Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 21) w dniu 20-04-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich(21.)

w dniu 20 kwietnia 2016 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji o projekcie zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry państwu. Witam serdecznie.

Otwieram dwudzieste pierwsze posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

W porządku posiedzenia mamy jeden punkt: opinia komisji o projekcie zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu.

Czy są uwagi do porządku?

Punkt 1. porządku obrad: opinia komisji o projekcie zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu

Jeśli nie ma, to przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad.

Witam serdecznie na posiedzeniu szefa Kancelarii Senatu, panią minister Ewę Polkowską.

Oddaję pani minister głos i proszę o uzasadnienie tego projektu. Dziękuję bardzo.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Zgodnie z Regulaminem Senatu statut Kancelarii Senatu jest nadawany na wniosek szefa kancelarii przez marszałka Senatu po zaopiniowaniu przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich oraz po zaopiniowaniu przez Prezydium Senatu. Stąd pan marszałek prosi państwa o pozytywną opinię w sprawie tego przedsięwzięcia, z którym się zwróciłam do pana marszałka.

Dzięki staraniom pana marszałka, a także dzięki państwa decyzji w sprawie dotyczącej finansowania Polonii, która miała odzwierciedlenie po raz pierwszy w ustawie budżetowej na 2016 r., Senat dysponuje środkami finansowymi na udzielanie dotacji na zadania w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. To oznacza, że w strukturze Kancelarii Senatu powinno być odzwierciedlenie tego zadania Senatu, czyli w strukturze powinniśmy wydzielić – tak, jak było przez dwadzieścia parę lat, do momentu, kiedy te środki zostały przekazane do Ministerstwa Spraw Zagranicznych – powinna być wyodrębniona jednostka organizacyjna, która w sposób kompleksowy zajmie się obsługą procesu podejmowania decyzji przez Senat w zakresie udzielania dotacji, ale też w sposób kompleksowy zajmie się gromadzeniem informacji, udostępnianiem informacji o tym, jak funkcjonuje, jak działa i w jakim zakresie potrzebna jest opieka Senatu nad Polonią, o tym, jak działają środowiska polonijne, jakie są potrzeby środowisk polonijnych. Jak państwo wiecie, do 2012 r. w strukturze funkcjonowało Biuro Polonijne. Dzięki także państwa decyzjom i zgodzie w poprzedniej kadencji dla pracowników, którzy pracowali w Biurze Polonijnym do 2012 r. – jeżeli nie chcieli oni zmienić miejsca pracy – zgodnie z ich kompetencjami, umiejętnościami, które posiadają, poszukaliśmy miejsc pracy w Kancelarii Senatu. W związku z tym dzisiaj Biuro Polonijne tak naprawdę odtwarzamy z naszych pracowników, którzy wtedy pracowali, którzy wtedy doskonale wszystkie zadania wypełniali, i liczymy na to, że równie dobrze będą oni pracować w nowej strukturze Kancelarii Senatu, w Biurze Polonijnym.

Stąd moja ogromna prośba do państwa, abyście pozytywnie zaopiniowali tę zmianę w statucie Kancelarii Senatu. Chcemy, żeby ta zmiana, to zarządzenie weszło w życie i jesteśmy gotowi na to, żeby Biuro Polonijne odtworzyło się, tzn. powstało – odtworzyło się w sensie ludzkim – od 1 maja 2016 r. Jeżeli są jakiekolwiek pytania, jestem do państwa dyspozycji. Dziękuję.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Pani Minister.

Otwieram dyskusję

Pani Pańczyk-Pozdziej. Proszę bardzo.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

Chciałabym zapytać panią minister, czy coś się zmieni w tej strukturze, czy rzeczywiście będzie to po prostu tylko odtworzenie biura. Czy będzie jakaś nowa organizacja tego biura? Ile osób w tym biurze będzie pracowało? Jaka będzie jego struktura i podległość?

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Proszę bardzo.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Panie Przewodniczący!

Tak, jak każda jednostka organizacyjna, tak i Biuro Polonijne, odpowiednio po zmianie statutu w regulaminie organizacyjnym, będzie miało swój zakres zadań i zakres obowiązków. Ale jak państwo wiecie, jednym z elementów propozycji dodania zadań Kancelarii Senatu do zmiany Regulaminu Senatu, która w tej chwili czeka na państwa procedowanie, jest także wskazanie, podkreślenie spraw działań Kancelarii Senatu na rzecz obsługi organizacyjno-prawnej, technicznej działań państwa, Senatu, organów Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. My Biuro Polonijne rzeczywiście odtwarzamy. Oprócz tego, że część pracowników dawnego Biura Polonijnego w 2012 r. zgodnie z kompetencjami poszła pracować w innych miejscach – np. 2 pracowników zajmujących się finansowaniem, rozliczaniem finansów polonijnych przeszło do pracy w Biurze Finansowym, 2 prawników z dawnego Biura Polonijnego przeszło do Biura Komunikacji Społecznej obsługiwać petycje, dlatego że była i w dalszym ciągu jest tendencja coraz większego napływu petycji, zresztą jest ustawa o petycjach, i jest konieczność przygotowywania tych spraw przez kancelarię… Ale w strukturze Kancelarii Senatu pozostawiliśmy część osób, które zajmowały się sprawami programowymi, gromadzeniem materiałów i dokumentacji jako zespół polonijny w strukturze Biurze Analiz i Dokumentacji. Wtedy do zadań Biura Analiz i Dokumentacji dopisaliśmy takie zadania w zakresie obsługi także organów Senatu w takim modelu funkcjonowania Senatu, jego organów, jaki był przez ostatnie 4 lata w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Tak więc mówiąc o odtworzeniu, mam na myśli to, jak będzie powstawało Biuro Polonijne. Otóż ten zespół polonijny, który był w Biurze Analiz i Dokumentacji, jest osią, w zasadzie podstawą nowego Biura Polonijnego. Ponadto chcemy przenieść… proponujemy pracownikom – tym, którzy pracują w kancelarii poza tą strukturą zespołu polonijnego, a wcześniej pracowali w Biurze Polonijnym – przejście do Biura Polonijnego od 1 maja.

W związku z tym 1 maja Biuro Polonijne ruszy w ten sposób, że będzie miało strukturę. Chciałabym, aby dyrektorem tego biura był – i to już w uzgodnieniu z panem marszałkiem – dotychczasowy wicedyrektor Biura Analiz i Dokumentacji, kierujący pracą zespołu polonijnego, wcześniej wicedyrektor Biura Polonijnego, pan dyrektor Romuald Łanczkowski. Chcemy, żeby to biuro na razie w takim zakresie, w jakim planujemy dzisiaj… Bo, jak państwo wiecie, tak naprawdę jesteśmy w czasie wypracowywania modelu, jak ma funkcjonować opieka Senatu, organów i zadania organów Senatu, to jeszcze przed nami. Dlatego dzisiaj uważamy, że najważniejsze jest, aby Biuro Polonijne funkcjonowało jako duży sprawny zespół ludzki, ale podzielony na 3 zespoły organizacyjne: zespół programowy, zespół organizacyjno-prawny i zespół do spraw rozliczeń finansowych i inwestycji. Czyli w zasadzie to jest odtworzenie tej struktury Biura Polonijnego, która była do 2012 r. Od 1 maja będzie to 13-osobowy zespół pracowników Kancelarii Senatu i będziemy w miarę potrzeb ten zespół, jeżeli będzie takie oczekiwanie, taka potrzeba, wzmacniać etatowo.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Proszę bardzo.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

Jeszcze chciałabym dopytać. Czy nadal podmiotami, do których będziemy desygnować, przekazywać środki, którymi Senat będzie dysponował dla Polonii, będą te organizacje, które były poprzednio, np. „Wspólnota Polska” itd.; tam ich było, jeśli dobrze pamiętam, kilkanaście.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Pani Marszałek, podmiotów jest bardzo dużo. Nas wiąże ustawa – zresztą nowelizacja, w którą zostały wpisane nasze zadania – o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tam są wyraźnie określone kwestie funkcjonowania państwa i organów państwa, także nas jako Senatu i Kancelarii Senatu, w zakresie zlecenia zadań publicznych organizacjom pozarządowym, i to w dalszym ciągu jest ten katalog w ustawie o organizacjach pożytku publicznego i o wolontariacie. Tak że z punktu widzenia naszej działalności – tej, która była wykonywana jako Senat i zlecana przez organy Senatu w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi do 2013 r. – w zasadzie nic się nie zmieni. To są w dalszym ciągu polskie podmioty NGO działające na rzecz Polonii i Polaków za granicą. Oczywiście chodzi o te podmioty, które złożą do Senatu odpowiednie wnioski o dotację na określone zadania, na realizację konkretnych zadań konkretnych grup, środowisk polonijnych poza granicami Polski.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

Dlaczego o to pytam? Ja ostatnio dostałam maila od siostry zakonnej z Kazachstanu, która pochodzi z mojej miejscowości, że tam są dzieci – wiadomo, że są takie dzieci, bo to już badałam – które bardzo chciałyby przyjechać do Polski. Czy jakaś osoba stamtąd może skierować prośbę o to, żeby choć częściowo sfinansować przyjazd tych dzieci do Polski?

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

To wszystko zależy od tego, jaki charakter miałby ten przyjazd. Bo jeżeli byłoby tak, że byłby to przyjazd czasowy, czyli miałby on charakter…

(Senator Maria Pańczyk-Pozdziej: Na wakacje.)

…np. wakacyjny, naukowy, językowy itd., to należy zwrócić się do jakiegokolwiek podmiotu, organizacji pozarządowej, która działa na rzecz opieki nad Polonią i Polakami za granicą, na rzecz współpracy z Polonią i Polakami za granicą, i zgłosić do niej jakby chęć bycia beneficjentem środków, które będą w dyspozycji Senatu na 2017 r. Nie widzę żadnych przeszkód, bo jeśli chodzi o repatriację, to jest ustawa o repatriacji, więc w tym przypadku to jest zupełnie inny tryb.

(Senator Maria Pańczyk-Pozdziej: To wiadomo. Dziękuję bardzo.)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Senator Misiołek, proszę bardzo.

Senator Andrzej Misiołek:

Ja mam jedno pytanie. Pani Minister, czy ja dobrze zrozumiałem, że to nowe biuro na razie nie będzie generowało żadnego nowego etatu, czyli wszystkie etaty – te trzynaście etatów, o których pani mówiła – będą obsadzone przez już aktualnie pracowników kancelarii. Tak?

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Tak, Panie Senatorze. 1 maja startujemy z Biurem Polonijnym 13-osobowym. Tam jeszcze jest tak, że miesiąc później… Chodzi o to, że jeszcze jest 2 czy 3 pracowników, którzy muszą skończyć pracę w innych biurach, czyli zakończyć swoje sprawy, i oni jakby sukcesywnie będą przechodzić do tego biura, ale to się stanie w ciągu miesiąca, 2 miesięcy. Z założenia mamy jakby wymyśloną strukturę na dzień 1 maja obejmującą obecnie pracujących pracowników Kancelarii Senatu, 13 osób, a potem będziemy działać sukcesywnie, w zależności od potrzeb, także w odniesieniu do wyznaczonych przez państwa zadań, państwa pracy i aktywności państwa, organów Senatu.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Czy są jeszcze pytania do pani minister?

Jeśli nie ma, to teraz poddam pod głosowanie propozycję, projekt zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu. Ten projekt jest dołączony do materiałów przygotowanych na dzisiejsze posiedzenie komisji.

Kto z pań i panów senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem zmian w statucie Kancelarii Senatu? Proszę podnieść rękę. (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Informuję, że komisja pozytywnie zaopiniowała zmiany w statucie Kancelarii Senatu.

Dziękuję bardzo państwu.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 47)