Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 8) w dniu 09-02-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (8.)

w dniu 9 lutego 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; a także planów finansowych: Centralnego Ośrodka Informatyki; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; Transportowego Dozoru Technicznego (druk senacki nr 76, druki sejmowe nr 146, 194 i 194-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Drodzy Państwo, w imieniu własnym i państwa senatorów chciałbym serdecznie przywitać pana ministra Smolińskiego.

Rozpoczynam dzisiejsze posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Czy są na sali przedstawiciele firm lobbingowych? Nie ma. Dziękuję.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; a także planów finansowych: Centralnego Ośrodka Informatyki; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej; Transportowego Dozoru Technicznego (druk senacki nr 76, druki sejmowe nr 146, 194 i 194-A)

Drodzy Państwo, dzisiaj omówimy bardzo ważne sprawy związane z projektem budżetu. Jest tu kilka podzespołów, ale w związku z tym, że jest obecny pan minister Smoliński, to rozpoczniemy od kwestii budownictwa i planu zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkaniowego.

Drodzy Państwo, przyjęliśmy zasadę, że pan minister będzie przedstawiał projekt budżetu dotyczący tej części. Do przedstawienia stanowiska Komisji Infrastruktury dotyczącego tej części został wybrany pan senator Dobkowski.

Drodzy Państwo, nie chcę przeciągać, oddaję głos panu ministrowi Smolińskiemu. Serdecznie proszę o wyrażenie opinii ministerstwa na temat budżetu dotyczącego budownictwa, zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkaniowego.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Przedstawię część 18 budżetu „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”. Jeśli chodzi o dochody budżetu państwa zaplanowane w tej części na 2016 r., to wyniosą one 80 milionów 862 tysiące zł, z czego największą część stanowią odsetki dotyczące spłat zadłużenia kredytobiorców z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytów mieszkaniowych – 64 miliony 700 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o wydatki w części 18, to zostały one zaplanowane w wysokości 917 milionów 701 tysięcy zł, z czego wydatki w dziale „Gospodarka mieszkaniowa” stanowią prawie 90% ogółu wydatków i wynoszą 822 miliony 876 tysięcy zł. Na kwotę tę składają się między innymi wydatki w wysokości 485 milionów zł przeznaczone na Fundusz Dopłat. Z funduszu finansowany jest program „Rodzina na swoim”, w ramach którego do 2013 r. udzielane były kredyty. Wydatki na program wyniosą 383 miliony 500 tysięcy zł. Na program finansowego wsparcia tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych przeznaczono kwotę 100 milionów zł; stanowi to wzrost o 25% w stosunku do 2015 r. Zaplanowano też wydatki na program wspierania budownictwa mieszkaniowego w zakresie społecznego budownictwa czynszowego. Rok 2016 jest pierwszym rokiem funkcjonowania programu, dlatego przewidywane dopłaty do kredytów udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego wyniosą tylko 1,5 miliona zł. Wydatki dotyczące refundacji premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzanie z tytułu zlikwidowanych książeczek mieszkaniowych do 1990 r. wyniosą 300 milionów zł. Na wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych przeznaczono 35 milionów zł. Pozostałe środki w wysokości 92 milionów 825 tysięcy zł zostaną przeznaczone na utrzymanie i działalność statutową urzędów: Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii – 41 milionów 149 tysięcy zł, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego – 19 milionów 485 tysięcy zł oraz urzędu ministra – 32 miliony 191 tysięcy zł. Ponadto w rezerwie celowej budżetu państwa zaplanowano środki wynoszące 730 milionów zł na sfinansowanie wypłat wsparcia z Funduszu Dopłat dla nabywców lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych w ramach programu „Mieszkanie dla Młodych”.

W projekcie ustawy budżetowej na rok 2016 nie zaplanowano środków na zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów, gdyż w 2016 r. zadania funduszu będą finansowane z oszczędności, które pozostały na rachunku funduszu na koniec 2015 r. W tym roku nastąpiło zasilenie funduszu kwotą 100 milionów zł pochodzącą z niewykorzystanych środków w ramach części 18. Umożliwi to realizację wniosków o przyznanie premii termomodernizacyjnych, remontowych i kompensacyjnych składanych w 2016 r.

To są wszystkie informacje, jeżeli chodzi o część 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu ministrowi.

Drodzy Państwo, chciałbym jeszcze państwa poinformować, że całe posiedzenie Komisji Infrastruktury jest transmitowane w internecie. Tak że proponuję… Możemy się sprzeczać, ale w sposób bardzo inteligentny i kulturalny.

Teraz proszę pana senatora Dobkowskiego o przedstawienie stanowiska komisji dotyczącego tego działu.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję bardzo.

Ja na razie… Zanim komisja uchwali ustawę, chciałbym zadać kilka szczegółowych pytań. Chodzi o dochody budżetu państwa w części 18. Co się stało, że dochody w części „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”… W planie na 2016 r. w punkcie „Ministerstwo” dochody są dużo mniejsze niż dochody wynikające z wykonania ustawy budżetowej na rok 2015, różnica wynosi ponad 5 milionów zł. To jest pierwsza sprawa.

Może ja od razu…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Nie, mów dalej.

(Senator Wiesław Dobkowski: Tak? Po kolei, dobrze.)

Panie Ministrze, proponuję, żeby po każdym pytaniu pan albo przedstawiciel pańskiej reprezentacji udzielił odpowiedzi. Chodzi o to, żeby nic nam nie uciekło. Serdecznie proszę o udzielenie odpowiedzi.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Może od razu udzielę informacji. Dochody na 2016 r. zostały zaplanowane na podstawie szacunków przedstawionych przez bank PKO SA, który obsługuje największy portfel starych kredytów mieszkaniowych, oraz na podstawie zmniejszającego się poziomu zainteresowania kredytobiorców, członków spółdzielni mieszkaniowych spłatą zadłużenia na tak zwanych preferencyjnych warunkach.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Proszę, Panie Senatorze.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję za odpowiedź.

Mam również pytanie o wydatki w części 18. Są tam zawarte wydatki na fundusz…

(Głos z sali: Gdzie?)

W pkcie 7. W ubiegłym roku na Fundusz Termomodernizacji i Remontów przewidziano 20 milionów zł, a w roku 2016 nie ma na to żadnych środków. Czy…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Panie Senatorze, mówiłem, że przeznaczono na to 100 milionów zł z oszczędności z ubiegłego roku.

(Senator Wiesław Dobkowski: Z oszczędności.)

Na rachunku jest 100 milionów zł.

Senator Wiesław Dobkowski:

Czyli w ubiegłym roku budżet po prostu nie został wykonany, dlatego…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Tak.)

Rozumiem. Dobrze.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Jest znaczny wzrost.)

Czyli są to oszczędności, które wystarczą jeszcze na następne lata.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Dokładnie.)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Pytaj dalej.)

Zadam następne pytanie. Chodzi o wsparcie społecznego budownictwa czynszowego na wynajem i maksymalną wysokość limitu środków budżetu państwa, którymi może zostać zasilony Fundusz Dopłat. Zwróciłem uwagę na to, że na rok 2020 przewidziano bardzo wysoką kwotę. W 2016 r. będzie to 1,5 miliona zł, w 2017 r. – 7,2 miliona zł, w 2018 r. – 12,8 miliona zł, a w 2019 r. – 18,2 miliona zł, czyli limit będzie zwiększany, ale w niewielkim stopniu. W roku 2020 będzie to…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Mów głośniej, bo nie słychać.)

…aż 346,2 miliona zł. To jest…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Powiedz, o który paragraf chodzi.)

Chodzi o wsparcie społecznego budownictwa czynszowego na wynajem, jest o tym mowa na stronie 10 w projekcie budżetu w części 18.

Czy jest to jakaś pomyłka, czy tak będzie?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Dziękuję.

Wysoka Komisjo! Panie Senatorze!

Wynika to z przyjętego modelu finansowania, który zakłada, że w pierwszych latach realizacji programu wydatki z budżetu państwa będą dotyczyły dopłat do oprocentowania przysługujących jedynie w danym roku. Dopiero od 2020 r. zakłada się przekazywanie dopłat w całym okresie kredytowania – maksymalny okres to trzydzieści lat – dlatego wtedy nastąpi taka kumulacja.

(Senator Wiesław Dobkowski: Później będą to większe środki, od 2021 r. do 2025 r. w każdym roku będzie to 73,2 miliona zł. Czyli potem będzie już…)

Akurat w tym roku nastąpi największa kumulacja.

(Senator Wiesław Dobkowski: Kumulacja.)

Tak, takie są założenia.

(Senator Wiesław Dobkowski: Dziękuję bardzo.)

Potem limit zmaleje do stałej kwoty, która została przewidziana.

Senator Wiesław Dobkowski:

Mam jeszcze jedno pytanie dotyczące programu „Mieszkanie dla Młodych”. W poprzedniej kadencji najpierw przyjęliśmy program „Rodzina na swoim”. Program się skończył, potem była przerwa, a później przyjęliśmy program „Mieszkanie dla Młodych”. Została dokonana mała nowelizacja ustawy. W ramach programu „Rodzina na swoim” młodzi mogli kupować mieszkania nie tylko z rynku pierwotnego, ale także z wtórnego. Pamiętam, że Prawo i Sprawiedliwość miało zastrzeżenia do ustawy i programu „Mieszkanie dla Młodych” w związku z tym, że w ramach programu nie można kupować mieszkań z rynku wtórnego, tylko z rynku pierwotnego, od deweloperów. Czy przewidujecie państwo jakiś projekt nowelizacji ustawy, żeby – podobnie jak w przypadku programu „Rodzina na swoim” – można było kupować mieszkania również na rynku wtórnym?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Nie, Panie Senatorze, przypomnę albo poinformuję, że pod koniec ubiegłego roku nastąpiła zmiana zasad wydatkowania środków. W tej chwili można kupować mieszkania również na rynku wtórnym.

(Senator Wiesław Dobkowski: Panie Ministrze, nie wszyscy mogą kupować.)

Naszym zdaniem obecne rozwiązanie jest wystarczające, jeżeli chodzi o rynek wtórny i pewne złagodzenie warunków dla osób mających co najmniej troje dzieci. Są mniejsze ograniczenia, co spowodowało znaczny wzrost zainteresowania tym programem. Na koniec roku zostało to wykorzystane w 50%. Ostatnio dosyć głośno o tym mówiono i pytano, dlaczego nie zwiększamy środków w ramach tego funduszu. Obecnie jest jeszcze sporo środków do wykorzystania w ramach funduszu, a wyczerpanie środków wcale nie będzie oznaczało, że nie będzie można składać wniosków. Będzie można je składać, tylko że będą one realizowane w kolejnym roku. Jeśli chodzi o wykorzystanie, to w styczniu wzrosło ono o kilka procent. Zainteresowanie zdecydowanie się zmniejszyło, co wynika z tego, że w zakresie pewnych uwarunkowań przyjęto rozwiązania, które kończyły się pod koniec roku. Pod koniec roku było duże zainteresowanie, a teraz jest ono zdecydowanie mniejsze.

Kiedy to się skończy? Są różne symulacje. Jedni mówią, że w marcu, inni – że w czerwcu, jeszcze inni – że później. Trudno przewidzieć, kiedy rzeczywiście skończy się limit wydatków. Jest limit wydatków, ale to wcale nie znaczy, że program się skończy. Wnioski, które dalej będą składane, po prostu nie będą realizowane w tym roku, tylko w następnym. Wiemy już, że deweloperzy przygotowują się do takiego układania finansowania kredytów, żeby płatności mogły być realizowane w przyszłym roku. Zainteresowane osoby właściwie w sposób płynny przejdą… Myślę, że nie będzie wielkiego problemu na rynku, nawet jeżeli limit wyczerpie się w ciągu roku.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

To tyle?

(Senator Wiesław Dobkowski: Tak.)

W związku z tym, że pan senator sprawozdawca wyczerpał już listę pytań do przedstawicieli ministerstwa i pana ministra Smolińskiego, chciałbym zapytać, czy panowie senatorowie – bo w naszej komisji nie ma pań senator –mają pytania do pana ministra. Proszę.

Drodzy Państwo, nie widzę chętnych.

Panie Ministrze, dziękuję.

Przechodzimy do omawiania następnego punktu. Chodzi o część 21 „Gospodarka morska”. Jest to powiązane z żeglugą śródlądową.

Nasze stanowisko przedstawi pan senator Peczkis.

Panie Ministrze, bardzo proszę…

Państwo reprezentują ministra. Proszę bardzo o przedstawienie państwa stanowiska do części 21 i – już państwu mówię – części 69.

(Głos z sali: Część 69.)

Tak, dziękuję.

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Krzysztof Kozłowski:

Bardzo dziękuję.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Może się przedstawię. Krzysztof Kozłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Nasze ministerstwo zarządza trzema częściami budżetu państwa: częścią 21 „Gospodarka morska”, częścią 62 „Rybołówstwo” i częścią 69 „Żegluga śródlądowa”. Zgodnie z sugestią pana przewodniczącego omówię część budżetową 21 „Gospodarka morska”.

Jeżeli chodzi o dochody w tej części projektu budżetu, to wyniosą one 9 milionów 845 tysięcy zł. Będą to głównie wpływy z opłat pobieranych przez podległe nam urzędy morskie i urzędy żeglugi śródlądowej. Wydatki w tej części wyniosą 435 milionów 411 tysięcy zł. W dziale 600 zawarte są przede wszystkim środki na utrzymanie urzędów morskich, służb ratownictwa morskiego SAR. W dziale 750 zawarte są środki na utrzymanie ministerstwa, izb morskich, akademii morskich oraz na kwestie związane z obroną narodową i ochroną brzegów morskich.

Jeżeli chodzi o…

(Rozmowy na sali)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Przepraszam pana.

Drodzy Państwo, bądźmy poważni i nie rozmawiajmy, bo przeszkadzamy ministrowi, który referuje.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Krzysztof Kozłowski:

Dziękuję.

Nowy dział administracji rządowej, który powstał pod koniec zeszłego roku, na przełomie listopada i grudnia, to „Żegluga śródlądowa”. Jest on dedykowany działaniom związanym ze stworzeniem i odbudową śródlądowych dróg wodnych w Polsce. Założyliśmy, że dochody będą na poziomie 591 tysięcy zł. Generalnie rzecz biorąc, będą to wpływy z opłat pobieranych przez podległe nam urzędy żeglugi śródlądowej z tytułu poświadczania różnego rodzaju uprawnień. Wydatki wyniosą 13 milionów 251 tysięcy zł. Jeżeli chodzi o dział 600 „Utrzymanie urzędów żeglugi śródlądowej”, to wydatki nie wzrosły, będzie to 8 milionów 575 tysięcy zł. W dziale 750 są zapisane wydatki na ministerstwo, wyniosą one 4 miliony 676 tysięcy zł.

Powiedziałem o tym w skrócie, żeby nie zabierać czasu. Jeżeli będą mieli państwo pytania, to będę do dyspozycji. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu ministrowi.

Teraz wypowie się pan senator. Proszę pana senatora o zaprezentowanie stanowiska. Nie ma go…

Czy ktoś z panów senatorów ma pytania do pana ministra? Nie widzę chętnych.

Drodzy Państwo, wszystko przebiega idealnie.

Dziękuję serdecznie, Panie Ministrze.

Następna sprawa. Osoby mające przedstawić części „Łączność” i „Informatyzacja” przyjdą później, tak?

(Głos z sali: Nie…)

Jesteście?

(Głos z sali: Tak.)

Drodzy Państwo…

(Głos z sali: Pan minister.)

Pan minister ma to przedstawić. Dobrze. Przepraszam.

Drodzy Państwo, jeżeli chodzi o część „Łączność”, to stanowisko komisji przedstawi pan Hamerski. Jeżeli… Może zaczniemy od części 26 „Łączność”, a później przejdziemy do części „Informatyzacja” i dalej będziemy drążyć ten temat.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Dziękuję.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Witold Kołodziejski: Panie Przewodniczący… Aha, dobrze. Część 33, proszę bardzo.)

Część 26.

(Głos z sali: Po kolei. Tak?)

(Głosy z sali: Część 26.)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Część 26, tak.)

Tak. Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Jeśli chodzi o część budżetową 26 „Łączność”, to dochody budżetu państwa w tej części wyniosą zaledwie 10 tysięcy zł, co wynika z rozliczeń z lat ubiegłych. Budżet jest symboliczny. Wydatki w tej części wyniosą 7 milionów 477 tysięcy zł. Środki zostaną przeznaczone głównie na dofinansowanie przesyłek ustawowo zwolnionych z opłat pocztowych – 2 miliony 237 tysięcy zł – na sfinansowanie działalności urzędu ministra – 4 miliony 767 tysięcy zł – i realizację pozamilitarnych zadań obronnych ujętych w „Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP w latach 2013–2022” – 473 tysiące zł. Ponadto została utworzona rezerwa celowa na sfinansowanie kosztu netto dla operatora wyznaczonego z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych w wysokości 6 milionów 670 tysięcy zł. Poczta jest operatorem wyznaczonym. Zobowiązuje się ona świadczyć usługi pocztowe na terenie całego kraju, dlatego konieczne jest utworzenie rezerwy na sfinansowanie kosztu netto dla tego operatora. To wszystko. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Proszę pana senatora Hamerskiego o przedstawienie stanowiska komisji.

Proszę bardzo.

Senator Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Chciałbym serdecznie podziękować panu ministrowi za przygotowanie tego materiału. Jest on tak czytelny i zrozumiały, że nie mam żadnych pytań. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Czy ktoś z senatorów ma pytania?

Pan senator Dobkowski. Proszę.

Senator Wiesław Dobkowski:

Panie Ministrze, mówił pan o tym, że wydatki są na poziomie 7 milionów zł. Nie będzie to chyba 7 milionów zł, tylko 7 miliardów zł, tak?

(Głos z sali: Nie, 7 milionów 477 tysięcy zł.)

A wydatki ogółem?

(Głos z sali: Słucham?)

Wydatki ogółem?

(Głos z sali: Miliony…)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Nie, 7 milionów zł. To nie…)

Aha, bo…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Tak, tak.)

Dobrze. Są tu kropki, które mogą wskazywać na to… Ja widzę, że jest to 7 milionów zł, ale ogólnie kwoty są podane w tysiącach złotych.

(Głos z sali: 7 milionów 477 tysięcy zł.)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Jest to 7 milionów 477 tysięcy zł.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: 7 milionów zł.)

(Senator Wiesław Dobkowski: Ja mogę…)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Panie Senatorze, to jest 7 milionów zł, ale każdy ma prawo zadać pytanie.

Drodzy Państwo, dziękuję.

Senator Włosowicz przygotował stanowisko dotyczące części 27 „Informatyzacja”.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Panie Ministrze, czy będzie pan także referował kwestie dotyczące części „Informatyzacja”?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Nie, ja mam referować część 39 „Transport”.)

Proszę bardzo, Panie Ministrze. Proszę przejść tu do przodu, nie ma się czego wstydzić.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Witold Kołodziejski: Panie Przewodniczący, i tak cieszę się, że w ogóle mam miejsce przy stole, bo jest tu taki tłok, że…)

(Wesołość na sali)

Panie Ministrze, proszę przejść do przodu, przedtem brakowało miejsca przy stołach, a teraz nie brakuje miejsc. Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Ja lubię humor, ale trzeba być poważnym.

Serdecznie pana witam.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Witold Kołodziejski:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo!

Ministerstwo Cyfryzacji operuje budżetem w części 27. Jeśli chodzi o przychody, to zaplanowano niewielką kwotę – 32 tysiące zł. Jeśli zaś chodzi o wydatki, to kwoty są znacznie wyższe. Komisja otrzymała szczegółową informację. Wydatki zaplanowane na 2016 r. wyniosą 688 milionów 507 tysięcy zł, z czego wydatki budżetu państwa wyniosą 151 milionów 730 tysięcy zł, a wydatki pokrywane ze środków europejskich wyniosą więcej – 536 milionów 777 tysięcy zł. Wydatki w tej części zaplanowane na działania realizowane przez ministerstwo wyniosą 195 milionów 370 tysięcy zł. Wydatki Centrum Projektów Polska Cyfrowa wyniosą 466 milionów 644 tysiące zł, a wydatki Centrum Cyfrowej Administracji – 26 milionów 473 tysiące zł.

Szanowni Państwo, większość wydatków ze środków unijnych będzie związanych z rozliczeniem, zamykaniem projektów z poprzedniej perspektywy realizowanych w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka”. Są podane szczegółowe informacje na ten temat. Przytoczę tylko najważniejsze kwoty. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości otrzyma 142 miliony 944 tysiące zł, chodzi o rozliczenie dotacji celowej z POIG. Centrum Projektów Polska Cyfrowa otrzyma 457 milionów 712 zł, chodzi o różne refundacje wydatków związane z zamykaniem programów z POIG. Poza tym w projekcie ustawy została utworzona rezerwa celowa. Są to środki przeznaczone na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do internetu; kwota ta wynosi 15 milionów zł.

Ponadto przypomnę, że jeśli chodzi o wydatki, to oprócz znacznego udziału w finansowaniu programów unijnych ministerstwo zajmuje się modernizowaniem oraz utrzymywaniem głównych systemów i rejestrów państwowych. W tym roku Ministerstwo Cyfryzacji będzie zajmowało się utrzymywaniem dwóch najważniejszych systemów: PESEL i CEPiK. Na te zadania również są przeznaczone pieniądze. Będzie to realizował Centralny Ośrodek Informatyki.

Jeśli będą mieli Państwo pytania, będę do dyspozycji. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu ministrowi.

Pan senator Włosowicz poinformował mnie, że nie ma żadnych zastrzeżeń do części dotyczącej informatyzacji.

Drodzy Państwo, jeżeli panowie senatorowie mają pytania, to proszę bardzo. Nie widzę chętnych do zadawania pytań panu ministrowi.

Z poprzednim tematem wiąże się część dotycząca Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Kto będzie referował? Pan minister?

Proszę bardzo.

Dyrektor Generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej Mariusz Czyżak:

Dzień dobry.

Mariusz Czyżak, dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Pozwolę sobie pokrótce przedstawić projekt budżetu urzędu na rok 2016.

Chciałbym rozpocząć od części dochodowej. Na rok 2016 zaplanowano dochody w wysokości 10 miliardów 17 milionów zł, z czego 9 miliardów 233 miliony 270 tysięcy zł są to dochody z aukcji elektronicznej na rezerwację częstotliwości z pasm 800 MHz i 2,60 GHz. Do dzisiaj z tej kwoty zostało wpłaconych już 7 miliardów 128 milionów 270 tysięcy zł, czyli możemy uznać, że budżet został już wykonany w tym zakresie. Kolejne znaczące sumy składające się na kwotę ponad 10 miliardów zł to wpływy z opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami wynoszące 331 milionów 688 tysięcy zł, wpływy z opłat za prawo do wykorzystywania zasobów numeracji – 83 miliony 754 tysiące zł – i wpływy z opłaty telekomunikacyjnej – ponad 19 milionów zł.

Jeśli chodzi o wydatki zaplanowane na rok 2016, to łączna kwota wyniesie 106 milionów 502 tysiące zł, w tym zawarte są wydatki bieżące i majątkowe, które łącznie wyniosą 102 miliony 131 tysięcy zł. 4 miliony 310 tysięcy zł to kwota przeznaczona na zarządzanie projektem „Wsparcie specjalistyczne Urzędu Komunikacji Elektronicznej dla pierwszej osi priorytetowej – Powszechny dostęp do szybkiego internetu” w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020. Jest jeszcze drobna kwota wynosząca 51 tysięcy zł, są to wydatki o charakterze obronnym.

Wydatki bieżące łącznie wyniosą 84 miliony 941 tysięcy zł. Zawarte są w tym wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń dla około sześciuset dwudziestu pracowników urzędu – stanowią one około 65% budżetu – wynoszące 55 milionów 302 tysiące zł. Pozostała grupa wydatków bieżących stanowi 28,8% całości budżetu. Są to ponad 24 miliony 458 tysięcy zł, z czego największa kwota dotyczy opłat czynszowych związanych z ponoszeniem kosztów najmu siedziby centrali i siedzib niektórych delegatur – jest to 9 milionów 58 tysięcy zł. Staramy się pozyskiwać siedziby dla delegatur z zasobów Skarbu Państwa. Obecnie dotyczy to delegatur we Wrocławiu, do końca lutego powinniśmy skończyć adaptację pomieszczeń. Na potrzeby urzędu czy delegatur z zasobów Skarbu Państwa pozyskaliśmy również siedzibę w Łodzi.

Na materiały i wyposażenie, czyli na paliwa do ruchomych stacji pomiarowych, materiały techniczne i biurowe, licencje na oprogramowanie przeznaczono 2 miliony 900 tysięcy zł. Na opłaty za usługi, takie jak legalizacja sprzętu pomiarowego, przeglądy stacji kontrolno-pomiarowych, usługi transportowe, przeznaczono 3 miliony zł. Wydatki na ochronę i sprzątanie obiektów wyniosą 1 milion 536 tysięcy zł. Na wsparcie i utrzymanie systemów informatycznych takich jak inżynieryjne systemy dotyczące zarządzania widmem radiowym PEWID oraz wsparcie systemu nadzoru rynku wyrobów i programu kadrowo-płacowego przeznaczono 725 tysięcy zł. Wydatki na usługi remontowe wyniosą 973 tysiące zł. Na podróże krajowe przeznaczono 427 tysięcy zł. Wydatki na podróże zagraniczne wyniosą 1 milion 20 tysięcy zł – zostały one zmniejszone w porównaniu do ubiegłego roku, w którym zaplanowana kwota wynosiła 1 milion 300 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o ostatnią grupę wydatków, czyli wydatki inwestycyjne, to łączna kwota wyniesie 17 milionów 200 tysięcy zł. Największa część tej kwoty jest przeznaczona na kontynuację budowy platformy usług Urzędu Komunikacji Elektronicznej, która docelowo ma doprowadzić do elektronizacji wszystkich usług świadczonych na rzecz podmiotów zewnętrznych i usług wewnętrznych w urzędzie. W tej chwili wdrażamy już system obiegu dokumentów w delegaturach – od kwietnia wdrożymy go w centrali urzędu – oraz pierwsze usługi elektroniczne związane chociażby z dostępem do informacji publicznej czy opiniowaniem cenników i regulaminów operatorów telekomunikacyjnych. Znaczącym wydatkiem w zakresie wydatków inwestycyjnych jest również zakup infrastruktury informatycznej, na który przeznaczono 1 milion zł, oraz zakup aparatury kontrolno-pomiarowej, na który przeznaczono 887 tysięcy zł. Zaplanowano też wydatki związane z dalszą rozbudową systemu KASMON, Krajowego Automatycznego Systemu Monitoringu Widma Radiowego; wybudowaliśmy już osiemnaście stacji.

Panie Przewodniczący, pokrótce przedstawiłem najważniejsze informacje. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu dyrektorowi.

Pan Włosowicz przekazał informację, że do tej części też nie ma zastrzeżeń.

Czy ktoś z panów senatorów chce zadać pytanie? Nie widzę chętnych.

Serdecznie dziękuję, Panie Dyrektorze.

Jeśli ktoś chce opuścić posiedzenie, to proszę bardzo.

Drodzy Państwo, teraz przejdziemy do następnej kwestii, czyli planu finansowego Transportowego Dozoru Technicznego.

(Głos z sali: Część 39 „Transport”.)

Ale omawianie części „Transport” będzie trwało najdłużej.

(Poruszenie na sali)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Mogą być przeprowadzane głosowania…)

Aha, przepraszam.

Drodzy Państwo, pan minister ma prośbę. Mogą być przeprowadzane głosowania… W związku z tym przejdziemy do części „Transport”.

Panie Ministrze, jesteśmy ludźmi dialogu, dlatego przyjmujemy pana propozycję.

Pan senator Florek przedstawi stanowisko komisji i będzie zadawał pytania.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Część 39 budżetu „Transport” rzeczywiście dotyczy już większych kwot. Może od razu powiem, że gdy pojawią się szczegółowe pytania dotyczące agencji czy jakichś działów, to będę prosił, żeby zabrali głos szefowie poszczególnych jednostek podległych ministerstwu.

W tej części na 2016 r. planuje się uzyskanie dochodów w wysokości 139 milionów 467 tysięcy zł. Odnotowano wzrost w stosunku do ubiegłego roku, wynosi on prawie 13%. Największy zaplanowany dochód to wpływ do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wynoszący 77 milionów zł. Ponadto w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowano dochody w wysokości 42 milionów 724 tysięcy zł, w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego – 17 milionów 471 tysięcy zł, a w Transportowym Dozorze Technicznym – 2 miliony 272 tysiące zł.

Jeżeli chodzi o wydatki w części 39 „Transport”, to zostały one zaplanowane w wysokości 8 miliardów 559 milionów 850 tysięcy zł. W stosunku do 2015 r. odnotowano wzrost wynoszący prawie 16%.

Jeśli chodzi o poszczególne… Zaplanowano między innymi wydatki na infrastrukturę kolejową, które wyniosą 3 miliardy 984 miliony 883 tysiące zł – co oznacza wzrost o ponad 25% – z czego 2 miliardy 747 milionów 902 tysiące zł zostaną przeznaczone na dotację podmiotową dla PKP PLK SA, co oznacza wzrost o 26% w stosunku do ubiegłego roku. Wydatki na dotacje celowe na realizację zadań inwestycyjnych na liniach kolejowych oraz dworcach kolejowych wyniosą 938 milionów 502 tysiące zł, co oznacza ponad trzykrotny wzrost w stosunku do 2015 r. Wydatki na zadania na liniach kolejowych w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. realizowane głównie przez PKP PLK wyniosą 920 milionów 682 tysiące zł, wydatki na budowę i przebudowę dworców kolejowych przez PKP SA wyniosą 17 milionów 820 tysięcy zł, a na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 298 milionów 479 tysięcy zł.

Ponadto w 2016 r. planuje się przeznaczyć 1 miliard 289 milionów zł na Fundusz Kolejowy. Będą to środki na refinansowanie zobowiązań PKP PLK wynikających z realizacji inwestycji kolejowych – są to obligacje – na dofinansowanie przez samorządy zakupu, modernizacji i napraw pojazdów kolejowych oraz finansowanie inwestycji PKP SKM w Trójmieście. Dodatkowo w rezerwie celowej zaplanowano środki z tytułu modernizacji rachunkowości związanej z infrastrukturą kolejową w związku z kosztami utrzymania Straży Ochrony Kolei – za 2013 r. – w wysokości 110 milionów zł.

Jeśli chodzi o zadania w zakresie drogownictwa, to planujemy wydatki w wysokości 3 miliardów 222 milionów 702 tysięcy zł. Składają się na to następujące kwoty… Może poinformuję tak: bieżące utrzymanie sieci drogowej wyniesie 1 miliard 570 milionów zł, remonty sieci drogowej – 125 milionów 705 tysięcy zł, budowa i przebudowa dróg krajowych oraz obiektów mostowych w ciągach dróg krajowych – 281 milionów 999 tysięcy zł, prace przygotowawcze pod budowę oraz przebudowę autostrad ekspresowych dróg i obwodnic – 268 milionów 190 tysięcy zł, budowa i przebudowa urządzeń ochrony środowiska – 66 milionów 637 tysięcy zł, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – 36 milionów 437 tysięcy zł, a utrzymanie i prowadzenie działalności statutowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – 585 milionów 708 tysięcy zł. Należy dodać, że w 2016 r. planuje się przeznaczyć kwotę 14 miliardów 620 milionów zł na zadania inwestycyjne ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 z perspektywą do 2025 r.

Następne wydatki to dotacje do krajowych pasażerskich przewozów kolejowych wynoszące 982 miliony 399 tysięcy zł, w tym dotacja na przewozy międzywojewódzkie i międzynarodowe realizowane przez PKP Intercity oraz Przewozy Regionalne wynosząca 537 milionów 956 tysięcy zł oraz dotacje przedmiotowe do ustawowych ulg taryfowych wynoszące 444 miliony 443 tysiące zł.

Kolejne wydatki to dotacje dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin na sfinansowanie kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w przypadku lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych; jest to kwota 10 milionów 784 tysięcy zł.

Następne wydatki to dotacje podmiotowe dla uczelni publicznych kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych wynoszące 17 milionów 883 tysiące zł. Są to dotacje dla Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Poznańskiej, Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.

Może jeszcze na zakończenie powiem, że zabezpieczone zostały środki na utrzymanie i działalność statutową następujących instytucji: Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego – 126 milionów 665 tysięcy zł, Urzędu Ministra Infrastruktury i Budownictwa – 64 miliony 850 tysięcy zł, Centrum Unijnych Projektów Transportowych – 56 milionów 89 tysięcy zł oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego – 57 milionów 735 tysięcy zł.

To wszystko, jeżeli chodzi o wydatki. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Proszę teraz pana senatora Florka o zadawanie pytań w imieniu Komisji Infrastruktury.

Proszę bardzo.

Senator Piotr Florek:

Nie wiem, czy będą to pytania. Oczywiście przeanalizowałem cały materiał. Jeżeli chodzi o dochody, to rzeczywiście w Inspekcji Transportu Drogowego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odnotowano dość duży wzrost, ale wynika to z pobieranych opłat, nakładanych kar, grzywien itd. Widać, że jest wyraźny wzrost. Generalnie, tak jak mówił pan minister, dochody wzrosły o 13%, można powiedzieć, że wszystko zostało dość dobrze przewidziane.

Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa w części 39, czyli wydatki dotyczące transportu, to pan minister bardzo szczegółowo opowiedział o wszystkich tych wydatkach. Nie będę wchodził w szczegóły, dlatego że – tak jak powiedział pan minister – poszczególne pozycje, które zostały wykazane, wynikają oczywiście z tego, co było w ubiegłym roku, czyli z planowanych zmian. Odnotowano też wzrost wydatków ogólnych o 15%. Jeśli chodzi o wydatki budżetu państwa w części 39, to nie miałbym uwag.

Są jeszcze wydatki w obszarze transportu dotyczące Krajowego Funduszu Drogowego. Czy omawiać to teraz? Chciałbym się bardziej szczegółowo do tego odnieść.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Tak, tak.)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Proszę bardzo.)

Została tu zawarta bardzo duża kwota, która jest najważniejsza i najbardziej nas interesuje. Na infrastrukturę drogową przewidziano 17 miliardów 840 tysięcy zł, są to głównie wydatki z Krajowego Funduszu Drogowego. Wydatki te będą pokrywane także z funduszu europejskiego, będzie to kwota 4 milionów 700 tysięcy zł, ale w sumie… Oczywiście są też wydatki budżetowe, o których mówił pan minister – 3 miliardy 200 milionów zł. Razem daje to pokaźną kwotę 17 miliardów 840 milionów zł. Podobnie jest w przypadku transportu kolejowego, jest to kwota 12 miliardów 145 milionów zł. Jeżeli popatrzymy na strukturę wydatków, to zobaczymy, że pewnie 98,5% wydatków dotyczy infrastruktury drogowej i kolejowej. To są najważniejsze, zasadnicze wydatki.

Na 2016 r. w ramach Krajowego Funduszu Drogowego zaplanowano oczywiście wydatki na budowę, zasadnicza kwota wynosi w zaokrągleniu 14 miliardów 600 tysięcy zł. Mówimy o budowie autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, co jest ważne, oczywiście jeśli chodzi o aktualnie realizowane plany.

Jeżeli chodzi o transport kolejowy, to jest podobnie. Zaplanowano dużą kwotę, zgodnie z planami poszczególne inwestycje mają być wykonane. Wchodząc w szczegóły, trzeba by po kolei przeanalizować, czy zostały ujęte wszystkie wydatki dotyczące planowanych i budowanych dróg ekspresowych oraz planowanych obwodnic. Trudno mi powiedzieć, na pewno każdy senator będzie patrzył na swój region i na to, czego brakuje.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ja spojrzałem tylko na kwestie dotyczące Wielkopolski, zerknąłem na pozycję „Budowa obwodnic”. Miałbym pytanie. Jest mowa między innymi o obwodnicach Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego. Jest też realizowany jeden etap budowy obwodnicy Kępna, planuje się drugi etap budowy, tylko nie jestem pewien, czy zostało to ujęte w planach na rok 2016. Możliwe, że nie zostało, nie sprawdzałem tego dokładnie, ale wiem, że w materiałach zawsze były wymieniane te trzy obwodnice na terenie Wielkopolski. Chciałbym tylko uzyskać informacje dotyczące obwodnicy Kępna.

Oczywiście jest tu szczegółowy wykaz. Jest załącznik nr 1 i załącznik nr 2, znajduje się w nich szczegółowy wykaz wszystkich inwestycji, które mają być realizowane. W związku z tym każdy musi dokładnie przejrzeć wykaz, bo nie sposób stwierdzić, czy czegoś brakuje.

Oczywiście pytanie do pana ministra czy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest takie: czy są jakieś inwestycje, które były planowane na rok 2016, ale jednak nie będą realizowane? Wiadomo, że proces przygotowawczy inwestycji drogowych czy kolejowych wymaga sporo czasu. Wprawdzie są specustawy, które troszeczkę pomagają w działaniach, ale jest to tylko pomoc, nic więcej. Mam więc pytanie, czy jakieś inwestycje planowane na rok 2016 nie będą realizowane w związku z tym, że na przykład nie została przygotowana dokumentacja. To tyle z mojej strony. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu senatorowi.

Czy pan minister chce się do tego ustosunkować? Na pewno pojawią się pytania. Ja też nie odpuszczę i zadam pytania.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński:

Dziękuję.

Generalnie mogę odpowiedzieć tak: jeśli chodzi o program budowy dróg krajowych i autostrad przewidziany przez poprzedni rząd, to przyjęliśmy go w całości, nie został on w żaden sposób zredukowany, mimo że przewiduje on prawie dwustumiliardowe wydatki. Limit wydatków został określony na kwotę 107 miliardów zł, więc brakuje zabezpieczenia ponad 90 miliardów zł na realizację całego programu. Wiadomo jednak, że w bieżącym roku zrealizujemy projekty, które są w trakcie realizacji – kończymy ich realizację – ewentualnie te, które są gotowe do realizacji. Nie wykreślamy więc żadnych inwestycji z tego programu. Oczywiście w kolejnych latach będzie to wymagało szukania środków na realizację całego programu. Będą to oszczędności albo środki uzyskane w wyniku zwiększenia wydatków. Przed nami jest prawie dziesięcioletni okres, w tej chwili już dziewięcioletni.

Jeżeli chodzi o obwodnicę Kępna, to nie znam szczegółów. Być może poproszę o wypowiedź pana dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak? Gdy pojawią się kolejne pytania, to może wtedy pan dyrektor odniesie się szczegółowo do wszystkich indywidualnych inwestycji, bo wiem, że zawsze budzi to kontrowersje.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu ministrowi.

Panie Ministrze, my musimy patrzeć na całą Polskę i tak patrzymy. Może podzielmy to tak: najpierw zadamy pytania w sprawie dróg, a później zadamy pytania w sprawie kolei.

Proszę bardzo, czy ktoś ma pytanie dotyczące dróg?

Skoro nie ma chętnych, to ja chciałbym zadać pytanie…

Pan senator Hamerski. Proszę.

Senator Jan Hamerski:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Mam pytanie do pana ministra. W budżecie została ujęta droga S7 na odcinku Lubień – Rabka. Chciałbym zapytać, co będzie z przebudową drogi krajowej nr 47 na odcinku Chabówka – Nowy Targ? To jest jedno pytanie.

Mam też dwa pytania dotyczące spraw związanych z koleją. Sprawa Piekiełka, czyli linii kolejowej…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Panie Senatorze, to jest drugi temat.

(Senator Jan Hamerski: Dobrze.)

Pierwszy temat dotyczy dróg.

Panie Ministrze, skoro nie ma innych chętnych, to jeszcze ja chciałbym zadać pytanie. Powstało wiele legend na temat projektowania sądeczanki z Brzeska do Nowego Sącza biegnącej dalej na Muszynkę, do granicy państwa.

Drodzy Państwo, jeżeli się tego nie zrobi… Transportowcy, przedstawiciele stowarzyszeń przychodzą… Nie wiem, czy wszyscy są świadomi, że ta droga jest oknem na świat dla transportu z prawie całej Małopolski. Jeżeli chodzi o drogę łączącą Piwniczną z Mniszkiem, to jest tam ograniczony tonaż, a po drugiej stronie stoi słowacka policja. Jeżeli ktoś przejedzie… Policja patrzy i nakłada kary w wysokości 1 tysiąca euro. W związku z tym kierowcy muszą jeździć aż na Barwinek, nadkładają 200 km drogi w jedną stronę. Jest to sprawa strategiczna. Wiem, że urządzono w Sejmie walkę polityczną dotyczącą tej drogi. Chciałbym znać stanowisko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, bo wiem, że trzeba mieć koncepcję związaną z tą kwestią. Pan senator Florek słusznie powiedział, że taka inwestycja nie jest realizowana w ciągu roku, tylko trwa to kilka lat.

Prosiłbym serdecznie o wypowiedź na temat obwodnicy, o którą pytał pan senator Florek i pan senator Hamerski. Ja też o to zapytałem. Wiem, że są to sprawy rozpatrywane na szczeblu rządowym, pan minister Adamczyk musi przeprowadzić rozmowy z przedstawicielem ministerstwa Słowacji na temat przejazdu przez Muszynkę. Jest to jedyne sensowne rozwiązanie, bo jeśli chodzi o połączenie Piwnicznej i Mniszka, to trzeba byłoby budować nie wiadomo jak długie mosty, żeby ominąć zabytkowy rynek w Piwnicznej. Dziękuję.

Nie widzę więcej zgłoszeń senatorów, przejdziemy więc do następnej kwestii – dotyczącej kolei.

(Senator Jacek Włosowicz: Jeżeli mogę, chciałbym jeszcze zapytać o drogi.)

Pan senator Włosowicz zapyta o drogi.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Jacek Włosowicz:

Dziękuję.

Panie Ministrze, mam pytanie. Przeglądając przedstawione dokumenty, zauważyłem, że nastąpi bardzo duży wzrost przychodów Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Chciałbym zapytać, z czego wynika to założenie, że będziemy… Oczekujemy, że tak bardzo będziemy karać przewoźników? Na swój sposób są oni górą znoszącą krajowi złote jajka, ponieważ okazuje się, że połowa usług – od transportu do Finlandii, po transport na Maltę czy Gibraltar – jest świadczona przez polskich kierowców. Według mnie w ostatnich latach trochę skrzywiło się działanie inspekcji, bo powinna ona rzeczywiście pilnować jakości wykonywanych usług, ale na takiej zasadzie, żeby nie karać, tylko pomagać. Różnego rodzaju inne służby karzą naszych kierowców, więc sami nie powinniśmy tego robić.

Poza tym mam jeszcze pytania dotyczące załącznika nr 1. Trzeci i czwarty akapit od dołu mówią o przebudowie drogi krajowej nr 12/74 do parametrów drogi ekspresowej z Piotrkowa Trybunalskiego przez Kielce…

(Głos z sali: Załącznik nr 1, tak?)

Słucham?

(Głos z sali: Załącznik nr 1?)

Tak, załącznik nr 1 do opracowanego materiału. Na stronie 64 zostało to wymienione dwa razy. Nie wiem, czy ta inwestycja będzie dwa razy… Chciałbym o to dopytać.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Niech pan jeszcze raz powie…)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Piotrków – Kielce.)

Chodzi o trzeci i czwarty myślnik od dołu. Kwestia ta została wymieniona dwa razy. Chciałbym, żeby to doprecyzować.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

No i tyle.

Jeszcze kolega… Przepraszam.

Senator Jacek Włosowicz:

Mam takie ogólne pytanie, bo w kilku miejscach… Już nie będę się do nich odnosił. Chodzi o to, że krytykowaliśmy zbyt dużą restrykcyjność polskiego przepisu mówiącego o potrzebie budowania ekranów akustycznych. Troszeczkę wycofaliśmy się z planu budowy ekranów ze względu na to, że dopuszczalna liczba decybeli w odpowiednim miejscu oddalonym od drogi została zmieniona rozporządzeniem. Jednak w dalszym ciągu planujemy budowę ekranów w kilku miejscach, na przykład – o ile dobrze pamiętam – na czterechsetnym kilometrze autostrady A2, czyli gdzieś koło bramek w Krakowie. Nie chciałbym odnosić się do poszczególnych… Chodzi o to, jaki będzie pomysł pana ministra czy ministerstwa dotyczący podejścia do tej kwestii, bo wydaliśmy tyle pieniędzy, że za środki przeznaczone na ekrany moglibyśmy wybudować wiele dróg.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu senatorowi.

Krótko wypowie się jeszcze pan senator Dobkowski, a potem pan minister odpowie na wszystkie pytania.

Senator Wiesław Dobkowski:

Dziękuję bardzo.

Ja też chciałbym zapytać o drogę, o której mówił pan senator. Chciałbym się właśnie dowiedzieć, jak przedstawia się kwestia drogi krajowej nr 12/74 od Piotrkowa do Kielc. To jest akurat mój teren, chodzi o drogę od Piotrkowa w kierunku Kielc.

Oprócz tego chciałbym jeszcze zapytać, czy w tym roku zostanie skończona budowa obwodnicy Bełchatowa? Prace są już na dość zaawansowanym poziomie. Czy w tym roku budowa zostanie skończona?

Przy okazji odniosę się do pytania, które wcześniej zadałem. Ja po prostu źle spojrzałem, pomyliłem miliony z miliardami, dotyczyło to akurat strony, na której są informacje na temat transportu. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu senatorowi.

Panie Ministrze, proszę, żeby pan albo pana pracownicy udzielili odpowiedzi. Dziękuję.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Dziękuję, Panie Przewodniczący. Pozwolę sobie oddać głos panu dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, panu Bojarowiczowi. Jeżeli chodzi o pytania dotyczące Inspekcji Transportu Drogowego, to odpowie na nie pan dyrektor Czarnota. Dziękuję.)

Pełniący Obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz:

Witam państwa. Panie Przewodniczący, witam pana po latach.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Dzień dobry.)

Odpowiem po kolei, jeśli panowie senatorowie pozwolą.

Jeśli chodzi o obwodnicę Kępna, to w bieżącym roku zostanie ogłoszony przetarg na drugi etap budowy obwodnicy. Pierwszy etap został sfinalizowany. Skoro będzie przetarg na drugi etap, to należy przyjąć, że jest to tylko kwestia czasu, kiedy zakończy się ten drugi etap budowy.

Pan senator Hamerski zadał pytanie dotyczące drogi S7 Lubień – Rabka i drogi nr 47. Odbyły się przetargi na wszystkie trzy odcinki drogi Lubień – Rabka. Wczoraj protestowano w związku z budową jednego z odcinków, dlatego zanim podpiszemy umowę, będziemy musieli czekać na rozstrzygnięcie sprawy przez Krajową Izbę Odwoławczą. Jeśli chodzi o drogę krajową nr 47 Chabówka – Nowy Targ, to niestety nie mam dobrych wiadomości. Chcielibyśmy zająć się tą drogą, ale na razie nie jest ona zawarta w programie. Myślę, że gdy będziemy analizować program, przynajmniej spróbujemy znaleźć jakiś środek, żeby zacząć coś przygotowywać. Mówię to tak troszkę z obawą, dlatego że ja już trzy razy w swojej karierze przygotowywałem plany dotyczące tej drogi i za każdym razem coś stało na przeszkodzie. Myślę, że tym razem może jednak uda się coś zrobić, bo to, co dzieje się na tej drodze, jeśli chodzi o ruch, jest po prostu nie do przyjęcia w cywilizowanym kraju. Myślę, że trzeba już poważnie podejść do tej kwestii, zwłaszcza że z uzgodnień wynika, że jeśli chodzi o odcinek do Nowego Targu, to nie będzie tak źle. Gorzej wygląda kwestia dalszego odcinka, między Nowym Targiem a Zakopanem, bo bardzo trudno znaleźć konsensus ze społecznościami lokalnymi.

Jeśli chodzi o pytanie… Aha, Brzesko – Nowy Sącz. Mamy w planie przetarg na prace przygotowawcze, na opracowanie studium techniczno-ekonomicznego. Myślę, że będzie to przebiegało w normalnym trybie, w moim przekonaniu odcinek ten już dawno powinien być wybudowany. To jest trudny odcinek, zarówno jeśli chodzi o ruch, jak i konfigurację. Myślę, że za parę lat powinien nastąpić szczęśliwy finał.

Jeśli chodzi o drogę nr 12/74 i pytania pana senatora Włosowicza, to są środki, o których pan wspomniał, są to środki na prace przygotowawcze. Należy zrobić wszystko, żeby jak najszybciej uzyskać decyzje środowiskowe, bo są one podstawą do dalszego działania. Pewnie pan senator się domyśla, że z uwagi na miejsce zamieszkania też byłbym zadowolony, gdyby w końcu udało się ustalić przebieg tej drogi i kontynuować prace.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, mówię o tym tylko przy okazji, znam temat równie dobrze jak pan senator Włosowicz i też chciałbym…

Senator Jacek Włosowicz:

Przepraszam, jeżeli mogę…

Panie Dyrektorze, Panie Senatorze, powiedziałbym odwrotnie: Kielce to też Polska, a przez ostatnie osiem lat czuliśmy się nawet nie Polską B, tylko Polską C.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Drodzy Państwo, Panie Senatorze, proponuję, żeby nie wchodzić w…

(Senator Jacek Włosowicz: Jeżeli chodzi o inwestycje, to myślałem, że…)

Państwo Drodzy, powiem tak: nie wchodźmy w taką dyskusję, bo wiele rejonów Polski było zaniedbanych, skupmy się nad rozwiązaniem problemu.

(Pełniący Obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz: Oczywiście.)

Mój nieżyjący już ojciec uczył mnie tak: nie rozgrzebuj problemu, tylko skup się nad rozwiązaniem. Proponuję, żebyśmy skupili się nad rozwiązaniem problemów. Pan dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad reprezentuje całą Rzeczpospolitą.

(Pełniący Obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz: Tak jest.)

Musi patrzeć na dobro całej Rzeczypospolitej. Mogę zabrać kogoś na południe Polski, żeby zobaczył, jak jest zaniedbane, ale ja też reprezentuję całą Rzeczpospolitą.

Proszę, Panie Dyrektorze.

Pełniący Obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz:

Panie Senatorze, oczywiście, ja w ogóle nie mówiłbym niczego na ten temat, ale to zadanie jest w programie, dlatego trzeba powiedzieć o tym parę słów.

Jeśli chodzi o ekrany akustyczne, to chcę wyjaśnić, że zamieszczenie tej kwestii w materiałach jest podyktowane obowiązkiem budowania ekranów w przypadku, gdy na przykład badania monitoringowe w trakcie etapu porealizacyjnego pokazują duże natężenie hałasu. Wojewoda wydaje wtedy decyzję administracyjną o konieczności budowy ekranów. W zasadzie kwestie zawarte w materiałach dotyczą przeważnie takich odcinków, co do których są decyzje administracyjne, więc musimy wybudować ekrany. Oczywiście należy się cieszyć, że dzieje się to już na podstawie znowelizowanej normy, a nie starej, bo wtedy kosztowałoby to pewnie o 40% więcej.

Jeśli chodzi o pytanie pana senatora Dobkowskiego dotyczące drogi nr 12 Piotrków – Kielce, to jest to ta sama sprawa.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Tak.)

Budowa obwodnicy Bełchatowa jest w trakcie realizacji. Niestety nie skończy się ona w tym roku, ale w 2017 r. powinna być zakończona.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu dyrektorowi.

(Głos z sali: Pan dyrektor inspekcji transportu…)

Pan senator Hamerski chciałby jeszcze zabrać głos, chyba w drodze… Pewnie chciałby zapytać o Chabówkę.

Proszę bardzo.

Senator Jan Hamerski:

Przede wszystkim chciałbym uszczegółowić moje pytanie do pana dyrektora generalnej dyrekcji. Chodzi mi o drogę krajową nr 47 na odcinku do Nowego Targu. Wiadomo, że odstąpiono od budowy dalszego odcinka drogi do Zakopanego, która była na siłę forsowana przez różne środowiska. Został do wybudowania tylko węzeł poroniński, a jeśli chodzi o pozostały odcinek, to decydenci z tego terenu zwrócili się, że tak powiem, w kierunku rozproszonego ruchu od Nowego Targu do Zakopanego. Myślę, że jak najbardziej ma to sens.

Chciałbym usłyszeć jakąś konkretną odpowiedź na temat odcinka drogi właśnie od Chabówki do węzła szaflarzańskiego, tak go umownie nazwijmy. Zebranym osobom pewnie niewiele to mówi, ale myślę, że rozumiemy się z panem dyrektorem generalnej dyrekcji. Tak jak pan wspomniał w swojej odpowiedzi, na tym odcinku pewne prace zostały już podjęte i nie ma tam takich problemów, jakie są na odcinku Nowy Targ – Zakopane. To mnie interesuje.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu senatorowi.

Proszę, Panie Dyrektorze.

Pełniący Obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz:

Cieszę się, że sprawa dotycząca tej drogi przewijała się w Sejmie, a teraz mówi się o tym w Senacie.

Panie Senatorze, nie dostanie pan konkretnej odpowiedzi. Ja znam ten problem. Analizujemy teraz program pod kątem możliwości, mamy zanotowane, że jeśli chodzi o tę drogę, trzeba znaleźć pieniądze przynajmniej na prace przygotowawcze. Dzisiaj nie jestem w stanie panu nic powiedzieć, poza tym, co jest zapisane w dokumentach rządowych, które obowiązują generalną dyrekcję. Mogę tylko obiecać, że jeśli znajdziemy możliwość… Jest przychylność ze strony generalnej dyrekcji i to nie dlatego, że chodzi o południe Polski, tylko dlatego, że na tej drodze jest duży ruch.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję, Panie Dyrektorze.

Panie Ministrze, proszę.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Poproszę, żeby odpowiedział pan Czarnota, dyrektor w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.)

Dyrektor Biura Finansowo-Gospodarczego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego Wacław Czarnota:

Dzień dobry. Wacław Czarnota, dyrektor Biura Finansowo-Gospodarczego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.

Chciałbym odnieść się do kwestii dochodów uzyskanych przez GITD. Tak naprawdę dochody zapisane w projekcie budżetu na 2016 r. są mniejsze o 3 miliony zł od dochodów uzyskanych w 2015 r. Może pokrótce powiem, skąd się to wzięło.

W ustawie budżetowej na rok 2015 założono, że dochody wyniosą około 65 milionów zł. Sumarycznie po 2015 r. były one nieco większe niż w pierwszym półroczu i wyniosły 80 milionów zł. Były to głównie dochody z grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego i kar nakładanych w drodze decyzji administracyjnych. Chciałbym podkreślić, że projekt planu finansowego na 2016 r. zakłada uzyskanie dochodów w wysokości 77 milionów zł, a więc będzie to o 3 miliony zł mniej niż uzyskano w 2015 r. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Czy jeszcze ktoś z senatorów ma pytania? Nie ma pytań.

Panie Ministrze, ja może… Później przejdziemy do spraw dotyczących kolei. Panie Ministrze, wpłynęły dwa pisma. Jedno pismo zostało przesłane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, dotyczy ono podwyżek dla pracowników, a drugie pismo zostało przesłane przez Związek Zawodowy Pracowników Drogownictwa RP. W związku z tym zapytam pana legislatora, jakie decyzje możemy podjąć. Dzisiaj, kiedy otrzymałem te pisma, dałem mu je do przeanalizowania. Widzę, że pan minister chyba też nie widział tych pism.

Drodzy Państwo, niczego nie przesądzam.

Proszę bardzo, pan legislator.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Jeśli chodzi o poprawki, to chciałbym tylko zaznaczyć, że poprawka polegająca na zwiększeniu wydatków budżetowych musi jednocześnie wskazywać, w którym miejscu w ustawie budżetowej wydatki zostaną proporcjonalnie zmniejszone. Obydwie poprawki dotyczą zaś – tak jak powiedział pan przewodniczący – zwiększenia wynagrodzeń osobowych członków korpusu służby cywilnej. Jedna dotyczy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, a druga GDDKiA. Dla mnie nie do końca jest jasne, jakie mają być źródła finansowania tych wydatków. Autorzy poprawek posługują się systematyką budżetową, która jest bardzo szczegółowa, a ustawa budżetowa zatrzymuje się na poziomie rozdziału… Nie wiem, na czym miałyby polegać przesunięcia w ramach części ,,Wydatki bieżące jednostek budżetowych”. W tym zakresie poprawki nie do końca są kompletne. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu legislatorowi.

Drodzy Państwo, proponuję takie rozwiązanie… Skoro pan minister nie otrzymał tych pism, to nie może się do nich ustosunkować. Możemy wprowadzić poprawki nawet na posiedzeniu plenarnym.

Panie Emilu, proszę skserować te dwa pisma dla pana ministra, żeby ministerstwo mogło się do nich ustosunkować.

Panowie Senatorowie, chyba taki tryb będzie najlepszy, bo trudno, żeby od razu to odrzucać. Ktoś z senatorów może przejąć te poprawki, ale nie musi. Jeśli nikt ich nie przejmie, to od razu zostaną one odrzucone na posiedzeniu komisji, a być może są to bardzo słuszne propozycje.

Panie Ministrze, przekażemy to ministerstwu. Jeżeli stanowisko ministerstwa będzie przychylne, to będziemy mogli wprowadzić poprawki na posiedzeniu plenarnym.

Teraz będziemy omawiać ten sam dział, tylko przejdziemy do kwestii dotyczących transportu kolejowego. Pan kolega Hamerski mówił, że ma jakieś dwie propozycje.

Proszę bardzo.

Senator Jan Hamerski:

Mam pytania. Jedno dotyczy Piekiełka. Myślę, że pan minister zna ten temat. Chodzi o linię kolejową Kraków – Nowy Sącz – Chabówka. Druga kwestia dotyczy budowy łącznicy w ciągu linii Skawina – Żywiec i Sucha Beskidzka – Chabówka. Gdyby mógł pan przybliżyć mi te dwa tematy, to bardzo proszę. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński: Może poproszę pana dyrektora Jagielskiego, zastępcę dyrektora biura finansów, żeby odpowiedział na te pytania.)

Zastępca Dyrektora Biura Finansów Korporacyjnych w PKP Polskie Linie Kolejowe SA Grzegorz Jagielski:

Jeżeli chodzi o sprawę Piekiełka, to w przyjętym Krajowym Programie Kolejowym na lata 2014–2023 została ona ujęta jako projekt rezerwowy. Jest to bardzo kosztowna, wielomiliardowa inwestycja. Jej realizacja jest uzależniona od powstania oszczędności w programie. Jeżeli wypadną z programu inne zadania, to wtedy będzie można rozpatrywać realizację tej inwestycji. Obecnie, zgodnie z wyceną, jej koszt wynosi blisko 9 miliardów zł. Poprzednie inwestycje były, powiedzmy, mniejsze, a ta inwestycja jest ogromna, trudno przewidzieć jej realizację w najbliższym czasie. Jeśli chodzi o pozostałe zadania, o których mówił pan senator, to przewiduje się, że zostaną zrealizowane, powiedzmy, w… Opiewają one na kwotę 600 milionów zł i, zgodnie z KPK, też znajdują się na liście rezerwowej.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Jeżeli chodzi o tę pierwszą linię, to pamiętam jej historię. Pan akurat dobrze wie, że ja jestem byłym kolejarzem. Projekt tej linii był finansowany przez włoski rząd, dobrze pan wie, że robiła to firma Tines. Nie wiem, skąd bierze się koszt wynoszący 9 miliardów zł. To jest właśnie wprowadzanie w błąd ministerstwa infrastruktury. Warunki ekonomiczno-finansowe były badane przez angielską firmę GIBB. Wtedy obliczono, że koszt będzie wynosił 6 miliardów zł, a teraz mówi się o 4 miliardach zł.

Następna sprawa. Nie jest przecież powiedziane, że linia musi być budowana z budżetu państwa, są różne możliwości, można realizować to w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Ja uważam, że faktycznie… My mówimy tylko o tej linii. Była ona projektowana jeszcze za czasów marszałka Piłsudskiego. Północ Europy… Nie chodzi tylko o to, żeby pasażerowie jechali trzy godziny czterdzieści minut z Warszawy do Zakopanego czy do Krynicy i żeby rozwinęła się turystyka. Trzeba mówić o tym… Teraz trasy są budowane w ramach sieci TEN-T. Dobrze pan wie, że można zbudować linię prowadzącą aż na południe Europy. Chodzi nie tylko o ruch pasażerski, ale także o ruch towarowy.

Uważam, że pan senator Hamerski bardzo słusznie zadał pytanie. Pamiętam, jak zrezygnowano z tej linii za czasów rządów SLD i Unii Pracy. Wie pan, nie chcę wchodzić w kwestie polityczne, ale widzę, że trzeba w nie wejść. Gdy pan Pol był wicepremierem, wzięliście pieniądze na modernizację linii E30 ze Zgorzelca do Terespola. Budowa tej linii była ujęta we wszystkich planach, ale po prostu z niej rezygnowano. Ja osobiście uważam, że im szybciej się ją wybuduje, tym będzie to bardziej korzystne dla Rzeczypospolitej. Wiem, że była ona ujęta w planach do 2030 r., ale jeśli teraz się tego nie zrobi, to kiedy?

Drodzy Państwo, w odróżnieniu od pana senatora Florka – bo on za bardzo łagodnie mówił – powiem tak: jest za mało pieniędzy zarówno na drogi, jak i na kolej. Skoro w następnym okresie unijnym mamy wykorzystać 67 miliardów zł, to skąd weźmiemy 3,5 miliarda zł? Jaki będzie wkład własny? Teraz niech pan podzieli pieniądze przeznaczone na kolej przez pięć lat. Jaką kwotę trzeba wykorzystywać rocznie? Od 8,5 miliarda zł do 9 miliardów zł. A w projekcie jest tylko 4,5 miliarda zł. Pieniądze są, tylko trzeba je właściwie wykorzystać.

Ja będę zdecydowanie bronił zdania senatora Hamerskiego. Budowa tej linii została poparta przez Unię Europejską, przez wszystkich europarlamentarzystów. Tylko wiecznie się spycha… Uważam, że na drogi też jest za mało pieniędzy. Skąd weźmiemy wkład własny? Ja wiem, że tak krawiec kraje, jak materii staje, budżet jest taki, a nie inny, ale naprawdę trzeba robić optymistyczne plany, żeby wykorzystać jak najwięcej pieniędzy. Pewnie, że nie chodzi o takie drogi donikąd, jakie budowały Hiszpania i Portugalia. Chodzi o to, żeby drogi faktycznie były właściwie wykorzystywane. Nie chcemy, żeby następne pokolenie zarzuciło nam, że mieliśmy możliwości, a faktycznie ich nie wykorzystaliśmy.

Drodzy Państwo, rozwój transportu naprawdę wiąże się z rozwojem całej gospodarki. Kto będzie jechał do Krynicy czy, powiedzmy, w rejony wschodnie, skoro jedzie się tam nie wiadomo ile czasu? Z Warszawy do Krynicy jedzie się dziewięć godzin, drogą lub koleją. O czym my mówimy, Drodzy Państwo? Ja naprawdę widzę, co się dzieje. Cieszę się, że w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest nowy dyrektor. Może wszystko się zmieni, nie będą preferowane firmy zachodnie, specyfikacje naprawdę będą przygotowywane uczciwe, żeby polskie grupy też mogły wykonywać prace. Mówi się u nas… Dzisiaj są zgłoszenia do pana z kolei… Do mnie jako szefa Komisji Infrastruktury kierowane są pytania o to, co się dzieje, że nie są ogłaszane przetargi. Jak chcemy wykorzystać te pieniądze? Ja wiem, że jest w tym trochę naszej winy, bo cały cykl uzgodnień trwa dwa lata lub dłużej. My musimy zrobić tak… Drodzy Państwo, pan Florek, który jest specjalistą w tej dziedzinie, słusznie powiedział, że powinniście zacząć wykorzystywać specustawy. Wojewodowie boją się podejmować decyzje?

Drodzy Państwo, Panie Ministrze, ja mówię uczciwie. Uważam, że i tak jest za mało pieniędzy przeznaczonych w ogóle na transport. Nie wykorzystamy tych środków unijnych, zwłaszcza 67 miliardów zł przeznaczonych na kolej. Zawsze potwierdzałem to, co mówią komisarze unijni: 60% środków powinno być przeznaczone na kolej, a 40% na drogi. Teraz uważam, że powinno to być rozdzielone po połowie. Mam świadomość, że możemy nie wykorzystać tych pieniędzy. Osobiście zdecydowanie popieram postulat senatora Hamerskiego dotyczący budowy linii Podłęże – Piekiełko.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Panie Ministrze, nie chcę już pytać o Fundusz Kolejowy, bo służy on do łatania dziur. Najpierw miał być wykorzystywany na bieżąco na utrzymanie infrastruktury, później, jak zaczęto manipulować przewozami regionalnymi, to środki z Funduszu Kolejowego przeznaczano przewozy regionalne. Tak że naprawdę nie chcę pytać o ten 1 miliard zł, bo wiem, że w jakiś sposób będzie to pewnie stanowiło rekompensatę kosztów przewozów regionalnych dla marszałków województw. Drodzy Państwo, mógłbym długo dyskutować o tej kwestii, ale nie chcę przeciągać.

Czy panowie senatorowie mają jeszcze pytania?

(Głos z sali: Nie.)

Drodzy Państwo, serdecznie dziękuję panu ministrowi i panu senatorowi Florkowi za przygotowanie się do tej dyskusji.

Panie Ministrze, mam serdeczną prośbę: niech jedni i drudzy zapiszą, że jest za mało pieniędzy, niech sobie zakodują kwestię dotyczącą linii Podłęże – Piekiełko, żebyśmy zrealizowali marzenia wielkiego marszałka Józefa Piłsudskiego, nie będę mówił dziadka Piłsudskiego, zachowaj Panie. Dziękuję.

Drodzy Państwo, skoro mówimy o sprawach kolejowych, może przejdziemy teraz do spraw dotyczących Urzędu Transportu Kolejowego. Poznaję starego, a zarazem nowego prezesa, pana Urbanowicza. Od razu powiedzielibyśmy…

(Głos z sali: Pan Urbanowicz reprezentuje Transportowy Dozór Techniczny.)

Aha, Transportowy Dozór Techniczny, tak. Chodzi mi o sprawy dotyczące Urzędu Transportu Kolejowego, przedstawicielem jest pan Dyl. Cieszę się, że jest obecny, bo poprzednio naprawdę jako jedyny mocno bronił on wszystkich spraw dotyczących kolei i przestrzegania bezpieczeństwa.

Panie Dyrektorze, widział pan, że gdy doszło do niebezpiecznej katastrofy, prokurator nie pytał, kto zawinił, tylko pytał, co mówią przepisy. To jest… Czasem panowie senatorowie – nie tej kadencji – z uśmiechem na twarzy, z ogromną ironią podchodzili do spraw urzędu, a okazuje się, że jest to jeden z najważniejszych urzędów. Wchodzą w życie pakiety, oni muszą realizować…

Nasze stanowisko będzie prezentował pan senator Kopeć.

Drodzy Państwo, kto wypowie się jako pierwszy? Może pan Dyl, bo ważniejszy jest urząd. Nie, obie instytucje są bardzo ważne.

Proszę, Panie Dyl.

Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Pan prezes Dyl nie uczestniczy w dzisiejszym spotkaniu, ale ja pozwolę sobie go zastąpić.

Pozwolą państwo, że przedstawię najważniejsze dane dotyczące dochodów i wydatków Urzędu Transportu Kolejowego zawartych w projekcie budżetu na 2016 r.

Jeżeli chodzi o dochody w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r., to są one planowane w wysokości 3 milionów 310 tysięcy zł. Ogółem w 2016 r. zakłada się spadek realizacji dochodów o 8% w stosunku do dochodów planowanych na rok 2015.

Jeżeli chodzi o wydatki w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. w części 71 „Urząd Transportu Kolejowego”, to zaplanowano je w łącznej wysokości 32 milionów 431 tysięcy zł, w tym 1 milion 608 tysięcy zł przeznaczono na finansowanie i współfinansowanie wydatków związanych z realizacją Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014–2020. Wydatki bieżące – bez wydatków na POPT – w roku 2016 wyniosą 30 milionów 938 tysięcy zł. Główną pozycję stanowią wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń wszystkich grup pracowniczych. W pozycji tej zaplanowano kwotę 20 milionów 122 tysięcy zł, co stanowi 65,3% budżetu części 71 ogółem. Wydatki związane z Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna 2014–2020 wyniosą 1 milion 608 tysięcy zł. W 2016 r. na wydatki z tytułu wynagrodzeń – łącznie z wydatkami na POPT – zaplanowano kwotę 17 milionów 440 tysięcy zł. Na cele majątkowe zaplanowano wydatki w wysokości 1 miliona 850 tysięcy zł, zawarta w tym kwota w wysokości 1 miliona 735 tysięcy zł dotyczy zakupu oprogramowania oraz sprzętu informatycznego, a pozostała część środków dotyczy zakupu urządzeń biurowych.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo! Dziękuję za uwagę i proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu Urzędu Transportu Kolejowego na rok 2016.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Państwo nie wiedzą, to jest pan wiceprezes Góra.

Teraz proszę pana Urbanowicza o zabranie głosu, a później oddam głos panu senatorowi Kopciowi.

Proszę.

Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego Jan Urbanowicz:

Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Pan przewodniczący się pomylił, mówiąc, że reprezentuję UTK, ale to nic dziwnego, bo przez cały czas pracowałem na kolei, wcześniej w Kolejowym Dozorze Technicznym, a teraz pracuję w Transportowym Dozorze Technicznym, chyba stąd wynikła ta pomyłka.

Chciałbym pokrótce przedstawić nasz plan finansowy na 2016 r.

Zaplanowane przychody ogółem z działalności Transportowego Dozoru Technicznego wyniosą 61 milionów zł. Dochody ze sprzedaży, czyli bezpośredniej działalności Transportowego Dozoru Technicznego, wyniosą 58 milionów 659 tysięcy zł. Główną pozycję stanowią dochody z działalności dozoru technicznego, działalność odbiorcza stanowi 4% przychodów – to jest właśnie działalność w obszarze kolejowym, wykonujemy odbiory techniczne między innymi dla kolei niemieckich na terenie Polski i Czech, chodzi o wszystko, co jest produkowane dla Deutsche Bahn. Trochę mi żal, że mamy mniejszy udział w wykonywaniu odbiorów technicznych dla PKP. Kolejny duży obszar to działalność związana z certyfikacją, notyfikacją, homologacją oraz działalność stacji kontroli pojazdów.

Nasze koszty wynoszą 30 milionów zł, przeznaczamy je głównie na wynagrodzenia, a także wszystkie sprawy związane z działalnością Transportowego Dozoru Technicznego, czyli amortyzację wszystkich środków trwałych oraz wszelkiego rodzaju podatki, ubezpieczenia społeczne. Planujemy, że w tym roku wynik finansowy brutto będzie mieścił się w granicach 7 milionów 167 tysięcy zł, z czego 30% – czyli 2 miliony 150 tysięcy zł – będą stanowiły wpłaty do budżetu. Wynik będzie wynosił 5 milionów zł. Przedstawiłem pokrótce nasze plany na ten rok.

Jak zwykle… Jak państwo wiecie od 2010 r. działalność Transportowego Dozoru Technicznego była wstrzymywana. Było to związane z brakiem możliwości wzrostu wynagrodzeń. W tym roku zaplanowaliśmy, że wzrost wynagrodzeń wyniesie 5%. Myślę, że w ciągu najbliższych lat dojdziemy do takiego poziomu, że będziemy mogli działać bez problemów.

To tyle na temat naszego planu finansowego. Serdecznie dziękuję, jestem do dyspozycji.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu.

Teraz proszę pana senatora Kopcia o przedstawienie stanowiska komisji.

Senator Tadeusz Kopeć:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

W imieniu Komisji Infrastruktury chciałbym wnieść o wydanie pozytywnej opinii komisji dotyczącej obu tych części, zarówno planu finansowego Transportowego Dozoru Technicznego, jak i części 71 „Urząd Transportu Kolejowego”. Nie mam żadnych uwag do tych planów.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Drodzy Państwo, przechodzimy do następnego punktu.

W związku z tym, że przybył pan senator Włosowicz – bo uczestniczył w posiedzeniach innych komisji – przeszlibyśmy do punktu dotyczącego Centralnego Ośrodka Informatyki. Drodzy Państwo, są to już kwestie dotyczące rezerw celowych, które chcielibyśmy krótko omówić.

Proszę pana ministra o krótkie przedstawienie stanowiska.

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Witold Kołodziejski:

Szanowni Państwo, omawiałem już kwestie budżetowe związane z Centralnym Ośrodkiem Informatyki przy okazji omawiania całego budżetu Ministerstwa Cyfryzacji. Mówiłem wtedy, że w tym roku Centralny Ośrodek Informatyki został przeniesiony z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji do Ministerstwa Cyfryzacji. Jeśli chodzi o przychody do budżetu, to są one zaplanowane na poziomie 86 milionów zł, a jeśli chodzi o wydatki, to są one zaplanowane na poziomie 85 milionów 885 tysięcy zł. W ramach kosztów główną pozycję stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi, wyniosą one 50 milionów 421 tysięcy zł. Na zakup usług zaplanowano 25 milionów 413 tysięcy zł; jest jeszcze kwestia amortyzacji, energii itd. Proszę państwa, jest to duży ośrodek, pracują tam czterysta siedemdziesiąt cztery osoby. Przypominam, że realizuje on duże zadania polegające na utrzymaniu głównych państwowych rejestrów referencyjnych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Proszę pana senatora Włosowicza o przedstawienie stanowiska komisji.

Senator Jacek Włosowicz:

Proszę państwa, stanowisko komisji jest pozytywne, choć oczywiście pojawia się wiele pytań związanych z tym, jak w przyszłości będzie wyglądała praca ośrodka. Zobaczymy, jak przebiegnie zmiana, przed którą postawiono tyle zadań. Miejmy nadzieję, że dobrze, a różnego rodzaju problemy, jakie pojawiły się choćby wczoraj…

Przedstawię państwu pewną sytuację. Jeżeli ktoś został skazany prawomocnym wyrokiem sądu i pójdzie wyrobić dowód osobisty w miejscu zamieszkania, to wtedy na jego etykiecie – chyba tak to się nazywa w tym programie – rzeczywiście pokaże się, że jest to osoba skazana. Jeżeli urzędnikom uda się szybko wezwać policję, żeby go zatrzymano, bo nie odsiaduje on kary… Ustawa bodajże z marca zeszłego roku zniosła obowiązek wyrabiania dowodu osobistego w miejscu zamieszkania, więc na przykład osoba skazana może wyrobić dowód nie w urzędzie w Kielcach, a w urzędzie w gminie pod Kielcami. Dlaczego? Dlatego, że ten program nie pokazuje… W innym urzędzie informacja na temat skazania w żaden sposób nie jest widoczna. Są też inne problemy. Jeżeli jedno z rodziców, którzy chcą wyrobić dowód dla niepełnoletniego dziecka, złoży wniosek, to drugi rodzic nie będzie mógł odebrać tego dowodu.

Nowelizacja z zeszłego roku przyniosła różnego rodzaju problemy. Mam nadzieję, że zadania związane z problemami, które były do tej pory, oraz nowe zadania rzeczywiście będą sprawnie realizowane. Ostatnio musieliśmy… Niecałe dwa miesiące temu widzieliśmy na tej sali, jakie problemy niesie informatyka. Byliśmy zmuszeni zaakceptować przełożenie wejścia w życie systemu CEPiK przynajmniej o rok. Chcielibyśmy, żeby kraj był zinformatyzowany na takiej zasadzie, że będzie jeden kręgosłup, każdy będzie odpowiadał za konkretne działy w ramach tego kręgosłupa i w zależności od uprawnień będzie mógł z tego korzystać. Życzę państwu, żeby w ciągu następnych miesięcy udało się… Głosujemy za. Jest to pewne wyzwanie, za rok będziemy wiedzieli, czy pokładane nadzieje zostaną spełnione, a zadania postawione przed wami zostaną zrealizowane. Wtedy będziemy mogli coś więcej powiedzieć na temat założonej koncepcji. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Serdecznie proszę pana ministra o ustosunkowanie się do kwestii przedstawionej przez senatora Włosowicza.

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Witold Kołodziejski:

Tak. Bardzo dziękuję.

Szanowni Państwo, oczywiście jest znacznie więcej problemów. Jest to dyskusja na temat budżetu, dlatego nie rozwijałem tych wątków. Rzeczywiście celem jest integracja wszystkich systemów. Chcemy wypracować ileś zasad i strategicznych celów działania Ministerstwa Cyfryzacji. Jednym z głównych celów jest właśnie integracja systemów, ułatwienie w zakresie korzystania przez obywatela z tych tak naprawdę rozproszonych, dużych baz danych.

Ustawa, o której wspomniał pan senator, jest ustawą z 2010 r. To znaczy problem, o którym wspomniał pan senator, tak naprawdę zrodził się wraz z ustawą z 2010 r. i zastrzeżeniami Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Tutaj będzie problem… Wynikające problemy będą zarówno problemami technicznymi, które można stosunkowo łatwo pokonać, jak i problemami natury legislacyjnej. Będą też problemy związane z trudnym balansowaniem między szerokim otwieraniem rejestrów, dostępem do informacji a ochroną informacji, za którą odpowiada odrębny urząd. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu ministrowi.

Czy ktoś z panów senatorów chce zadać pytanie dotyczące tego działu? Nie widzę chętnych.

Dziękuję panu ministrowi.

Drodzy Państwo, przechodzimy do ostatniego punktu dotyczącego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Stanowisko komisji zreferuje pan senator Gaweł.

Proszę bardzo przedstawiciela Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o zabranie głosu.

Proszę.

(Dyrektor Biura Finansów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec: Przepraszam, Panie Przewodniczący, pani prezes gdzieś nam uciekła. W związku z tym może ja przedstawię…)

Proszę bardzo. Dlaczego pani prezes uciekła? Czego się obawiała?

(Dyrektor Biura Finansów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec: Nie wiem, może poszła do łazienki.)

Może poszła do toalety, tak jest.

Proszę bardzo.

Dyrektor Biura Finansów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec:

Jak wiemy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ma status państwowej osoby prawnej, jest to jednostka samofinansująca się. Jedyne środki z budżetu państwa otrzymywane przez agencję żeglugi powietrznej to dotacje do lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych na podstawie art. 130 ust. 6 ustawy – Prawo lotnicze. Na rok 2016 na ten cel została zaplanowana dotacja w wysokości 9 milionów 815 tysięcy zł. Tak jak mówiłam, zostanie ona przeznaczona na loty zwolnione z opłat nawigacyjnych, czyli między innymi loty wykonywane wyłącznie w celu przewozu w ramach oficjalnej misji panującego monarchy, jego najbliższej rodziny, głów państw oraz na loty poszukiwawczo-ratownicze, wojskowe i loty wykonywane przez statki powietrzne o maksymalnej masie startowej poniżej 2 t. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Teraz proszę pana senatora Gawła o przedstawienie stanowiska komisji. Proszę.

Senator Robert Gaweł:

Komisja nie wnosi zastrzeżeń do sprawozdania finansowego. Mam tylko pytanie dotyczące tabeli związanej z wynikiem finansowym, w której przedstawione są wynagrodzenia osobowe. Czy może pani podać liczbę osób, których dotyczą te wynagrodzenia?

Dyrektor Biura Finansów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Ewa Suchora-Natkaniec:

Niestety nie mam takich szczegółowych informacji, ale oczywiście mogę przedstawić to na piśmie.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Tak, na piśmie. Bardzo proszę.

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Panie Senatorze?

(Senator Jan Hamerski: Mam pytanie, Panie Przewodniczący.)

Proszę. Pan senator Hamerski.

Senator Jan Hamerski:

Mam pytanie dotyczące ewentualnych poprawek do budżetu.

Już, już, sekundeczkę. Równocześnie uczestniczę w posiedzeniu komisji kultury i dlatego…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Chciałbym zgłosić poprawkę do budżetu. Chodzi o to, żeby w części 77 „Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa” zwiększyć dochody budżetu z podatku dochodowego od osób prawnych – dział 756 – o kwotę 60 milionów zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków bieżących w części 39 „Transport” na drogi krajowe, na rozpoczęcie prac przygotowawczych na drodze krajowej nr 47 na odcinku Rabka – Nowy Targ i rozpoczęcie… Druga poprawka ma tę samą, że tak powiem, podstawę finansowania. Chodzi o środki na rozpoczęcie prac przygotowawczych na obwodnicy Mszany Dolnej i Limanowej na drodze krajowej nr 28 i prac na linii kolejowej do Piekiełka. Panie Przewodniczący, myślę, że dobrze byłoby, żeby ta inwestycja została jednak przesunięta z listy rezerwowej i zrealizowana do roku 2030. Dziękuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Panie Senatorze, proponuję, żebyśmy zgłosili to na posiedzeniu plenarnym.

(Senator Jan Hamerski: Dobrze, dobrze.)

Pan legislator przygotuje to na piśmie. Ja też się pod tym podpiszę. Musimy po prostu wskazać, w którym miejscu nastąpią zmiany, żeby dać na to środki. Ja zdecydowanie jestem za. Proponuję, żeby pan legislator przygotował to na piśmie na posiedzenie plenarne.

Drodzy Państwo, wysłuchaliśmy wszystkich przedstawicieli ministerstw oraz urzędów centralnych.

Pytam panów senatorów: kto jest za przedstawieniem komisji budżetu i finansów opinii o przyjęciu części budżetowej, którą zajmuje się nasza komisja? Proponuję, żeby senatorem sprawozdawcą przedstawiającym stanowisko Komisji Infrastruktury był pan senator Włosowicz.

Kto z państwa jest za taką opinią? (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał (0)

Drodzy Państwo, chciałbym serdecznie podziękować przedstawicielom ministerstw i instytucji centralnych. Serdecznie dziękuję panom senatorom za merytoryczne, bardzo dokładne przygotowanie się do omawiania poszczególnych części. Chciałbym także podziękować pracownikom komisji, pani Monice i panu Emilowi, za wyśmienite przygotowanie dzisiejszego posiedzenia.

Zamykam dzisiejsze posiedzenie komisji.

Dziękuję serdecznie. Do widzenia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 33)