Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej (nr 163) w dniu 22-06-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej (163.)

w dniu 22 czerwca 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o świadczeniu wspierającym.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 15)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Filip Libicki)

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Witam.

Otwieram sto sześćdziesiąte trzecie posiedzenie senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Witam pana ministra, witam panią dyrektor, panów dyrektorów, witam pana Michała, asystenta pana ministra. Witam Regę. To jest pierwszy raz, kiedy oficjalnie, tak myślę… Nie słyszałem, żeby wcześniej ktoś na posiedzeniu komisji witał psa przewodnika Regę. Tak więc ja witam Regę. Witam państwa senatorów, witam Biuro Legislacyjne i sekretariat komisji.

Mamy do przegłosowania poprawki zgłoszone w debacie plenarnej do 2 ustaw.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów

Punkt pierwszy to rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na sześćdziesiątym trzecim posiedzeniu Senatu do ustawy o kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów.

Te kwestie ze strony Biura Legislacyjnego poprowadzi pani mecenas Bożena Langner.

Mamy zestawienie wniosków.

W takim razie będziemy procedować w normalnym trybie, jak zwykle.

Ja będę prosił… Pierwszy wniosek jest dość jasny. Tak więc będę prosił tylko o stanowisko rządu. Pierwszy wniosek… Jak rozumiem, w obu przypadkach rząd reprezentuje pan minister, tak?

(Głos z sali: Tak.)

Dobrze. Rozumiem.

Tak więc pierwszy wniosek, jeśli chodzi o dodatkowe roczne świadczenie pieniężne, jest wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. On nie wymaga uzasadnienia ani stanowiska rządu, jak sądzę.

Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek? (3)

Kto jest przeciw? (4)

Kto się wstrzymał? (0)

Proszę o doliczenie senatorów głosujących zdalnie i podanie wyniku.

Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek nie uzyskał większości. W takim razie przystąpimy do głosowania nad poprawkami do ustawy. Mamy do przegłosowania 2 poprawki, nad którymi, jak widzę, należy głosować łącznie.

Czy jest potrzeba wyjaśniania istoty tych poprawek? Nie?

Stanowisko rządu.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik: Ja bym poprosił panią dyrektor…)

Proszę bardzo, Pani Dyrektor. Tylko mikrofon proszę… I trzeba sobie go włączyć.

Zastępca Dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Eliza Wiśniewska:

Dobrze.

Ja chciałabym zwrócić uwagę na art. 6, znaczy na poprawkę drugą. Jak rozumiem, intencją było określenie w ustawie daty wypłaty dodatkowego jednorazowego świadczenia.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jak mówię, tutaj nie jest określony miesiąc wypłaty. I w tym momencie odrzucenie, wykreślenie przepisów dotyczących rozporządzenia o terminie wypłaty i pozostawienie ustawy w takim kształcie, w jakim jest, oznacza, że ustawa nie określa miesiąca wypłaty dodatkowego jednorazowego świadczenia. I pytanie do pani senator, czy taki był zamysł. Dlatego, że żaden z organów emerytalnych nie będzie wiedział, kiedy ma to wypłacić, w którym miesiącu ma wypłacić to świadczenie.

Senator Magdalena Kochan:

Intencją tego zapisu, tej poprawki było przede wszystkim przywrócenie roli parlamentu. To parlament będzie ustalał wysokość i termin wypłaty świadczenia, a nie Rada Ministrów rozporządzeniem.

Dziękuję.

Zastępca Dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Eliza Wiśniewska:

To, jeśli mogę, zadam jeszcze pytanie: czy w takim razie co roku ustawowo będziemy określać miesiąc wypłaty?

Senator Magdalena Kochan:

Tak, Pani Mecenas.

(Zastępca Dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Eliza Wiśniewska: Dziękuję.)

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. Jak rozumiem, wszystko jest jasne.

Poproszę o stanowisko rządu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne. Przechodzimy w takim razie do głosowania.

Nad poprawkami nr 1 i 2, należy głosować łącznie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o doliczenie senatorów głosujących zdalnie i podanie wyniku.

Poprawki zostały przyjęte. 4 głosy za, 2 – przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu.

Jak rozumiem, teraz całość ustawy z poprawkami? Nie?

Sprawozdawcą, jak rozumiem, nadal jest pani senator Magdalena Kochan.

Bardzo dziękuję, zamykamy ten punkt.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 63. posiedzeniu Senatu do ustawy o świadczeniu wspierającym

Przechodzimy do kolejnego punktu, punktu dotyczącego świadczenia wspierającego.

Ja tylko pozwolę sobie załatwić jedną drobną prywatę. Po zakończeniu komisji chciałbym z panem ministrem zamienić dwa słowa. I ja bym nie chciał o tym zapomnieć, dlatego o tym mówię.

Bardzo dziękuję.

Witamy panią mecenas Iwonę Kozerę-Rytel.

Przechodzimy w takim razie do głosowania.

Najpierw mamy wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Chciałbym podkreślić, że jeśli chcemy wprowadzić poprawki – a ta ustawa, że tak powiem, w naszym przekonaniu wymaga poprawek – to powinniśmy przegłosować wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek negatywnie.

Jak rozumiem, ten wniosek nie wymaga ani stanowiska strony rządowej, ani naszego stanowiska.

Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów głosujących zdalnie i podanie wyniku.

3 głosy za, 5 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek nie uzyskał większości.

W związku z tym przechodzimy do głosowania nad poprawkami.

Najpierw mamy taką sytuację… Ja będę prosił panią mecenas o krótką charakterystykę poprawki, nad którą głosujemy, potem o stanowisko rządu i będziemy głosować.

Tak więc najpierw głosujemy łącznie nad poprawkami nr 1, 18 i 47.

Czego one dotyczą Pani Mecenas?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, spokojnie, bez pośpiechu. Czego dotyczą te poprawki?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Pierwsza grupa poprawek, czyli poprawki nr 1, 18 i 47, to są poprawki, które zmierzają do tego, aby kobieta, która ukończyła 16 lat i zawarła związek małżeński, przez co stała się osoba pełnoletnią, uzyskiwała prawo do świadczenia wspierającego, a nie do świadczenia pielęgnacyjnego.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Stanowisko…

(Brak nagrania)

Dyrektor Departamentu Polityki Rodzinnej w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Olgierd Podgórski:

Znaczy, dostrzegamy oczywiście tę kwestię, że osoba, która zawarła związek małżeński, staje się osobą pełnoletnią i może już samodzielnie uzyskać świadczenie wspierające. Niemniej jednak trzeba mieć tu na uwadze jedną kwestię. W przypadku świadczenia pielęgnacyjnego każda osoba, która ma znaczny stopień niepełnosprawności, a tu już mówimy o osobach ze znacznym stopniem niepełnosprawności, bo to są osoby co najmniej 16-letnie… Na taką osobę można mieć świadczenie pielęgnacyjne. I teraz jeżeli powiemy, że ta osoba przechodzi już na świadczenie wspierające, to należy mieć na uwadze, że tam trzeba mieć dodatkowo jeszcze decyzję o potrzebie wsparcia, czyli co najmniej 70 punktów. I teraz tak: z oceny skutków regulacji tej ustawy wynika – takie jest założenie – że około połowy z tych osób, które mają znaczny stopień niepełnosprawności, otrzyma tych co najmniej 70 punktów. Tak więc druga połowa stanie się w tym momencie nieuprawniona.

Dalej: w przypadku większości osób, które otrzymają tych 70 punktów, wysokość ich wsparcia będzie niższa niż wysokość świadczenia pielęgnacyjnego, jako że tylko osoby z najwyższymi grupami punktów mają świadczenie wyższe niż świadczenie pielęgnacyjne.

Tak więc tu, oczywiście, z jednej strony jest kwestia, że jest to osoba pełnoletnia i mogłaby samodzielnie… ale z drugiej strony część z tych osób zostanie pozbawiona wsparcia przez okres do osiemnastego roku życia, bądź ich wsparcie będzie niższe. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Proszę bardzo, Pani Senator.

Senator Agnieszka Gorgoń-Komor:

Tak, ale jeżeli taka osoba podejmuje decyzję o ślubie, czyli zapada decyzja, aby zawrzeć związek małżeński, to jest to decyzja odpowiedzialna. I już w innych kontekstach ta osoba 16-letnia w prawie staje się osobą pełnoletnią.

I tutaj jest taki problem też orzeczniczy, na to też zwrócono uwagę. Ludzie, którzy orzekają w komisjach odwoławczych, będą mieli z tym ogromny problem. W tej kwestii należałoby ujednolicić to prawo. No, jeżeli ktoś podejmuje decyzję o wyjściu za mąż tak wcześnie, to albo jest już osobą pełnoletnią w świetle prawa, bo przejmuje obowiązki osoby pełnoletniej… Pan teraz troszeczkę odkrywa tę ustawę, jak ona działa. My sobie zdajemy sprawę, że to świadczenie wspierające część osób pozbawi świadczenia pielęgnacyjnego. No, 2 lata później, dopiero jak będą mieli 18 lat. Tak że nie rozumiem niespójności tego prawa wobec tych osób teraz, w kontekście tej ustawy.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze.

Czy potrzebna jest dalsza dyskusja? Bo ja nie chciałbym jej dalej prowadzić.

Pani senator podtrzymuje swoje poprawki?

(Głos z sali: Tak.)

Stanowisko rządu poproszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Pozytywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Pozytywne.

Dobrze, przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o doliczenie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

7 głosów za, nikt nie był przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu.

Dziękuję, poprawki uzyskały większość.

Przechodzimy do poprawki nr 2.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo.

To jest grupa poprawek, nr 2, 3, 69, 71 i 73. To są poprawki, które zmierzają do modyfikacji zasad ustalania wysokości świadczenia wspierającego poprzez obniżenie progu punktowego z 70 do 50 punktów oraz zwiększenie wartości procentowych w odniesieniu do renty socjalnej, w następstwie czego możliwe będzie uzyskanie wyższego świadczenia. I jednocześnie te poprawki zmierzają do sformułowania przepisu epizodycznego w miejsce nieprecyzyjnego przepisu o wejściu w życie regulacji, takiego zakresowego przepisu, w odniesieniu do części osób z niepełnosprawnością.

I jeszcze tutaj chciałabym wyjaśnić pewną kwestię, która może wzbudzić państwa wątpliwość. Jeżeli spojrzycie państwo na poprawki nr 73 i 74, to zobaczycie, że one tak naprawdę są identyczne. Niemniej jednak musieliśmy je tak zapisać, ponieważ one stanowią część pewnych koncepcji. Jedna z tych koncepcji jest szersza, ponieważ dotyczy obniżenia limitu punktów i zwiększenia udziału procentowego w stosunku do renty socjalnej. Z kolei 2 poprawki, które ewentualnie zostaną wykluczone, czyli nr 72 i 74, to jest tylko i wyłącznie korekta legislacyjna polegająca na sformułowaniu przepisu epizodycznego i wykreśleniu odpowiednich punktów z przepisu o wejściu w życie. Czyli ta szersza koncepcja po prostu wykluczy wspomniane 2 poprawki legislacyjne.

(Senator Magdalena Kochan: Także nr 72.)

Tak, poprawki nr 72 i 74 zostaną wykluczone.

(Senator Magdalena Kochan: Teraz ten blok poprawek…)

Tak.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem. Dobrze. Myślę, że sprawa jest jasna.

Stanowisko rządu poproszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej grupy poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka nie uzyskała większości.

Dobrze, przechodzimy do następnej…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze, oczywiście, dajemy pani czas.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, będziemy podtrzymywać, oczywiście.

Idziemy dalej, tak? Dobrze.

To w takim razie poprawka nr 3, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Poprawka nr 3 już była przed chwilą przedmiotem głosowania.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Została już przegłosowana, tak?)

Czyli teraz poprawki nr 4 i 6, które wykluczą głosowanie nad poprawką nr 5. To jest poprawka o charakterze technicznolegislacyjnym i ona zostanie skonsumowana, jeśli te 2 poprawki, nr 4 i 6, zostaną przyjęte.

A czego one dotyczą? One mają na celu zapewnienie możliwości ubiegania się o świadczenie wspierające przez osoby umieszczone w domach pomocy społecznej, rodzinnych domach pomocy, zakładach opiekuńczo-leczniczych itd. Czyli osoby te mogłyby uzyskać prawo do świadczenia wspierającego, ale wypłata tego świadczenia miałaby być…

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Wstrzymana.)

…wstrzymana na czas pobytu w tych placówkach.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem. Czyli głosujemy w tej chwili. To jest poprawka nr 4…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Nr 4 i 6, łącznie z szóstą.)

Poprawki nr 4 i 6.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka również nie uzyskała większości.

Jest pan senator Dunin, trochę późno…

(Senator Artur Dunin: Przepraszam bardzo, ja prowadziłem posiedzenie Komisji Infrastruktury.)

Dobrze. Przechodzimy w takim razie do głosowania nad kolejną poprawką…

(Głos z sali: Nie.)

Tak?

(Głos z sali: Nie, musimy piątą…)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Teraz powinna być poddana pod głosowanie poprawka piąta, ponieważ ona nie została wykluczona, ze względu na to, że poprawki nr 4 i 6 nie uzyskały większości. Czyli teraz poprawka nr 5, która ma charakter technicznolegislacyjny.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. Poprawka nr 5, która ma charakter technicznolegislacyjny.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Pozytywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Pozytywne. Dobrze.

Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 5.

Kto z państwa jest za? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Proszę o doliczenie senatorów głosujących zdalnie i podanie wyniku.

Tak, proszę o podanie wyniku.

Dobrze.

Teraz przechodzimy do głosowania…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zaraz, zaraz, moment… Poprawka nr 7… Sekundeczkę… Już, jestem…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie możemy zblokować?

Dobrze. Poprawka nr 7 to jest poprawka natury legislacyjnej, jak rozumiem, tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Tak, Panie Przewodniczący. I tutaj, na prośbę państwa, przygotowałam pewien blok poprawek legislacyjnych, które nie wykluczają się z innymi poprawkami i co do których była zgoda. Więc jeśli państwo podtrzymujecie chęć przegłosowania tych poprawek łącznie, to ja za chwilę wymienię te poprawki, które… Bardzo proszę też o kontrolę…

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Proszę wymienić.)

To będą poprawki nr 7–17, potem poprawki nr 20–27, poprawka nr 30, 33, 35…

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Od nr 7 do 17, tak?)

Nr 20–27, 30, 33, 35, 36 i 38–41.

(Senator Magdalena Kochan: Przepraszam, od 38…)

(Głos z sali: Do 41.)

Do 41.

I dalej: nr 43, 49, 53, 55, 57–60…

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Ja mam tu 7–17, potem od 20 do…)

20–27.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Dobra…)

30, 33…

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 20–27.)

Tak.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Dalej jest 30, tak?)

30.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Potem 33…)

33, 35…

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 33… Już… 35, tak?)

36.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Tak.)

38–41.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 38, już miałem to…38–41, tak jest.)

43.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 43.)

49.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Czterdzieści…Momencik… 49, tak.)

53.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 52… Nie, 53.)

55.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 55.)

57–60.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 57–60, tak jest.)

65.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 65…)

(Głos z sali: Przepraszam, a czy poprawka nr 62…)

Poprawki nr 62 nie umieściłam w tym bloku głosowań, ponieważ ta poprawka może być wykluczona przez inne głosowanie, polegające na wykreśleniu art. 60. Wówczas ona będzie bezprzedmiotowa. Te poprawki, w przypadku których byłaby jakaś kolizja, pominęłam.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Dobrze. 65…)

65, 66 i 70.

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 66 i 70. Dobrze, dobrze… 66… Dobrze. To mamy… Zaraz wrócimy…)

(Senator Magdalena Kochan: Nad nimi wszystkimi razem można głosować.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Te wszystkie… Czyli tak naprawdę musimy wrócić do poprawki nr 7, tak? 41, 42… Już, już, zaraz.

Dobrze, czyli głosujemy nad tym całym blokiem poprawek łącznie.

Stanowisko rządu pozytywne, jak rozumiem? Tak jest? Dobrze.

W takim razie przechodzimy do głosowania łącznego nad tymi poprawkami natury legislacyjnej.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

Jednogłośnie, 9 głosów za, nikt nie wstrzymał się od głosu, nikt nie był przeciw.

Poprawki uzyskały większość.

Czyli w tej chwili poprawka nr 18, tak?

(Senator Magdalena Kochan: Już była.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Nad poprawką nr 18 już było głosowanie. Teraz nr 19…)

Nr 19 i 67.

Pani Mecenas, proszę o krótką charakterystykę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To są poprawki, które zmierzają do tego, żeby osoba wnioskująca o świadczenie wspierające mogła wraz z takim wnioskiem złożyć wniosek o wypłacanie opiekunowi świadczenia pielęgnacyjnego do miesiąca, w którym zostanie jej przyznane świadczenie wspierające. I w takim przypadku to świadczenie wspierające będzie mogło być wypłacone dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym to świadczenie wspierające zostanie przyznane.

I analogiczną poprawkę przewidziano w odniesieniu do osób ubiegających się o świadczenie wspierające, których opiekunowie będą korzystać ze starych zasad, czyli ze starego świadczenia pielęgnacyjnego i innych świadczeń.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za poprawkami nr 19 i 67?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o doliczenie głosów zdalnych i podanie wyniku.

5 głosów za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki uzyskały większość.

Nad poprawką nr 20 chyba już głosowaliśmy…

(Głos z sali: Teraz poprawka nr 28.)

Tak, teraz poprawka nr 28, tak?

Dobrze, przechodzimy do poprawki nr 28. I głosujemy nad nią łącznie, razem z poprawkami nr 52, 75 i 76.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Tak, teraz przechodzimy do pierwszej z grup poprawek, które zmierzają do wyeliminowania z ustawy przepisów niezwiązanych z zakresem ustawy o świadczeniu wspierającym. Musieliśmy podzielić te poprawki na kilka grup, bądź powiązanych tematycznie, bądź ze względu na fakt, że przepis o wejściu w życie wymusza pewne pogrupowanie tych poprawek.

Ta pierwsza grupa poprawek dotyczy m.in. wyeliminowania przepisów, które dotyczą określenia instytucji łącznikowej, instytucji właściwej, instytucji miejsca zamieszkania, instytucji miejsca pobytu w rozumieniu przepisów unijnych w sprawie koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego w odniesieniu do sędziów, prokuratorów, żołnierzy…

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. Ja myślę, Pani Mecenas, że członkom komisji istota tych poprawek jest znana, bo nie pierwszy raz się spotykamy z tym zwyczajem legislacyjnym. Tak więc…

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

5 głosów za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki uzyskały większość.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Dobrze, momencik, tylko zanotuję.)

Dobrze, pani mecenas zanotuje i przejdziemy do następnych głosowań.

Teraz poprawka nr 29, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze, przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 29.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest poprawka, która ma na celu uzupełnienie regulacji odnoszącej się do zasad ustalania potrzeby wsparcia poprzez wskazanie dodatkowych czynników, które powinny być brane pod uwagę, w tym w szczególności bólu lub dyskomfortu przy wykonywaniu określonych czynności przez osobę wymagającą wsparcia.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

5 głosów za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała większość.

Następna…

(Głos z sali: Nr 31.)

Poprawka nr 31. Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest poprawka, która zmierza do wskazania w ustawie konkretnych obszarów codziennego funkcjonowania, które będą brane pod uwagę przy ustalaniu poziomu potrzeby wsparcia.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dziękuję.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

5 głosów za, 4 – przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Poprawka uzyskała większość.

Poprawki nr 32 i 34.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To są poprawki, które mają na celu sformułowanie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do określenia w rozporządzeniu wag dla poszczególnych obszarów codziennego funkcjonowania i znajdujących się w nich kategorii, z przewidzeniem możliwości zróżnicowania wag w zależności od tego, w ilu i jakich obszarach osoba z niepełnosprawnością potrzebuje wsparcia.

Ponadto poprawka zmierza do wskazania, że w toku oceny codziennego funkcjonowania należy brać pod uwagę wyniki kwestionariusza samooceny trudności w zakresie wykonywania określonych czynności.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dziękuję.

Jak rozumiem, stanowisko rządu negatywne? Bo to jest powiązane z obszarami… Czy też nie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pani Mecenas…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Jak rozumiem, chodzi o poprawkę nr 34. Biuro Legislacyjne też podnosi…

(Głos z sali: 32.)

32 to jest…

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: 32 i 34.)

(Głos z sali: 34…)

Tak, poprawka nr 32 dotyczy upoważnienia, więc… Takiego upoważnienia nie ma w ustawie. Tymczasem poprawka nr 34… Tutaj można mieć faktycznie wątpliwość. Wydawało nam się, że to jest już skonsumowane w art. 4b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej… Momencik, spojrzę tylko, czy nie pomyliłam numeru przepisu… Art. 4c ust. 1. Niemniej jednak przedstawiciele organizacji społecznych stanęli na stanowisku, że nie jest to wystarczająco wyartykułowane w ramach tych przepisów i należy dodatkowo to powiązać z rozporządzeniem. Dlatego też…

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. W takim razie poproszę o stanowisko rządu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Negatywne, tak?

Dobrze, przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za poprawkami 32 i 34?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

5 głosów za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawki uzyskały większość.

Kolejna poprawka…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Nr 37.)

Poprawka nr 37.

Pani Mecenas, proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Ta poprawka doprecyzowuje, jakim celom ma służyć kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania określonych czynności, oraz przesądza, że jego wzór będzie określony w rozporządzeniu, a nie w Biuletynie Informacji Publicznej.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dziękuję.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Proszę, przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o doliczenie senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała większości.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ja wiem, ktoś zdalnie, ktoś zdalnie musiał… Tak, ktoś nie głosował.

Dobrze.

(Głosy z sali: Podtrzymujemy…)

Oczywiście, że podtrzymujemy, tak, tak. Dobrze.

Teraz poprawki nr 42 i 79.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest ciąg dalszy poprawek wykreślających przepisy niezwiązane z przedmiotem ustawy.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne,

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 za, 4 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawki nie uzyskały większości.

Dobrze. Następne poprawki.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Nr 44.)

Nr 44. Dobrze.

Pani Mecenas, proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest poprawka, która przesądza, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób niepodejmujących zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością udzielania wsparcia osobie uprawnionej do świadczenia wspierającego stanowić będzie kwota odpowiadająca wysokości pobieranego świadczenia wspierającego, jednak nie niższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Stanowisko rządu?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik: Negatywne.)

Stanowisko rządu negatywne.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka nie uzyskała większości.

Teraz poprawki nr 45, 61 i 78, jak rozumiem, tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Tak. One wykluczą poprawkę nr 62. To są poprawki, które zmierzają do wykreślenia przepisów niezwiązanych z przedmiotem ustawy.

Poprawka nr 62 ma charakter technicznolegislacyjny.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Jak rozumiem, stanowisko rządu negatywne?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Tak jest.

Proszę bardzo, przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki nie uzyskały większości.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pani Mecenas?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Teraz poprawka nr 46.)

Poprawka nr 46. Dobrze.

Pani Mecenas, proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest poprawka, która przewiduje możliwość uzyskania świadczenia pielęgnacyjnego przez małżonków osób, na których ciąży obowiązek alimentacyjny względem osoby wymagającej wsparcia, jeśli wspólnie gospodarują i zamieszkują z osobą wymagającą opieki.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. To jest poprawka pani senator Agnieszki Gorgoń-Komor.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Negatywne.

Proszę bardzo, kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o doliczenie senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki nie uzyskały większości.

Poprawki nr 48 i 68.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Te poprawki umożliwiają zachowanie świadczenia pielęgnacyjnego przez okres 2 miesięcy po miesiącu, w którym zmarła osoba wymagająca opieki.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu?

(Senator Artur Dunin: Negatywne.)

Nie, pan senator Dunin jeszcze nie jest członkiem rządu. Życzymy tego w kolejnej kadencji, oczywiście…

(Senator Artur Dunin: Nie, nie…)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Idziemy w dobrym kierunku.

(Głos z sali: Bardzo dobrym.)

(Senator Magdalena Kochan: To może pan minister…)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale my znamy pana dyrektora Kosińskiego długo i wiemy, że z reguły jest przeciw. (Wesołość na sali)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Magdalena Kochan: Pozytywnie.)

Pozytywnie. Proszę, brawo.

W takim razie w tak radosnej atmosferze… Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o doliczenie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyników.

7 głosów za, 1 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Bardzo dziękuję.

Następna poprawka, Pani Mecenas, poprawka nr 50.

Proszę bardzo, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest poprawka, która zmierza do tego, aby świadczenie wspierające nie było wliczane do dochodu ustalanego w celu określenia odpłatności za usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Przechodzimy do głosowania.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawki nie uzyskały większości.

Proszę bardzo, poprawka nr 51.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest poprawka, która zmierza do tego, aby osoba, która nie podejmuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na potrzebę udzielania wsparcia osobie uprawnionej do świadczenia wspierającego, była uprawniona dla zasiłku dla bezrobotnych przez okres 365 dni.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Rozumiem.

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko negatywne.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw.

Poprawki nie uzyskały większości.

Teraz poprawki nr 54 i 77.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To są poprawki eliminujące z ustawy przepisy niezwiązane z zakresem…

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zamykajmy, trudno…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

4 głosy za, 2 – przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu.

Idziemy dalej.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Poprawki nr 56 i 80.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 3 – przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu.

Poprawki uzyskały większość.

Kolejne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Teraz będzie poprawka nr 62, która nie została wykluczona. Poprawka o charakterze technicznolegislacyjnym.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę, głosujemy nad poprawką nr 62.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o doliczenie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

Kolejne…

Jeszcze nie wiemy, tak?

7 głosów za, 1 senator wstrzymał się od głosu, nikt nie był przeciw.

Poprawka uzyskała większość.

Poprawka nr 63.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Poprawka nr 63 zmierza do tego, aby osoby, które do 31 grudnia 2023 r. złożą wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego, mogły otrzymać te świadczenia na dotychczasowych zasadach.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze. Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Negatywne.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 za, 4 – przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawki nie uzyskały większości.

Dalej.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Poprawka nr 64.)

Poprawka nr 64.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

To jest poprawka, która umożliwia łączenie świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego i zasiłku dla opiekuna ze świadczeniami emerytalno-rentowymi.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Negatywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu negatywne.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

4 głosy za, 4 – przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Poprawka nie uzyskała większości.

Pani Mecenas, następne…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Poprawki nr 72 i 74 to są ostatnie poprawki. One mają charakter technicznolegislacyjny.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Stanowisko rządu?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Pozytywne.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Pozytywne stanowisko rządu.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję, proszę o doliczenie…

Wszyscy są za…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

7 głosów za, 1 senator wstrzymał się od głosu.

Dziękuję bardzo. To są wszystkie poprawki.

Jak rozumiem, państwo upoważniacie mnie do tego, abym dalej był sprawozdawcą.

(Głos z sali: Jak najbardziej, Panie Przewodniczący.)

Dobrze, dziękuję.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 59)