylko zapewnienie właściwego zachowania członków odpowiednich organów. Tak więc zakładam, że nie dojdzie tutaj do takiego karania krzyżowego.

(Senator Krzysztof Słoń: Dziękuję.)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Pan senator Bobko. Proszę.

Senator Aleksander Bobko:

Przede wszystkim chciałbym zauważyć, że właściwie praktyką stało się to, iż wnioskodawcy nie zjawiają się w Senacie. To nie jest dobra praktyka, ale cóż zrobić, nie mamy środków…

(Głos z sali: Środków przymusu.)

…przymusu, ale takiego delikatnego, żeby… Nie jesteśmy na tyle atrakcyjni dla kolegów z Sejmu, żeby nas zaszczycili obecnością, a w tym przypadku ja bym chętnie wysłuchał uzasadnienia tej zmiany. Są przypadki, kiedy takie uzasadnienie jest samooczywiste, ale tutaj nie jest samooczywiste. Sejm i Senat funkcjonują od lat i takich zapisów nie było. Tak że brakuje mi tutaj tego uzasadnienia. Można też zauważyć, że w taki dosyć specyficzny sposób, powiedziałbym, uwypuklamy pięćset pięćdziesiątą rocznicę polskiego parlamentaryzmu. Ten zbieg okoliczności, przypadkowy zapewne, jest tutaj niestety dosyć symboliczny. Dziękuję.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Czy są kolejne głosy w dyskusji lub wnioski o charakterze legislacyjnym? Nie ma.

Ja zgłaszam wniosek o odrzucenie ustawy. Uważam, że ustawa jest nieprecyzyjnie sformułowana, że te zapisy są nieprecyzyjnie sformułowane i dają bardzo szerokie pole do interpretacji możliwych zachowań posłów i senatorów. No, ja się zgadzam z opinią, że w tę okrągłą rocznicę polskiego parlamentaryzmu ta ustawa, jak i wcześniejsze o obniżeniu wynagrodzeń senatorom… One nie wpisują się w budowanie autorytetu Sejmu czy Senatu, polskiego parlamentaryzmu. Uważam, że ta ustawa jest niepotrzebna. Powiem więcej, ona jest niebezpieczna dla jakości debaty w parlamencie – ona tę debatę może ograniczać w sposób autorytatywny. Poza tym nie wszystkie wydarzenia, które mają miejsce w Sejmie, muszą przynosić konsekwencje dla Senatu, który przecież jest odrębną Izbą, i nie wszystkie problemy, które dotyczą procedowania w Sejmie, muszą dotyczyć nas. Składam zatem wniosek o odrzucenie ustawy.

Czy są jeszcze głosy w dyskusji?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To poproszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o zaproponowanie nam sposobu dalszego procedowania.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

W takim razie…

(Głos z sali: Proszę włączyć mikrofon.)

Jeżeli to jest jedyny wniosek, to należy poddać go pod głosowanie.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Poddaję pod głosowanie mój wniosek o odrzucenie ustawy.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem mojej propozycji, mojego wniosku? (2)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja odrzuciła wniosek.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil: Słucham?)

(Senator Krzysztof Słoń: Czy wniosek o przegłosowanie ustawy…)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Ten wniosek nie uzyskał większości. Zgodnie z Regulaminem Senatu zostanie on uwzględniony w sprawozdaniu wśród wniosków, które nie przeszły z tego powodu, że żaden nie uzyskał większości.

(Senator Krzysztof Słoń: Czy to oznacza, że…)

(Przewodniczący Sławomir Rybicki: Czy głosujemy w tej chwili nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek?)

Nie, nie. Komisja nie zajęła stanowiska, dlatego że żaden ze zgłoszonych wniosków nie zyskał większości. To jest artykuł…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Przemysław Błaszczyk: Moim zdaniem teraz wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek…)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Krzysztof Słoń: Panie Przewodniczący…)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Proszę, przewodniczący Słoń.

Senator Krzysztof Słoń:

Składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Czy są inne wnioski?

Skoro nie ma, poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tego wniosku? (5)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja przyjęła wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

(Senator Krzysztof Słoń: Kto będzie sprawozdawcą?)

Tak, powinniśmy wyznaczyć sprawozdawcę komisji. Czy jest ktoś, kto na ochotnika, mówiąc kolokwialnie… Jeżeli nie ma, to zaproponuję pana przewodniczącego Słonia.

(Senator Krzysztof Słoń: Wyrażam zgodę.)

Dziękuję bardzo.

Punkt 1. porządku obrad: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na 2019 r.

Proszę państwa, przechodzimy do kolejnego punktu porządku naszego posiedzenia, czyli do zaopiniowania przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2019 r.

Witam na posiedzeniu komisji pana Jakuba Kowalskiego, szefa Kancelarii Senatu, panią Monikę Nowosielską, dyrektora generalnego Senatu, oraz panią Agnieszkę Szlązak, dyrektora Biura Finansowego. Witam.

Przejdźmy od razu do tej informacji. Jak rozumiem, pan minister nam przedstawi…

(Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski: Tak jest, pokrótce zreferuję.)

…pokrótce poinformuje komisję o założeniach budżetu kancelarii i o planie na przyszły rok.

Proszę bardzo.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Panie Przewodniczący! Szanowni Panowie Senatorowie!

Na dzisiejszym posiedzeniu chciałbym przedstawić projekt budżetu Kancelarii Senatu na 2019 r. obejmujący dochody i wydatki dotyczące realizacji zadań związanych z działalnością Senatu i jego organów, senatorów, a także Kancelarii Senatu. Tradycyjnie zacznę od omówienia dochodów.

W projekcie budżetu na rok 2019 dochody zostały zaplanowane w wysokości 450 tysięcy zł i są one wyższe od kwoty ujętej w ustawie budżetowej na rok 2018 o 285 tysięcy, tj. o 172,7%. Projektowany wzrost wynika z wystąpienia w 2019 r. wpływów z tytułu zwrotów niewykorzystanych przez senatorów środków na prowadzenie biur senatorskich. Ponadto planowane są wpływy ze sprzedaży składników majątkowych, a także z tytułu zwrotów dotacji celowych przekazanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą oraz zwrotów nadpłaconych składek ZUS w związku z przekroczeniem przez pracowników kancelarii i senatorów rocznej podstawy ich wymiaru.

Jeśli chodzi o wydatki, to projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2019 przewiduje wydatki w łącznej wysokości 230 milionów 232 tysięcy zł. Wydatki te są wyższe w stosunku do wydatków z roku bieżącego o 21 milionów 139 tysięcy zł, tj. o 10,1%. Ich zwiększenie nastąpiło z 3 powodów. Po pierwsze, w 2019 r. Kancelaria Senatu będzie realizować zadania dotyczące zmiany kadencji Senatu. Kwota wzrostu wydatków z tego tytułu wynosi 9 milionów 421 tysięcy zł, w tym w grupie świadczeń na rzecz osób fizycznych – 1 milion 154 tysiące, a w grupie wydatków bieżących – 8 milionów 267 tysięcy. Są to przede wszystkim wydatki przeznaczone na wypłatę świadczeń prawnie zdeterminowanych wynikających w znacznej części z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, tj. odpraw parlamentarnych dla senatorów, którzy nie zostaną ponownie wybrani, na uposażenia dla nowo wybranych senatorów za niepełny miesiąc sprawowania mandatu, wypłatę odpraw i dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2019 r. dla pracowników biur senatorskich, a także na opłacenie składek ZUS od wypłaconych świadczeń. Ponadto zaplanowaliśmy wydatki na wypłatę senatorom X kadencji środków na remont i wyposażenie biur senatorskich w meble i inne przedmioty, na zakup sprzętu informatycznego dla senatorów oraz biur senatorskich, jak również na wynagrodzenia dla pracowników biur senatorskich senatorów IX kadencji, którym zostaną powierzone zadania związane z likwidacją tych biur. Te działania są działaniami powtarzającymi się zawsze wtedy, kiedy mamy rok, w którym następuje zmiana kadencji Senatu.

Drugą przyczyną wzrostu wydatków jest zwiększenie poziomu wsparcia finansowego na rzecz Polonii i Polaków za granicą. Ujęte w projekcie budżetu dotacje celowe dla organizacji pozarządowych realizujących zlecane przez Senat zadania publiczne wynoszą 110 milionów 500 tysięcy zł i są wyższe w stosunku do 2018 r. o 10 milionów, o 10%.

Trzecią przyczyną jest wzrost funduszu wynagrodzeń pracowników Kancelarii Senatu. Pomimo podejmowania w 2016 r. i w 2017 r., zresztą zgodnie ze stanowiskiem Wysokiej Komisji, prób zwiększania wynagrodzeń pracowników i przybliżania ich do poziomu wynagrodzeń pracowników Kancelarii Sejmu, niestety nie udało nam się osiągnąć zamierzonego celu. Ministerstwo Finansów nie zaakceptowało zaproponowanego przez Kancelarię Senatu wzrostu wydatków na wynagrodzenia i w trakcie prac nad budżetem wydatki te były zmniejszane. Oczywiście to jest tak, że my sami proponujemy kwotę na wydatki związane z wynagrodzeniami do naszego budżetu, ale później w efekcie prac nad ustawą okołobudżetową mamy jakby ograniczoną możliwość skorzystania z tych środków… W wyniku czego w ramach negocjacji z Ministerstwem Finansów dwukrotnie godziliśmy się na to, żeby tę kwotę zmniejszać i redukować. Nawet gdyby ona była większa, to i tak w wyniku przyjęcia zapisów ustawy okołobudżetowej nie jesteśmy później w stanie tych środków wykorzystać i przeznaczyć na wynagrodzenia. Z danych za 2017 r. wynika, iż przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników Kancelarii Sejmu jest wyższe od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia pracowników Kancelarii Senatu o 1375 zł, tj. o 16,2%. Kancelaria Senatu miała wynegocjowane z ministrem finansów środki na podwyżki, Kancelaria Sejmu takowych środków na podwyżki nie miała przewidzianych i de facto nie było regulacji w postaci podwyżek, a mimo tego dysproporcja pomiędzy oboma kancelariami uległa zwiększeniu. W związku z powyższym po raz kolejny podejmiemy działania zmierzające do tego, żeby tę różnicę zniwelować. Już nie pokuszę się o to, żeby użyć sformułowania „zlikwidować”, bo sąsiednia kancelaria w tym zakresie nam, mówiąc kolokwialnie, ucieka po prostu.

W 2019 r. Kancelaria Senatu będzie realizowała wydatki w 2 rozdziałach klasyfikacji budżetowej: w rozdziale 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa” oraz w rozdziale 75195 „Pozostała działalność”. Jeśli chodzi o rozdział 75101, to finansujemy tutaj realizację zadań Kancelarii Senatu związanych z merytoryczną, finansową i organizacyjno-techniczną obsługą działalności Senatu i jego organów oraz udzielaniem pomocy senatorom w wykonywaniu mandatu senatorskiego. Wydatki w tym rozdziale wynoszą 119 milionów 732 tysiące i są wyższe od wydatków z roku bieżącego o 11 milionów 139 tysięcy, tj. o 10,3%. Przyczyny tych wzrostów przed chwilą państwu przedstawiałem.

Wydatki zaplanowane w rozdziale 75101 przeznaczone są na: świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki bieżące jednostek budżetowych oraz na wydatki majątkowe. Zgodnie z planem wydatków na świadczenia na rzecz osób fizycznych w 2019 r. chcemy przeznaczyć 23 miliony 251 tysięcy i jest to o 5,3% więcej w stosunku do roku 2018. Zwiększenie tych wydatków nastąpiło głównie w zakresie świadczeń wypłacanych na funkcjonowanie biur senatorskich i jest spowodowane zmianą kadencji Senatu. W 2019 r. poza środkami przeznaczonymi na bieżącą działalność biur zostały zaplanowane wydatki na wypłatę pracownikom biur senatorskich odpraw związanych z zakończeniem kadencji Senatu oraz na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego należnego za 2018 r. i 2019 r. Wydatki na prowadzenie biur senatorskich oraz na wypłatę diet parlamentarnych są głównymi pod względem wartościowym pozycjami w grupie świadczeń na rzecz osób fizycznych – stanowią 96,6% ogółu wydatków w tej grupie.

Wydatki bieżące jednostek budżetowych. Na realizację zadań finansowych z drugiej grupy wydatków, czyli wydatków bieżących, zaplanowaliśmy środki w wysokości 94 milionów 381 tysięcy. W stosunku do budżetu na rok 2018 te wydatki są wyższe o 10 milionów 180 tysięcy, tj. o 12,1%. Największy udział w tej grupie stanowią wydatki przeznaczone na wynagrodzenia pracowników, uposażenia senatorskie, dodatki do uposażeń, odprawy parlamentarne oraz na składki od nich liczone. W projekcie budżetu wydatki te zostały zaplanowane w wysokości 64 milionów 261 tysięcy zł.

Drugą kategorią wydatków o istotnym procentowym udziale – to jest blisko 22%, dokładnie 21,8% – są zakupy towarów i usług. Wysokość tych wydatków została ustalona na poziomie 20 milionów 565 tysięcy.

Kolejna kategoria – już znacznie mniejsza, stanowiąca 5,3% planowanych wydatków – to wydatki bieżące na krajowe i zagraniczne podróże służbowe senatorów i pracowników Kancelarii Senatu. Ponadto w ramach wydatków bieżących planowane są też środki na pokrycie kosztów działalności klubów i kół senackich, tworzonych przez nie biur, opłacanie podatków, składek do organizacji międzynarodowych oraz na wykupienie polis ubezpieczeniowych, na wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów cywilnoprawnych, a także na utworzenie funduszu świadczeń socjalnych dla senatorów i pracowników Kancelarii Senatu.

Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, to zaplanowaliśmy je w wysokości 2 milionów 100 tysięcy zł, z czego na zakupy inwestycyjne przeznaczone jest 1 milion 880 tysięcy, a na budownictwo inwestycyjne – 210 tysięcy. Te wydatki są niższe o 210 tysięcy, tj. o 9,1%, od planowanych w roku bieżącym. W strukturze wydatków Kancelarii Senatu mają one nieznaczny udział, bo tylko 0,9%. Podstawowym obszarem tej działalności, działalności inwestycyjnej, są zakupy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W roku 2019 zaplanowaliśmy zakupy m.in. praw autorskich i licencji do oprogramowania antywirusowego i użytkowego urządzeń poligraficznych, urządzeń do infrastruktury telewizyjnej i fonicznej, sprzętu informatycznego, głównie komputerów, a także urządzeń do systemu zabezpieczeń i monitoringu.

W projekcie budżetu na 2019 r. w ramach rozdziału 75195 „Pozostała działalność” zostały zaplanowane wydatki na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Tak jak wspominałem, zwiększamy tę kwotę o 10 milionów zł – o tyle będzie więcej niż w roku bieżącym. Wydatki te w całości będą przeznaczone na dotacje celowe udzielane organizacjom pozarządowym realizującym zlecane im przez Senat zadania publiczne. Wstępnie, według kryterium podmiotowego, planowane wydatki zostały podzielone na: dotacje udzielane fundacjom – 57 milionów 875 tysięcy; dotacje udzielane stowarzyszeniom – 48 milionów 680 tysięcy; dotacje pozostałym podmiotom, jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych – 3 miliony 945 tysięcy. Ten wstępny podział jest odzwierciedleniem struktury tych wydatków w roku bieżącym. Przełożyliśmy te proporcje z roku 2018 na rok 2019.

Jeśli zaś chodzi o układ zadaniowy budżetu, to projekt wydatków na 2019 r… Zgodnie z tym układem kancelaria będzie realizować 2 zadania w zakresie funkcji: w funkcji pierwszej „Zarządzanie państwem” i w funkcji piętnastej „Polityka zagraniczna”. Na realizację pierwszego z zadań, jakim jest obsługa parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym i organizacyjnym, zaplanowano wydatki w wysokości 112 milionów 175 tysięcy, natomiast wydatki dotyczące drugiego zadania – chodzi o wspieranie Polonii i Polaków za granicą – zostały ustalone na poziomie 118 milionów 57 tysięcy zł.

Z mojej strony to tyle. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Otwieram dyskusję, w ramach której możemy też zadawać pytania panu ministrowi, pani dyrektor generalnej i pani dyrektor Biura Finansowego.

Nie ma pytań… To ja może zacznę pytaniem o zatrudnienie, o liczbę etatów i przy okazji o liczbę osób, które w tym okresie sprawozdawczym podjęły pracę w kancelarii. Jaka to jest liczba etatów i jaka jest liczba osób zatrudnionych? To jest pierwsze pytanie.

I drugie pytanie. Wiem, że przed naszą komisją posiedzenie miała komisja emigracji, która opiniowała budżet w zakresie wydatków planowanych na tzw. politykę zagraniczną, używając terminologii odnoszącej się do układu zadaniowego. Gdybyście mogli państwo powiedzieć, jak przebiegła dyskusja i jaka była opinia komisji… No bo to jednak jest znacząca część wydatków, bardzo duża kwota. To zrozumiałe, że ona jest duża i że potrzeby są ogromne, no ale prosiłbym o kilka zdań informacji o przebiegu posiedzenia tej komisji. Dziękuję bardzo.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Dziękuję bardzo.

Jeśli chodzi o pytanie o zatrudnienie, to zgodnie ze stanem na dzień 1 lipca 2018 r. zatrudnienie w etatach wynosi 342,6 etatu. W 2018 r. – rozumiem, że pan przewodniczący pyta o ten rok – zmiany w strukturze zatrudnienia w sensie przyjęcia nowych osób… To były chyba jednostkowe przypadki, które mógłbym policzyć na palcach jednej ręki. Zakładam… Mam informację dotyczącą okresu od 1 lipca 2016 r. do 15 marca 2018 r., bo takową ostatnio szykowaliśmy. Stan zatrudnienia na dzień 1 lipca 2016 r. – na dzień, w którym obejmowałem funkcję szefa Kancelarii Senatu – wynosił 298,6 etatu. Miałem tu materiał porównawczy przygotowany do dnia 15 marca 2018 r… Wtedy to było 335,9 etatu. Z czego wynika ten wzrost? Głównie z przekształcenia umów cywilnoprawnych, które funkcjonowały w Kancelarii Senatu, na umowy o pracę. Dokonaliśmy rewizji stanu zatrudnienia, z której jasno wynikało, że mamy w kancelarii umowy cywilnoprawne, które noszą wszelkie znamiona umów o pracę, w związku z czym były dokonane w tym zakresie przekształcenia. Dotyczyło to np. kierowców, którzy przez długie lata funkcjonowali w kancelarii na podstawie umów cywilnoprawnych, pracowników gospodarczych, którzy wykonują podstawowe, ale bardzo ważne dla funkcjonowania kancelarii, czynności gospodarcze. Jeśli dobrze pamiętam, taka sytuacja miała miejsce również w dziale, który zajmuje się maszynopisaniem i stenogramami – tam też dokonywane były takie przekształcenia. Osoby zatrudnione do biura polonijnego… To jest 8 etatów w związku z obsługą zadań związanych z działaniami polonijnymi.

Jeśli pan przewodniczący sobie życzy, to wyszczególnienie, szczegółowe dane na ten temat, będę mógł dostarczyć na piśmie.

Jeśli chodzi o przebieg…

(Przewodniczący Sławomir Rybicki: Poproszę…)

Dobrze, oczywiście.

(Przewodniczący Sławomir Rybicki: …o taką informacji dla komisji. Dziękuję.)

Czy pan przewodniczący życzy sobie informację za okres od 1 lipca 2016 r., od kiedy objąłem funkcję, czy za ostatni rok?

(Przewodniczący Sławomir Rybicki: Może od momentu, w którym…)

Oczywiście.

Jeśli zaś chodzi o przebieg posiedzenia komisji emigracji, to miałem wrażenie, że senatorowie przyjmują z satysfakcją wzrost wydatków na działania związane z opieką nad Polonią i Polakami za granicą. Pojawił się jeden głos mówiący o tym, że ten wzrost powinien być jeszcze większy. My też mamy świadomość tego, że wzrost o 10 milionów zł nie zaspokaja potrzeb Polonii. Trzeba pamiętać, że wnioskowana kwota dotacji w roku 2018 wynosiła blisko 400 milionów zł, tak więc czterokrotnie więcej niż wynosi kwota, którą dysponujemy w tym roku, w roku bieżącym. Mamy też świadomość tego, że Ministerstwo Finansów nie zgodziłoby się na wzrost większy niż ten, który proponujemy, a więc to był pewien konsensus pomiędzy oczekiwaniem państwa senatorów, wysokiego prezydium, żeby ta kwota rosła, a możliwościami budżetu państwa. Ja tylko przypomnę – i to podkreślam – że od momentu przejęcia tych środków przez polski Senat z Ministerstwa Spraw Zagranicznych te środki rosną w tempie dotąd niespotykanym – przejmowaliśmy z MSZ w roku 2016 kwotę 65 milionów zł, a w roku 2019, jeżeli ten budżet zostanie przyjęty w takim kształcie, jaki proponujemy, będzie to kwota 110 milionów 500 tysięcy zł. Tak więc jest to wzrost, który od początku historii dynamiki wzrostu środków polonijnych, od kiedy zostały one wydzielone w budżecie, nie miał miejsca.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze głosy w dyskusji bądź pytania do pana ministra?

Jeśli nie ma, to za chwilę zaopiniujemy tę propozycję budżetu. Mam nadzieję, że wyrażę opinię całej komisji, jeśli powiem, że będziemy państwa wspierać w działaniach, w dążeniach do zrównania poziomu wynagrodzeń pracowników Senatu do poziomu pensji, jakie wypłaca Kancelaria Sejmu. Uważamy to za rzecz oczywistą, tak więc komisja nie będzie tego ujmować w postaci jakiejś uchwały. Aktualna jest nasza…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…opinia sprzed 2 lat.

Proszę państwa, poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowane przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2019 r.

Kto z panów senatorów jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu Kancelarii Senatu na 2019 r.

Zamykam posiedzenie komisji. Dziękuję wszystkim państwu. Do zobaczenia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 34)