Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 22), Komisji Ustawodawczej (nr 54) w dniu 20-04-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Komisja Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (22),

oraz Komisji Ustawodawczej (54.)

w dniu 20 kwietnia 2016 r.

Porządek obrad:

1. Pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu (druk senacki nr 137).

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 20)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry państwu.

Otwieram dwudzieste drugie posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz pięćdziesiąte czwarte już posiedzenie Komisji Ustawodawczej.

Punkt 1. porządku obrad: pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu (druk senacki nr 137)

Porządek obrad wspólnego posiedzenia obejmuje jeden punkt: pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu; druk senacki nr 137.

Czy w sprawie porządku ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos? Nie.

Wobec braku głosów przeciwnych stwierdzam, że komisje zatwierdziły porządek obrad.

Przystępujemy do punktu pierwszego porządku obrad: pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Przypomnę tylko, że pierwsze czytanie obejmuje przedstawienie projektu uchwały przez przedstawiciela wnioskodawcy – witam panią senator Janinę Sagatowską, która reprezentuje wnioskodawców – oraz przeprowadzenie dyskusji i zgłaszanie wniosków.

Proszę panią senator Janinę Sagatowską o przedstawienie projektu uchwały.

Senator Janina Sagatowska:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

Chciałabym przedłożyć projekt uchwały zmieniającej Regulamin Senatu w częściach dotyczących kompetencji marszałka Senatu, prezydium i Kancelarii Senatu. Związane, i konieczne, jest to z wprowadzeniem zmian do ustawy o działalności pożytku publicznego, w której to ustawie wprowadziliśmy wreszcie po wielu latach takie umocowanie prawne, że wpisaliśmy kompetencje Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami wprost, tak żeby nie było zastrzeżeń, że to tylko z tradycji wywodzimy finansową i materialną opiekę nad Polonią i Polakami. To wszystko zostało zmienione w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Teraz jest konieczność zmiany regulaminu z tej racji, że na 4 lata środki przeszły do MSZ i wykreślone zostały zapisy mówiące o tym, kto właśnie opiniuje, kto zatwierdza wnioski dotyczące finansowania zadań polonijnych Senatu.

W związku z tym w art. 8 ust. 1 pkt 17 otrzymał brzmienie… Bo proszę zobaczyć, że pkt 17 mówi, że do kompetencji marszałka Senatu należy ustalanie projektu budżetu kancelarii po zasięgnięciu opinii Prezydium Senatu, Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, i tu jest właśnie dopisek: „a w zakresie opieki nad Polonią oraz Polakami za granicą także Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, oraz nadzoruje wykonanie budżetu”. Jest tu dopisana właśnie ta kompetencja, że w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą będzie przedstawiała marszałkowi opinię co do zadań, które należy uwzględnić czy nie uwzględniać.

I jest też odpowiedni zapis dotyczący kompetencji Prezydium Senatu. Te kompetencje określa następny artykuł, art. 9. Tam po pkcie 3 dodaje się pkt 3a mówiący, że Prezydium Senatu „określa zasady zlecania zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, rozpatruje oferty realizacji tych zadań i zleca ich realizację po zasięgnięciu opinii Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą”. Jak Wysokie Komisje wiedzą, i kompetencje marszałka, i kompetencje prezydium zostały uzupełnione o zadania wynikające z zapisów wprowadzonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Kolejna zmiana dotyczy uprawnień Kancelarii Senatu, bo musi to być. Mianowicie dodaje się zapis mówiący, że Kancelaria Senatu obsługuje proces podejmowania decyzji w sprawie zlecania zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą oraz rozlicza dotacje na realizację tych zadań i kontroluje ich wykonanie.

To są te niezbędne zapisy, które porządkują sprawy proceduralne w Senacie w zakresie tych wszystkich organów Senatu, jakimi są marszałek, prezydium i kancelaria, tak żeby to wszystko działało sprawnie, szybko i terminowo, bo taki był cel przejmowania z powrotem środków z MSZ. Ja chcę tylko powiedzieć, że to już się dzieje dosyć sprawnie w tym sensie, że… A, zapowiem, że te przepisy będą wchodziły w życie od 1 stycznia 2017 r. – i tu jest odpowiedni zapis w art. 2 tej uchwały – dlatego że teraz przejęliśmy te zadania z MSZ z dobrodziejstwem inwentarza, MSZ rozstrzygnął konkursy i tu nie ma tej procedury, która będzie procedurą pełną od 1 stycznia 2017 r., kiedy marszałek, prezydium itd. o tym będą decydować. Ale Kancelaria Senatu działa dosyć sprawnie, bo np. już wczoraj na konferencji odbiorcy środków Senatu, tacy jak chociażby Fundacja „Pomoc Polakom na Wschodzie”… Podchodzą do mnie prezesi i mówią, że zdarzyło się chyba po raz pierwszy to, że już zostały przekazane środki Senatu na działalność polonijną, podczas gdy czasem w połowie roku odbiorcy nie mogli się doczekać środków przeznaczonych na Polonię. Tak że jest to dosyć sprawne i wypada tylko podziękować Kancelarii Senatu.

W związku z tym proszę Wysokie Komisję o przyjęcie projektu tej uchwały. Jeśli są pytania, to proszę bardzo. Może jeszcze pan legislator…

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Pani Senator.

Czy są pytania do przedstawiciela wnioskodawców? Czy na tym etapie…

(Głos z sali: Pan senator Czerwiński.)

Proszę bardzo, senator Czerwiński.

Senator Jerzy Czerwiński:

Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!

Ja mam jedno pytanie związane z kwestią kontroli. Mnie nie chodzi o kwestie techniczne związane z kontrolą, bo wiadomo, że to będzie robić Kancelaria Senatu, tak jak i będzie realizować wszystkie procesy przygotowawcze związane z przydziałem, z odpowiednim wyłanianiem podmiotów. Czy formalnie rzecz biorąc, kontrolę może przeprowadzić czy też zatwierdzić któryś organ Senatu czy kancelaria? Bo być może trzeba by było zmienić nieco, tylko jedną literkę, zapis dodawanego w zmianie trzeciej pktu 7. Czyli czy to Kancelaria Senatu będzie kontrolować czy też będzie usługodawcą – tak bym to określił – czyli obsługiwać proces kontroli?

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Bardzo proszę, Pani Senator.

Senator Janina Sagatowska:

Oczywiście to zawsze była Kancelaria Senatu. Będzie m.in. tworzone Biuro Polonijne. W tej chwili ono jest przy Biurze Analiz i Dokumentacji, ale w związku z nowymi zadaniami będzie istniało – kiedyś już tak było – Biuro Polonijne. Ono zostało rozwiązane w 2012 r., nawet w 2013 r., bo przez parę miesięcy liczyliśmy na to, że może jednak te środki wrócą w 2013 r. Później było stopniowo wygaszane – tak to nazwę – i to Biuro Polonijne przestało działać, ale dużo pracowników, którzy zawsze zajmowali się sprawami Polonii, zostało. Zresztą może by pani minister… No, szefowa kancelarii tu siedzi i ja bym poprosiła o uzupełnienie. Zawsze sprawnie przeprowadzana była ta kontrola wszystkich tych, którzy uczestniczą w procesie polonijnym, do tego stopnia, że gdy środki były w Kancelarii Senatu, zawsze była kontrola NIK i nigdy… Kontrola Najwyższej Izby Kontroli, wszystkie kontrole przez wszystkie kadencje, w których ja byłam i działałam w komisji – tak ją nazwę w skrócie – polonijnej… Nigdy nie było uwag co do prawidłowości działania Kancelarii Senatu, pracowników i całego Biura Polonijnego w tym zakresie, w jakim ten proces podlega właśnie Senatowi. Ale prosiłabym panią minister o uzupełnienie.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Ja tylko informacyjnie powiem państwu, że dzisiaj komisja regulaminowa pozytywnie zaopiniowała zmianę statutu kancelarii w zakresie powołania Biura Polonijnego.

Pani Minister, proszę bardzo.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Szanowni Państwo, ja tylko może uzupełnię.

Kontrola, o której mowa w zmianie trzeciej, czyli dodawanym pkcie 7 w art. 98, kontrola wykonywania dotyczy wykonywania zadań, na które zostały zlecone przez Senat, przez organy Senatu dotacje. A z czego to wynika i dlaczego to jest Kancelaria Senatu? To wynika tak naprawdę z systemu prawa dotyczącego finansów publicznych. Z punktu widzenia finansów publicznych dysponentem środków na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą jest Senat, ale wykonawcą i odpowiedzialnym za wykonanie i realizację tych zadań jest szef Kancelarii Senatu i organ pomocniczy szefa, czyli Kancelaria Senatu. Stąd za kontrolę realizacji zadań w zakresie finansów publicznych i prawidłowości realizacji zadań zlecanych z środków publicznych musi być odpowiedzialny szef Kancelarii Senatu, czyli Kancelaria Senatu. Stąd kontrola jest zadaniem Kancelarii Senatu. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Czy dyrektor Biura Legislacyjnego na tym etapie chciałby zabrać głos?

(Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Nie, dziękuję bardzo. Nie mam zastrzeżeń legislacyjnych.)

(Brak nagrania)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

(Senator Janina Sagatowska: W imieniu wnioskodawców dziękuję.)

Dziękuję.

Pozostaje nam wyznaczenie senatora sprawozdawcy.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Niestety, pani nie może nim być.

Czy pani marszałek Pańczyk-Pozdziej zechciałby być sprawozdawcą komisji?

Dziękuję bardzo. Zamykam…

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Panie Przewodniczący, przepraszam bardzo, czy mogłabym do państwa mieć prośbę o to, abyście państwo wnieśli do Konwentu Seniorów, do marszałku Senatu o to, aby skoro mamy sprawozdanie, uzupełnić o rozpatrzenie tego punktu następne posiedzenie Senatu, to w przyszłym tygodniu, tak żebyśmy na następnym posiedzeniu Senatu mogli odbyć drugie czytanie tego projektu? Jeśli państwo byście to zrobili, to pozwoliłoby to nam zgrać tę zmianę w czasie z wejściem w życie statutu Kancelarii Senatu, bo od 1 maja będzie funkcjonowało i będzie działało Biuro Polonijne i w zasadzie te zadania już wykonujemy. W związku z tym najlepiej byłoby… Bardzo bym prosiła o to, żebyście państwo przychylili się…

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Jest z nami marszałek Czelej, tak że jak najbardziej.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę państwa, zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawczej Senatu Rzeczypospolitej.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 33)