Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej (nr 165) w dniu 13-07-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej(165.)

w dniu 13 lipca 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 64. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 64. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 16)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Filip Libicki)

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dzień dobry. Otwieram sto sześćdziesiąte piąte posiedzenie senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

W porządku naszych obrad mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych do 2 ustaw: do ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw, a także do ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw.

Rozumiem, że do tak przedstawionego porządku nikt z państwa nie ma uwag.

Przechodzimy w związku z tym, jak rozumiem, do głosowania.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 64. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw

Najpierw zestawienie wniosków do ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych.

Poprawka nr 1, zgłoszona przez panią senator Magdalenę Kochan.

Czy pani senator objaśni, na czym polega?

Senator Magdalena Kochan:

Rzecz idzie o to, żeby Zakład Ubezpieczeń Społecznych, przy postanowieniu o wzruszeniu decyzji o przyznaniu emerytury pomostowej, mógł podejmować te decyzje wyłącznie wtedy… Chodzi o to, by ZUS mógł wzruszać czy cofać to świadczenie tylko wtedy, kiedy zainteresowany dostarczył nieprawdziwe dane. W przypadku, kiedy to ZUS się pomylił, ta decyzja pozostałaby niewzruszona. To jest rozwiązanie idące w stronę pracownika, któremu emeryturę przyznano, a potem ktoś, to znaczy Zakład Ubezpieczeń Społecznych stara się cofnąć tę swoją własną decyzję, podjętą na podstawie swoich własnych błędów.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że Biuro Legislacyjne nie ma tutaj uwag.

Strona rządowa?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Jesteśmy przeciw tej poprawce. Przypomnę, że wprowadziliśmy zmianę dotyczącą ustawy o emeryturach pomostowych, zgodnie z którą nie trzeba rozwiązywać umowy o pracę przed decyzją z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczącą przejścia na emeryturę. To jest ten wyjątek w systemie, który niejako odpowiada na pytanie, o którym mówiła pani senator. Dzisiaj nie trzeba rozwiązywać umowy o pracę, bo robi się to skutecznie po decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych związanej z przejściem na emeryturę. Jesteśmy przeciw tej poprawce.

(Senator Magdalena Kochan: Ale to jest sprawa wzruszenia decyzji, Panie Ministrze, wzruszenia. To jest zupełnie coś innego.)

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. Ja myślę, że przejdziemy do głosowania.

Kto z państwa jest za poprawką zgłoszoną przez panią senator Magdalenę Kochan? (5)

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał? (0)

5 – za, 3 – przeciw.

Poprawka uzyskała większość.

Przechodzimy do poprawki nr 2. To jest poprawka, którą już przegłosowaliśmy w komisji.

Czy pani mecenas przypomni, czego ona dotyczy?

(Senator Magdalena Kochan: Ja powiem, Panie Przewodniczący.)

Pani Przewodnicząca, proszę bardzo.

Senator Magdalena Kochan:

Chodzi o to, żeby do końca roku 2027 minister właściwy do spraw pracy przygotował strategię aktywizacji osób, które dzisiaj pracują na stanowiskach o szczególnym charakterze lub w szczególnych warunkach. To jest strategia aktywizacji zawodowej tych osób oraz strategia dotycząca czynienia takich miejsc pracy bardziej bezpiecznymi. Dzisiaj takiej strategii przygotowywać nie musi.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze.

Strona rządowa?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Jesteśmy przeciw tej poprawce.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za poprawką? (5)

Kto jest przeciw? (4)

Kto się wstrzymał? (0)

5 – za, 4 – przeciw.

Poprawka uzyskała większość.

Przechodzimy do poprawek nr 3 i 5…

(Głos z sali: Nr 3 i 9.)

…nr 3 i 9, które należy przegłosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek wykluczy głosowanie nad poprawkami nr 5 i 10.

Pani Przewodnicząca, czy…

(Senator Magdalena Kochan: Przepraszam, nie mam tu… Nr 3 i 9…)

Senator Artur Dunin:

To jest poprawka związana ze skreśleniem art. 2 i art. 6 jako niekonstytucyjnych.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem. To wszystko wiemy…

(Senator Magdalena Kochan: Tak, tak. Dziękuję, Panie Senatorze.)

Strona rządowa?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Jak już wcześniej mówiliśmy, jesteśmy przeciw. Również w opinii Biura Legislacyjnego Senatu ta zmiana nie wywołuje kontrowersji, jeśli chodzi o zgodność z konstytucją.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Głosujemy w takim razie nad poprawkami nr 3 i 9 łącznie.

Kto jest za? (5)

5 senatorów za.

Kto jest przeciw? (4)

4 senatorów przeciw.

Kto z państwa się wstrzymał? (0)

Poprawka uzyskała większość: 5 do 4.

Teraz tak. To była m.in. poprawka nr 3… Nad poprawkami nr 4 i 11 należy głosować łącznie. To są poprawki komisyjne.

Czy ktoś z państwa chciałby je krótko omówić? To są poprawki redakcyjne, Pani Mecenas?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A, chodzi o skreślenie kwestii składek…

Senator Magdalena Kochan:

Przepraszam, oczywiście… Numery poprawek pomyliły mi się z numerami artykułów. Tak, to jest skreślenie tych wrzutek, które wychodzą poza…

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Kwestia składek obowiązkowych…

(Senator Magdalena Kochan: Tak. Dziękuję.)

Dobrze.

Strona rządowa?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Jesteśmy przeciw.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Poddaję pod głosowanie poprawki nr 4 i 11.

Kto z państwa jest za?

(Starszy Sekretarz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Dorota Kalbarczyk: 5 senatorów za.)

Kto jest przeciw?

(Starszy Sekretarz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Dorota Kalbarczyk: 4 senatorów przeciw.)

Kto się wstrzymał?

(Starszy Sekretarz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Dorota Kalbarczyk: Nikt się nie wstrzymał.)

Dobrze. Poprawka uzyskała większość.

Jak rozumiem, nad poprawkami nr 5 i 10 już nie głosujemy. One są bezprzedmiotowe, ponieważ przyjęliśmy wcześniej inne poprawki, które je wykluczyły.

W takim razie przechodzimy do poprawki nr 6.

Pani Mecenas?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Rozumiem. To jest poprawka legislacyjna.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Tak, jest zgoda.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Jest zgoda strony rządowej.

W takim razie przechodzimy do głosowania.

Kto jest za?

(Starszy Sekretarz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Dorota Kalbarczyk: 9 senatorów za, jednogłośnie.)

I jednogłośnie. Dziękuję bardzo.

Teraz przechodzimy do poprawek nr 7 i 12. To są poprawki pana senatora Wojciecha Koniecznego. Ale nie ma pana senatora.

Czy pani mecenas mogłaby je krótko omówić?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Chciałabym tylko zwrócić uwagę, że występuje tu w pewnym sensie analogia do poprawki do art. 6, która… Tylko że po prostu w różnych momentach te poprawki były zgłaszane. Chodzi o postępowania sądowe wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak. Ta poprawka jest dużo bardziej ogólna, a poprawka dotycząca art. 6 była skonkretyzowana i bardziej precyzyjnie napisana.

Senator Artur Dunin:

Przepraszam, mam pytanie. Czy w takim razie w ogóle zasadne jest poddawanie jej pod głosowanie?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: No, skoro przegłosowaliśmy wcześniej…)

Skreśliliśmy przecież art. 2 i art. 6.

(Senator Magdalena Kochan: Ona jest bezprzedmiotowa w tej chwili.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner: Tak.)

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Tak, Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Tak. Można tak powiedzieć.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. Ta poprawka jest bezprzedmiotowa. Czy w takim razie powinniśmy ją przegłosować?

(Senator Artur Dunin: W tym opisie powinno być, że jeżeli przyjęta została poprawka nr 3, to wyklucza to głosowanie nad poprawkami…)

Tak, nad nr 7 i 12. Dobrze. Myślę, że może skoro ona jest bezprzedmiotowa… Może jednak dla pewnego porządku poddajmy ją pod głosowanie.

(Senator Artur Dunin: Ale nie możemy głosować, skoro…)

To nie będziemy głosować.

(Głosy z sali: Nie, nie możemy.)

Proszę, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Nie ma potrzeby, skoro jest bezprzedmiotowa.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. Rozumiem. W takim razie poprawki nr 7 i 12 są bezprzedmiotowe.

Możemy w takim razie przejść dalej. Poprawka nr 8. Ona nie była poddana pod głosowanie…

Senator Magdalena Kochan:

Nie była, bo była zgłoszona w drugim czytaniu. Panie Przewodniczący, chodzi o to, żeby wcześniej wprowadzić w życie możliwość dochodzenia rekompensat z mocą od 2022 r., czyli… Zmiana pozytywna dla interesu pracowników.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Strona rządowa?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Jesteśmy przeciw.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za?

(Starszy Sekretarz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Dorota Kalbarczyk: 5 senatorów za.)

Kto jest przeciw?

4 senatorów przeciw.

Kto się wstrzymał?

(Starszy Sekretarz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Dorota Kalbarczyk: Nikt się nie wstrzymał.)

Poprawka uzyskała większość.

Teraz tak. Poprawka nr 9 to jest poprawka komisyjna i ona już była przegłosowana. Poprawka nr 10 też, nr 11 też… To wszystko? Wszystko.

Pozostaje nam wybranie senatora sprawozdawcy.

Czy pani przewodnicząca Magdalena Kochan będzie dalej pełnić tę funkcję?

(Senator Magdalena Kochan: Chętnie.)

Dziękuję bardzo. Zamykam ten punkt.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 64. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw

Przechodzimy do punktu drugiego: rozpatrzenie wniosków do ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw.

Zgłoszone zostały 4 poprawki. To są poprawki zgłoszone przeze mnie.

Najpierw jednak musimy przegłosować nasz poprzedni komisyjny wniosek – o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ponieważ ja zgłosiłem poprawki, chcę tylko uczulić państwa… Chcę prosić o głosowanie przeciwko temu wnioskowi.

Kto z państwa jest za wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek?

4 – za.

Kto jest przeciw?

(Starszy Sekretarz Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Dorota Kalbarczyk: 5 senatorów przeciw.)

Kto się wstrzymał? Nikt.

Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek nie uzyskał większości.

Przechodzimy do poprawek.

Poprawka nr 1 mówi o tym, aby z mieszkań treningowych i wspomaganych mogły korzystać również osoby wychodzące z bezdomności.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Negatywne. Rozumiem.

Głosujemy nad tą poprawką.

Kto z państwa jest za? (5)

Kto jest przeciw? (4)

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka uzyskała większość: 5 do 4. Dziękuję bardzo.

Przechodzimy do poprawki następnej. To jest poprawka mówiąca o tym, aby umieszczenie w domu pomocy… że jeżeli dochodzi do sytuacji, w której stajemy przed wyborem, czy kierujemy daną osobę do mieszkania treningowego bądź wspomaganego, czy też skierujemy ją do domu pomocy społecznej… Chodzi o to, aby ta decyzja wynikała z bezwzględnych wskazań medycznych lub wyboru osoby, której to dotyczy.

Proszę o opinię strony rządowej.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Negatywna.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Negatywna. Dziękuję.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa jest za? (5)

5 senatorów za.

Kto jest przeciw? (4)

Dziękuję.

Kto się wstrzymał? (0)

5 – za, 4 – przeciw.

Poprawka uzyskała większość.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 3.

W poprawce nr 3 chodzi o to, aby gminy, które nie kierują czy do tej pory nie kierowały swoich mieszkańców do mieszkań wspomaganych bądź treningowych – w obecnej terminologii: chronionych – mogły jednak takie mieszkania finansować, mimo tego, że swoich mieszkańców tam nie kierowały.

Stanowisko strony rządowej?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Negatywne. Dziękuję.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa jest za? (5)

Dziękuję.

Kto jest przeciw? (4)

Dziękuję.

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka uzyskała większość: 5 do 4.

I poprawka ostatnia, która mówi o tym, aby w przypadku kontroli tych mieszkań chronionych przez służby społeczne była zachowana prywatność i intymność osoby, która z takiego mieszkania korzysta.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed:

Pozytywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Pozytywne. Dziękuję bardzo.

W takim razie przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa jest za?

9 senatorów za, jednogłośnie. Dziękuję bardzo.

Państwo pozwolą, że nadal będę senatorem sprawozdawcą. Kłaniam się i dziękuję.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 30)