Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 3) w dniu 16-12-2015
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (3.)

w dniu 16 grudnia 2015 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji (druk senacki nr 29, druki sejmowe nr 65, 102 i 102 A).

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Szanowni Państwo!

Otwieram trzecie posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej, zwołane na dzień dzisiejszy.

Bardzo serdecznie witam pana ministra Bartosza Głowackiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej…

(Głos z sali: Kownackiego.)

Kownackiego, przepraszam.

(Głos z sali: Wszyscy znają…)

(Głos z sali: To było skojarzenie historyczne.)

Rzeczywiście, skojarzenie historyczne.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Trochę się modernizujemy.) (Wesołość na sali)

Przepraszam bardzo. Witam jeszcze raz bardzo serdecznie pana ministra, pana generała i wszystkich współpracowników z Ministerstwa Obrony Narodowej. Witam również panią dyrektor Barbarę Markiton, zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów, witam państwa z Kancelarii Senatu. Witam także panów senatorów.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji (druk senacki nr 29, druki sejmowe nr 65, 102 i 102 A)

Szanowni Państwo, dzisiejszy porządek obrad obejmuje jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji; druk senacki nr 29 i druk sejmowy nr 65.

Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie.

Rozumiem, że porządek obrad możemy uznać za przyjęty.

A teraz chciałbym poprosić pana ministra o wprowadzenie do tego punktu, który jest przedmiotem dzisiejszych obrad. Bardzo proszę, Panie Ministrze, oddaję panu głos.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Jeżeli państwo pozwolicie, to ze względu na to, że to są dość istotne sprawy dotyczące finansów, kwot i nie chciałbym, żeby doszło do jakiejś omyłki, oddam głos osobie najbardziej kompetentnej w tych sprawach w ministerstwie, czyli dyrektorowi Departamentu Budżetowego, panu generałowi Pączkowi, który szczegółowo wyjaśni wszelkie aspekty tego zagadnienia.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Panie Generale, bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej Sławomir Pączek:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Ustawa o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie, w jakim dotyczy budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, obejmuje zasadniczo jeden aspekt – obniżenie wydatków w planie finansowym na kwotę 209 milionów 68 tysięcy zł. Są to wydatki, które zostały zablokowane ze względu na brak możliwości ich realizacji.

Pierwsza pozycja to są wydatki przeznaczone na świadczenia emerytalne – to jest ponad 105 milionów zł, a kwota ta wynika z tego, że zwolnienia z zawodowej służby wojskowej były mniejsze niż planowano, czyli mniejsza liczba świadczeniobiorców weszła do systemu emerytalnego.

Druga duża pozycja to 52,5 miliona zł i wiąże się ona z oszczędnościami w kwocie 41,1 miliona zł na zadaniach inwestycyjnych dotyczących inwestycji budowlanych. Dlaczego nazywam to oszczędnościami? Dlatego, że to są kwoty, które pojawiają się po procedurach przetargowych, po podpisaniu umów. Ze względu na terminy zakończenia procedur przetargowych trudno jest je ponownie uruchomić, że tak powiem, do procesu kontraktowania kolejnych usług budowlanych. Na rynku wartości kosztorysowe inwestycji są z reguły wyższe od wyniku ofertowego po przetargu. I stąd ta kwota 41 milionów zł oszczędności w obszarze inwestycyjnym 1,5 miliarda zł.

Kolejna pozycja w ramach tych 52,5 miliona zł to 11,5 miliona zł wydatków niezrealizowanych w ramach zadania „Budowa Muzeum Wojska Polskiego”. Stało się tak głównie dlatego, że to jest dotacja, której nie można było przeznaczyć na inne cele, a wstrzymanie realizacji wynikało z decyzji o innym zakresie tej inwestycji. Bo ma być budowana siedziba Muzeum Historii Polski, a nie Muzeum Wojska Polskiego, czyli zakres tej inwestycji jest rozszerzony, co będzie wymagało także zmian w dokumentacji, jeśli chodzi o to zadanie.

Kolejna duża pozycja to 42,4 miliona zł. Są to wydatki planowane na realizację sojuszniczego programu inwestycyjnego NSIP. Jak się okazało, składki dla państw natowskich, w których Polska uczestniczy, były mniejsze niż zakładano i kierowane do nas wezwania do zapłaty były niższe, niż planowano. Czyli proces inwestycyjny w innych państwach był… jego dynamika była mniejsza, niż planowano.

W efekcie budżet na wydatki obronne w 2015 r. po nowelizacji ustawy budżetowej oraz wyłączeniu voucherów za wykup voucherów typu B za samoloty F-16 zamknie się w kwocie 32 815 006 tysięcy zł, co wymagało przygotowania odpowiedniego zapisu w ustawie okołobudżetowej, zgodnie z którym wydatki zostaną wykonane na poziomie 1,93 PKB roku poprzedniego.

W nowelizacji nie zmniejszyliśmy planowanych w budżecie MON wydatków związanych z zakupem uzbrojenia i sprzętu wojskowego.

Ponadto w związku z wykonaniem przez resort obrony narodowej planu dochodów w 129% na dzień 31 października, w nowelizacji zwiększono planowane do odprowadzenia dochody MON do kwoty 86 072 tysięcy zł.

Ministerstwo Obrony Narodowej uzgodniło proponowaną nowelizację i wnosi o pozytywną opinię w tym zakresie senackiej Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z państwa gości chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie.

Oddaję głos panom senatorom.

Bardzo proszę, pan senator Klich.

Senator Bogdan Klich:

Mam do pana ministra pytanie dotyczące zakresu realizacji inwestycji Muzeum Wojska Polskiego, bo to jest jedyna rzecz, która zabrzmiała niepokojąco. Generał Pączek powiedział, że projekt miałby być zmieniony i stąd, jak rozumiem, niewydanie tych środków w tym roku. Jaka jest sytuacja Muzeum Wojska Polskiego, jak ten projekt ma być realizowany i czy rzeczywiście tylko w roku 2015 środki na ten cel nie były wykorzystane, czy w przyszłym roku również nie będą zaplanowane? Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki:

My oczywiście chcemy, żeby ta inwestycja Muzeum Wojska Polskiego w wyznaczonym miejscu została zrealizowana. Ale z tego, co się orientuję, po prostu nie zostały jeszcze przygotowane procedury i nie było możliwości uruchomienia tych pieniędzy na tym etapie. A dokładnych informacji w tej sprawie może udzielić minister odpowiedzialny za Muzeum Wojska Polskiego, podsekretarz stanu Falkowski, jeżeliby to pana interesowało. Ja mogę powiedzieć tylko tyle, że zastaliśmy taką sytuację, w której działania poprzedniego rządu uniemożliwiły wydatkowanie tych pieniędzy. Tam nie wdrożono jeszcze procedur i tak naprawdę są wręcz spory kompetencyjne co do tego, w jaki sposób można przejąć ten obiekt. W związku z tym nie można wykorzystać tych pieniędzy w tym roku. Może pan generał jeszcze uzupełni odpowiedź na to pytanie, ja natomiast chcę powiedzieć, że nie chcielibyśmy, aby coś się zmieniło w tym zakresie poza przesunięciem w czasie.

Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej Sławomir Pączek:

Jedno, może dwa zdania, Panie Senatorze. Jeśli chodzi o Cytadelę Warszawską, to rzeczywiście decyzja poprzedniej pani premier była taka, że to ma być wyspa muzeów, czyli generalnie ten teren ma być przeznaczony dla muzeów, między innymi Muzeum Historii Polski, ale tam są jeszcze jednostki wojskowe i najpierw trzeba je stamtąd dyslokować. Środki częściowo zostały przekierowane na Muzeum Katyńskie, którego siedziba została ukończona i otwarta w 2015 r., a kolejny harmonogram finansowania muzeów na Cytadeli Warszawskiej będzie uzależniony od zamknięcia dokumentacji projektowej w tym zakresie, ta dokumentacja jest w przygotowaniu. I to tyle, jeśli chodzi o moją wiedzę na ten temat. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu generałowi.

Proszę bardzo, pan senator Klich.

Senator Bogdan Klich:

Ja tylko przypomnę panu ministrowi, że w planie rozwoju muzealnictwa wojskowego, przyjętym bodaj w 2009 albo 2010 r., inwestycja Muzeum Wojska Polskiego na Cytadeli Warszawskiej jest traktowana jako priorytetowa, zarówno jeśli chodzi o przyszły rok, jak i kolejne lata.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki:

Panie Ministrze, jeszcze raz podkreślę, w ciągu miesiąca… Jak słusznie pan zauważył, od 6 lat… Skoro to nie zostało dotychczas zrealizowane, skoro ta inwestycja nie została przygotowana tak, żeby te pieniądze można było w tym roku wydatkować, to trudno oczekiwać od nas, żebyśmy dokonali cudu. Wydaje się, że to opóźnienie szybko zostanie nadrobione. My oczywiście chcielibyśmy, żeby ta inwestycja została zrealizowana jak najszybciej.

Senator Jan Dobrzyński:

Ja nie mam pytań, Panie Ministrze, tylko mam taką uwagę, że warto tutaj przypomnieć czy też stwierdzić, że to, o czym teraz mówimy, jest dowodem na to, że Platforma Obywatelska próbowała wprowadzać różne inwestycje propagandowo, natomiast jeśli chodzi o wykonawstwo i o zadania, które należało w wojsku wykonać, no to widzimy, że… No to się nie sprawdza, trzeba przyjąć z ubolewaniem, bo to zmniejszenie wydatków wojska, choć ta kwota jest niewielka, wyraźnie wskazuje, że były zaniedbania i że bardzo często było tak, że coś tam się mówiło, ale było to coś w rodzaju PR, bo za tym nie szły zadania, nie szły czyny, nie szły realizacje zadań. Przykładem jest właśnie to muzeum, o którym tutaj mówiliśmy. Ale mam nadzieję, że w przyszłości rząd będzie w stanie wszystkie środki przeznaczone na polską armię wykorzystywać z pożytkiem dla nas wszystkich i dla naszej obronności.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu senatorowi za wypowiedź.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie rozpatrywanej ustawy? Nie widzę chętnych.

Szanowni Państwo, chciałbym postawić wniosek, aby to przedłożenie, które zaprezentował rząd w zakresie spraw budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej, zaopiniować pozytywnie.

Kto z państwa senatorów jest za tym wnioskiem? Proszę o podniesienie ręki. (4)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (4)

Stwierdzam, że Komisja Obrony Narodowej wyraziła pozytywną opinię w sprawie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w obszarze zadań Ministerstwa Obrony Narodowej.

Pozostaje nam wybrać sprawozdawcę, który będzie nas reprezentował w komisji finansów. Chciałbym zaproponować, żeby to był pana senator Jan Dobrzyński.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo serdecznie dziękuję.

Dziękuję państwu senatorom, dziękuję gościom za udział w dzisiejszych obrad.

Posiedzenie komisji finansów odbędzie się jutro o godz. 9.30 w sali nr 217.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 14)