Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 218), Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (nr 237) w dniu 22-02-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (218.)

oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (237.)

w dniu 22 lutego 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 59. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 32)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Aleksander Pociej)

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Szanowni Państwo, proszę powoli wygaszać rozmowy i zajmować miejsca.

Szanowni Państwo!

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Witam szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, pana Jarosława Szajnera, ze współpracownikami. Dzień dobry.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 59. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Mamy dzisiaj w porządku 1 punkt. Będziemy głosowali nad poprawkami.

I od razu bardzo proszę Biuro Legislacyjne o to, byśmy przeszli do charakteryzacji poprawek, które zostały złożone.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Nad poprawkami pierwszą i piętnastą powinniśmy głosować łącznie. Są to poprawki, które mają na celu umożliwienie wydania polskiego dokumentu podróży cudzoziemcowi, który posiada obywatelstwo innego państwa, obywatelstwo określone w akcie wykonawczym wydanym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Stanowisko rządu?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Przepraszam, nad pierwszą i dwudziestą piątą, poprawiam się, bo zdaje się, że źle powiedziałam. Tak jak jest w zestawieniu, nr 1 i 25 razem.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Faktycznie powiedziała pani mecenas o pierwszej i piętnastej…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Przepraszam bardzo.)

…ale już wiemy, że głosujemy nad pierwszą i dwudziestą piątą.

Bardzo proszę o stanowisko rządu.

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd pozytywnie opiniuje te poprawki. To są bardzo ważne poprawki, bardzo ważne dla obywateli Białorusi, którzy są w Polsce. Tak więc pozytywna opinia.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

To jest prawda i to jest rzeczywiście bardzo ważne, ale szkoda, że po raz kolejny te poprawki wykraczają… znaczy po raz kolejny… Nie mówię o działaniach Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Chodzi o to, że generalnie one wychodzą poza zakres. Ponieważ są wyjątkowo ważne, nie będę głosował przeciwko nim, ale ponieważ są niezgodne z techniką legislacyjną i procedowaniem, wstrzymam się od głosu.

Bardzo proszę, kto z państwa senatorów jest za tymi poprawkami?

Kto jest przeciw?

Nie ma.

Kto się wstrzymał?

Dziękuję bardzo.

Proszę o doliczenie głosów głosujących zdalnie.

7 – za, nikt nie był przeciw, 11 się wstrzymało.

Poprawka została poparta przez połączone komisje.

Bardzo proszę, Pani Mecenas, dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka druga, Szanowni Państwo, przywraca termin 14-dniowy na wniesienie odwołania od niektórych decyzji, które są wydawane na podstawie ustawy o cudzoziemcach, w miejsce terminu 7-dniowego, który jest proponowany w tej ustawie.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Która to jest poprawka? Jaki numer?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Poprawka druga.)

Druga, dobrze.

Kto z państwa…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Oczywiście, przepraszam, ma pan senator rację, opinia rządu.

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd jest przeciwny tej poprawce. Skrócenie tego terminu wynika z praktyki, z pragmatyki i doświadczenia, jakie zdobyliśmy przez lata. W trakcie wydawania zobowiązań do powrotu i składania odwołań od zobowiązań do powrotu najczęściej stosowana jest taka praktyka, że cudzoziemiec, który dostaje zobowiązanie do powrotu, może takie odwołanie złożyć od razu. Składa je w języku dla siebie zrozumiałym. Wystarczy, że wskaże, że nie zgadza się z decyzją, i takie odwołanie już jest skuteczne. Tak więc doświadczenie wskazuje, że termin 14-dniowy nie jest tutaj potrzebny, wystarczający jest termin 7-dniowy. Dlatego też rząd jest przeciwny tej poprawce.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

W takim razie głosujemy nad tą poprawką.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o doliczenie głosów senatorów pracujących zdalnie.

11 – za, 7 – przeciw, 1 się wstrzymał.

Poprawka została przyjęta przez połączone komisje.

Bardzo proszę, następna.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka trzecia przywraca dotychczasowy minimalny termin dobrowolnego wyjazdu, który może być orzeczony w decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, czyli termin 15-dniowy. Ustawa przewiduje termin 8-dniowy.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Domyślam się, że rząd jest przeciwko.

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Tak, jest to konsekwencja poprzedniej poprawki. Rząd jest przeciwko.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Jasne.

Głosujemy.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

11 – za, 7 – przeciw, 1 się wstrzymał.

Pani Mecenas, następne proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Następne poprawki, czyli poprawki czwarta, czternasta i osiemnasta, to są poprawki, które przywracają regulację zawartą w obecnym art. 315 ust. 4a ustawy o cudzoziemcach, która przewiduje zawieszenie biegu terminu dobrowolnego powrotu do czasu doręczenia cudzoziemcowi decyzji ostatecznej w innej sprawie. Ta nowelizacja uchyla tę regulację, a poprawka ją przywraca.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że rząd jest przeciwny.

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Tak, rząd jest przeciwny wprowadzeniu tej poprawki.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

12 – za, 8 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Ta poprawka została przyjęta przez połączone komisje.

Pani Mecenas, bardzo proszę dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka piąta, Szanowni Państwo, pozostawia dotychczasowy maksymalny 5-letni termin, na jaki można było orzec zakaz wjazdu lub pobytu na terytorium Polski i państw obszaru Schengen w przypadku osób, których wjazd lub pobyt można uznać za zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa, obronności, ochrony bezpieczeństwa porządku publicznego, albo w stosunku do osób co do których jest podejrzenie, że naruszają interes RP. Ustawa przewiduje możliwość przedłużenia tego terminu, przedłuża ten okres do 10 lat. W konsekwencji też zmianie ulega maksymalny okres, na jaki można umieścić dane cudzoziemca w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium RP jest niepożądany. Czyli przywracamy dotychczasową regulację, zamiast 10 lat pozostawiamy 5 lat.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że rząd jest przeciw.

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Tak, rząd jest przeciwny wprowadzeniu tej poprawki.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Głosujemy.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Jak widzę, nikt się nie wstrzymał.

(Głos z sali: 20 sekund.)

Tak jest, 20 sekund na głosowanie zdalne.

Proszę o doliczenie głosów senatorów pracujących zdalnie.

Mamy? Dobrze.

12 – za, 8 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka została przyjęta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka szósta, Szanowni Państwo, to jest poprawka, która przywraca przepis przewidujący skutek zawieszający decyzję o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu w sytuacji, gdy ten cudzoziemiec złożył wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji wraz ze skargą do sądu administracyjnego.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd jest przeciwny tej poprawce.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Głosujemy.

Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Nikt się nie wstrzymał.

12 – za, 8 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Przyjęliśmy tę poprawkę.

Pani Mecenas, proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka siódma, Szanowni Państwo, to jest poprawka legislacyjna. Chodzi o prawidłowe oznaczenie rozdziału dodawanego do ustawy o cudzoziemcach.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd popiera tę poprawkę.

Kto z państwa senatorów jest za?

17 senatorów.

Nikt na sali nie głosował przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Proszę o doliczenie…

20 – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Przyjęliśmy tę poprawkę.

Pani Mecenas, bardzo proszę dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka ósma, Szanowni Państwo, zmierza do rezygnacji z możliwości przedłużania pobytu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku lub areszcie dla cudzoziemców do 18 miesięcy. Dotychczas przepisy przewidywały taką możliwość w sytuacji, gdy cudzoziemiec złożył skargę do sądu administracyjnego. Teraz ta możliwość jest niejako niezależna od tej procedury, od uruchomienia procedury sądowej.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd jest przeciwny tej poprawce. Pani dyrektor, zastępca dyrektora Zarządu Straży Granicznej chciałaby się wypowiedzieć, jeżeli można.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Proszę bardzo.

Zastępca Dyrektora Zarządu do Spraw Cudzoziemców Komendy Głównej Straży Granicznej Dorota Skrzypczyk:

Dziękuję bardzo.

Niejako doprecyzowując cel tej poprawki, powiem, że ona ma na celu tak naprawdę pozbawienie wszelkich wątpliwości interpretacyjnych, bo już na dzień dzisiejszy ci cudzoziemcy zgodnie z przepisami, z ustawą o cudzoziemcach w korelacji z dyrektywą recepcyjną, są umieszczani na okres 18 miesięcy. I sądy cudzoziemców na taki okres umieszczają. Tak więc ta poprawka nie wychodzi poza ramy dyrektywy ani powrotowej, ani recepcyjnej, bowiem ci cudzoziemcy na takie okresy już są umieszczani. Zatem chodzi tylko o to, aby pozbawić odbiorców tych przepisów wszelkich wątpliwości interpretacyjnych. Dziękuję.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Pani Mecenas – pytam, bo to jest dosyć ważne – czy pani mecenas ma na ten temat jeszcze coś do dodania?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Przepraszam, musiałabym dokonać ponownej analizy tych przepisów, żeby móc się odnieść do tej kwestii. To jest uwaga, która była też zgłaszana przez rzecznika praw obywatelskich. Zwracał on uwagę na to, że te zmiany idą w takim kierunku, że można nadmiernie przedłużać pobyt cudzoziemca w tych miejscach. W tej chwili nie jestem w stanie odnieść się do słów pani dyrektor.

Zastępca Dyrektora Zarządu do Spraw Cudzoziemców Komendy Głównej Straży Granicznej Dorota Skrzypczyk:

Przepisy ustawy o cudzoziemcach po prostu wskazują na tę możliwość, jest tam 6 miesięcy plus 12, i w ten sposób są one interpretowane. Tyle że niektóre osoby mają wątpliwości co do interpretacji tego przepisu. Stąd też chcieliśmy wprost doprecyzować, że chodzi o kolejne 12 miesięcy, żeby tych wątpliwości ich pozbawić.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Szanowni Koledzy, ja od czasu do czasu jednak bym uwierzył rządowi, że nie kłamie nam w żywe oczy, w związku z tym w czasie głosowania nad tą poprawką ja się po prostu wstrzymam.

Zarządzam… Czy ktoś jeszcze chce coś na ten temat dodać? Nie.

Zarządzam głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za tą poprawką?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Doliczamy głosy pracujących zdalnie.

2 senatorów za, 6 – przeciw, 12 się wstrzymało.

Poprawka nie uzyskała większości.

Bardzo proszę, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka dziewiąta doprecyzowuje przepis, który stanowi podstawę do wydania postanowienia o zwolnieniu cudzoziemca ze strzeżonego ośrodka lub aresztu dla cudzoziemców. O tym też była mowa na posiedzeniu komisji. Tam w przepisie było użyte inne sformułowanie, które było mniej precyzyjne. To jest bardziej jednoznaczne.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję.

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd popiera.

Głosujemy.

Kto z państwa senatorów jest za?

17 senatorów.

Nikt na sali nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Proszę doliczyć głosy głosujących zdalnie.

19 – za, nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała poparcie.

Proszę, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka dziesiąta przewiduje uchylenie możliwości dokonania wpisu danych cudzoziemca do Systemu Informacyjnego Schengen przed wydaniem decyzji ostatecznej.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd jest przeciwny tej poprawce, ale chciałbym poprosić o wypowiedź dyrektora Departamentu Prawa Migracyjnego, aby uzasadnić ten zapis, żebyście państwo mieli…

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Bardzo krótko.

(Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner: Dziękuję.)

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Prawa Migracyjnego w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców Michał Błeszyński:

Dziękuję bardzo.

Michał Błeszyński, dyrektor Departamentu Prawa Migracyjnego w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców.

Ta zmiana w art. 433 ust. 1 pkt 1 ustawy o cudzoziemcach, która znalazła się w rządowym projekcie, usuwająca słowo „ostateczna” przy decyzji, która ma stanowić podstawę do wpisu danych cudzoziemca do Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu i pobytu, jest wyrazem pewnej spójnej koncepcji merytorycznej, zakładającej, że jeśli cudzoziemiec sam zdecyduje się jeszcze przed uostatecznieniem się decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu opuścić obszar Schengen, wówczas wpis powinien być wykonany natychmiast, co wynika z art. 24 ust. 3 rozporządzenia 2018/1861, czyli jednego z tych rozporządzeń, które tą ustawą mamy doprowadzić do stosowania. W konsekwencji to nie jest tak, jak było w opinii Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka podnoszone, jakoby dane cudzoziemca miały zostać wpisane do SIS w sytuacji, w której nie opuściłby obszaru Schengen. Jeżeli cudzoziemiec odwoła się od decyzji o zobowiązaniu go do powrotu i pozostanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wówczas absolutnie jego dane do Systemu Informacyjnego Schengen wpisane nie zostaną. Te przepisy, art. 443 ust. 1 pkt 1, trzeba czytać łącznie z nowym ust. 1a, który też jest przedmiotem poprawki. Dlatego tam jest taka koncepcja poszerzonej wykonalności decyzji już nie ostatecznej, ale tylko jeżeli cudzoziemiec sam, z własnej woli zdecyduje się na to, aby opuścić obszar Schengen, albo w sytuacji, gdy podlega ona przymusowemu wykonaniu jako decyzja nieostateczna, ale to wynika z innych przepisów prawa, to jest wtedy, gdy decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności albo podlega ona natychmiastowemu wykonaniu z mocy innych przepisów.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Szanowni Państwo, po raz drugi damy… ja dam kredyt zaufania rządowi i się wstrzymam.

Głosujemy.

Kto z państwa senatorów jest za tą poprawką?

O, znaleźliśmy sojuszników w szeregach Prawa i Sprawiedliwości.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o doliczenie głosów oddanych zdalnie.

1 – za, 6 – przeciw, 11 – się wstrzymało.

Poprawka nie uzyskała większości.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka jedenasta, Szanowni Państwo, to jest poprawka legislacyjna. Ona zmierza do nowelizacji ustawy o Straży Granicznej z uwzględnieniem ostatniego brzmienia tego przepisu, który jest nowelizowany.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd popiera.

Głosujemy.

Kto jest za?

16 senatorów, wszyscy na sali za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Proszę o doliczenie głosów oddanych zdalnie.

18 – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poparliśmy tę poprawkę.

Pani Mecenas, dalej proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka dwunasta, Szanowni Państwo, to jest poprawka o charakterze doprecyzowującym. Ona była omawiana na posiedzeniu połączonych komisji.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Głosujemy.

Szanowni Państwo, pospieszmy się, bo mało czasu zostało. Rząd popiera tę poprawkę.

Kto jest za?

16 na sali.

Kto się wstrzymał?

Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw.

Proszę doliczyć pracujących zdalnie.

18 – za, wszyscy – za.

Poprawka uzyskała poparcie.

Proszę, poprawka trzynasta.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Teraz, Szanowni Państwo, blok poprawek, bo one muszą być przegłosowane łącznie, są to poprawki trzynasta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta druga i dwudziesta siódma. W odniesieniu do tych poprawek, oprócz tego, że one oczywiście wykraczają poza materię, o czym też była mowa na posiedzeniu komisji, chciałabym zwrócić uwagę na 2 kwestie. Jedna ma charakter legislacyjny. W poprawce dwudziestej drugiej proponowałabym wykreślić słowa „w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą” z tego powodu, że art. 8a jest dodawany do ustawy. Tych przepisów, które są dodawane, dotychczas nie było, więc to jest kwestia pewnej precyzyjności legislacyjnej.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Widzę, że rząd jest pozytywnie nastawiony do tej poprawki. Rząd jest za.

Kto z państwa…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Przepraszam…)

Tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Przepraszam, jeszcze druga kwestia, która ma charakter merytoryczny, chodzi o zakres danych dotyczących dziecka, które będą pobierane i umieszczane w dokumencie elektronicznym. Wydaje się, że wśród tych danych brakuje płci dziecka. Mowa jest bowiem o tym… Tutaj przepis odsyła do pewnej grupy danych z art. 4 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, gdzie wymienia się imię, nazwisko, obywatelstwo, datę urodzenia, kraj urodzenia, ale nie ma płci.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Tak jest, Pani Mecenas. Ale rząd jest za, tak że…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Ale to oznacza, że komisja powinna dokonać modyfikacji treści wniosku. W obu przypadkach prosiłabym o taką modyfikację, czyli w zakresie…

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Czy jest zgoda?

(Głos z sali: …Zgłaszam modyfikację.)

Tak, prosimy o modyfikację. Nikt nie jest przeciwny modyfikacji. Tak?

(Głos z sali: Tak.)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Czyli państwo jesteście zgodni. Teraz to jest poprawka komisyjna, obu połączonych komisji.)

Tak. Nikt nie jest przeciwko. Chyba że ktoś ze zdalnych? Nikt ze zdalnych nie jest przeciwko.

Rząd jest za.

Głosujemy.

Kto z państwa senatorów jest za?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A przepraszam, przepraszam bardzo, zapędziłem się. To jest bardzo dobra poprawka, ale ponieważ ona wychodzi poza materię, ja osobiście się wstrzymam. Przepraszam bardzo, zapędziłem się, bardzo dobra poprawka, ale ona została złożona niestety niezgodnie z kanonem.

Kto z państwa senatorów jest za?

8 głosów za.

Kto jest przeciw?

Nikt nie jest przeciw.

Kto się wstrzymał?

9 senatorów się wtrzymało na sali.

Proszę doliczyć głosy oddane zdalnie.

10 – za, nikt nie był przeciw, 9 się wstrzymało.

Czyli poprawka została przyjęta.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Poprawki.)

Poprawki. Tak, oczywiście.

Pani Mecenas, następna grupa poprawek.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Tak. Teraz to będą poprawki piętnasta, szesnasta i dwudziesta ósma. To jest kwestia, która była omawiana na posiedzeniu komisji. Chodzi o odpowiedź na sytuację, w której ustawa wchodzi w życie w innym terminie niż rozpoczęto eksploatację Systemu Informacyjnego Schengen. W związku z tym konieczne jest w części przepisów wprowadzenie mocy wstecznej, docelowo mocy wstecznej, czyli te przepisy powinny wchodzić z taką datą, jaka jest w dacie…

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd popiera te poprawki.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd popiera poprawki.

Kto z państwa senatorów jest za?

17 senatorów za, nikt na sali nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.

19 – za, wszyscy senatorowie głosowali za.

Poprawka została przyjęta.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka siedemnasta jest to poprawka doprecyzowująca. Była ona omawiana na posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd?

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jarosław Szajner:

Rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd jest za.

Głosujemy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, ale jeszcze wszyscy musicie podnieść ręce.

Wszyscy senatorowie na sali byli za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.

18 – za, nikt nie był przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawka przeszła.

Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka dziewiętnasta, Szanowni Państwo, też była omawiana na posiedzeniu komisji. W sumie ma charakter doprecyzowujący.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd jest za.

Kto z państwa senatorów jest za?

Wszyscy na sali są za.

A zdalni?

Wszyscy senatorowie w liczbie 19 byli za.

Poprawka uzyskała poparcie komisji.

Bardzo proszę dalej.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka dwudziesta trzecia to jest również poprawka komisyjna. Chodzi o kwestię terminu wejścia w życie ustawy, który poprawka ustala na dzień po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd jest za.

(Głos z sali: A poprawka dwudziesta?)

(Głos z sali: Była wcześniej…)

Już została przegłosowana, wcześniej, w bloku.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, tak, dlatego o tym mówimy.

Szanowni Państwo, rząd jest za.

Kto jest za?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Nie, nie było.)

Dobrze, to za chwilę ją przegłosujemy.

Na razie głosujemy nad tą.

Wszyscy na sali byli za.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Dwudziesta nie została przegłosowana w bloku. Przepraszam, ja ją pominęłam.)

Chwileczkę, poczekajcie sekundę.

Najpierw wynik tego głosowania. Proszę.

19 – za, wszyscy senatorowie byli za tą poprawką.

Przepraszamy bardzo, ominęliśmy poprawkę dwudziestą. W tej chwili będziemy nad nią głosowali.

Proszę omówić poprawkę dwudziestą i głosujemy.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

To jest poprawka doprecyzowująca przepis przejściowy.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd jest za.

Kto z państwa senatorów jest za?

Wszyscy na sali w liczbie siedemnaściorga senatorów są za.

W sumie 19 – za, wszyscy senatorowie byli za.

Poprawka uzyskała poparcie.

Pani Mecenas, proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka dwudziesta czwarta to jest poprawka, która ma na celu skorelowanie terminu wejścia w życie przepisu przejściowego z przepisem merytorycznym. Była ona omawiana na posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Rząd jest za.

Kto z państwa senatorów jest za?

Wszyscy na sali byli za.

19 – za.

Poprawka uzyskała jednogłośne poparcie.

Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska:

Poprawka dwudziesta szósta to jest poprawka dokładnie w takim samym kształcie jak poprzednia, z tym że dotyczy innego przepisu.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dwudziesta szósta – rząd jest za.

Głosujemy.

Kto jest za?

Wszyscy na sali byli za.

Doliczamy głosy pracujących zdalnie.

19 – za, wszyscy byli za, jednogłośnie.

Poprawka została przyjęta.

To jest wszystko.

Rozumiem, że pani senator Bieda będzie kontynuowała sprawozdanie.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 59)