Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej (nr 142) w dniu 12-01-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej (142.)

w dniu 12 stycznia 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 56. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 16)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Filip Libicki)

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Otwieram posiedzenie senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 56. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

W porządku posiedzenia jest rozpatrzenie wniosków. Mamy do przegłosowania 2 wnioski. Pierwszy wniosek to pierwotny wniosek komisji o przyjęcie ustawy bez poprawek, a drugi wniosek to jest, że tak powiem, złożona z 2 elementów poprawka pani senator Alicji Zając i te elementy należy przegłosować łącznie.

Proszę w związku z tym panią mecenas o krótką charakterystykę poprawki, pana ministra o stanowisko rządu i będziemy przechodzić do głosowania.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Dzień dobry państwu.

Poprawka dotyczy osób zatrudnionych w zakładach pracy chronionej i również o ten krąg podmiotowy rozszerza zakres ustawy. Muszę powiedzieć jeszcze jedno: ta poprawka przekracza zakres materii ustawy, który został przekazany nam z Sejmu. Tak że tyle mogę powiedzieć. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dziękuję bardzo.

Opinia pana ministra?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

My tej poprawki nie popieramy z tego prostego powodu, że wdrażając Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych, stoimy na stanowisku, że zasadniczą sprawą jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami udziału w życiu społecznym bez tworzenia wyodrębnionych miejsc, a zakłady pracy chronionej takiego kryterium nie spełniają. Poza tym w ten sposób wprowadzamy zróżnicowania, które też są zupełnie nieuzasadnione, ze względu na typ podmiotu. A trzecia sprawa jest taka, że w uzasadnieniu pojawia się wątek zakładów pracy chronionej jako miejsc szczególnie korzystnych dla osób z najcięższymi niepełnosprawnościami stwarzających odpowiednie warunki do rehabilitacji. Chcę ten mit obalić. To nie jest rozwiązanie wspierające osoby z najcięższymi niepełnosprawnościami. Jak popatrzyliśmy na dane statystyczne, którymi dysponuje państwowy fundusz rehabilitacji, to się okazało, że wskaźniki zatrudnienia dla poszczególnych stopni niepełnosprawności są mniej więcej takie, że w zakładach pracy chronionej pracuje 7 tysięcy osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, 57 tysięcy osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i 15 tysięcy osób z lekkim stopniem niepełnosprawności; to są zaokrąglenia do pełnych tysięcy. To wyraźnie pokazuje, że osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności jest tam po prostu najmniej. Kolejna ważna sprawa jest taka, że na liście zakładów pracy chronionej przeważają firmy ochroniarskie i sprzątające, które korzystają z luki prawnej, bym powiedział, wywalczonej, wylobbowanej ponad 30 lat temu. Ta luka polega na tym, że osoby z niepełnosprawnością pracujące w ochronie albo właśnie w obszarze związanym ze sprzątaniem nie są objęte ochroną dotyczącą czasu pracy, czyli nie obowiązuje w ich przypadku 7-godzinny dzień pracy, zakaz pracy w porze nocnej i te wszystkie rozwiązania, które…

(Przewodniczący Jan Filip Libicki: Dobrze, Panie Ministrze. Rozumiem, że stosunek strony rządowej do poprawki jest negatywny?)

Tak.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Tak? Dziękuję bardzo.

W takim razie ja chcę powiedzieć, że dla mnie jest jedna dość istotna sprawa w tym wszystkim. Środowisko, które, że tak powiem, stoi za tą poprawką, informowało nas o tej poprawce. Wcześniej było posiedzenie komisji, my przyjęliśmy ustawę bez poprawek. Organizacja pracodawców osób niepełnosprawnych nie podjęła tego wątku, nie wskazała tego wątku. W związku z tym wydaje się, przynajmniej jeżeli o mnie chodzi, że sprawa jest rozstrzygnięta.

Przechodzimy do głosowania. Mamy do przegłosowania 2 wnioski, jak powiedziałem.

Wiosek pierwszy, wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, pierwotny wniosek komisji. Bardzo proszę państwa senatorów o głosowanie.

Kto jest za?

(Senator Magdalena Kochan: Za przyjęciem bez poprawek, tak?)

Tak, za przyjęciem bez poprawek.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o dodanie głosów senatorów obradujących zdalnie i podanie wyniku.

Czy pan senator Ryszard Majer obraduje zdalnie? Czy może być sprawozdawcą?

(Senator Ryszard Majer: Tak, jestem, oczywiście. Jestem obecny zdalnie.)

Dobrze. Może być pan sprawozdawcą, tak?

Senator Ryszard Majer:

Tak, oczywiście, mogę być sprawozdawcą.

Przewodniczący Jan Filip Libicki:

Dobrze, dziękuję.

5 głosów za, nikt nie był przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.

W związku z tym stanowisko komisji jest takie, że wnosi ona o przyjęcie ustawy bez poprawek, a więc takie, jak pierwotnie.

Dziękuję panu ministrowi. Dziękuję państwu senatorom.

Sprawozdawcą jest pan senator Ryszard Majer.

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie komisji.

O 9.30 w tej sali jest posiedzenie komisji w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 23)