Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 6) w dniu 22-12-2015
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (6.)

w dniu 22 grudnia 2015 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (druk senacki nr 48, druki sejmowe nr 84 i 114).

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 15)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Kogut)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Otwieram, Państwo Drodzy, posiedzenie Komisji Infrastruktury.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (druk senacki nr 48, druki sejmowe nr 84 i 114)

Teraz rozpatrujemy zmianę ustawy o kierujących pojazdami.

Po pierwsze, zapytam: czy na sali są przedstawiciele firm lobbystycznych? Nie słyszę zgłoszeń, nie widzę.

Serdecznie witam przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury, a także naszego legislatora. Witam też serdecznie posła sprawozdawcę.

Państwo Drodzy, może na wstępie oddam głos panu dyrektorowi z Ministerstwa Infrastruktury i panu legislatorowi, a jak poseł sprawozdawca będzie miał życzenie… Ale ustawa jest bardzo prosta, nieskomplikowana, w związku z tym, żeby nie przedłużać i nie przeciągać, proszę bardzo, Panie Dyrektorze, przedstawić krótkie meritum co do zmiany ustawy. Dziękuję.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Łukasz Twardowski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Ustawa tak, jak pan przewodniczący był łaskaw wspomnieć, jest bardzo krótka. Jej intencją jest dostosowanie prawa polskiego do wymogów stawianych przez Komisję Europejską. W trakcie procedowania nad ustawą o kierujących pojazdami pojawiły się w naszej ustawie o kierujących pojazdami pewne wyjątki przewidziane przez dyrektywę, ale, jak się okazało w drodze dyskusji z Komisją Europejską, Komisja uznała, że Polska te wyjątki zrobiła niesłusznie. Wyjątek ten dotyczył między innymi… a w zasadzie nie między innymi, tylko dokładnie dotyczył on straży pożarnej. Komisja Europejska zakwestionowała możliwość posiadania przez strażaka prawa jazdy kategorii A w wieku uzyskania, czyli w wieku 18 lat. I niniejszy projekt, przedłożenie właśnie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom Komisji Europejskiej. To jest jedno.

Druga rzecz, na którą Komisja Europejska zwróciła uwagę, to niewłaściwa definicja miejsca zamieszkania zawarta w dotychczasowej ustawie o kierujących pojazdami. Zabrakło tam kilku sformułowań odnoszących się do możliwości wracania… obowiązku wracania do państwa, z którym jest się emocjonalnie związanym, i możliwości zdawania egzaminu na prawo jazdy w tymże państwie. Projekt wychodzi naprzeciw również tym oczekiwaniom Komisji Europejskiej.

Ja nadmienię tylko, że w chwili obecnej Komisja Europejska skierowała już do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprawę przeciwko Polsce. Jesteśmy w doborowym towarzystwie, bo oprócz nas są tam jeszcze Niemcy, Włochy, Francja i Austria, a więc jesteśmy w doborowym gronie. A sprawa dotyczy niewłaściwej implementacji dyrektywy 2006/126/WE – i tak to zostało ujęte przez Komisję Europejską w tym wspomnianym skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości. Jeśliby się udało tak, że państwo senatorowie przyjęliby tę ustawę, cały parlament by przyjął tę ustawę, a pan prezydent by ją podpisał, to bylibyśmy w stanie uniknąć odpowiedzialności finansowej.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu dyrektorowi.

Na sali jest także przedstawiciel straży pożarnej, ich Biura Logistyki, pan Kamiński.

Czy chce pan zabrać głos?

Zastępca Dyrektora Biura Logistyki w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej Jacek Kamiński:

Panie Przewodniczący! Szanowni Panowie!

My nie wnosimy uwag do tych zmian, które są zaproponowane, tak że akceptujemy to.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie.

Biuro Legislacyjne. Proszę bardzo naszego pana legislatora.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję serdecznie panu z Biura Legislacyjnego.

Czy ktoś z koleżanek ma… przepraszam, z kolegów, bo koleżanek nie ma… Czy ktoś z kolegów ma pytania? Nie?

Proszę, senator Dobkowski.

Senator Wiesław Dobkowski:

Ja mam krótkie pytanie. Jeśli przyjmiemy tę treść w wersji, którą proponuje poseł… którą proponuje Sejm, to czy wtedy już wszystko będzie w porządku, i po prostu będzie to zgodne z oczekiwaniem Komisji Europejskiej? Czy potem nie będzie trzeba jeszcze raz czegoś poprawiać?

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Łukasz Twardowski:

Panie Senatorze, ten projekt był konsultowany tak na roboczo z DG Move, czyli z dyrekcją do spraw transportu w Komisji Europejskiej, i jest on dla Komisji Europejskiej satysfakcjonujący.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Nie ma więcej pytań.

W związku z tym, Państwo Drodzy, przystępujemy do głosowania.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Informuję państwa, że ustawa uzyskała poparcie stosunkiem głosów 8:0:0.

Na senatora sprawozdawcę proponuje pana senatora Włosowicza. Czy pan senator Włosowicz wyraża zgodę?

Senator Jacek Włosowicz:

Jeżeli tylko szanowna komisja się przychyli, to jak najbardziej tak.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

W związku z tym przegłosujemy to.

Kto z senatorów jest za tym, żeby senator Włosowicz był senatorem sprawozdawcą? (8)

(Głos z sali: Ale to nie musi…)

Nie musi być przegłosowane, ale lepiej to przegłosować.

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 20)