Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 8) w dniu 09-02-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (8.)

w dniu 9 lutego 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 01 – Kancelaria Prezydenta RP; 29 – Obrona narodowa; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; pozostałe części budżetowe w zakresie działu „Obrona narodowa”; a także planów finansowych: Agencji Mienia Wojskowego; Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego; Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (druk senacki nr 76, druki sejmowe nr 146, 194 i 194-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 27)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dzień dobry państwu.

Chciałbym państwa serdecznie powitać na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.

Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016, zawartej w druku senackim nr 76 oraz w drukach sejmowych nr 146, 194 i 194-A, w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Chciałbym na dzisiejszym posiedzeniu powitać panią minister Małgorzatę Sadurską, szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej, zwierzchnika Sił Zbrojnych…

(Wesołość na sali)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Witam serdecznie pana ministra Bartosza Kownackiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam bardzo serdecznie pana generała Sławomira Pączka. Witam serdecznie pana ministra… przepraszam, pana generała Adama Dudę. Witam serdecznie pana generała Wiesława Orkisza, szefa Zarządu Planowania Rzeczowego w Sztabie Generalnym. Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie. Witam pana legislatora z Biura Legislacyjnego Senatu.

Chciałbym też oficjalnie zapytać, czy jest wśród państwa na sali ktoś, kto podlega ustawie o wykonywaniu lobbingu.

Bardzo proszę o przedstawienie się i zaprezentowanie, kogo pan reprezentuje, interesu prawnego. Ja wiem, że pan już się prezentował, ale teraz mamy odrębne posiedzenie komisji.

Bardzo proszę.

Lobbysta z Kancelarii Adwokackiej Marcin Mamiński działającej na rzecz International Technology Sourcing Inc. Rafał Rozwadowski:

Dziękuję serdecznie, Panie Przewodniczący.

Nazywam się Rafał Rozwadowski, jestem adwokatem. Jestem osobą upoważnioną przez podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową, Kancelarię Adwokacką Marcin Mamiński, która działa na rzecz podmiotu trzeciego, zewnętrznego. Interes, który jest chroniony, to, w jakim celu tu się znajduję… Chodzi o monitorowanie procesu legislacyjnego w zakresie szeroko rozumianego przemysłu zbrojeniowego i ocenę możliwości udziału technologii zagranicznych oraz zmian legislacyjnych z tym związanych. To tyle, zresztą przekazałem to państwu podczas pierwszej prezentacji. Dziękuję serdecznie.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu mecenasowi.

Chciałbym jeszcze powitać pana ministra Jarosława Brysiewicza, zastępcę szefa BBN, przepraszam pana ministra za pominięcie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 01 – Kancelaria Prezydenta RP; 29 – Obrona narodowa; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; pozostałe części budżetowe w zakresie działu „Obrona narodowa”; a także planów finansowych: Agencji Mienia Wojskowego; Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego; Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (druk senacki nr 76, druki sejmowe nr 146, 194 i 194-A)

Szanowni Państwo, jak powiedziałem, przedmiotem dzisiejszego posiedzenia komisji jest rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016 w częściach dotyczących polskich Sił Zbrojnych.

W pierwszej kolejności bardzo proszę o słowo panią minister Małgorzatę Sadurską, szefa kancelarii pana prezydenta.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo! Panie Ministrze!

Jeżeli chodzi o Kancelarię Prezydenta, to w części 01 budżetu państwa w zainteresowaniu senackiej Komisji Obrony Narodowej jest budżet BBN. W porównaniu z budżetem MON to jest kropla, już nawet nie będę siliła się na wyliczenie procentów, ale 39 miliardów zł do 14 milionów zł pokazuje różnicę. Pozwolą państwo, że przedstawię tylko najważniejsze rzeczy. Jeśli będą jakieś szczegółowe pytania, to oczywiście jestem do dyspozycji, jeżeli chodzi o odpowiadanie. Pan minister Brysiewicz, zastępca szefa BBN, również jest gotowy państwu odpowiedzieć na szczegółowe pytania.

Budżet Biura Bezpieczeństwa Narodowego na 2016 r. wynosi 14 milionów 410 tysięcy zł. W porównaniu z budżetem na 2015 r., który wynosił 13 milionów 945 tysięcy zł, następuje wzrost o 3,4% i jest to wynikiem wzrostu wynagrodzeń. Te informacje, które państwo mają, że następuje wzrost płac w administracji o 3%… Taki jest właśnie wzrost budżetu BBN. W tym budżecie wydatki majątkowe to 300 tysięcy zł: 100 tysięcy zł na modernizację infrastruktury elektrycznej i teletechnicznej, pozostałe 200 tysięcy zł to wydatki na zakupy majątkowe, czyli powyżej 3,5 tysiąca zł. Jeżeli chodzi o etaty, to w planie etatowym mamy 68 etatów, w tym jest jedna erka, szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, i 8 etatów wojskowych. Od razu też podam średnie wynagrodzenie w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego, bo zawsze są o to pytania w każdej komisji: to 8 tysięcy 271 zł.

Jestem do państwa dyspozycji, jeżeli chodzi o szczegółowe pytania. To są najważniejsze punkty naszego budżetu. Tak jak powiedziałam, praktycznie można powiedzieć, że jest zachowany poziom budżetu z roku ubiegłego. Ale zaznaczam również, że budżet Biura Bezpieczeństwa Narodowego jest w dziale „Kancelaria Prezydenta”, a ja jestem dysponentem tego działu i gdyby pojawiły się jakieś potrzeby, to oczywiście jesteśmy w stanie dokonywać pewnego rodzaju przesunięć w zależności od potrzeb. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję, Pani Minister.

Teraz bardzo proszę pana ministra Bartosza Kownackiego o zaprezentowanie właśnie tej większej części budżetu przeznaczonego na polskie Siły Zbrojne.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki: Panie Przewodniczący…)

(Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska: A można by było…)

Tak?

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Przepraszam najmocniej, ale tak jak powiedziałam, nasz budżet jest kroplą w porównaniu z budżetem Ministerstwa Obrony Narodowej. Byłabym bardzo wdzięczna panu przewodniczącemu, gdyby pan przewodniczący po prostu zamknął dyskusję nad budżetem BBN, bo wtedy my, powiem delikatnie, byśmy opuścili salę, a państwo mogliby skupić się na tym wielkim budżecie MON.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Czy pan minister ma jakieś uwagi?

(Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska: Nie ma.)

Oczywiście…

(Wesołość na sali)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki:

Panie Przewodniczący, podejrzewam, że Kancelaria Prezydenta na pewno też jest zatroskana o budżet Ministerstwa Obrony Narodowej, ale rozumiemy również inne obowiązki Kancelarii Prezydenta.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Wobec tego oddaję głos… Pani prezes czy pan minister?

(Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska: Nie, nie, to…)

Ewentualnie pytania… tak, od razu przejdziemy do pytań.

Czy ktoś z państwa senatorów ma pytania do części budżetowej dotyczącej Biura Bezpieczeństwa Narodowego?

Skoro nie ma, to bardzo serdecznie dziękuję pani minister, panu ministrowi, pani prezes. Jeśli państwo mają możliwości, to można oczywiście zostać.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Bardzo serdecznie dziękuję za możliwość przedstawienia fragmentu części 01 budżetu dotyczącego Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Oczywiście panu prezydentowi jako zwierzchnikowi Sił Zbrojnych bardzo leżą na sercu sprawy związane z obroną narodową. Mam jednak inne obowiązki służbowe, a rozumiem, że dyskusja będzie trwała bardzo długo, więc pozwolą państwo, że podziękuję za dzisiejsze spotkanie. Jestem do dyspozycji, gdyby była taka potrzeba. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję pani minister, panu ministrowi, pani prezes. Dziękuję bardzo.

(Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska: Zostanie pan minister.)

Bardzo dziękuję panu ministrowi za obecność.

Poproszę więc pana ministra Bartosza Kownackiego o wprowadzenie nas w sprawy budżetu na 2016 r. przeznaczonego na Siły Zbrojne.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Rzeczywiście budżet Ministerstwa Obrony Narodowej jest znacząco większy od budżetu BBN, bo to jest blisko 36 miliardów zł, co wynika z zapisów ustawy o przebudowie i modernizacji Sił Zbrojnych. Ja pozwolę sobie oddać głos w tym zakresie panu generałowi Pączkowi, dlatego że to są dość szczegółowe i precyzyjne informacje. Poprosimy o krótką i sprawną prezentację, tak żebyście państwo mogli poznać budżet na rok 2016. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.

Bardzo proszę, Panie Generale.

Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej Sławomir Pączek:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Zacznę od tego, jakie są cele działalności ministerstwa. Zwrócę uwagę na to, że głównym celem jest podniesienie efektywności systemu obronnego państwa. Jest to cel niezmienny, który corocznie przyświeca nam w realizacji wydatków. Wśród celów szczegółowych są dwa cele, na które zwrócę uwagę: zwiększenie zdolności MON w obszarze bezpieczeństwa cybernetycznego i obrony cyberprzestrzeni oraz pogłębienie współpracy międzynarodowej – to jest cel szczegółowy czwarty – resortu obrony narodowej na rzecz wzmacniania obronności państwa. To są cele szczegółowe o charakterze priorytetowym. Proszę o kolejny slajd.

Dalej: zamierzenia priorytetowe objęte budżetowaniem na 2016 r. To kontynuacja priorytetowego zamierzenia, którym jest modernizacja techniczna Sił Zbrojnych, ale także nowe przedsięwzięcia wyznaczone przez ministra obrony narodowej, czyli realizacja pierwszego etapu tworzenia struktur obrony terytorialnej, a także przygotowanie i organizacja szczytu NATO w Warszawie oraz inne zadania priorytetowe określone i pokazane na slajdzie. Proszę o kolejny slajd.

Jeśli chodzi o podstawowe wskaźniki mikroekonomiczne, to wydatki obrony w 2016 r. są ukształtowane na poziomie 2% PKB z roku 2015, przewidywany poziom inflacji to 1,7%, a waloryzacja emerytur i rent – niecały 1% wzrostu. Proszę o kolejny slajd.

Formuła kształtowania wydatków z tego wynikająca powoduje to, że w stosunku do PKB… wydatki obronne to będzie prawie 36 miliardów zł i dodatkowo na podstawie ustawy o modernizacji Sił Zbrojnych co najmniej 20% tych wydatków zostanie przeznaczone na wydatki majątkowe, 2,5% wydatków obronnych – na prace rozwojowe i badania naukowe, na finasowanie systemu obrony powietrznej RP przeznaczonych będzie 20% w ciągu 10 lat. Proszę o kolejny slajd.

Jak już mówiłem, teraz przejdę do szczegółowych kwot. 35,8 miliarda zł to wydatki obronne, z czego dla ministra obrony narodowej w części 29 jest 35,4 miliarda zł. W pozostałych częściach największym beneficjentem jest nauka, czyli NCBiR. W ramach PMG i PPO są przeznaczone środki również dla innych ministerstw. Podczas planowania budżetowego wydzieliliśmy także dla innych ministerstw wydatki na szczyt NATO. Proszę o kolejny slajd.

Podział budżetu według obszarów funkcjonalnych. Największy udział mają wydatki majątkowe – 28,9%, a także wydatki bieżące, które są przeznaczone na utrzymanie jednostek wojskowych. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że w ramach tych wydatków jest też realizowane szkolenie wojsk. Przyrost budżetu, w wysokości 2,9 miliarda zł, jest przeznaczony głównie na wydatki prorozwojowe, ujmowane w tzw. centralnych planach rzeczowych, czyli na zakupy sprzętu wojskowego, na inwestycje budowlane, na podwyższenie poziomu środków materiałowych. W ramach tych 2,9 miliarda zł przeznaczamy także dodatkowe środki na wzrost uposażeń żołnierzy i wynagrodzeń pracowników, to jest kwota 382 milionów zł, a także na zwiększenie intensywności szkolenia – 508 milionów zł. Proszę o kolejny slajd.

W strukturze budżetu zadaniowego największą częścią jest oczywiście „Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic” – ponad 27 miliardów zł. Proszę o kolejny slajd.

Jeśli chodzi o dochody budżetowe, to kwota na rok 2016 jest niższa niż w roku 2015. Wynika to ze zmian prawnych, z nowelizacji ustawy o modernizacji Sił Zbrojnych. Mianowicie część wpływów dotychczas kwalifikowanych jako dochody będzie wpływać na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. Proszę o kolejny slajd.

Porównanie wydatków resortu obrony narodowej w roku 2015 z wydatkami w roku 2016. Jeśli weźmie się pod uwagę porównywalne warunki w ujęciu systemowym, czyli odejmie się z wydatków w roku 2015 kwotę na wykup voucherów za F-16, to okaże się, że wydatki obronne na rok 2016 rosną o 9%. Gdzie te dodatkowe środki są skierowane, mówiłem wcześniej: głównie na wydatki prorozwojowe.

Jeśli chodzi o grupę „Dotacje” – proszę o kolejny slajd – to zwiększono dotacje celowe na Program Mobilizacji Gospodarki, to jest 99,8 miliona zł, a razem z 24 milionami zł przeznaczonymi na to w innych częściach, czyli u innych ministrów, to jest kwota 124 milionów zł, a więc jest to kwota wyższa niż w roku 2015. Proszę o kolejny slajd.

Na świadczenia emerytalno-rentowe w wydatkach obronnych przeznaczone jest około 18,4%, jest to 6,5 miliarda zł. Proszę o kolejny slajd.

Wydatki osobowe stanowią 8,3 miliarda zł. W ramach tych wydatków planujemy sfinansować 121,5 tysiąca żołnierzy, w tym żołnierzy zawodowych 101,5 tysiąca oraz żołnierzy NSR 20 tysięcy. Funkcjonariuszy SWW i SKW będzie 2 tysiące 11, służby przygotowawczej – 4 tysiące, pracowników – 50 tysięcy 210 osób. Planowane są ćwiczenia NSR na poziomie 14 tysięcy osób w roku 2016 i szkolenie rezerwy na poziomie około 15 tysięcy. Pozostałe wydatki na utrzymanie i szkolenie wojsk to 6,1 miliarda zł. Jak już wspominałem, są to wydatki na bieżące funkcjonalne jednostek, ale obejmują także wydatki przeznaczane na szkolenie. Proszę o kolejny slajd.

Jeśli chodzi o główne organizacyjnie wyodrębnione obszary funkcjonalne finansowane z budżetu, to takim obszarem jest plan modernizacji technicznej. Jak państwo widzicie, kwota przeznaczona na ten plan wzrasta o 20,4% rok do roku, tak że przyrost w przypadku tego planu jest duży. Te środki są przeznaczane na zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, na prace rozwojowe, na modernizację i na remonty sprzętu. W przypadku centralnego planu inwestycji budowlanych – chodzi o inwestycje w infrastrukturę – jest przyrost o 3,9%, a w przypadku wyodrębnionego planu, także inwestycyjnego, ale dotyczącego zadań w ramach programu NATO jest przyrost o 40,8%. W planie dotyczącym zakupu środków materiałowych, w którym ulokowane są zakupy środków bojowych, umundurowania, żywności, a także leków na zapasy wojenne, jest przyrost o 15%. Proszę o kolejny slajd.

Priorytetowe obszary inwestowania. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że największe środki są kierowane na pozycję drugą, tj. dostosowanie infrastruktury technicznej do nowego sprzętu pozyskiwanego dla Sił Zbrojnych, a także na modernizację obiektów szkoleniowych, sztabowych i koszarowych. Proszę o kolejny slajd.

Priorytetowe obszary inwestowania w ramach natowskiego programu NSIP. Wymienione na slajdzie zadania będą realizowane jako priorytetowe w roku 2016. Chciałbym poinformować Wysoką Izbę, że wszystkie zadania natowskie posiadają autoryzację finansową, czyli zostały zatwierdzone przez NATO, a nam pozostaje faza implementacji. Oczywiście zabiegamy w NATO w ramach działań przygotowawczych o nowe pakiety inwestycyjne, które będą zatwierdzane przed szczytem lub po szczycie NATO, ale w bieżącym roku. Proszę o kolejny slajd.

Najważniejsze umowy w zakresie modernizacji, których podpisanie planowane jest w 2016 r. Są tutaj programy duże i kosztowne: „Wisła”, czyli przeciwlotniczy i przeciwrakietowy zestaw średniego zasięgu; dywizjonowy moduł ogniowy „Homar”; moździerz samobieżny „Rak”; system rakietowo-artyleryjski „Pilica”; dwa okręty patrolowe, czyli „Czapla” i „Miecznik”; system zarządzania walką szczebla batalionu „Rosomak BMS”; „Orlik”, czyli pierwszy segment bezpilotowych środków powietrznych; zbiornikowiec paliwowy i śmigłowce wielozadaniowe.

Jeżeli zrealizujemy w pełni, bez przeszkód po stronie dostawców zakupy środków materiałowych, to na koniec roku 2016 będziemy mieli pełne zapasy materiałów pędnych i smarów, przedmiotów zaopatrzenia mundurowego i wyekwipowania, prawie pełne zapasy żywności w ramach zapasów wojennych. Ale będą niepełne zapasy środków bojowych. To jest program rozłożony na co najmniej 3 lata, w roku 2016 jest duże zwiększenie wydatków na zakup środków bojowych, czyli amunicji, materiałów wybuchowych. Rosną one, jeśli chodzi o porównanie kwotowe, o 32% w stosunku do wydatków w roku 2015, ale musimy brać pod uwagę zdolności produkcyjne podmiotów, które dostarczają te środki. Nie jest to kwestia tylko i wyłącznie przeznaczenia środków pieniężnych, bo harmonogram realizacji tego przedsięwzięcia musi być rozłożony na co najmniej 2, 3 lata.

Kolejny slajd pokazuje, jaki będzie udział wydatków majątkowych w budżecie MON. W roku 2016 to jest prawie 29%, w roku 2015 ten udział wynosił 25,6%.

Kolejny slajd pokazuje to na przestrzeni 4 lat. Można zauważyć, że udział wydatków majątkowych, a więc prorozwojowych, w budżecie MON z roku na rok wzrasta. Proszę o kolejny slajd.

Dodatkowe źródło finansowania potrzeb MON to fundusz modernizacji, którego wydatki w roku 2016 są planowane na poziomie 191 milionów zł. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że wydatki te są kierowane głównie na potrzeby wojsk specjalnych, wojska specjalne są zasadniczym beneficjentem tego wolumenu wydatków.

Wnioski z punktu widzenia planowania budżetowego. Projekt budżetu na 2016 r. umożliwia osiągnięcie pod względem finansowym zakładanych przez ministra obrony narodowej celów i priorytetów. Pozwoli on na kontynuację procesu unowocześnienia uzbrojenia i sprzętu wojskowego, a także zapewnia, z punktu widzenia bilansowego, sfinansowania, realizację zaplanowanego procesu szkolenia. Wszystkie ćwiczenia, które są planowane na rok 2016, są zabudżetowane.

Panie Przewodniczący, Szanowna Komisjo, Panie Ministrze, melduję, że skończyłem.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu generałowi za ten jasny przegląd budżetu polskich Sił Zbrojnych na 2016 r.

Dla porządku zapytam: czy pan mecenas Szymon Giderewicz ma jakieś uwagi?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Nie, dziękuję. Budżet jest planem dochodów i nieprzekraczalnym limitem wydatków, opinia Biura Legislacyjnego jest tutaj zbędna. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu mecenasowi.

Chcę rozpocząć dyskusję.

Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

Pan senator Wiesław Kilian, później pan senator Jan Dobrzyński.

Bardzo proszę.

Senator Wiesław Kilian:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja mam pytanie odnoszące się do służby zdrowia. W tym planie wydatków na służbę zdrowia są przewidziane chyba 304 miliony zł, jak zauważyłem. Ile w ramach tych pieniędzy jest przeznaczone na modernizację szpitali, które podlegają Ministerstwu Obrony Narodowej, a których jest chyba 8? Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo proszę, pan generał czy od razu pan minister?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Bardzo proszę, Panie Generale.

Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej Sławomir Pączek:

Jeśli chodzi o modernizację szpitali, to są dwa obszary finansowania. Pierwszy to dotacje na zakup sprzętu medycznego dla szpitali, a drugi to inwestycje realizowane przez nasze placówki medyczne. Całkowity koszt finansowania tych przedsięwzięć to mniej więcej 150 milionów zł rocznie. Muszę potwierdzić, że ten poziom wydatków na podmioty lecznicze rośnie z roku na rok, tak że są programy modernizacyjne poszczególnych placówek i one są bez większych ograniczeń realizowane przez MON.

(Senator Wiesław Kilian: Widziałem, że chyba tylko uniwersytet medyczny w Toruniu jest dofinansowany bodaj kwotą 1 miliona zł. Czego to dotyczy?)

To jest dofinasowanie wydziału na łódzkim uniwersytecie medycznym, który kształci podchorążych, przyszłych lekarzy. To jest dotacja dydaktyczna na ten uniwersytet. My nie prowadzimy tam inwestycji w infrastrukturę.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu generałowi.

Wszyscy pamiętamy, że kiedyś Wojskowa Akademia Medyczna była właśnie w Łodzi, więc to jest dobry spadek w postaci kontynuowania wsparcia uniwersytetu medycznego przez Siły Zbrojne.

Bardzo proszę, pan senator Jan Dobrzyński.

Senator Jan Dobrzyński:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Generale, na którymś ze slajdów był stosunek 140 milionów zł w roku 2016 do 220 milionów zł w roku 2015. Pan bardzo króciutko omówił ten spadek, a chciałbym, żeby szerzej postarał się pan omówić, jakie są przyczyny tego spadku.

Następna sprawa. Jeśli chodzi o obłożenie kwotą żywności, to pan powiedział, że jest prawie pełne, bo wynosi 90%, tak sobie zapisałem. Skąd ta różnica? Czy chodzi o brak pieniędzy, czy nie ma takiej potrzeby? Jak pan by do tego się odniósł?

I jeszcze jedno krótkie pytanie na koniec, Panie Generale: jakie jest wykonanie budżetu za rok 2015? Jak to wygląda? Czy będziemy w stanie te pieniądze po prostu wydać? Czego panom generałom oczywiście życzę.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu senatorowi.

Bardzo proszę o odpowiedź.

Pan generał Pączek. Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej Sławomir Pączek:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Senatorze, jeśli chodzi o dochody, bo to jest kwestia dochodów, to my dajemy wsparcie wojskom obcym w ramach wsparcia logistycznego, gdy ćwiczą na terytorium Polski. Do tej pory regulacja była taka, że rozliczali się z nami, czyli zwracali te środki, po zakończeniu roku budżetowego. Zgodnie z prawem musieliśmy te środki odprowadzać do dochodów budżetu państwa. Stanowiły one dość znaczącą kwotę w dochodach budżetu państwa. Po nowelizacji ustawy o modernizacji środki te, bez względu na datę wpływu, możemy zarachowywać na fundusz modernizacji, czyli one są jakby do ponownego użycia przez Siły Zbrojne na zadania realizowane przez ministerstwo. To jest dla nas dobra zmiana, bo mamy większą możliwość realizacji zadań.

Jeśli chodzi o żywność, to w zasadzie tutaj nie ma limitu finansowego i nie ma tutaj ograniczenia. Moglibyśmy uzupełnić te środki dość szybko. Ale jest tutaj problem gospodarki tymi środkami. Bo środki na zapasy wojenne to są środki koncesjonowane, to nie jest żywność kupowana na bieżąco, tylko to są takie środki, które mają określony termin przydatności. Osiągnięcie tych stuprocentowych zapasów może być trudne ze względu na rotowanie. Nie chcemy tych środków się pozbywać ze względu na to, że termin się kończy, ale są one wydawane na wyżywienie wojsk, bo cześć wojsk szkolących się, ci, którzy mają uprawnienia do bezpłatnego wyżywienia, korzysta z tych zasobów w ramach rotowania środków. Do tych 100% dobijamy i pewnie ten poziom osiągniemy, bo następuje intensyfikacja szkoleń, ale nie robiliśmy tego ze względu na podejście racjonalne.

Jeśli chodzi o wykonanie za 2015 r., to chciałbym poinformować, że budżet został wykonany na poziomie 98%, niezrealizowana kwota to dokładnie 773,9 miliona zł i stanowi ona głównie zaliczkę na śmigłowce.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu generałowi.

Kto z państwa senatorów ma jeszcze pytanie?

Skoro nikt, chciałbym udzielić głosu sobie. Mam takie pytanie: jak budżet na 2016 r. zabezpiecza, jeśli takiego sformułowania mogę użyć, interesy polskiej gospodarki? Jaka procentowo część tego budżetu jest lokowana w polskim przemyśle zbrojeniowym? Myślę, że o to powinniśmy się troszczyć i dowiedzieć się, jak pozwolimy polskiej gospodarce również dzięki budżetowi obrony narodowej się rozwijać.

Panie Ministrze, bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki:

Panie Przewodniczący, nie ma wprost takiego zapisu, w sensie zapisu, że to jest tyle a tyle. Tu raczej konieczna jest ocena po zrealizowaniu budżetu, jak udało się to zrobić, ale ze świadomością tego, że inaczej można zrealizować budżet, kiedy będziemy kupować np. śmigłowce typu Apache – no, przyjdzie taki moment – których produkować, a przynajmniej produkować w pełnym zakresie nigdy nie będziemy, bo nikt dla 16 czy 30 śmigłowców nie otworzy linii produkcyjnej, bo to tak, jakby dla 100 samochodów otworzyć zakład, a inaczej można realizować budżet, gdy kupujemy np. śmigłowce wielozadaniowe, których produkcja, co wielokrotnie powtarzaliśmy w 2015 r., w dużej części mogłaby być zlokalizowana w polskim przemyśle, a nie w przemyśle zagranicznym. Więc to jest raczej troska… Chociażby w 2015 r. to było 74%, w 2014 r. – 63%. Tak więc to jest kwestia troski o to, żeby w każdym roku tak przygotowywać postępowanie, aby zgodnie z obowiązującymi przepisami, również prawa Unii Europejskiej, móc jak największą część polskiego przemysłu zaangażować w proces modernizacji polskiej armii. To wymaga pewnych działań dotyczących samego procesu przygotowania warunków przetargów, tego, jak one będą wyglądały, tak żeby za każdym razem mieć na uwadze to, że jeżeli jest taka możliwość i jest też potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa państwa – zazwyczaj ona jest – lokalizować to w polskim przemyśle. Wydaje mi się, że to jest obecnie dość jasne i w tych wszystkich wypadkach, gdy polskie zakłady będą w stanie coś produkować, taka produkcja będzie. Jednak nie można tego zapisać ilościowo, że na pewno…

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu ministrowi. Właśnie o to zdanie mi chodziło, o tę troskę, która pozwoli polskiemu przemysłowi również się rozwijać, szczególnie w zakresie tych badań rozwojowych, na które również są…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki:

Jak pan wie, to jest szczególną troską tego rządu. Polska Grupa Zbrojeniowa też jest dzisiaj w dyspozycji ministra obrony i robimy wszystko, żeby za każdym razem, w każdym przetargu zatroszczyć się o to, żeby ocenić, czy jest możliwe, żeby coś robił polski przemysł, i czy są wymagania wynikające z przepisów prawa, czyli czy chodzi o bezpieczeństwo państwa, które by takie postępowanie uzasadniało.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu ministrowi.

Kto z państwa senatorów…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Pan senator Jan Dobrzyński. Bardzo proszę.

Senator Jan Dobrzyński:

Jeśli dobrze zrozumiałem to, o czym pan generał mówił czy też pokazał panu ministrowi… 74% było w roku 2013 czy w roku 2014?

(Głos z sali: W 2015 r.)

A 63%?

(Głos z sali: W 2014 r.)

To teraz, gdyby to policzyć, to z 85% będzie.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Będą większe wydatki, będą większe procenty.

(Wesołość na sali)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki:

Panie Senatorze, ważne, żeby również kwotowo były odpowiednie wydatki. Możemy mieć 100%, wydać 1 zł i 100% będzie na polski przemysł. Ale chciałbym, żeby to było jak najwięcej kwotowo. Te zmiany ustawowe pozwalają na to, żebyśmy rzeczywiście dzisiaj dużo większe pieniądze, chociaż zawsze będzie to za mało, wydawali na ten program modernizacji technicznej.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Ktoś z państwa senatorów jeszcze chciałby zabrać głos? Nie.

Zamykam dyskusję nad tym punktem.

Chciałbym, Szanowni Państwo, sformułować wniosek końcowy naszego posiedzenia. Myślę, że on może być wnioskiem pozytywnym, że Komisja Obrony Narodowej pozytywnie opiniuje plan finansowy na rok 2016 w zakresie środków przeznaczonych na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej i że nie zgłaszamy również uwag do planu finansowego Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Kto z państwa senatorów jest za tak sformułowanym wnioskiem? Proszę o podniesienie ręki. (4)

Dziękuję bardzo. Nikt nie jest przeciw, nikt się nie wstrzymał, a więc jednogłośnie za.

W związku z tym mam jeszcze pytanie, kto z państwa senatorów chciałby się zgłosić, aby zaprezentować naszą opinię na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, które jest jutro o godzinie 10.00. Jeśli jest taka wola, to ja, że tak powiem, podejmuję się przedstawienia tej opinii.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nie chciałbym już państwa fatygować, tak że jutro stawię się na posiedzeniu komisji finansów o godzinie 10.00.

Dziękuję bardzo panu ministrowi, panom generałom, panu ministrowi również serdecznie dziękuję i wszystkim państwu. Dziękuję państwu bardzo.

Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 58)