Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 16) w dniu 05-02-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (16.)

w dniu 5 lutego 2016 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 03 – Kancelaria Senatu; 02 – Kancelaria Sejmu; 01 – Kancelaria Prezydenta RP, a także plan finansowy Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP; 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, a także plan finansowy Centrum Usług Wspólnych; 11 – Krajowe Biuro Wyborcze (druk senacki nr 76, druki sejmowe nr 146, 194 i 194-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Krzysztof Słoń)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram szesnaste posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 5 lutego 2016 r.

Witam bardzo serdecznie gości. Za chwileczkę ich przedstawię z imienia, nazwiska i funkcji. Witam państwa członków komisji, którzy zjawili się na dzisiejszych obradach. Witam bardzo serdecznie szefową Kancelarii Senatu, panią minister Ewę Polkowską. Witam dyrektor Biura Finansowego, panią Agnieszkę Szlązak. Witam legislatora z naszego biura, pana Szymona Giderewicza. Witam również obecnych wśród nas przedstawicieli Ministerstwa Finansów, panią Agnieszkę Kosińską-Janik i panią Monikę Błaszczyk.

Punkt 1. porządku obrad: Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 03 – Kancelaria Senatu; 02 – Kancelaria Sejmu; 01 – Kancelaria Prezydenta RP, a także plan finansowy Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP; 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, a także plan finansowy Centrum Usług Wspólnych; 11 – Krajowe Biuro Wyborcze (druk senacki nr 76, druki sejmowe nr 146, 194 i 194-A)

Wysoka Komisjo, w porządku obrad dzisiejszego posiedzenia mamy 1 punkt dotyczący 5 części budżetowych przypisanych naszej komisji do zaopiniowania. Są to budżety Kancelarii Senatu, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Krajowego Biura Wyborczego.

Czy do tego porządku obrad są jakieś uwagi ze strony państwa członków komisji? Nie widzę zgłoszeń.

A zatem proponuję następujący przebieg dzisiejszego posiedzenia. Najpierw każdy budżet będzie przedstawiany, prezentowany przez upoważnioną do tego osobę. Następnie otworzę dyskusję, w trakcie której będzie możliwe zgłaszanie wniosków, również tych mających znamiona poprawek do tychże budżetów.

Jeśli nie usłyszę sprzeciwu z państwa strony, uznam, że przyjmujemy taką właśnie kolejność procedowania, taki tryb.

A zatem przystępujemy do omówienia budżetu Kancelarii Senatu na 2016 r.

Bardzo proszę, pani minister Polkowska.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, wczoraj przedłożyliśmy państwu aktualny, po poprawkach sejmowych, budżet Kancelarii Senatu na rok 2016. W głównej mierze skupię się na omówieniu tych zmian – oczywiście jestem do państwa dyspozycji w każdym aspekcie tego projektu – gdyż projekt budżetu na rok 2016 bardzo szczegółowo był omawiany w sierpniu 2015 r., kiedy to komisja opiniowała go dla marszałka Senatu przed wysłaniem do ministra finansów. Pozwoliliśmy sobie państwu przedstawić ten projekt niejako na nowo z datą „luty 2016”, żeby wskazać różnice na tym etapie procesu legislacyjnego, na którym to… Jesteśmy po rozstrzygnięciu przez Sejm ustawy budżetowej i mamy do czynienia z ustawą budżetową, a nie z projektem ustawy budżetowej na rok 2016.

Przedstawię teraz zasadnicze poprawki, zmiany, które wpływają na wielkości bezwzględne naszego budżetu na rok 2016. Pierwsza i najważniejsza: w wyniku poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu, a także zgodnie z zapowiedzią, założeniami tego, do czego Kancelaria Senatu przegotowuje się wspólnie z Ministerstwem Finansów od dłuższego czasu, bo od 2 miesięcy, następuje zwiększenie budżetu Kancelarii Senatu o kwotę, która do tej pory była ujęta w rezerwie celowej, to jest o 60 milionów 500 tysięcy zł, przeznaczoną na współpracę nad Polonią i Polakami za granicą. Koncepcja tego przesunięcia w roku 2016 – docelowo od roku 2017 Senat, organy Senatu dysponować będą całą, pełną kwotą, tak jak to było poprzednio, przeznaczoną na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą, w związku z czym będzie miał możliwość wypełniania zadań publicznych w tym zakresie – wygląda następująco. Otóż, respektując tryb i zasady, na podstawie których do tej pory odbywało się – to w tej chwili jeszcze trwa, bo budżet nie jest jeszcze uchwalony – dysponowanie rezerwą celową przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, które to do wysokości tej rezerwy celowej rozpisało konkurs pod nazwą „Współpraca z Polonią i z Polakami za granicą w 2016 r.”, ustaliliśmy, że na tym etapie, w tym momencie procedowania ustawy budżetowej na rok 2016, procedura najrozsądniejsza i najlepsza dla beneficjentów, czyli dla organizacji i środowisk polonijnych, będzie wyglądała w ten sposób: przy założeniu, że kształt budżetu się nie zmieni i będzie wyglądał tak, jak przyszedł z Sejmu, czyli że Kancelaria Senatu jako dysponent tej części budżetowej, a w istocie Senat i jego organy, będzie dysponowała tymi środkami, organy Senatu w 2016 r. podejmą decyzję w zakresie rekomendowanego rozstrzygnięcia konkursu, który dokona się w MSZ. W tej chwili trwa postępowanie konkursowe w MSZ, ono jest na końcowym etapie. W tym postępowaniu konkursowym uczestniczą jako obserwatorzy także nasi pracownicy po to, żebyśmy jak najlepiej zapoznali się z tymi wnioskami. W momencie uchwalenia budżetu, podpisania go przez pana prezydenta dostaniemy z MSZ rekomendowaną listę rozstrzygnięcia konkursowego i decyzje co do dalszego postępowania, w istocie w zakresie przyznania dotacji i podpisania umów, będą już po stronie Kancelarii Senatu, oczywiście po zaopiniowaniu przez komisję łączności z Polakami za granicą i podjęciu przez Prezydium Senatu… W tym zakresie mamy pełną współpracę z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Wydaje się, że mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, iż przy tej pełnej współpracy rozstrzygnięcie konkursowe dokona się bez żadnego przesunięcia czasowego, podobnie jak podpisanie umów i dostarczenie środków beneficjentom tego konkursu. Środowiska polonijne w żaden sposób, jak mam nadzieję, nie odczują zmiany dysponenta tych środków.

Tak jak powiedziałam, zlikwidowano rezerwę celową w części 83, a chodzi o środki w wysokości 60 milionów 500 tysięcy. O takie środki zostały zwiększone wydatki Kancelarii Senatu i podzielone zostały na dotacje oraz na wydatki majątkowe, gdyż część rozstrzygnięcia konkursowego jest związana z wydatkami inwestycyjnymi. To w sposób znaczący zwiększyło nasz budżet.

Chcę także państwu przy tej okazji powiedzieć, że równolegle z ustawą budżetową na rok 2016 w Senacie procedowana będzie – i taki był zamysł pana marszałka – inicjatywa…Na pierwsze czytanie czeka inicjatywa ustawodawcza, która wprowadza normatywne podstawy prawne na poziomie ustawowym do podejmowania przez Senat tej aktywności i wydatkowania tych środków. To jest zawarty w druku nr 83 projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Niezależnie od procedowania tej ustawy w Senacie, gdzie, jak mam nadzieję, drugie i trzecie czytanie dokona się na tym samym posiedzeniu co ustawa budżetowa, są zapowiedziane – i trwają – prace w sejmowej Komisji Łączności z Polakami za Granicą nad założeniami projektu ustawy o opiece państwa nad Polonią i Polakami za granicą. Senat jest podmiotem tej przyszłej ustawy. Tych kwestii dotyczy pierwsza poprawka.

Druga zmniejszyła o 2 miliony 501 tysięcy wydatki bieżące, w tym 2 miliony 107 tysięcy to wynagrodzenia osobowe, planowane w rozdziale 75101. Konsekwencją tej poprawki jest zmniejszenie, poza wynagrodzeniami osobowymi, wydatków przeznaczonych na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Pracy. Jak państwo doskonale wiecie z naszych wcześniejszych prac, także z projektu wcześniejszego czy ze struktury budżetu Kancelarii Senatu, na część związaną z wynagrodzeniami Kancelarii Senatu składają się zarówno wynagrodzenia pracowników, jak i uposażenia senatorskie, a w następnych częściach pochodne od tych rodzajów wynagrodzeń. Nie ukrywam, że zmniejszenie o 2,5 miliona zł wydatków bieżących jest znaczącym uszczerbkiem w budżecie Kancelarii Senatu. W porównaniu z zapowiedzianym i tak ukształtowanym projektem budżetu, który państwo zaopiniowaliście w sierpniu w zakresie pierwszej od wielu lat podwyżki dla administracji rządowej i administracji publicznej… To w sposób znaczący może ograniczyć możliwość zrealizowania tych podwyżek. Zmniejszenie o 2 miliony 107 tysięcy zł to jest zmniejszenie o 4,9% naszego funduszu wynagrodzeń. Gdybyście państwo, po szczegółowych pytaniach, na które jesteśmy przygotowani, byli skłonni rozważyć rekomendację dla Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, aby ta kwota powróciła, poprzez oczywiście decyzję merytoryczną Senatu, do budżetu Senatu, bylibyśmy, nie ukrywam, ogromnie wdzięczni, bo, jak mówię, 4,9% jest to kwota znacząca. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Pani Minister.

Myślę, że będę wyrazicielem odczuć wszystkich członków komisji regulaminowej, jeśli powiem, że z satysfakcją przyjęliśmy informację o tym, że do Senatu wraca, wraz z finansowaniem, zadanie w postaci opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Taka decyzja i takie zwiększenie budżetu pociąga za sobą zwiększenie obowiązków po kilku latach nieobecności tego zadania w Senacie i braku wykorzystywania potencjału Kancelarii Senatu do tychże prac. Jednocześnie wyrażam osobiste zaniepokojenie – tu już nie mogę mówić za wszystkich senatorów – tym zmniejszeniem środków o 2 miliony 501 tysięcy na potrzeby kancelarii. Za chwilę, po dyskusji, przedstawię Wysokiej Komisji propozycję stosownej poprawki.

Bardzo proszę, otwieram dyskusję.

Jeśli są pytania bądź sugestie ze strony państwa senatorów, to teraz jest na to czas.

Proszę, Pani Marszałek.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, proszę mi wytłumaczyć, bo być może ja źle odczytuję… Tutaj na stronie 6 pod hasłem „Wydatki bieżące jednostek budżetowych” w pierwszym akapicie jest takie sformułowanie: „w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2015 są one niższe o wyższe o 2 miliony 345 tysięcy”… To chyba jest błąd edytorski.

(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Tak, tak.)

Dobrze, rozumiem.

(Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń: Bardzo proszę odnieść się do tego do mikrofonu.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Niższe po prostu. Prawda?

(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Tak.)

Jestem zaniepokojona skalą tej obniżki. Jeśli dobrze pamiętam, to rok temu też mieliśmy okrojony budżet, jeśli chodzi o Senat. Stopniowo powinniśmy… Chodzi mi zwłaszcza o biura senatorskie. Z trudem dopinamy… realizujemy zobowiązania, jakie się łączą z prowadzeniem biura, a czasami biur senatorskich w obecnym systemie wynagradzania, a co dopiero jeśli tak systematycznie będzie się zubażać nasz… Konieczne jest sformułowanie z naszej strony poprawki, która by po prostu… Do tych, którzy tym budżetem będą zawiadywać, powinno dotrzeć, że dalej tego pasa po prostu zaciskać nie można. To jest konieczne. Za budżetem w takim układzie ja się absolutnie nie podpisuję. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Pani Marszałek.

Bardzo proszę, Pani Minister, o odniesienie się do…

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Oczywiście. Przepraszamy, że… Na stronie 6 powinno być sformułowanie: niższe o 2 miliony 345 tysięcy zł. Te wyrazy „o wyższe” należy wykreślić.

Chciałabym jeszcze tylko dodać, że jeśli spojrzelibyśmy na budżet kancelarii, który państwu przedstawiałam do zaopiniowania w sierpniu – on był włączony do budżetu państwa i przesłany do Ministerstwa Finansów – to zauważylibyśmy, że ten budżet, zaakceptowany przez pana marszałka, bez tego obniżenia o 2,5 miliona i bez podwyższenia o tę kwotę na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą… Proszę pamiętać, że państwo dysponujecie kwotą 60 milionów 500 tysięcy zł w całości. Z tych środków żadne koszty obsługi finansowania nie są ponoszone. Koszty obsługi finansowania są w całości w budżecie kancelarii i z tego powodu dobrze by było, gdyby te 2,5 miliona można było przywrócić poprawką. Wracając do początku mojej wypowiedzi… Jeśli spojrzymy na budżet bez tego obniżenia i bez tego podwyższenia, czyli na ten, który państwu rekomendowaliśmy w sierpniu 2015 r., to trzeba by powiedzieć, że jest to budżet oszczędny – w porównaniu do roku 2015 on stanowił 99,5%, czyli nawet nie 100% budżetu z roku 2015. Oczywiście można mówić o pewnej specyfice roku 2015, bo rzeczywiście jest taka specyfika, ale ta specyfika przenosi się także na rok 2016. Był to rok zmiany kadencji, a więc w sposób oczywisty różnego rodzaju koszty były zwiększane. Ale ta specyfika dotyczy także roku 2016, bo, jak państwo doskonale wiecie z układu kalendarza zmiany kadencji, to się działo w końcu roku. Sztywne wydatki, które są związane ze zmianą kadencji – przy tej zmianie kadencji była duża fluktuacja związana ze sztywnymi wydatkami, które należało pokryć z budżetu… Te zadania przesuwają się i są zapisane także w roku 2016, a więc rok 2015 i 2016 to są lata pod tym względem w jakimś sensie porównywalne.

Co do ryczałtu na prowadzenie biura senatorskiego, co do środków związanych ze świadczeniami wynikającymi z ustawy o wykonywaniu mandatu, pewnymi obowiązkami, które powinny być finansowane z części „Kancelaria Senatu”, to zwracam państwa uwagę na to, że większość decyzji w tym zakresie to decyzje na szczeblu prezydiów i marszałków. W sierpniu zeszłego roku zwracałam się z taką rekomendacją do państwa, z taką sugestią do odpowiednich organów Senatu, czyli prezydium i marszałka, aby te świadczenia także uległy podwyższeniu. Mam na myśli ryczałt na prowadzenie biura senatorskiego, z których to środków opłacane są wynagrodzenia pracowników. Skoro w skali administracji rządowej i publicznej pozwolono jednostkom – to było pozwolenie ministra finansów przy kształtowaniu budżetu na 2016 r. – planować wynagrodzenia średnio o 5% wyższe, no to wydaje się, że o minimum te 5% powinny wzrosnąć także kwoty na wynagrodzenia dla pracowników państwa senatorów w biurach senatorskich. Chciałabym państwu powiedzieć, przypomnieć, że średnie, przeciętne wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę zawierane przez senatora miesięcznie brutto w przeliczeniu na 1 etat wynosi zaledwie 2 tysiące 973 zł. To i tak jest 200 zł więcej niż w przypadku pracowników posłów, w biurach poselskich – tam jest 2 tysiące 700 – ale w dalszym ciągu to jest poniżej średniej krajowej. W związku z tym jeżeli będzie te 5% wzrostu środków z przeznaczeniem na wynagrodzenia pracowników biur, jeżeli byłaby taka rekomendacja, to my jesteśmy w stanie sfinansować to z tego budżetu Kancelarii Senatu bez zwiększania środków, czyli po prostu oszczędzając. Jak państwo wiecie, jesteśmy oszczędni, co zresztą jest podkreślane w każdej kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Będziemy w stanie, jeżeli będzie taka decyzja marszałków i prezydiów, to sfinansować.

Kolejną rzeczą, o której chciałabym powiedzieć, jest to, że nie zostały zaplanowane odrębnie… Z tego powodu, jak państwo wiecie, nie ma wzrostu budżetu Kancelarii Senatu. Należałoby się jednak zastanowić, czy w takiej samej sytuacji jak pracownicy biur senatorskich opłacanych z ryczałtu senatorskiego na prowadzenie biura senatorskiego nie są pracownicy biur klubów i kół tutaj w Warszawie. Tak? Klubów i kół. W takiej samej sytuacji, jak państwo wiecie… Za każdym senatorem do klubu lub koła senatorskiego idą środki w określonej wysokości miesięcznie: 1 tysiąc 360…

(Głos z sali: 1 tysiąc 304 zł.)

Tak, 1 tysiąc 304 zł miesięcznie. Z tych środków są opłacani pracownicy, którzy są zatrudniani w klubach i kołach. Wydaje się, że nie ma przeszkód ku temu, oprócz decyzji odmownej, która mogłaby zostać podjęta, aby o te minimum 5%, proporcjonalnie do pozostałej sfery administracji publicznej podwyższyć…

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Do dyskusji zgłasza się pan senator Andrzej Misiołek. Bardzo proszę.

Senator Andrzej Misiołek:

Panie Przewodniczący! Pani Minister!

Ja chciałbym nawiązać do naszej dyskusji, która się odbyła na sierpniowym posiedzeniu Senatu i dotyczyła opiniowania projektu budżetu kancelarii. Wtedy to poniesiony został problem, że średnie wynagrodzenie… tak, średnie wynagrodzenie pracownika biura senatorskiego jest na poziomie 60% średniej krajowej. Wtedy też wspólnie uznaliśmy, że jest to rzecz po prostu…

(Głos z sali: Karygodna.)

…no, karygodna, żeby ta 1 osoba, która jest dyrektorem biura senatorskiego – przeważnie to jest 1 osoba; przeważnie nie da się zatrudnić więcej niż 1 osoby – zarabiała na poziomie 60% średniej krajowej. Mówiliśmy wówczas o tym, żeby przy pracach nad konstrukcją budżetu ta kwota przeznaczona na wynagrodzenie sięgnęła tej średniej krajowej. Osoba, którą my zatrudniamy, to powinna być osoba o odpowiednim poziomie wiedzy, umiejętności, kompetencji. Za najniższą krajową można zatrudnić osobę, która nie ma takich kompetencji, które byłyby odpowiednie do prowadzenia biura senatorskiego. Przypomnę, że to nie jest tylko kwestia prowadzenia jakiejś tam buchalterii finansowej, o czym już mówiliśmy – do tego za chwilę jeszcze nawiążę – ale i kwestia merytorycznego prowadzenia tego biura, pomocy w analizowaniu projektów aktów prawnych itp. Proszę zwrócić uwagę, że ten problem się nawarstwia z roku na rok, ponieważ podwyżek nie ma, a generalnie koszty energii, koszty czynszu wzrastają. To pochłania w tej chwili taką część budżetu, który mamy na prowadzenie biura, że wynagrodzenie tego pracownika naprawdę zaczyna relatywnie spadać. Pani minister mówi dzisiaj o 5-procentowej podwyżce, a ja uważam, że to jest niewystarczające. My nie możemy porównać wynagrodzenia naszego pracownika z wynagrodzeniem osób pracujących w administracji państwowej, bo ono jest relatywnie wyższe. Jeżeli my mówimy, że nasz pracownik zarabia brutto… Pani minister powiedziała, że to są 2 tysiące 900 zł. Czyli tak naprawdę na rękę dostaje mniej więcej 2 tysiące czy nawet mniej. No, tu trzeba powiedzieć jasno, że podwyżka o 5% nie jest żadną podwyżką, tylko być może wyrównaniem kwestii inflacyjnych. I to jest jedna sprawa, do której się chciałem odnieść.

I druga sprawa, do której chciałem się odnieść. Praktycznie przez większość czasu w poprzedniej kadencji domagaliśmy się zmiany sposobu zatrudniania naszych pracowników. Chodziło o to, żeby to nie senator był pracodawcą, tylko Kancelaria Senatu. Z tym wiąże się bardzo wiele problemów, o których nawet, powiem szczerze, nie jesteśmy informowani w tych informatorach, które są dla senatorów przeznaczone. Ja nie wiem, czy państwo macie świadomość tego, że każdy z nas przez 50 lat musi archiwizować dokumenty pracownicze. Jesteśmy zobowiązani do tego, aby przez 50 lat archiwizować dokumenty pracownicze, a w żadnej instrukcji to nie jest powiedziane. Ja mam przekonanie, że większość senatorów wszystkich kadencji tego nie robiła, bo nie miała nawet świadomości tego, że to musi zrobić. Poza tym spoczywają na nas wieloletnie obowiązki związane z zakładem ubezpieczeń społecznych, z urzędem skarbowym. To są rzeczy, za które my odpowiadamy jako pracodawcy, a tak naprawdę my pracodawcami nie jesteśmy, bo my nie posiadamy działalności gospodarczej, co zresztą wielokrotnie było podnoszone przez różne instytucje, które nie bardzo rozumieją status senatora jako pracodawcy. I była propozycja zgłaszana w poprzedniej kadencji, żeby nasi pracownicy nie byli zatrudniani, powiedziałbym, na naszym NIP-ie i – powiem tak kolokwialnie, brzydko – nie wisieli na nas przez kolejne 50 lat, tylko żeby oni byli zatrudniani jako pracownicy Kancelarii Senatu wskazani przez nas. My wskazujemy pracownika, kancelaria go zatrudnia i bierze na siebie ten ciężar, obowiązek tych wszystkich czynności związanych z zakładem ubezpieczeń społecznych, ze szkoleniami BHP itd. Wracam do tego z prośbą, aby tej sprawy nie bagatelizować i żeby nie pozostała ona jedynie w sferze dyskusji, tylko żeby wreszcie w jakiś sposób ją sformalizowano. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Co prawda ten ważny głos pana senatora nie jest do końca związany z kwestiami, nad jakimi dzisiaj pracujemy, ale z powodu swojej wagi wymaga tego, żebym zgłosił przewodniczącemu komisji, aby na jednym z najbliższych posiedzeń do tej sprawy wrócić i kompleksowo omówić kwestie związane z funkcjonowaniem biur senatorskich, również w aspekcie tego, że senatorowie są pracodawcami ze wszystkimi tego konsekwencjami. Za ten głos pana senatora dziękuję.

W kolejności zgłoszeń… O głos prosił pan senator Leszek Piechota.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Leszek Piechota:

Panie Przewodniczący, przyłączam się do głosu pana senatora Misiołka, a jednocześnie chciałbym przypomnieć, że kwestia, która została w tej chwili przedstawiona, znajdowała zrozumienie u pani minister w poprzednich latach. Muszę szczerze przyznać, że mieliśmy duże wsparcie w naszym… To nie jest tak, że ten temat jest daleki od spraw dzisiaj dyskutowanych, bo ta sprawa była już w poprzedniej kadencji w jakiś sposób rozważana. Była nawet podejmowana pewna inicjatywa w tym zakresie i szacunkowa kwota, niezbędna do urealnienia tej kwestii, do doprowadzenia do stanu normalności, została już wyliczona. To, co w tej chwili jest, jest po prostu upokarzające dla parlamentarzysty, bo my w tej chwili właściwie przez większość czasu zajmujemy się nadzorowaniem swojego pracownika i śledzeniem przepisów, które nas do tego obligują, przepisów sanepidu, PIP itd. Ta kwota, która była wtedy wyliczona, to była kwota rzędu 5 milionów zł dla Senatu i 20 milionów dla Sejmu, ale ze względów oszczędnościowych – niezbędna była wówczas korekta wydatków wszystkich ministerstw itp. – zostało to ograniczone. Ale, jak mówię, ta kwota była już wyliczona. Może dałoby się… Może pani minister jest w stanie w tej chwili potwierdzić, czy dałoby się wygenerować w ramach tej kwoty, która w tej chwili jest, te pieniądze, oczywiście zakładając, że nie będzie tej obniżki, która tutaj została zasygnalizowana. Myślę, że problem jest na tyle ważki i istotny z powodu chociażby prawidłowego wypełniania mandatu senatorskiego… My musimy formułować merytoryczne stanowiska do wszelkich ustaw, które są przygotowywane, a do tego są niezbędnie potrzebni fachowcy, którzy zgodnie z zaleceniami będą przygotowywać określone dezyderaty. To jest bardzo istotne. Ja bym chciał złożyć wniosek, zaproponować taką zmianę. Jeżeli ta kwota już jest i ona jest zweryfikowana, a wskaźnik płac nie uległ daleko idących zmianom, to, jak myślę, można byłoby taki wniosek o zwiększenie limitu o 5 milionów złożyć. I ja ten wniosek składam. Dziękuję bardzo

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Teraz głos zabierze pan senator Aleksander Bobko, proszę.

Senator Aleksander Bobko:

To są bardzo ważne kwestie, ale, tak jak pan przewodniczący sugerował, może zajmijmy się nimi na osobnym posiedzeniu. Mamy dzisiaj jeszcze trochę pracy i tak trochę nie wypada, żebyśmy się głównie sobą zajmowali. Mamy do omówienia budżety także innych kancelarii, biur. Prosiłbym może do meritum…

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Pani Minister, bardzo proszę.

Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:

Ja bardzo krótko, jeśli można. Te kwoty w liczbach bezwzględnych, czyli 5 milionów dla Senatu… Tych 20 milionów dla Sejmu nie znajdą na pewno, nawet gdybyśmy my zacisnęli pasa. Z całym szacunkiem, ale to są duże dosyć kwoty. Wydaje mi się – ja wielokrotnie byłam inicjatorką takich rozmów, mówiłam o tym na posiedzeniach komisji – że my jesteśmy gotowi do rozmowy o zmianie modelu funkcjonowania, zwłaszcza wykonywania mandatu w tym zakresie, w jakim senator czy poseł potrzebuje zaplecza ludzkiego, pracowniczego w terenie. My jesteśmy do tego gotowi – mamy przygotowanych kilka modeli, które można wdrożyć. To nie jest prosta operacja polegająca tylko na zwiększeniu środków, znalezieniu środków w budżecie. Nawet gdyby te środki zostały znalezione, nawet gdyby nasz budżet został zwiększony, to my tych środków nie skonsumujemy ze względów formalnoprawnych – do tego trzeba by zmienić całą strukturę zatrudnienia. Proszę pamiętać, że to oznaczałoby także zmiany na poziomie ustawowym. Ale ja jestem absolutnie za tym, żeby komisja podjęła takie prace. Jak mówię, są gotowe modele, a nawet wstępne koszty, wyliczenia, ile to mogłoby kosztować i analizy co do tego, z czym by się wiązały takie zmiany. To jest niezmiernie ważne i należy to omówić w kontekście takiego władztwa senatorskiego nad obsługą w terenie. Z tym wszystkim trzeba się zmierzyć. Ja uważam, że to jest do zrobienia. Za chwilę, za parę miesięcy będą prace nad budżetem na rok 2017. Zaplanowanie tych działań, o czym była mowa na posiedzeniu komisji sejmowej regulaminowej, we współpracy z sejmową komisją regulaminową i wdrożenie innego modelu od 1 stycznia 2017 r., do czego się przygotujemy – trzeba się do tego przygotować pod względem formalnoprawnym – jest możliwe do zrobienia. To jest tylko i wyłącznie państwa decyzja polityczna, którą musicie podjąć, że nad tym pracujemy. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Pani Minister.

W wielu kwestiach ważnych dla parlamentu kancelaria i odpowiednie komisje dotychczas współpracowały ze sobą. Ja deklaruję, że wystąpię do pana marszałka Karczewskiego o to, żeby komisja regulaminowa czy sam pan marszałek był inicjatorem podjęcia takich bardzo konkretnych rozmów, chociażby w kontekście tego, że za kilka miesięcy będziemy pracować nad budżetem na 2017 r. Zdajemy sobie wszyscy sprawę z tego, że kwestie istotne, o których mówili panowie senatorowie Misiołek i Piechota, należy jak najszybciej rozwiązać.

Panowie jeszcze prosili o głos. Najpierw pan senator Piechota.

Senator Leszek Piechota:

Ja bym chciał odnieść się do wypowiedzi pana senatora Bobki. Oczywiście ja rozumiem to stanowisko, ale mimo wszystko w naszym gronie… Jesteśmy w grupie poważnych ludzi, senatorów i chyba nie możemy się kierować jakąś taką fałszywą skromnością. Wydaje mi się, że my nie występujemy w swoim interesie, tylko w interesie obywateli, których chcemy obsłużyć, których chcemy potraktować poważnie, w sposób zgodny z naszą wiedzą i kompetencjami. Doświadczenia z ostatnich kilku miesięcy pokazują, że ten proces legislacyjny może się odbyć bardzo szybko, nawet w ciągu tygodnia. Tak że wydaje mi się, że sprawa nie jest aż tak skomplikowana. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

I pan senator Misiołek.

Senator Andrzej Misiołek:

Tak, króciutko. Chciałbym powiedzieć, że nie zgadzam się z tezą, iż kwestie, które podnosiłem, nie są związane z tematem dzisiejszych obrad komisji. Jak najbardziej są, bo bez uwzględnienia kwestii budżetowych nie jesteśmy w stanie rozwiązać tych problemów, o których powiedziałem. Ja mam świadomość tego, że my dzisiaj tutaj nie rozwiążemy… Ale ten głos był po to, żeby być może za jakiś czas, kiedy będziemy układać budżet na rok przyszły, te sprawy znalazły swoje rozwiązanie. I wreszcie po latach powiemy, że dopasowaliśmy się do współczesności, a nie tkwimy gdzieś tam w początku lat dziewięćdziesiątych. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Moim obowiązkiem jest zapytać pana senatora Piechotę, czy ten jego wniosek mógłby zostać…

(Senator Leszek Piechota: Odstępuję. Deklaracja pana przewodniczącego…)

Proszę.

Senator Leszek Piechota:

Przepraszam. Deklaracja pana przewodniczącego, że podejmie tę kwestię i złoży wniosek na posiedzeniu prezydium, jest dla mnie wystarczająca. Uważam, że z naszej strony jako komisji regulaminowej będzie to daleko idąca propozycja zapoczątkowania pewnych zmian. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze, za taką postawę.

Pozwólcie państwo, że zgłoszę w tej chwili wniosek o to, żeby komisja pozytywnie zaopiniowała zwiększenie wydatków bieżących Kancelarii Senatu o 2 miliony 501 tysięcy. Taki wniosek, gdyby uzyskał zgodę naszej komisji, zostałby przeze mnie przedstawiony na posiedzeniu komisji budżetu w dniu 10 lutego. Komisja budżetu będzie wtedy zbierała wszystkie opinie i wnioski z poszczególnych komisji senackich i będzie wypracowywała jednolite stanowisko na posiedzenie plenarne. Nie mam wprawdzie gotowego źródła finansowania tego przedsięwzięcia, czyli zwiększenia wydatków, ale nie stoi nic na przeszkodzie, żebym pozytywną opinię komisji, jeśli takowa zostanie podjęta, przedstawił komisji budżetu. Pan przewodniczący oraz pozostali członkowie tejże komisji pochylą się nad tym tematem i na posiedzeniu plenarnym takie rozwiązanie, jeśli uznają to za stosowne, przedstawią. To pewnie będzie lepsze rozwiązanie, niż gdybyśmy podczas posiedzenia plenarnego taką poprawkę składali, bo wtedy komisja budżetu nie miałaby możliwości, również logistycznej, żeby nad wszystkimi zgłaszanymi przez poszczególne komisje propozycjami poprawek się pochylić.

Czy coś jeszcze w tym temacie…

(Senator Leszek Piechota: Tak.)

Panie Senatorze, proszę.

Senator Leszek Piechota:

Mimo wszystko my musimy podać źródło finansowania – do tego nas obliguje regulamin. Tak że albo trzeba wskazać rezerwę budżetową, albo obsługę długu. Myślę, że trzeba przy proponowaniu zmian… Legislator ewentualnie to sprostuje. Tak mi się wydaje, że potrzebne jest chociażby takie formalne wskazanie źródła, czyli albo rezerwy budżetowej, albo z obsługi długu zagranicznego… Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję panu senatorowi za tę zdwojoną czujność w tej materii, ale wcześniej konsultowałem to z panem legislatorem.

Bardzo proszę, oddaję głos właśnie jemu.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Dziękuję bardzo.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Procedura budżetowa zakłada, że komisje merytoryczne opiniują budżet we właściwych częściach. To uzasadnia to, aby w tej chwili komisja przedstawiła propozycję, która zmierza do wskazania na zwiększenie wydatków… Ewentualne źródło pokrycia, jak rozumiem, ma wskazać Komisja Budżetu i Finansów Publicznych. Jeżeli to uczyni, ta propozycja przyjmie postać formalnej poprawki.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak że na tym etapie możliwe jest przedstawienie właśnie takiej opinii, jaką przedstawił pan senator przewodniczący. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

A zatem, jeśli nie ma już więcej głosów… Nie widzę zgłoszeń.

Poddaję zatem pod głosowanie opinię komisji dotyczącą zwiększenia wydatków bieżących o 2 miliony 501 tysięcy. Ten nasz wniosek byłby sformułowany następująco: Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich dostrzega potrzebę przywrócenia w części „Kancelaria Senatu” w rozdziale 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej” kwoty wydatków bieżących jednostek budżetowych do wysokości przewidzianej w projekcie ustawy budżetowej, tj. zwiększenia wydatków bieżących o 2 miliony 501 tysięcy zł.

Kto z członków komisji jest za pozytywną opinią wobec takiego wniosku? Proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała ten wniosek.

Poddam teraz pod głosowanie budżet Kancelarii Senatu wraz ze zmianą wynikającą ze zgłoszonego wniosku, który przed chwilą przegłosowaliśmy.

Kto z państwa jest za pozytywną opinią wobec budżetu Kancelarii Senatu na 2016 r. wraz z wnioskiem o zwiększenie wydatków bieżących o 2 miliony 501 tysięcy zł? Proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja regulaminowa pozytywnie zaopiniowała budżet Kancelarii Senatu wraz z wnioskiem o zwiększenie wydatków bieżących.

Dziękuję bardzo, Pani Minister. Dziękuję państwu.

(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Dziękujemy państwu.)

Ogłaszam minutę przerwy technicznej.

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam obrady Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 5 lutego 2016 r.

Przechodzimy do omówienia kolejnego budżetu: budżetu Kancelarii Sejmu na 2016 r.

Witam w naszym gronie pana ministra Jana Węgrzyna, zastępcę szefa Kancelarii Sejmu, oraz dyrektor Biura Finansowego Kancelarii Sejmu, panią Grażynę Witan. Bardzo serdecznie witam wśród nas.

Bardzo proszę, Panie Ministrze, o przedstawienie budżetu Kancelarii Sejmu na 2016 r.

Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu Jan Węgrzyn:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W imieniu szefa Kancelarii Sejmu uprzejmie informuję, iż budżet Kancelarii Sejmu na bieżący rok zakłada dochody w wysokości 1 miliona 325 tysięcy zł i wydatki w wysokości 453 milionów 401 tysięcy zł.

Dochody, tak jak to było w latach poprzednich, będą pochodziły z najmu i dzierżawy składników majątkowych, wpływu z usług, wpływu ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych oraz wpływu z różnych innych dochodów.

Wydatki w kwocie 453 milionów 401 tysięcy zł zostaną przeznaczone przede wszystkim na: świadczenia na rzecz osób fizycznych – 84 miliony 683 tysiące zł; wydatki bieżące – 319 milionów 280 tysięcy; wydatki majątkowe – 49 milionów 438 tysięcy zł.

Świadczenia na rzecz osób fizycznych, jeśli chodzi o rok 2016, są mniejsze o 2,4 miliona zł, tj. o 2,8%, co podobnie jak w przypadku budżetu Kancelarii Senatu wynika z tego, że ubiegły rok był rokiem wyborczym, należało więc zabezpieczyć dodatkowe środki finansowe na wypłatę wynagrodzenia rocznego dla pracowników biur poselskich – było ono wypłacane dwukrotnie – i kwestie związane z odprawami dla posłów, którzy nie zostali wybrani na następną kadencję.

Wydatki bieżące maleją o 1 milion 400 tysięcy zł, tj. o 0,4%. Są to wydatki związane z odprawami parlamentarnymi, wydatki na umowy zlecenia z związku z likwidacją, znoszeniem biur poselskich, oraz wydatki na wynajem pomieszczeń na te biura, których nie udało się w ubiegłym roku zlikwidować.

Jeśli chodzi o fundusz wynagrodzeń, to stosownie do pisma ministra finansów z lipca 2015 r. w projekcie budżetu Kancelarii Sejmu planuje się 5-procentową podwyżkę wynagrodzeń. Fundusz wynagrodzeń bezosobowych, honoraria, wynagrodzenia bezosobowe… Tu zostało zaplanowane o 203 tysiące mniej niż w roku 2015. Wysokość zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie uległa zmianie. Odpis przyjęto zgodnie z pismem ministra finansów i wyniesie on 2 tysiące 917 zł 14 gr. Pozostałe tytuły wydatków bieżących zostały w zasadzie zaplanowane na poziomie z roku 2015.

Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, to rosną one o 4,3 miliona zł. Tu mamy wzrost o 9,6% w porównaniu z rokiem 2015. Te wydatki rosną ze względu na zadania inwestycyjne, które rozpoczęły się w tym roku. Najważniejszym zadaniem inwestycyjnym, rozpoczętym w dniu 1 lutego br., jest realizacja budowy budynku dla potrzeb komisji sejmowych z garażem i łącznikiem podziemnym. Ta realizacja będzie trwała 30 miesięcy. W tym roku środki finansowe, które będą tu zaangażowane, wyniosą 22,5 miliona zł. Przetarg ograniczony wygrała firma Warbud. Tak jak powiedziałem przed chwilą, 1 lutego na parkingu, na dawnym parkingu Kancelarii Sejmu rozpoczęła się budowa. Ponadto kończymy w tym roku inwestycje rozpoczęte w tamtym roku – chodzi o wykonanie trzeciego piętra budynku biurowego przy ul. Maszyńskiego. Na tym trzecim piętrze będzie zlokalizowana sala do prowadzenia obrad w reżimie ściśle tajnym do użytku zarówno posłów, jak i senatorów. Tak że jeśli będzie taka potrzeba, to udostępnimy ją państwu senatorom. To będzie największa sala w Polsce, jeśli chodzi o możliwość prowadzenia obrad w trybie ściśle tajnym.

W tym roku planujemy wykonanie dokumentacji, przeprowadzenie przetargu oraz rozpoczęcie prac, jeśli chodzi o klimatyzację w budynku G, niezwykle potrzebną. Ci z państwa, którzy mieli możliwość pracy w budynku G, zwłaszcza w miesiącach letnich, na pewno poprą te nasze działania. Rozpoczniemy w tym roku przebudowę pozyskanego za darmo od ministra skarbu państwa budynku przy ul. Ludnej. Tu mamy kwotę 1 miliona 700 tysięcy zł. Do tego budynku przeniesiemy część zbiorów bibliotecznych i archiwalnych, oczywiście bez biblioteki sejmowej, która pozostanie w tym miejscu, gdzie jest, oraz te biura Kancelarii Sejmu, które są usytuowane w budynkach nie naszych, czyli budynkach np. ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Nadal będziemy wymieniali system nadzoru wizyjnego, z którego korzysta Straż Marszałkowska, w ramach poprawy zabezpieczenia budynków sejmowych. Podział na strefy pożarowe, zakup specjalistycznego wyposażenia na czwarte piętro budynku przy ul. Maszyńskiego, gdzie od połowy roku będzie zlokalizowane główne centrum operacyjne Straży Marszałkowskiej… To, z którego w tej chwili korzystamy, jest naprawdę, mało powiedziane, siermiężne.

Mamy również w projekcie budżetu zaplanowane wydatki inwestycyjne związane z rozwojem informatyki, zakupem sprzętu technicznego, monitoringu niezbędnego do zabezpieczenia funkcjonowania Kancelarii Sejmu. W wydatkach na ten rok są również zaplanowane wydatki związane z utrzymaniem Senatu, bo, jak państwo wiecie, niektóre zadania, które realizuje Senat, są finansowane przez Kancelarię Sejmu. Na to również jesteśmy przygotowani.

Szczegółowa specyfikacja wydatków została przedłożona w materiale opracowanym przez Kancelarię Sejmu. Jak państwo senatorowie doskonale wiedzą, budżet Kancelarii Sejmu jest przygotowywany również w układzie zadaniowym. W imieniu szefa kancelarii uprzejmie proszę o przyjęcie budżetu w wersji przedstawionej komisji. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń.

A zatem poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywną opinię do budżetu Kancelarii Sejmu na 2016 r., bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za? Proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję.

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich podjęła pozytywną opinię dotyczącą budżetu Kancelarii Sejmu na 2016 r. i nie wprowadziła do niego bez poprawek.

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Ogłaszam minutę przerwy technicznej.

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam obrady Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 5 lutego 2016 r.

Przechodzimy do omówienia kolejnego budżetu, a jest nim budżet Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na 2016 r.

Witam bardzo serdecznie w naszym gronie panią minister Małgorzatę Sadurską, szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, panią Grażynę Ignaczak-Bandych, dyrektora generalnego Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, pana Daniela Wicińskiego, zastępcę dyrektora Biura Administracyjno-Finansowego, oraz pana Dariusza Gwizdałę, dyrektora Gabinetu Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Bardzo proszę, Pani Minister, o przedstawienie budżetu Kancelarii Prezydenta na 2016 r.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie i Panowie Senatorowie!

Budżet na 2016 r., który już przyjął Sejm, uwzględnia najważniejszą zasadę, którą przyjęliśmy – jest w wysokości niezmienionej, jeżeli chodzi o budżet z 2015 r., i kształtuje się w wysokości 167 milionów 614 tysięcy zł. Ten budżet pozwoli nam przede wszystkim obsłużyć wykonywanie przez pana prezydenta jego konstytucyjnych i ustawowych obowiązków, ale i pozwoli na funkcjonowanie Biura Bezpieczeństwa Narodowego, zabezpieczy wydatki wspólnej komisji orzekania o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych. Ten budżet przewiduje również wydatki Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa. Te wydatki są włączone do budżetu Kancelarii Prezydenta.

Jeżeli chodzi o strukturę wydatków, to na wydatki bieżące jest przewidziane ponad 131 milionów 600 tysięcy zł, na wydatki inwestycyjne 4 miliony 900 tysięcy, na świadczenia na rzecz osób fizycznych ponad 1 milion zł i dotacje na narodowy fundusz rewaloryzacji zabytków Krakowa, SKOZK, o którym mówiłam wcześniej, w wysokości 30 milionów zł.

Jeżeli, proszę państwa, będą jakieś szczegółowe pytania, to się chętnie do tych pytań odniosę, a teraz powiem, jaki mieliśmy cel w tym, że, że tak powiem, poprosiliśmy o budżet w takiej samej wysokości co rok wcześniej. Tak jak państwo wiedzą, z tą 5-procentową podwyżką, która została jeszcze w poprzedniej kadencji rządu, jeżeli tak to można określić, przewidziana w wytycznych do ustawy budżetowej, jeżeli chodzi o wynagrodzenia… My oczywiście przewidujemy tę 5-procentową podwyżkę dla pracowników. Chcemy założyć taką pewną dyscyplinę budżetową, a mianowicie zrobić tak, żeby te wydatki na etapie planowania, a potem wykonywania, były prowadzone racjonalnie. I temu m.in. służy zaplanowane w budżecie Kancelarii Prezydenta zmniejszenie o kwotę 3 milionów zł środków przeznaczonych na ordery i odznaczenia. I tutaj od razu, jeżeli państwo pozwolą, wyjaśnię… Pragnę uspokoić, że polityka orderowo-odznaczeniowa w żaden sposób nie ulegnie ograniczeniu. Mamy dość duże zapasy magazynowe, jeżeli można tak to określić, i zawsze… Najwyższa Izba Kontroli, kiedy sprawdzała wykonanie budżetu, podnosiła w swoich analizach, że zawsze było za duże planowanie w stosunku do wykonania. My chcemy po prostu, żeby to planowanie nie było z górką, tylko było realne, dopasowane do możliwości na wydatkowanie tych środków.

Inna rzecz, o której chciałabym od razu powiedzieć – na to zwracali uwagę posłowie – dotyczy wyjazdów zagranicznych. Nawet w opinii do budżetu sporządzonej przez Biuro Analiz Sejmowych był zapis o wydatkach na wyjazdy zagraniczne prezydenta. Pragnę państwa uspokoić, że nie ma realnego wzrostu kosztów na wizyty zagraniczne pana prezydenta, mimo że pan prezydent, szczególnie w pierwszym półroczu 2016 r., będzie prowadził bardzo aktywną politykę zagraniczną w związku ze szczytem NATO, który będzie na początku lipca. Nastąpiło po prostu skumulowanie wszystkich wydatków związanych z wizytami zagranicznymi z poszczególnych paragrafów w jeden.

I inwestycje, które planujemy. Na 2016 r. zaplanowaliśmy działania inwestycyjne, ale również takie bieżące remontowe w zakresie utrzymania mienia kancelarii w dobrym stanie. Kontynuujemy po naszych poprzednikach realizację kolejnych etapów inwestycji, szczególnie w Belwederze i w Zamku Górnym w Wiśle. W Zamku Górnym to jest już trzeci etap inwestycji. Kontynuujemy to, żeby zamknąć ten cykl inwestycyjny. Tu chodzi o termomodernizację. W tym roku planujemy prace koncepcyjne, a może nawet, bym powiedziała, projektowe dotyczące poważniejszych zadań inwestycyjnych. Mam tutaj na myśli między innymi odbudowę czy renowację willi w Klarysewie. Nie planowaliśmy tego w budżecie na 2016 r. z prostego powodu: najpierw musi być koncepcja wykorzystania tej willi w Klarysewie, a później będziemy wnosić do Sejmu, do Senatu o ewentualne pieniądze na przyszły rok.

Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to może w dwóch zdaniach o Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta…

(Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń: Bardzo proszę.)

…które jest jednostką sektora finansów publicznych działającą w formie gospodarki budżetowej. W projekcie planu finansowego Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta, a także, jak rozumiem, w projekcie ustawy budżetowej uchwalonej przez Sejm na 2016 r. zaplanowano przychody na poziomie 48 milionów 960 tysięcy zł, a koszty na poziomie 48 milionów 160 tysięcy, co stanowi przewidywane wykonanie z roku 2015. Zadania, jakie prowadzi centrum obsługi, to oczywiście zabezpieczanie obsługi recepcyjnej wizyt państwowych, uroczystości, spotkań, zabezpieczenie techniczne, prowadzenie takiej bieżącej działalności w zakresie remontów, prac konserwacyjnych, prac budowlanych. To także administrowanie przydzielonymi składnikami majątkowymi, obsługa eksploatacji, jeżeli tak to mogę nazwać, budynków i obiektów Kancelarii Prezydenta, czyli prowadzenie takiej ogólnej obsługi działalności Kancelarii Prezydenta i samego pana prezydenta.

Proszę państwa, może jeszcze jedna informacja. Utrzymaliśmy na tym samym poziomie limit etatów w Kancelarii Prezydenta RP. Nie planujemy zwiększenia administracji, a nawet chcemy ją… No, chcemy się zmieścić w tym limicie etatowym, który był zaplanowany. Limit etatowy jest taki sam, jak w 2015 r., i wynosi 327 etatów. Po to, żeby realizować wytyczne prezydentury pana prezydenta, jego koncepcję czy wizję sprawowania swojej funkcji, powołaliśmy… zmieniliśmy regulamin organizacyjny i wprowadziliśmy nowe biura, nowe zadania. I tak na przykład Biuro Interwencyjnej Pomocy Prawnej musi zostać, że tak powiem, doetatowione, ale zrobimy to w ramach tego limitu, który został określony i który wynosi, tak jak powiedziałam, 327 etatów. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Otwieram dyskusję.

Bardzo proszę, pan senator Leszek Piechota.

Senator Leszek Piechota:

Ja może zaskoczę panią minister, ale czytając ten budżet i znając trochę specyfikę działania i pracy Kancelarii Prezydenta w zakresie ochrony zabytków… Powiem szczerze, że chciałbym w perspektywie przyszłorocznego budżetu zaproponować daleko idące zmiany. Interesowałoby mnie to, żeby… Prezydent, instytucja prezydenta zajmuje się ochroną zabytków Krakowa. Posiadane przez niego kompetencje w zakresie uznawanie jakichś obiektów za ważne dla dziedzictwa narodowego, krajowego, za pomniki historii – ich wpisanie na listę pomników historii jest potem podstawą zgłaszania na listę zabytków UNESCO… Chodziłoby o to, poszerzyć budżet prezydenta o możliwość finansowania wszystkich tych obiektów, co do których pan prezydent wydał decyzję o wpisaniu na listę pomników historii. Jaka jest właściwie idea i filozofia wpisywania na tę listę? Taka, aby po spełnieniu określonych wymagań proceduralnych przez miasto czy gminę, która występuje o uznanie danego ważnego obiektu za taki, który na tę listę powinien zostać wpisany, łatwiejsze było pozyskiwanie środków finansowych. Moje doświadczenie jako byłego wiceprezydenta Katowic, który… W tym mieście mamy obiekt, dawną zabytkową dzielnicę Nikiszowiec, która jest na liście pomników historii. Nie ukrywam, że moje starania o to, aby budynki katowickiej moderny wpisano na listę pomników historii, zaskutkowały wpisaniem gmachu sejmiku województwa śląskiego na tę listę. Kancelaria Prezydenta ma naprawdę świetnych fachowców i specjalistów, którzy bardzo dobrze orientują się, jakie obiekty są istotne, ważne dla dziedzictwa, historii naszego kraju. Mam oczywiście na myśli obiekty zabytkowe. Proponowałbym, aby w ramach przyszłego budżetu – oczywiście w ramach obecnego to już nie jest możliwe – zastanowić się nad rozwiązaniem, ale nie takim, powiedziałbym, jednostkowym, jak w przypadku zabytków Krakowa, tylko dotyczącym wszystkich obiektów, które są wpisane na listę pomników historii. Chodzi o to, żeby je objąć takim patronatem prezydenckim i żeby to prezydent decydował o przyznawaniu środków finansowych na rewaloryzację, renowację tych obiektów, utrzymanie ich w jak najlepszej kondycji technicznej. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Pani Minister.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Panie Senatorze, bardzo serdecznie dziękuję za ten głos. Dziękuję za to, ze pan docenia pracowników Kancelarii Prezydenta. Zadanie opiniowania dla prezydenta spraw dotyczących obiektów mogących zostać uznane za pomniki historii to zadanie Biura Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jeżeli dobrze rozumiem, to pan senator zaproponował, żeby ten krakowski SKOZK miał większe uprawnienia, oczywiście przy zwiększonym budżecie, dotyczące całej Polski. Tak? Żeby na te zabytki, które są pomnikami historii i które potem mają szansę stać się zabytkami UNESCO…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

To jest bardzo długa droga. Sercem jestem na tak, Panie Senatorze, tylko że w tym momencie… Może powiem, jaki jest mój dylemat; nie chcę powiedzieć, że ból głowy. Tym się zajmowali moi poprzednicy, ale, jak myślę, wszyscy szefowie kancelarii, którzy zarządzali budżetem. Ten słynny SKOZK, czyli Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa… Ja będę prosiła również państwa senatorów o głos w tej dyskusji i o pomoc. Na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich złożyłam deklarację, że coś z tym musimy zrobić. Państwa senatorów również proszę o pomoc. Ten SKOZK musimy przynajmniej zacząć regulować ustawowo. Proszę państwa, to jest 30 milionów zł umieszczone w naszym budżecie – w budżetową część 01 „Kancelaria Prezydenta RP” wpisany jest ten SKOZK; te pieniądze są w budżecie Kancelarii Prezydenta – które przekazujemy do Krakowa za pośrednictwem Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i tak naprawdę tracimy nad tym kontrolę. Powiem więcej, rozmawiałam ostatnio z panią z Najwyższej Izby Kontroli… Okazuje, że NIK nie ma tytułu ustawowego do badania racjonalności i gospodarności wydatkowania tych pieniędzy. Złożyłam deklarację… My jako Kancelaria Prezydenta, jako organ przekazujący te pieniądze, nie mamy narzędzi do sprawowania nadzoru nad przekazywanymi środkami. Złożyłam deklarację… Ja to będę chciała zrobić oczywiście wspólnie z rządem, ale poproszę o pomoc również przedstawicieli dwóch komisji, poselskiej i senackiej. Chodzi o to, żeby rozpocząć dyskusję na temat tego, jak tę sytuację uregulować, aby te pieniądze budżetowe były pod takim samym nadzorem – nie chce powiedzieć „kontrolą” – jak wszystkie inne pieniądze w budżecie. Ten SKOZK jest tak trochę poza naszym nadzorem. Wiem, że na posiedzeniu senackiej komisji kultury we wtorek, jeżeli się nie mylę, będzie rozpatrywany paragraf dotyczący SKOZK i tam również na ten temat będziemy rozmawiali.

A wracając do wypowiedzi pana senatora, chcę powiedzieć, że jestem za tym, tylko że musimy najpierw wprowadzić prawne mechanizmy tak, żeby można było wydatkowanie tych pieniędzy nadzorować. Potem oczywiście rozszerzenie… Ale to już Wysokiej Izbie zostawiam.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

I jeszcze raz niezawodny dzisiaj pan senator Leszek Piechota, bardzo proszę.

Senator Leszek Piechota:

Jeśli mógłbym coś doradzić… Myślę, że dobrze by było skorzystać z doświadczeń Senatu co do sposobu nadzorowania wydatkowania pieniędzy dla Polonii. Są tu wypracowane pewne procedury, które w żaden sposób nie naruszają ustawodawstwa, są zgodne z ustawą o finansach publicznych. To taka moja taka uwaga.

Panie Przewodniczący, miałbym kolejne pytanie, ale nie wiem, czy mogę od razu, czy…

(Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń: Od razu bardzo proszę.)

Pani Minister, czy ten budżet uwzględnia potencjalne wierzytelności, które nie zostały jeszcze zrealizowane, z poprzedniej kadencji prezydenta? Czy były jakieś… Bo były informacje prasowe o pewnych fakturach, płatnościach, które nie zostały skonsumowane, które były nieuzasadnione albo podstawa to ich uznania była dopiero poszukiwana. Chciałbym po prostu wiedzieć, czy bilansują się na zero wszystkie wydatki poprzedniej kadencji. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Pani Minister.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Budżet na 2015 r. zamknęliśmy i w budżecie na 2016 r. nie mamy, nazwijmy to, obciążeń z 2015 r. To, co mamy w naszym budżecie na 2016 r., to wypowiedzenia, które jeszcze są… Przez naszych poprzedników były rozwiązywane umowy za porozumieniem stron, były domawiane okresy wypowiedzenia itp. To jest kontynuowane i początek 2016 r… A centrum obsługi chyba do czerwca czy do lipca… Dyrektor centrum obsługi miał rozwiązaną umowę z 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Jak mówię, to jest kontynuowane, ale nie traktujemy tego jako wierzytelność, tylko po prostu jako działanie wynikające z podjętej wcześniej umowy.

(Senator Leszek Piechota: Rozumiem, że nie ma żadnych tytułów wykonawczych, egzekucyjnych itp. Dziękuję bardzo.)

Nie, nie.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

O głos prosił, w kolejności, pan senator Aleksander Bobko.

Senator Aleksander Bobko:

Panie Przewodniczący! Pani Minister!

Nie chciałbym wchodzić w kompetencje Kancelarii Prezydenta, ale tak sobie myślę, że ustaw mamy raczej za dużo niż za mało. Pewnie dobrze by było działać w tym kierunku, żeby tego prawa było mniej, a nie więcej. Skoro komitet ochrony zabytków Krakowa przez tyle lat działa dobrze – kiedy się spaceruje po Krakowie, to się widzi efekty ich działań – to może niekoniecznie ustawa… Nie wiem, jak to działa konkretnie, ale na pewno jest jakaś umowa, jakieś zobowiązania, które komitet poodejmuje w stosunku do kancelarii. Bo to chyba nie jest tak, że po prostu dostaje pieniądze…

(Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska: Ustawa jest z 1985 r., więc…)

To jednak jest ustawa? 1985 r… To jeszcze jak Rada Państwa była. No ale jak coś działa, to… Skoro jest ustawa, to pewnie są jakieś możliwości kontroli, jakieś sprawozdania na pewno ten komitet składa. No, sugerowałbym, żeby niepotrzebnie nie mnożyć aktów prawnych.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Pani Minister.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Panie Senatorze, nie myślimy o tej jednej legislacji czy tworzeniu aktów prawnych… Ja nawet zapowiedziałam, że na początku chcemy szukać koncepcji tego rozwiązania. Ten społeczny komitet działa na podstawie ustawy z 1985 r. Na początku miał przyznawane większe środki, bo jeszcze nie tak dawno, jeszcze kilka lat temu, w budżecie Kancelarii Prezydenta były na to chyba 42 miliony zł, a teraz to jest 30 milionów zł. Tutaj chodzi o kwestię sprawowania nadzoru nad publicznym pieniądzem. Sprawozdawczość SKOZK to też jest chyba stosunkowo nowe działanie. Ja nie kwestionuję zasadności przyznawania pieniędzy na odnowę zabytków – zabytki to nasze dziedzictwo narodowe i jesteśmy wszyscy zobowiązani do dbania o zachowanie tego dziedzictwa – ale nadzór nad pieniądzem publicznym w każdym aspekcie jest zasadny.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Ja chyba nie na wyrost zadeklaruję, że komisja regulaminowa jest zainteresowana tym, żeby włączyć się w dyskusję na te tematy, o których mówiła pani minister. Będziemy, jak myślę, bardzo istotnym ogniwem w tej dyskusji.

Do głosu zgłosił się jeszcze pan senator Andrzej Misiołek, bardzo proszę.

Senator Andrzej Misiołek:

Ja właściwie nie mam pytań, ale chciałbym pewną konkluzję wyrazić. Bardzo jestem rad z tego, że pani minister powiedziała, iż ten budżet jest budżetem oszczędnym, iż przyglądamy się temu, aby te pieniądze nie były wydatkowane w sposób niewłaściwy, a jednocześnie jest to budżet, jak pani minister powiedziała, utrzymany na tym samym poziomie co budżet z poprzedniego roku. Rozumiem, że budżet zaplanowany rok temu był również bardzo oszczędny. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś głosy?

Ja mam pytanie, pytanie w trosce o bezpieczeństwo pana prezydenta. Zobaczyłem tu, że budżet na podróże krajowe pana prezydenta nie ulega zmniejszeniu, a budżet na podróże krajowe Biura Bezpieczeństwa Narodowego ulega zmniejszeniu o połowę. Rozumiem, że nie będziecie państwo uczestniczyć w mniejszej liczbie podróży krajowych pana prezydenta. Tak? Proszę mnie uspokoić…

Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska:

Nie, nie, to jest… Ten zapis, jeżeli chodzi o działania i zadania Biura Bezpieczeństwa Narodowego, był wzięty na podstawie wykonania za 2015 r. Działalność BBN absolutnie nie będzie pomniejszona. Powiem więcej, Panie Przewodniczący, BBN, jeżeli chodzi o strukturę, jest organem odrębnym od Kancelarii Prezydenta, natomiast jeżeli chodzi o budżet, to stanowimy jedno. Działania BBN będą w pełni realizowane.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Bardzo dziękuję, Pani Minister.

Czy są jeszcze jakieś głosy? Nie ma.

A zatem poddaję pod głosowanie komisji wniosek o pozytywną opinię wobec budżetu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na 2016 r.

Kto z państwa jest za? (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich pozytywnie opiniuje budżet Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na 2016 r.

Dziękuję bardzo.

(Szef Kancelarii Prezydenta RP Małgorzata Sadurska: Dziękuję bardzo państwu.)

Ogłaszam minutę przerwy technicznej.

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam obrady Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 5 lutego 2016 r.

Przechodzimy do kolejnego elementu dzisiejszego posiedzenia, jest nim omówienie budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Witam bardzo serdecznie pana ministra Pawła Szrota, sekretarza stanu i zastępcę szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam również towarzyszące mu osoby: pana Tomasza Buławę, dyrektora generalnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, i panią Agnieszkę Kłódkowską-Cieślakiewicz, dyrektor Biura Budżetowo-Finansowego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam również – i dziękuję za to, że zjawiła się nieco wcześniej, niż wynikało to z harmonogramu – panią minister Beatę Tokaj, szefa Krajowego Biura Wyborczego. Do budżetu tej instytucji przejdziemy, jak tylko omówimy budżet Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Bardzo proszę, Panie Ministrze, o przedstawienie budżetu kancelarii.

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!

Państwo dostali w materiałach przekazanych Wysokiej Komisji szczegółowe dane dotyczące projektu budżetu na rok 2016 w części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów”. W największym skrócie omówię ten plan finansowy.

Dochody budżetowe części 16 zostały zaplanowane w wysokości 150 tysięcy zł. Uzyskane one zostaną z wpływów z najmu, rozliczeń z roku ubiegłego i z różnych innych dochodów.

Jeśli chodzi o wydatki budżetowe w części 16 „KPRM”, to w stosunku do projektu przedłożonego Wysokiej Komisji, gdzie była kwota 146 milionów 114 tysięcy zł, zostały one w trakcie prac w Sejmie zwiększone o 500 tysięcy. I tutaj ważna uwaga: Sejm zdecydował w tym punkcie zwiększyć dotację podmiotową dla Centrum Badania Opinii Społecznej o 500 tysięcy zł. Senatorowie w porozumieniu ze stroną rządowa przygotowali pewną poprawkę, która lekko tę zmianę modyfikuje w tym kierunku, żeby zwiększenie dotacji podmiotowej dla CBOS było na poziomie 250 tysięcy zł, czyli w połowie tego zwiększenia, które przyznał Sejm. Celem lepszego wykorzystania tych środków i celem racjonalizacji wydawania… Cel oczywiście pozostanie ten sam, a jest nim badanie opinii publicznej. Podmioty będą wybierane w trybie przetargowym zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Pozostałe 250 tysięcy zł pozostanie w budżecie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Przy uwzględnieniu zmiany, o której wcześniej mówiłem, czyli 500 tysięcy na CBOS, wydatki części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów” na rok 2016 wyniosą 146 milionów 614 tysięcy zł, a to oznacza wzrost dokładnie o 17,2% w stosunku do ustawy budżetowej na 2015 r. W liczbach bezwzględnych to jest 125 tysięcy 90 zł. Wzrost ten jest wynikiem przede wszystkim uwzględnienia w limicie wydatków środków, które w 2015 r. do budżetu KPRM zostały włączone z rezerw celowych. Jeśli chodzi o szczegóły, to wygląda to następująco: 10 milionów zł z przeznaczeniem na dotację dla Państwowej Agencji Kosmicznej; 3 miliony 500 tysięcy z przeznaczeniem na opłaty czarterów samolotów zewnętrznych; 726 tysięcy zł na sfinansowanie całorocznych skutków zmian wynikających z uchwały nr 48 Rady Ministrów z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie częściowego podziału rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń wynikające ze zmian organizacyjnych i nowych zadań w państwowych jednostkach organizacyjnych w 2015 r.; 142 tysiące z przeznaczeniem na realizację uchwały nr 76/2015 Rady Ministrów z dnia 26 maja 2015 r. w sprawie przygotowania i wdrożenia inicjatywy „Obywatel”. Pozostałe zwiększenia w stosunku do budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na 2015 r. dotyczą następujących środków: 4 miliony zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków majątkowych oraz nieco ponad 4 miliony na wynagrodzenia wraz z pochodnymi zgodnie z wytycznymi ministra finansów z 26 lipca 2015 r.

Wydatki budżetowe w poszczególnych działach w budżecie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów kształtuje się następująco: dział 710 „Działalność usługowa” – 4 miliony 62 tysiące zł; dział 730 „Nauka” – 10 milionów zł; dział 750 „Administracja publiczna” – 132 miliony 502 tysiące zł; dział 752 „Obrona narodowa” – 50 tysięcy zł. W ramach tego pierwszego działu, czyli działu 710 „Działalność usługowa”, zaplanowano dotację podmiotową dla fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej w wysokości 4 milionów 62 tysięcy zł. Mówię o tym, mając na uwadze tę modyfikację, o której powiedziałem we wstępie.

W kolejnym dziale, czyli dziale 730 „Nauka”, została uwzględniona dotacja dla Polskiej Agencji Kosmicznej w wysokości 10 milionów zł przeznaczona na dofinansowanie bieżącej działalności agencji oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji agencji. W 2015 r. działalność Polskiej Agencji Kosmicznej finansowana była z rezerwy celowej budżetu państwa. W ramach dotacji podmiotowej sfinansowane zostaną wynagrodzenia osobowe w tej agencji w wysokości 4 milionów 270 tysięcy zł.

I kolejny dział, dział 750 „Administracja publiczna”. To jest główna pozycja wydatków budżetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, bo stanowi nieco ponad 90% wydatków całej części 16 dotyczącej KPRM. Kwota wynosi 132 miliony 502 tysiące zł i z tej kwoty finansowane będą wydatki związane z realizacją zadań i zapewnieniem funkcjonowania KPRM, z dotacją dla Ośrodka Studiów Wschodnich, z dotacją dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, działalnością Rady do spraw Uchodźców, działalnością Rady do spraw Polaków na Wschodzie – przypominam, że te dwie rady są organami administracji i pełnią funkcje odwoławcze– oraz pozostałą działalnością.

W ramach działu 752 „Obrona narodowa” zaplanowane są środki w wysokości 50 tysięcy zł i będą one przeznaczone na sfinansowanie działań obronnych ujętych w „Programie pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2013–2022”.

W ramach budżetu środków europejskich w części 16 dotyczącej KPRM zaplanowano wydatki w kwocie 2 milionów 813 tysięcy i dotyczą one realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza, edukacja, rozwój” na lata 2014–2020.

Jeśli chodzi o kwestię limitów mianowań urzędników w służbie cywilnej, to informacja jest taka, że zgodnie z 3-letnim planem limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2016–2018 – plan limitu wraz z uzasadnieniem został państwu dostarczony wraz z projektem ustawy budżetowej – limity te wynoszą odpowiednio: w roku 2016 – 200 osób; w roku 2017 – 280 osób; w roku 2018 – 350 osób.

Jak państwu wiadomo, projekt planu wydatków na rok 2016 został również sporządzony w ujęciu zadaniowym. Zgodnie z tym projektem Kancelaria Prezesa Rady Ministrów realizuje 5 funkcji: pierwsza funkcja to zarządzanie państwem; druga funkcja to bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny; jedenasta funkcja to bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic; szesnasta funkcja to sprawy obywatelskie; siedemnasta ostatnia funkcja to kształtowanie rozwoju regionalnego kraju.

Jak państwo wiedzą, do projektu budżetu państwa w części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów” dołączone zostały: plan finansowy agencji wykonawczej – Polskiej Agencji Kosmicznej; plan finansowy państwowej osoby prawnej – Ośrodka Studiów Wschodnich; plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Usług Wspólnych oraz… To wszystko.

Projekt planu finansowego na 2016 r. przewiduje uzyskanie przez Polską Agencje Kosmiczną przychodu w wysokości 9 milionów 500 tysięcy zł, co stanowi 104,4% przychodów ujętych w ustawie budżetowej na 2015 r. Podstawową pozycję stanowi dotacja podmiotowa w wysokości 9 milionów 100 tysięcy zł. Ponadto w planie finansowym zaplanowano dotację celową na poziomie 900 tysięcy zł z przeznaczeniem na inwestycje i zakupy inwestycyjne. Projekt planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej na 2016 r. przewiduje koszty w kwocie 9 milionów 500 tysięcy zł, co stanowi 104,4% kosztów ujętych w ustawie budżetowej na 2015 r.

Projekt planu finansowego Ośrodka Studiów Wschodnich przewiduje w 2016 r. osiągnięcie przychodów w kwocie 9 milionów 233 tysięcy zł, co stanowi dokładnie 100% ustawy budżetowej na 2015 r. – poziom finansowania Ośrodka Studiów Wschodnich nie ulega zmianie – a podstawową pozycją w tych przychodach jest dotacja podmiotowa w wysokości 9 milionów 123 tysięcy, co również jest na identycznym poziomie jak w ustawie budżetowej na 2015 r. Koszty funkcjonowania Ośrodka Studiów Wschodnich w 2016 r. są ustalone na poziomie ustawy budżetowej z 2015 r. i wynoszą 9 milionów 233 tysięcy zł.

Jeśli chodzi o Centrum Usług Wspólnych, to projekt planu finansowego na 2016 r. przewiduje przychody w kwocie 42 milionów 88 tysięcy zł, to stanowi 99,1% przychodów ujętych w ustawie budżetowej na 2015 r. Koszty funkcjonowania Centrum Usług Wspólnych wyniosą w 2016 r. 70 milionów 87 tysięcy zł, co stanowi 105% kosztów ujętych w ustawie budżetowej na 2015 r. Różnica między kosztami i przychodami sprowadza się do tego, że planowany wynik finansowy brutto z działalności Centrum Usług Wspólnych będzie na minusie – strata będzie wynosić 27 milionów 990 tysięcy zł.

Na tym zakończę prezentowanie projektu budżetu w części 16 dotyczącej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Chciałbym podkreślić, że to jest budżet zaplanowany w sposób celowy, oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i w sposób umożliwiający terminową realizację zadań Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Senatorowie, dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Panie Ministrze, za optymalne pod względem szczegółowości przedstawienie budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na 2016 r.

Otwieram dyskusję i udzielam sobie głosu.

Otóż w nawiązaniu do tego, co raczył był pan minister na początku swojej wypowiedzi zaznaczyć, przedstawiam Wysokiej Komisji projekt poprawki do budżetu KPRM na 2016 r. w brzmieniu. W załączniku nr 2 do ustawy budżetowej proponuję, aby w części 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów”, dział 710 „Działalność usługowa”, rozdział 71031 „Centrum Badania Opinii Społecznej” dotację na rzecz Centrum Badania Opinii Społecznej na rok 2016 zmniejszyć o kwotę 250 tysięcy zł z przeznaczeniem na zwiększenie o 250 tysięcy zł wydatków bieżących jednostki budżetowej w dziale 750 „Administracja publiczna”, rozdziale 75001 „Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej”. W konsekwencji tej zmiany niezbędna będzie zmiana kwoty dotacji dla CBOS w innych załącznikach. Po zakończeniu dyskusji poddam to pod głosowanie.

Bardzo proszę, czy państwo senatorowie chcieliby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. A zatem poddaję pod głosowanie poprawkę, którą zgłosiłem.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (4)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (3)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poddaję pod głosowanie budżet Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na 2016 r. wraz ze zmianą wynikającą z poprawki przegłosowanej przed chwilą.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tego budżetu? Proszę o podniesienie ręki. (4)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (3)

Dziękuję.

Stwierdzam, że Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich pozytywnie zaopiniowała budżet Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na 2016 r. wraz ze zmianą wynikającą z przyjętej poprawki.

Dziękuję bardzo państwu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ogłaszam minutę przerwy technicznej.

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam obrady Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 5 lutego 2016 r.

Przechodzimy do kolejnego elementu dzisiejszego posiedzenia, a jest nim omówienie budżetu Krajowego Biura Wyborczego na 2016 r.

Jeszcze raz witam wśród nas panią minister Beatę Tokaj, szefową Krajowego Biura Wyborczego.

Bardzo proszę, Pani Minister, o przedstawienie w sposób syntetyczny budżetu Krajowego Biura Wyborczego na 2016 r.

Szef Krajowego Biura Wyborczego Beata Tokaj:

Bardzo dziękuję, Szanowny Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, budżet Krajowego Biura Wyborczego na 2016 r. został zaplanowany w kwocie 90 milionów 973 tysięcy. Jest on dużo wyższy od budżetu z zeszłego roku, ale kwota ta jest wynikiem wejścia w życie 1 lipca tego roku przepisów i konieczności zbudowania czy zaprojektowania urn wyborczych, które będą musiały posiadać wszystkie obwodowe komisje wyborcze. Na przezroczyste urny wyborcze w bieżącym budżecie Krajowego Biura Wyborczego zaplanowano kwotę 30 tysięcy zł dla 28 tysięcy obwodów głosowania.

(Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń: Przepraszam bardzo. 30 tysięcy zł?)

30 milionów, przepraszam. 30 milionów zł dla 28 tysięcy obwodów głosowania.

Kolejny wzrost to jest wzrost wydatków na system informatyczny. Krajowe Biuro Wyborcze, mając w pamięci to, co wydarzyło się w 2014 r., i wyciągając z tego wnioski, nie zatrudnia żadnych firm zewnętrznych do projektowania systemu informatycznego wspomagającego prace organów wyborczych, tylko robi to własnymi siłami – zatrudnia programistów, informatyków wysokiej klasy. System informatyczny został pozytywnie oceniony i wykorzystany w trzech ostatnich akcjach wyborczych.

Kolejny wzrost to jest wzrost wynagrodzeń dla pracowników Krajowego Biura Wyborczego. W stosunku do innych instytucji jest to wzrost 20-procentowy, przy czym ja chciałabym tutaj podkreślić, że średnia wynagrodzeń w Krajowym Biurze Wyborczym – średnia, czyli z uwzględnieniem trzynastek – wynosi 5 tysięcy 200. Jesteśmy, można powiedzieć, na szarym końcu, jeżeli chodzi o wynagrodzenia w centralnych instytucjach, centralnych organach państwa. Ustawa budżetowa zakłada 5-procentowy wzrost wynagrodzeń. My do tego dołożyliśmy 15% – wówczas średnia miesięczna wynagrodzenia wynosiłaby 6 tysięcy 100 zł brutto. Ja tutaj chciałabym bardzo mocno podkreślić, że wbrew temu, co się mówi w mediach, a ostatnio również na posiedzeniu plenarnym, a mianowicie że wybory odbywają się co 4 lata… Ja bym chciała bardzo mocno podkreślić, że wybory nie odbywają się tylko co 4 lata. W ostatnich 2 latach przeprowadzono 5 powszechnych, ogólnopolskich akcji wyborczych. Ponadto w roku 2014 r. i obecnym zarządzono i przeprowadzono 591 wyborów uzupełniających. Tak że w zasadzie nie ma tygodnia, żeby gdzieś w Polsce nie odbywały się wybory. Poza tym trzeba pamiętać, że wybory czy głosowanie nie kończy się i nie zaczyna w dniu tego głosowania. To jest ogromna praca przed i po, to jest przygotowanie aktów prawnych, wydrukowanie kart do głosowania, przygotowanie nakładek brajlowskich, szkolenie obwodowych komisji wyborczych, przekazanie im materiałów. Po przeprowadzonym głosowaniu przygotowuje się protokoły, ogłasza się wyniki, przygotowuje sprawozdania. Chciałabym podkreślić, że w zeszłym roku państwowa komisja przyjęła 62 sprawozdania finansowe, natomiast komisarze wyborczy w zeszłym roku przyjęli ponad 12 tysięcy sprawozdań. I ta liczba będzie rosła, bo w tym roku wpłynie do Państwowej Komisji Wyborczej jeszcze około 200 sprawozdań finansowych. Jeżeli chodzi o komisarzy wyborczych, ta liczba będzie rosła dlatego, że cały czas przeprowadzane są wybory uzupełniające, przedterminowe czy referenda.

Na posiedzeniach dwóch komisji sejmowych budżet Krajowego Biura Wyborczego został pozytywnie zaopiniowany, jednakże później, w głosowaniach Sejm z budżetu Krajowego Biura Wyborczego zdjął 4,5 miliona zł z wydatków bieżących, jak również 3 miliony 705 tysięcy z wynagrodzeń. W związku z tym ja chciałabym prosić szanowną komisję, szanownego pana przewodniczącego o zgłoszenie poprawki i przywrócenie kwoty zdjętej z wynagrodzeń, czyli tych 3 milionów 705 tysięcy tak, aby można było podnieść wynagrodzenia pracowników. Może dla przykładu powiem, że pensja w delegaturze, czy w Tarnobrzegu, czy w Ciechanowie, czy w Białymstoku, kształtuje się na poziomie od 2 tysięcy 200 do 2 tysięcy 800 netto na rękę, takie jest miesięczne wynagrodzenie. Za poprzednie akcje wyborcze pracownicy nie otrzymali żadnego dodatkowego wynagrodzenia, żadnych dodatków wyborczych, ponieważ było zamrożenie w ustawie okołobudżetowej. Nie ma możliwości, aby pracownicy odbierali godziny nadliczbowe, dlatego że skład osobowy delegatur to zazwyczaj 6, 7 czy 8 osób, więc… Najwięcej jest w Warszawie z racji tego, ze Warszawa jest dosyć dużym okręgiem, a ponadto obsługuje wybory za granicą. Te pensje są naprawdę bardzo niskie. Tak jak powiedziałam, nie można odebrać godzin nadliczbowych, gdyż po prostu nie miałby kto pracować. Dlatego prosiłabym bardzo o zgłoszenie takiej poprawki. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Pani Minister, za syntetyczne przedstawienie budżetu Krajowego Biura Wyborczego.

Otwieram dyskusję.

Udzielam sobie głosu.

Otóż podobnie jak w przypadku budżetu Kancelarii Senatu, proponuję Wysokiej Komisji, aby komisja zaopiniowała wniosek, który pozwalam sobie w tej chwili sformułować: Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich dostrzega potrzebę zwiększenia w części 11 „Krajowe Biuro Wyborcze” w rozdziale „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej” wydatków jednostek budżetowych o kwotę 3 miliony 705 tysięcy zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia osobowe.

Ten wniosek nie wskazuje źródła, ale to pozostawimy senackiej komisji budżetu i finansów, która będzie obradowała w dniu 10 lutego.

Jeśli nie będzie głosów… A, jest zgłoszenie.

Bardzo proszę, pan senator Andrzej Misiołek.

Senator Andrzej Misiołek:

Ja nie mam uwag do budżetu, aczkolwiek ta informacja o zmianie urn na urny przezroczyste… Jak rozumiem, to będzie skutkowało nie tylko podniesieniem, jednorazowym, kosztu wyprodukowania tych urn, ale każdorazowym… W każdych wyborach i w każdym referendum będzie wzrost kosztów, ponieważ trzeba będzie karty do głosowania wkładać do kopert. Tego nie było do tej pory. Czyli potrzebne będą miliony kopert, które komisje wyborcze będą musiały otwierać, a potem wyrzucać. No, wiąże się to, powiedzmy szczerze, z dużym marnotrawstwem. Ja nie wiem, gdzie zapadła ta decyzja o zmianie urn, ale ona będzie skutkowała naprawdę dużo większymi kosztami przy każdych wyborach i przy każdym referendum. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Czy pani minister zechce się odnieść do tej uwagi?

Szef Krajowego Biura Wyborczego Beata Tokaj:

W przepisach kodeksu wyborczego jest powiedziane, że karta do głosowania może być wkładana do koperty, ale nie musi. Aczkolwiek należy zapewnić te koperty tylu osobom, ilu jest w obwodzie zarejestrowanych wyborców.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Rozumiem. Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.

A zatem, tak jak wcześniej sygnalizowałem, poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywną opinię do przedstawionej przeze mnie potrzeby zwiększenia środków na wynagrodzenia osobowe w Krajowym Biurze Wyborczym.

Kto z państwa senatorów jest za tym wnioskiem? Proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (0)

Dziękuję.

Poddaję pod głosowanie wysokiej komisji wniosek o wyrażenie pozytywnej opinii do budżetu Krajowego Biura Wyborczego wraz ze zmianą wynikającą z przedstawionej przeze mnie wcześniej i przegłosowanej przez komisję poprawki.

Kto jest za pozytywną opinią? Proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (0)

Dziękuję.

Stwierdzam, że Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich pozytywnie opiniuje budżet Krajowego Biura Wyborczego na 2016 r. wraz z poprawką mówiącą o potrzebie zwiększenia w części 11 „Krajowe Biuro Wyborcze” w rozdziale „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej” wydatków jednostek budżetowych o kwotę 3 milionów 705 tysięcy zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia osobowe.

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Przychodzi teraz bardzo ważny moment, a mianowicie wyznaczenie senatora, który będzie nas reprezentował podczas obrad Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w dniu 10 lutego.

Ponieważ nie widzę jakiegoś entuzjazmu ze strony państwa senatorów, poddaję pod waszą rozwagę kandydaturę mojej osoby. Postaram się godnie, jeśli uzyskam państwa akceptację, reprezentować naszą komisję.

Czy jest zgoda?

(Głosy z sali: Oczywiście.)

Podejmę się tego z przyjemnością. Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 5 lutego 2016 r.

Dziękuję bardzo paniom, które reprezentowały Ministerstwo Finansów i były tutaj z nami od początku. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 10)