Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 11) w dniu 16-12-2015
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (11.)

w dniu 16 grudnia 2015 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji (druk senacki nr 29, druki sejmowe nr 65, 102 i 102-A).

2. Przygotowanie projektu uchwały Senatu w sprawie zmian w składzie komisji senackich.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Witam na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Senatu.

Komisja ma kworum, więc przeczytam porządek posiedzenia, który obejmuje dwa punkty.

Punkt pierwszy to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Punkt drugi to przygotowanie projektu uchwały Senatu w sprawie zmian w składzie komisji senackich.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w sprawie porządku? Przyjmuję tę ciszę jako zatwierdzenie porządku posiedzenia.

Chciałbym powitać na posiedzeniu komisji ministra Jana Węgrzyna, zastępcę szefa Kancelarii Sejmu oraz panią Monikę Błaszczak, naczelnika Wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów. Witam Biuro Legislacyjne.

Przechodzimy, proszę państwa, do punktu pierwszego.

Przypominam, że zgodnie z art. 61 ust. 1 i 2 druki senackie oraz inne materiały dotyczące spraw rozpatrywanych na posiedzeniu komisji powinny być doręczone jej członkom nie później niż w dniu poprzedzającym posiedzenie. Przepisu tego nie stosuje się, jeżeli posiedzenie komisji zostało zwołane w trakcie obrad Senatu i w związku z tymi obradami oraz w szczególnych wypadkach za zgodą komisji.

Czy komisja wyraża zgodę na procedowanie nad ustawą budżetową, pomimo tego że druki nie zostały dostarczone w terminie? Czy są głosy sprzeciwu?

(Senator Andrzej Misiołek: Ja mam pytanie.)

Tak, proszę bardzo.

Senator Andrzej Misiołek:

Andrzej Misiołek.

Czy w ogóle mamy druki, bo…

(Głos z sali: Mamy w internecie.)

Ale od kiedy? W zawiadomieniu o posiedzeniu komisji nie było druków.

(Głos z sali: Nie było.)

No.

(Głos z sali: Od dzisiaj.)

A, od dzisiaj.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dlatego przywołuję ten artykuł, bo wymagana jest zgoda komisji, abyśmy mogli procedować w tym trybie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czy jest sprzeciw co do procedowania tego punktu?

Skoro nie ma, to przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji

Pragnę przypomnieć, że procedujemy zgodnie z postanowieniami działu VIII „Postępowanie w sprawie ustawy budżetowej”. Zgodnie z art. 73 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu ustawę budżetową marszałek Senatu kieruje do komisji senackich. Komisje senackie zaś, po rozpatrzeniu właściwych części budżetowych, przekazują swoją opinię Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, która na ich podstawie przygotowuje projekt uchwały Senatu, w którym proponuje bądź przyjęcie ustawy bez poprawek, bądź wprowadzenie poprawek.

Informuję, że marszałek Senatu zastosował ten tryb do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015. Celem naszego posiedzenia jest przygotowanie opinii Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich o ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015.

Proszę zastępcę szefa Kancelarii Sejmu o zabranie głosu i przedstawienie komisji informacji o propozycji zmian w budżecie kancelarii na rok 2015.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu Jan Węgrzyn:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Uprzejmie informuję, iż w projekcie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 zapisano, iż wydatki Kancelarii Sejmu, które na ten rok zaplanowano na 452 miliony 820 tysięcy zł, zostaną zmniejszone o 6 milionów 371 tysięcy zł. Na tę kwotę złożyły się wydatki majątkowe w wysokości 4 milionów 157 tysięcy zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 313 tysięcy zł i wydatki bieżące – 1 milion 901 tysięcy zł. Wszystkie te zmniejszenia mieszczą się w ramach dokonanych przez szefa Kancelarii Sejmu w ostatnim kwartale, kończącym się kwartale br., blokad. A te blokady były związane albo z zadaniami, które z przyczyn niezależnych od Kancelarii Sejmu, jak np. w przypadku budowy ogrodzenia przy ulicy Wiejskiej – bo do tej pory szef kancelarii nie uzyskał pozytywnej decyzji stołecznego konserwatora zabytków – albo z oszczędnościami na przeprowadzonych postepowaniach dotyczących inwestycji prowadzonych w tym roku przez Kancelarię Sejmu. Taką najpoważniejszą inwestycją jest budowa i oddanie do użytku budynku dla Wszechnicy Sejmowej, Komisji do Spraw Służb Specjalnych i Straży Marszałkowskiej przy ulicy Maszyńskiego w kompleksie budynków znajdujących się przy ulicy Wiejskiej. Jeśli chodzi o świadczenia związane z realizacją różnych wydatków na rzecz osób fizycznych, to np. mniej było posiedzeń Rady Ochrony Pracy, mniej wypłacono na tę chwilę nagród jubileuszowych i trzynastek dla pracowników biur poselskich, była też mniejsza refundacja kosztów podróży pracowników biur poselskich. Jeśli chodzi o wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem Sejmu, to w tym roku Sejm praktycznie przez półtrora miesiąca nie funkcjonował, a więc były mniejsze wydatki na posiedzenia wyjazdowe komisji, obsługę informatyczną biur poselskich, zakup usług telekomunikacyjnych. To wszystko złożyło się na wspomnianą przeze mnie kwotę 6 milionów 371 tysięcy zł.

Chcę podkreślić, że zmniejszenie wydatków kancelarii w żaden sposób nie doprowadzi do dwóch rzeczy. Po pierwsze, do tego, żeby kancelaria nie wykonała nałożonych przez marszałka Sejmu i posłów zadań. I po drugie, do tego, żeby w jakikolwiek sposób uniemożliwić nam funkcjonowanie do końca roku. Stąd też, Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie mojego wyjaśnienia oraz proponowanych zmian w ustawie budżetowej na rok 2015. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Czy są pytania do pana ministra ze strony senatorów?

Skoro nie ma, to dziękuję bardzo.

Zwracam się do pani reprezentującej Ministerstwo Finansów: czy pani chciałaby zabrać głos i skomentować ewentualne propozycje?

(Rozmowy na sali)

(Naczelnik Wydziału w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Monika Błaszczak: Pan minister to dość szeroko przedstawił, tak że dziękuję bardzo.)

Wobec tego dziękuję.

Wobec braku zapytań otwieram dyskusję.

Pytam, czy macie państwo ewentualnie jakieś propozycje poprawek, bo zgodnie z regulaminem jest to oczywiście możliwe.

Jeśli nie ma, to poddaję pod głosowanie opinię do ustawy o zmianie ustawy budżetowej za rok 2015 w części dotyczącej Kancelarii Senatu…

(Głos z sali: Sejmu.)

Przepraszam, Sejmu Rzeczypospolitej.

Kto jest za przyjęciem wniosku, czyli pozytywnej opinii o tym przedłożeniu? (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Komisja przyjęła pozytywną opinię o projekcie zmiany budżetu Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej, przy czym 1 senator wstrzymał się od głosu.

Pozostaje nam wybór sprawozdawcy komisji na jutrzejsze posiedzenie komisji finansów, które odbędzie się o 9.30.

Czy senator Golba zechciałby być przedstawicielem komisji?

(Senator Mieczysław Golba: Kiedy?)

Jutro o 9.30 rano.

Chyba że są ochotnicy, ale pytałem wiele osób. My, tj. przewodniczący i wiceprzewodniczący, mamy zajęcia o 9.30. Stąd jest prośba o reprezentowanie komisji i przedstawienie opinii komisji na posiedzeniu komisji finansów, które się odbędzie jutro o 9.30 w sali nr 217.

(Senator Mieczysław Golba: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Na tym kończę posiedzenie komisji…

(Głos z sali: Nie, jeszcze następny punkt.)

Przepraszam, kończę ten punkt posiedzenia komisji.

Dziękuję panu ministrowi i pani dyrektor.

I przechodzimy do punktu drugiego porządku posiedzenia komisji: przyjęcie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich.

Punkt 2. porządku obrad: przyjęcie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich

Są trzy propozycje. Macie państwo właściwy druk, więc nie będę całego projektu uchwały czytał.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem projektu uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zmian w składzie komisji? Proszę podnieść rękę. (8)

Jednogłośnie. Dziękuję bardzo.

W tym przypadku ja konsekwentnie zgłoszę się na sprawozdawcę. Jeżeli nie macie państwo nic przeciwko, to będę sprawozdawcą.

Czy są jeszcze jakieś uwagi?

Jeśli nie ma, to zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję państwu. Do widzenia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 12)