Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Zdrowia (nr 132) w dniu 28-07-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Zdrowia (132.)

w dniu 28 lipca 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 65. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 65. posiedzeniu Senatu do ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 35)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Beata Małecka-Libera)

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dzień dobry.

Rozpoczynamy posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 65. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw

Mamy do rozpatrzenia zestawienie wniosków do ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw.

Jako pierwszy zgłoszony był wniosek…

(Rozmowy na sali)

Ale czy ja mogę prosić panów o wyciszenie rozmów?

Jako pierwszy był zgłoszony wniosek o odrzucenie ustawy. Jeszcze raz poddaję ten wniosek pod głosowanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie ustawy w całości? (0)

Kto jest przeciw? (8)

Wniosek…

(Głos z sali: Jeszcze kto się wstrzymał…)

A, kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Tak więc możemy przystąpić do głosowania nad poprawkami, które zostały zgłoszone w drugim czytaniu.

I po kolei – poprawka nr 1.

Czy pan minister chciałby się odnieść do tych poprawek?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Tak.

Poprawka pierwsza dotyczy całkowitego budżetu na refundację w kontekście rozporządzenia. Jesteśmy przeciw. Na dzień dzisiejszy to Narodowy Fundusz Zdrowia decyduje. To on ma środki finansowe, ma plan finansowy, może przesuwać te środki finansowe i zawsze to robi samodzielnie. Tak że uważamy, że to jest niezasadne.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Po kolei będzie się pan odnosił? Tak, Panie Ministrze?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski: Dobrze. Do drugiego…)

Nie, nie, możemy głosować…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski: Dobra, po kolei.)

…tak będzie okej.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski: Tak, tak, okej.)

Czy pan mecenas chce tutaj zabrać głos?

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka ma charakter konstytucyjny i merytoryczny. Wynika ona również z opinii Biura Legislacyjnego. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

W takim razie poddaję tę poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Poprawka nr 2.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Jesteśmy przeciw. Ta zmiana jest dla mnie bardzo istotna. Tu chodzi o możliwość negocjowania cen wyrobów medycznych w przypadku istotnych świadczeń gwarantowanych.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Pan mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka ma charakter merytoryczny i zmierza do skreślenia przepisów, które przewidują objęcie wyrobów medycznych systemem refundacji. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Poddaję pod głosowanie tę poprawkę.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

(Rozmowy na sali)

Panowie, jeżeli nie jesteście zainteresowani tym głosowaniem, to proszę wyjść, bo to nam przeszkadza.

Poprawka nr 3…

(Głos z sali: …i 12.)

…i 12, tak. Głosowanie będzie łączne.

Proszę bardzo, pan minister. Proszę o stanowisko.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Jesteśmy przeciw. Była o tym duża dyskusja, to kwestia leków robionych. Na dzień dzisiejszy jest to najlepsze rozwiązanie, żeby skończyć z tą patologią, która jest widoczna, ale deklaruję chęć dalszej pracy później, w kolejnej kadencji Sejmu.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Pan mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki mają charakter zarówno merytoryczny, jak i konstytucyjny. Zostało wskazane w opinii Biura Legislacyjnego, że te przepisy wprowadzono poza systemem konsultacji publicznych i opiniowania. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

W takim razie przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (3)

I kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Poprawka nr 4…

(Głos z sali: …i 11.)

…i 11, tak.

Proszę bardzo, pan minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Tutaj też jesteśmy przeciw. Było na ten temat dużo dyskusji. To jest wykreślenie OTC. Uważamy, że minister ma prawo – oczywiście w późniejszym okresie, jak będą środki – objąć to refundacją.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję.

Pan mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki mają charakter zarówno merytoryczny, jak i konstytucyjny. Wskazano w opinii Biura Legislacyjnego, że te przepisy wprowadzono poza systemem konsultacji publicznych i opiniowania. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych 2 poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (3)

I kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Kolejna jest poprawka nr 5.

Pan minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Poprawka dotyczy wsparcia polskiego przemysłu, leków produkowanych w Polsce. Jesteśmy przeciw. Ta ustawa miała wzmocnić polskie produkty.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Pan mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka ma charakter zarówno merytoryczny, jak i konstytucyjny. Została ona wskazana w opinii Biura Legislacyjnego, a dotyczy przepisów wprowadzających uznaniową kompetencję ministra właściwego do spraw zdrowia, a tym samym potencjalnie naruszających art. 2 konstytucji. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

I kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Poprawka nr 6.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Tutaj też jesteśmy przeciw. To dotyczy fakultatywności uchylenia decyzji administracyjnej dla leku, jeśli nie spełnia on wymogów deklarowanych. Te wymogi mogą być niespełnione minimalnie, ale jeśli nadal jest zasadne…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka ma charakter konstytucyjny i była wskazana w zakresie zastrzeżeń w opinii Biura Legislacyjnego. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Nikt się nie wstrzymał, tak? (0)

Nad poprawkami nr 7 i 13 należy głosować łącznie.

Pan minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Przeciw jesteśmy. Dotyczy to możliwości wydania obwieszczenia dla 10 hurtowni w przypadku braków leków. To jest bardzo istotny element, jeśli mamy zapanować nad brakami leków.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawki mają charakter zarówno merytoryczny, jak i konstytucyjny. Zostało wskazane w opinii Biura Legislacyjnego, że te przepisy wprowadzono poza systemem konsultacji publicznych i opiniowania. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki… tych 2 poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (3)

I kto się wstrzymał? (0)

Poprawka nr 8.

Pan minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Przeciw. Co do kwestii obwieszczeń i rozporządzeń wypowiadamy się tak, że w ustawie ma być tryb obwieszczeń, a nie rozporządzeń.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dobrze.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

I kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Poprawka nr 9.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

Jesteśmy za. To jest poprawka legislacyjna – złe odesłanie.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

I poprawka dziesiąta.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski:

To też jest…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To też jest poprawka legislacyjna. Zabrakło jednego… Zbyt wąskie odesłanie tu jest. Tak że to jest poprawka legislacyjna, jesteśmy za.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Czy pan mecenas coś chce dodać? Nie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Nie zgłaszam zastrzeżeń do poprawki.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

W takim razie głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Jednogłośnie. Dziękuję bardzo.

Wszystkie wnioski z zestawienia zostały przegłosowane.

Ponownie na sprawozdawcę wyznaczam siebie.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie komisji…

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 65. posiedzeniu Senatu do ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej

A nie, jeszcze drugi punkt porządku posiedzenia komisji. To jest zestawienie wniosków do ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej.

I tutaj mam taką propozycję… Zaraz znajdę. Mam propozycję. W przypadku tej ustawy poprawki nr 3, 9, 12–14, 18, 22, 23 oraz 25–27 mają charakter legislacyjny i redakcyjny, a zatem mogą być przegłosowane łącznie, jeżeli nikt z członków Komisji Zdrowia nie wyrazi sprzeciwu.

Czy ktoś wyraża sprzeciw? Nie.

W takim razie będziemy mogli głosować łącznie.

Przystępujemy do przegłosowania zestawienia wniosków. Na początku mamy poprawki nr 1 i 2, nad którymi należy głosować łącznie.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (3)

I kto się wstrzymał? (0)

3 głosy przeciw, tak?

To były poprawki nr 1 i 2.

I teraz przystępujemy do przegłosowania tego bloku poprawek, o którym mówiłam, czyli poprawek nr 3, 9, 12–14, 18, 22, 23 i 25–27. To są, tak jak powiedziałam, poprawki o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym.

Kto z państwa jest…

(Głos z sali: …Stanowisko ministra.)

No, nie ma ministra na sali.

(Senator Alicja Chybicka: Jest, siedzi.)

(Głos z sali: Jak to nie ma?)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski: Ale ja…)

Ale nie od geriatrii…

(Głos z sali: Na korytarzu chyba jeszcze są…)

Nie, nie ma nikogo z kancelarii…

(Głos z sali: …A tutaj są państwo z Kancelarii Prezydenta.)

No tak, ale pan powiedział, że nie ma upoważnienia. Dobrze mówię?

(Głos z sali: Tak.)

Tak. Pan tylko siedzi i słucha nas, ale nie może reprezentować.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

To są poprawki redakcyjne, więc myślę, że nie powinno tu być problemu.

W takim razie głosujemy. No cóż, musicie państwo zadecydować.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak jest.

Kto jest za przyjęciem tego bloku poprawek redakcyjnych? (8)

W takim razie kolejną poprawką jest poprawka nr 4.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

5 głosów za.

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: A może by na chwilkę…)

(Głos z sali: Przeciw nie ma…)

(Głos z sali: Nie ma po prostu poprawek.)

Jak to nie?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

To może ja będę czytała te poprawki. Dobrze?

(Głos z sali: …Już jest.)

Nad poprawką czwartą w tej chwili mamy głosować. Wyrazy „do zadań powiatu” zastępuje się wyrazami „do zadań własnych powiatu”.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję.

Następnie poprawki piąta i ósma, nad którymi należy głosować łącznie. Zastępuje się… Dodaje się tutaj…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Może ja będę te poprawki wyjaśniał…

(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Właśnie.)

…ponieważ samo przeczytanie nie wyjaśni ich treści.

(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Proszę bardzo.)

Poprawki nr 5 i 8 zmierzają do współuczestniczenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w procesie tworzenia wojewódzkiego planu działania szczególnej opieki geriatrycznej. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (0)

I kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję bardzo.

Poprawka nr 6.

Panie Mecenasie, proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 6 zmierza do rezygnacji z określania w wojewódzkim planie działania szczególnej opieki geriatrycznej liczby centrów zdrowia. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Czyli nikt się nie wstrzymał.

Poprawka nr 7.

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 7 zmierza do ustanowienia regulacji, zgodnie z którą lokalizację oddziału geriatrycznego wojewoda określa po otrzymaniu pisemnej deklaracji – nie podmiotu leczniczego prowadzącego szpital, lecz podmiotu, który prowadzi podmiot leczniczy prowadzący szpital – o gotowości włączenia oddziału geriatrycznego do wojewódzkiego planu. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (4)

Kto jest przeciw? (0)

I kto się wstrzymał? (4)

Dziękuję.

Poprawka nr 10.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Zmierza ona do zniesienia wymogu, zgodnie z którym powiat może zawrzeć z powiatem sąsiednim porozumienie o przekazaniu temu powiatowi sąsiedniemu do realizacji zadania utworzenia centrum zdrowia wyłącznie wtedy, gdy jest on położony na terenie tego samego województwa. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję.

Poprawka nr 11.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Zmierza ona do sprecyzowania, że łączny okres korzystania ze świadczeń dziennego ośrodka opieki geriatrycznej nie może przekroczyć 12 tygodni w okresie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia korzystania z usług dziennego ośrodka opieki geriatrycznej. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Dziękuję.

Kolejna jest poprawka nr 15.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Zmierza ona do skreślenia przepisu, zgodnie z którym przeprowadzenie czynności wykonywanych w ramach monitorowania działalności centrum zdrowia w zakresie organizacji i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w centrum zdrowia wojewoda może zlecić konsultantowi wojewódzkiemu w dziedzinie geriatrii. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję.

Poprawka nr 16.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Nad poprawką nr 16 nie głosujemy. Została ona wykluczona przez poprawkę nr 15.

(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: A, tak.)

Aktualnie należy głosować nad poprawką nr 17…

(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Tak, 17.)

…która zmierza do skreślenia przepisów obligujących podmiot leczniczy, w ramach którego działa oddział geriatryczny, oraz właściwe centrum zdrowia do zawarcia porozumienia określającego sposób realizacji współpracy pomiędzy tymi podmiotami. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Czyli współpraca po prostu.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (0)

I kto się wstrzymał? (3)

Poprawka nr 19.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Ona była już omawiana podczas pierwszego posiedzenia Komisji Zdrowia. Zmierza do skreślenia definicji określenia „reklama” sformułowanej na użytek przepisów karnych. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Jednogłośnie.

Następnie mamy do przegłosowania poprawki nr 20, 21 i 29, które należy rozpatrzeć wspólnie.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Zmierzają one do skreślenia tych przepisów, które nie stanowią legislacyjnej konsekwencji przepisów merytorycznych zawartych w ustawie. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję.

Poprawka nr 24.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Zmierza ona do wydłużenia okresu vacatio legis ustawy o 2 lata. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Dziękuję.

Poprawka nr 25.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Było już takie głosowanie.)

Było głosowanie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Aktualnie nad poprawką nr 28 powinniśmy głosować.)

Teraz poprawka nr 28.

Kto jest…

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Zmierza ona do tego, aby powiat był obowiązany do utworzenia centrum zdrowia, jeżeli wynika to z wojewódzkiego planu, bądź do zawarcia porozumienia z sąsiednim powiatem nie później niż w terminie 10 lat, nie zaś, jak obecnie przewiduje ustawa, w terminie lat 5. Dziękuję.

Przewodnicząca Beata Małecka-Libera:

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Dziękuję.

To wszystkie poprawki.

Senatorem sprawozdawcą jest pan senator Wojciech Konieczny.

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 55)