Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 52) w dniu 21-10-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (52.)

w dniu 21 października 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2016 w przedmiotowym zakresie działania komisji, rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie oraz przyjęcie stanowiska w sprawie ustawy (druk senacki nr 302, druki sejmowe nr 916 i 945).

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Jesteśmy już w komplecie, możemy rozpocząć. Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam gości. Witam serdecznie panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w ministerstwie finansów, wraz ze współpracownikami. Witam także panią dyrektor Aleksandrę Szelągowską z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2016 w przedmiotowym zakresie działania komisji, rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie oraz przyjęcie stanowiska w sprawie ustawy (druk senacki nr 302, druki sejmowe nr 916 i 945)

Przystępujemy do pracy. Nasz porządek obrad przewiduje rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2016, druk senacki nr 302.

Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.

Tradycyjnie zapytuję, czy w posiedzeniu uczestniczą osoby, które zawodowo zajmują się działalności lobbingową? Nie uczestniczą. W takim razie możemy przystąpić do realizacji naszego porządku obrad.

Ustawa o zmianie ustawy budżetowej na rok 2016 została uchwalona na 28. posiedzeniu Sejmu w dniu 20 października 2016 r. Ustawa dotyczy umożliwienia ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi wypłaty w roku bieżącym siedemdziesięcioprocentowych zaliczek na poczet płatności bezpośrednich dla producentów rolnych za 2016 r. w ramach wspólnej polityki rolnej.

Do reprezentowania rządu w trakcie prac parlamentarnych upoważniony jest minister rozwoju i minister finansów.

Bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Tak jak już pan przewodniczący wspomniał, celem noweli budżetu na rok 2016 jest umożliwienie wypłaty rolnikom siedemdziesięcioprocentowych zaliczek na poczet płatności bezpośrednich dla producentów rolnych za 2016 r. Wypłatę zaliczek w takiej wysokości umożliwia rozporządzenie Komisji Europejskiej z 8 września bieżącego roku; począwszy od 17 października jest taka możliwość. Co do zasady poziom wypłaty zaliczek to 50%, a zatem ta koperta jest większa niż np. w poprzednim roku. Celem wypłaty jest złagodzenie negatywnych skutków kryzysu na rynkach rolnych spowodowanego spadkami cen produktów rolnych oraz embargiem rosyjskim.

Ponieważ, jak zaznaczyłam przed chwilą, systemowe rozwiązanie w zakresie zaliczkowego finansowania dopłat bezpośrednich zakłada wypłatę pięćdziesięcioprocentowych zaliczek, w planie budżetu nie zakładano wypłaty wyższych kwot. Dodatkowo jeszcze trzeba mieć na względzie to, że końcowe płatności PROW, które zatrzymuje Komisja Europejska, wpłyną, jak zakładamy, w roku 2017, a więc też nie byłoby dochodów, pod które można byłoby robić te wypłaty.

Chcąc wykorzystać tę możliwość, jaką Komisja Europejska przewidziała dla producentów rolnych, podjęto decyzję o nowelizacji budżetu. Żeby można było to zadanie wykonać, z jednej strony niezbędne jest obniżenie dochodów, których nie będzie, a z drugiej strony – podniesienie deficytu o kwotę 8,9 miliarda zł. Chodzi oczywiście o deficyt środków europejskich. Cała ta nowela dotyczy wyłącznie budżetu środków europejskich i pomimo podwyższenia tego deficytu nie wpływa na deficyt sektora finansów publicznych z racji środków, o których mówimy.

Wprowadzana zmiana może mieć wpływ na poziom długu. Może powiększyć go o kwotę maksymalnie 9 miliardów zł. Oczywiście nie musi się tak stać, może się bowiem okazać – to będzie zależało od przeprowadzenia różnych operacji finansowych, zarządzania długiem itd. – że ta kwota będzie mniejsza lub w ogóle takie zwiększenie w stosunku do pierwotnych założeń nie nastąpi. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Pan marszałek skierował ten projekt ustawy także do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu przygotowania opinii.

Jest z nami pan przewodniczący senator Chróścikowski.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Pani Minister!

Po wysłuchaniu dzisiaj rano stanowiska pani minister w tej sprawie nasza komisja pozytywnie zaopiniowała… Rolnicy są wdzięczni za to, że rząd podjął taką decyzję, zgodził się na takie działania. To naprawdę pomoże rolnikom przetrzymać ten trudny okres. Bardzo dziękujemy i liczymy na to, że Senat również przyjmie…

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Na to mamy nadzieję. Musimy jeszcze wysłuchać przedstawiciela Biura…

(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Biuro Legislacyjne nie ma uwag o charakterze legislacyjnym do ustawy.)

Wspaniale, dziękuję bardzo. W takim razie przystępujemy do dyskusji. Czy ktoś z państwa senatorów ma pytanie?

Bardzo proszę, senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Pani Minister, chciałbym zapytać o to, czy wypłata tych prawie 9 miliardów zł zmusi rząd do zaciągnięcia kredytu, czy są to środki, którymi dysponuje budżet państwa, i nie będzie takiej potrzeby?

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Czy są jeszcze jakieś pytania?

(Senator Kazimierz Kleina: Będę miał jeszcze jedno pytanie, ale ono nie jest związane wprost z tą nowelizacją, tylko z budżetem.)

Rozumiem.

(Senator Kazimierz Kleina: Chodzi o informację o tym, jaki był rzeczywisty dług budżetu państwa na koniec zeszłego roku.)

Proszę bardzo, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:

Dziękuję.

Odpowiadam na pierwsze pytanie. Jak już wspomniałam, teoretycznie jest możliwość dodatkowego zadłużenia się na kwotę 9 miliardów zł poprzez np. wypuszczenie jakichś obligacji, ale, jak powiedziałam, to nie musi nastąpić, dlatego że w planie na ten rok są jeszcze przewidziane różne operacje finansowe, które co roku prowadzimy w taki sposób, aby długookresowo doprowadzać do zmniejszenia kosztów obsługi długu. Jeżeli będą sprzyjające okoliczności, żeby dokonywać pewnych wykupów czy zamian, będziemy to robić, więc tak naprawdę te 2,5 miesiąca pokaże, czy będzie potrzeba większego zadłużenia się niż to, jakie było przewidywane w pierwotnym planie.

My pokazujemy możliwość maksymalnego pogorszenia… Chodzi o kwotę, 9 miliardów zł. Oczywiście to wszystko będzie zależało od tych operacji finansowych, które będą przez te 2,5 miesiąca przeprowadzane. Na koniec tego roku okaże się, czy jesteśmy zmuszeni do dodatkowego zadłużenia się z tytułu tej noweli. Myślimy, że może to być znacznie mniejsza kwota, a jak dobrze pójdą nasze projekcje w różnych zakładanych operacjach finansowych, to może w ogóle nie będzie takiej potrzeby, żeby zadłużać się ponad plan.

Jeżeli chodzi o poziom długu na koniec ubiegłego roku, to poproszę kolegę, pana dyrektora Szczerbaka z departamentu długu, żeby przedstawił tę informację.

Zastępca Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów Marek Szczerbak:

Na koniec 2015 r. dług Skarbu Państwa wyniósł 834,6 miliarda zł. W relacji do PKB to było 46,4%.

(Senator Kazimierz Kleina: A jaki deficyt budżetowy był wykonany na koniec roku?)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk: Zaraz to sprawdzimy, bo nie mamy na wierzchu tej tabeli. Momencik, dobrze?)

(Przewodniczący Grzegorz Bierecki: Ewentualnie później, już w trakcie debaty można te informacje dostarczyć panu senatorowi. Chyba że pan dyrektor już je znalazł…)

Na koniec 2015 r. deficyt budżetu państwa wyniósł 42,6 miliarda zł.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze inne pytania? Nie ma. W takim razie stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tego wniosku? (8)

Dziękuję bardzo.

Pozostaje nam wybór sprawozdawcy. Pan senator Romańczuk, który swą osobą łączy naszą komisję z komisją rolnictwa, chciałby podjąć się tego zadania. Jak rozumiem, członkowie komisji nie mają nic przeciwko temu.

(Senator Tadeusz Romańczuk: Niech się tak stanie.)

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Zamykam nasze posiedzenie. Dziękuję za obecność.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 10)