Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej (nr 294), Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 144) w dniu 12-01-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej (294.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (144.)

w dniu 12 stycznia 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 56. posiedzeniu Senatu do ustawy o fundacji rodzinnej.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski)

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 56. posiedzeniu Senatu do ustawy o fundacji rodzinnej

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Szanowni Państwo, w imieniu pani marszałek, pani przewodniczącej Koc i swoim własnym oraz obu naszych komisji otwieram wspólne posiedzenie komisji, na którym rozpatrzymy wnioski i poprawki do ustawy o fundacji rodzinnej.

Oddam głos panu mecenasowi, który nam pokrótce powie, jaka jest formuła tych wniosków. I oczywiście będziemy prosili – tak aby już usprawnić – żeby każdą poprawkę pan mecenas przedstawił. Ja umożliwię zabranie głosu, jeżeli będą chcieli, wnioskodawcom, chociaż jak pan przedstawi poprawkę, to od razu by nam to usprawniło… Oczywiście każdy z senatorów może zabrać głos i o coś zapytać.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję bardzo.

Szanowne Komisje! Państwo Przewodniczący!

Jeżeli chodzi o poprawki zgłoszone na posiedzeniu plenarnym, to ja zacznę od tego, że sprawozdanie komisji gospodarki od sprawozdania Komisji Ustawodawczej różni się tylko 1 poprawką. Pamiętacie państwo, że dyskutowaliśmy o art. 6 pkcie 7? Przedsiębiorstwo a gospodarstwo rolne – ta kwestia budziła wątpliwości. Komisja Ustawodawcza odłożyła ten problem na później, zaś stosowną poprawkę w tym zakresie przyjęła Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Ona jest w zestawieniu oznaczona jako poprawka nr 5. To jest pierwsza różnica i tego państwo możecie nie wiedzieć.

A teraz poprawki zgłoszone podczas posiedzenia plenarnego.

Najpierw poprawka pana senatora Czerwińskiego, nr 4 z zestawienia. To jest poprawka, która w ogóle skreśla z art. 6, określającego zakres dopuszczalnej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, punkt dotyczący działalności gospodarczej w związku z działalnością rolniczą. Czyli to jest kwestia pktu 4.

Kolejna poprawka, która została zgłoszona – ja w tym momencie przeglądam zestawienie – to jest poprawka nr 18. Poprawka ta wiąże się z problemem powrotu, nazwę to tak, kapitału do Polski – kapitału z tych fundacji rodzinnych zagranicznych, w których fundatorami są osoby chcące założyć fundację rodzinną w Polsce. To jest poprawka nr 18.

Kolejna poprawka to jest poprawka nr 28. Ona jako jedyna nie ma tak naprawdę charakteru merytorycznego. Porządkuje relacje w obrębie organów fundacji rodzinnej w sytuacji, kiedy członek zarządu jest zarazem jedynym członkiem zgromadzenia beneficjentów. Taka sytuacja może się zdarzyć w związku z tym w poprawce nr 28 senatorowie proponują to uporządkować.

Jeżeli chodzi o kolejną poprawkę, która się w zestawieniu znalazła po posiedzeniu plenarnym, to jest poprawka nr 65. Ona dotyczy podatku od budynków. Pamiętacie państwo, że ta dyskusja się odbyła zarówno na posiedzeniu komisji, jak i później, na posiedzeniu plenarnym? Poprawka nr 65.

Poprawka nr 66 dotyczy tzw. estońskiego CIT. Myślę, że wszyscy zainteresowani wiedzą, o co chodzi.

Kolejna poprawka to jest poprawka nr 68, senatora Czerwińskiego. Pan senator Czerwiński proponuje pozostawić bez zmian ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego.

Poprawka nr 69, senatorów Kwiatkowskiego i Szejnfelda… Może zacznę od tego, że dopiero po posiedzeniu komisji i po posiedzeniu plenarnym ja się zorientowałem, na czym tak naprawdę polega istota tej poprawki. Poprawka została sformułowana, niestety, niezgodnie z intencją senatorów Kwiatkowskiego i Szejnfelda. Panowie senatorowie nie chcą zastępować tego, co uchwalił Sejm w odniesieniu do ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, tym, co jest w poprawce, tylko niezależnie od tego, co zrobił Sejm, chcą dodać do tej ustawy nowe zmiany.

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Będziemy ją modyfikować.)

I w związku z tym, z tego co wiem, pan senator Kwiatkowski i pan senator Szejnfeld zmodyfikują poprawkę nr 69 w taki sposób, aby ona odpowiadała ich intencji.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To jest poprawka nr 69.

I, proszę państwa, ostatnia z poprawek, które pojawiły się w zestawieniu, to jest poprawka nr 73. Ona dodaje przepis nakładający na Radę Ministrów obowiązek przeprowadzenia oceny regulacji ex post po upływie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy wraz z obowiązkiem przygotowania propozycji zmian, o ile takie zostaną uznane za konieczne. I to tyle.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Panie Mecenasie, propozycja jest taka – chodzi o to, żeby już usprawnić pracę, bo czasu nie mamy zbyt wiele – żeby pierwszą w kolejności poprawkę pan przedstawił, a ja oczywiście umożliwię…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Tak?

(Głosy z sali: Blokiem, blokiem…)

(Głos z sali: Blokiem głosujemy.)

A, przepraszam, racja, wpierw blokiem… To…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: No właśnie…)

Ale chciałbym przy każdej poprawce pytać ministerstwo, bo…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: To, proszę państwa, może żeby ułatwić…)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Co pan proponuje, Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Ja proponuję, żebyśmy się skupili na tych dodatkowych poprawkach.

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Okej.)

A następnie to wszystko, co zostanie nam jako, że tak powiem, niebudzące wątpliwości – bo było przyjęte przez obie komisje…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Dobrze.)

…i nie pozostaje w relacji z innymi poprawkami – blokiem… Może w ten sposób…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Zaczynamy od bloku?)

Nie, zaczynamy od poprawek merytorycznych. Ja proponuję…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: No, masz. Chciałem mieć sukces na początku.)

Ja proponuję, żebyśmy zaczęli od poprawki pana senatora Czerwińskiego. To poprawka nr 4.

(Senator Maria Koc: Ministerstwo?)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Przepraszam.

(Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek: Czy możemy poprosić o sekundkę na konsultacje?)

Dobrze. To może my omówimy inną w tym… A, państwo potrzebujecie…

(Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek: Przepraszam najmocniej…)

(Głos z sali: …Potrzebne rządowi…)

Nie ma żadnego problemu. Chwilę poczekamy. Ja się w tym czasie upewnię.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Te osoby, które przywitałem, są na sali. A czy te osoby, o które pytałem, są podpięte? Bo deklarowały wolę i chęć.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Okej.

(Rozmowy na sali)

A pani mecenas od fundacji rodzinnych?

(Radca Prawny w PwC Katarzyna Karpiuk: Tak, tak. Jestem.)

Witamy panią mecenas serdecznie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Brak nagrania)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Ja przepraszam państwa bardzo, ale myśmy wczoraj do późnej nocy siedzieli i nie mieliśmy po prostu czasu na przeanalizowanie wniosków. Jeszcze raz…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Widzieliśmy, że pan gasił światło. Ja jeszcze przed panem…)

A więc…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Zaczynamy.)

Dobrze, zacznijmy od poprawki nr 4.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Bardzo proszę. Niech…

Czy senator wnioskodawca chce ją…

Bardzo proszę.

Senator Jerzy Czerwiński:

Państwo z prezydium komisji! Szanowne Komisje i Zaproszeni Goście!

Poprawka ta usuwa pewnego rodzaju niekonsekwencję, która według mnie wkradła się do ustawy. Otóż, ogólnie rzecz biorąc – jeśli się mylę, to proszę mnie poprawić – fundacja rodzinna nie będzie prowadziła, nazwałbym to, działalności podstawowej gospodarczej. Art. 6 wymienia dopuszczalne możliwości, powiedziałbym, udziału w obrocie, ale nie ma tutaj możliwości prowadzenia, jeśli chodzi o ogólne przepisy, działalności podstawowej. No, nie wiem, np. piekarnia. Fundacja obejmuje piekarnię, w której pracuje kilka osób. Ta fundacja może gospodarować mieniem tej piekarni, oczywiście jeśli tak ma zapisane w statucie, ale nie może piec chleba. I teraz ten pkt 7 w art. 6 jest pewnego rodzaju wyłomem. Otóż on dopuszcza działalność podstawową w ramach takich przedsiębiorstw, jak są tutaj określone, czyli przedsiębiorstw w ramach gospodarstwa rolnego. Ten termin też jest nieostry, ale to jest inna kwestia. I ja nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie, skąd jest ten wyłom, skąd jest to wyróżnienie przedsiębiorstw w ramach gospodarstw rolnych. Pytanie jest takie… Nie wiem, wytwórnia soków, która jest w ramach gospodarstwa rolnego, ma prawo prowadzić działalność podstawową, a, tak jak powiedziałem wcześniej, piekarnia już nie. Czym to się różni? Dlaczego akurat ten wyjątek? A to jest połączone z dalszymi poprawkami, o których powiem już później, jeśli chodzi o kwestie związane ze zmianami w innej ustawie. Uważam, że ten przepis, który jest wyłomem w ogólnej koncepcji fundacji rodzinnej – chociaż można go przegłosować w sposób niezależny, autonomiczny – nie powinien się w ustawie znaleźć, przynajmniej na tym etapie pracy, to znaczy wtedy kiedy uchwalamy po raz pierwszy ten tekst i tak naprawdę nie wiemy, jakie będą skutki działania tej ustawy.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję.

Mógłbym bronić projektu rządowego do upadłego, ale bardziej wiarygodny w tym, a na pewno bardziej kompetentny jest pan dyrektor Grzegorz Płatek.

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Jeszcze tytułem uzupełnienia: upoważnienie mnie do reprezentowania stanowiska ministerstwa zostało przesłane do komisji, tak?

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Potwierdzam. Pan dyrektor ma takie upoważnienie.)

Jeśli chodzi o tę poprawkę, to powiem tak bardzo, bardzo krótko: prowadzenie gospodarstwa rolnego przez fundację rodzinną to jest jedna kwestia. I tutaj ona została uregulowana szczegółowo. Zakres przekazywania tego mienia fundacji rodzinnej, jaką jest…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…gospodarstwo rolne, został uregulowany w przepisach dotyczących kształtowania ustroju rolnego. Przepis art. 6 przesądza, jaki zakres działalności gospodarczej może wykonywać fundacja rodzinna. Relacja między działalnością rolną a działalnością gospodarczą jest bardzo skomplikowana, wielowątkowa. Tutaj chcieliśmy umożliwić… Chodziło o to, żeby gospodarstwo rolne mogło być wniesione do fundacji rodzinnej, ale też żeby mogło prowadzić działalność wytwórczą nie tylko na własne potrzeby. I pełen zakres działalności gospodarczej nierozerwalnie związany z prowadzeniem gospodarstwa rolnego został określony w art. 6. Zresztą ten zakres został doprecyzowany pod wpływem uwagi Biura Legislacyjnego Senatu w poprawce przyjętej przez komisję. To jest poprawka nr 5, to jest kolejna poprawka. I ten zakres de facto został zawężony i został dostosowany do terminologii ustawy podatkowej.

W związku z tym, ponieważ takie przedłożenie rządowe przeszło cały proces legislacyjny i zostało przyjęte przez Radę Ministrów, rząd ma negatywne stanowisko wobec tej poprawki.

Jeśli będą potrzebne dalsze wyjaśnienia, to jesteśmy już, Panie Senatorze, dzisiaj lepiej przygotowani. Jest z nami pan dyrektor Drozdowski z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, więc służymy wyjaśnieniami.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Panie Dyrektorze, dobrze, chociaż mamy 73 poprawki.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Panie Senatorze, oczywiście…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Senator Jerzy Czerwiński:

Jeśli można…

(Rozmowy na sali)

Proszę państwa, w dalszym ciągu nie uzyskaliśmy odpowiedzi na podstawowe pytanie: dlaczego działalność podstawowa we wszystkich innych dziedzinach poza tymi, które są prowadzone w gospodarstwie rolnym, nie jest możliwa – czyli krótko mówiąc działalność gospodarcza, nie mówię o gospodarowaniu mieniem – a w zakresie gospodarstwa rolnego jest możliwa? Skąd ten wyjątek? Ja pytałem o to na sali i nie dostałem odpowiedzi, teraz od pana dyrektora również tej odpowiedzi nie dostałem. Proszę to umotywować. Bo, proszę państwa, ustawa powinna być logiczna – może tak, najprościej.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Proszę.

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

To znaczy jeśli pan senator pyta, to oczywiście moim obowiązkiem jest udzielić odpowiedzi. Postaram się możliwie krótko…

My jesteśmy w stanie… Możemy oczywiście po tym posiedzeniu jeszcze poświęcić czas, jeśli pan senator będzie go miał, i o tym porozmawiać.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma możliwości…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Dobrze.)

Jeśli nie byłoby tego przepisu, nie byłoby możliwości wniesienia gospodarstwa rolnego do fundacji rodzinnej. I wtedy wyłączylibyśmy znaczną część przedsiębiorców, którzy posiadają gospodarstwo rolne albo prowadzą działalność gospodarczą nierozerwalnie związaną z gospodarstwem rolnym – tu mówiliśmy np., nie wiem, o sadownictwie – jeśli chodzi o korzystanie z rozwiązania, jakim jest fundacja rodzinna. To znaczy bez tego przepisu polscy rolnicy nie skorzystają z fundacji rodzinnej. No taka jest w naszej ocenie konsekwencja tej poprawki.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Pan senator, przewodniczący Adam Szejnfeld.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Adam Szejnfeld:

Ja też tak uważam, ale padają pytania… Przynajmniej próba uzupełnienia odpowiedzi pana…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

…dyrektora.

Wydaje mi się, że pan senator Czerwiński nie czyta albo inaczej czyta, wyrywkowo, ustawę, bo np. nie bierze pod uwagę poprawki nr 5, którą zresztą wskazał pan dyrektor. Tak de facto trzeba też pamiętać o tym, że mamy do czynienia z taką oto działalnością także w przedsiębiorstwie rolnym, które jest opodatkowane nie podatkiem rolnym, a to też jest przecież jakiś wyłom, ale podatkiem dochodowym. I w tym zakresie trzeba to traktować systemowo.

(Rozmowy na sali)

Pan mówił o tym, że działalność rolnicza jest traktowana inaczej, ale to nie w tej ustawie, tylko generalnie w całym polskim systemie prawa – i to pod względem zarówno prawnym, jak i faktycznym. Czy rolnicy płacą ZUS? Nie płacą ZUS, tylko KRUS, na zupełnie innych zasadach. Czy płacą składki zdrowotne na takich zasadach jak w przedsiębiorstwach lub na umowie o pracę? No nie. Jest milion wyłączeń na rzecz rolników ze względu na specyfikę tej działalności. Tę specyfikę, jak rozumiem, rząd także i w tej ustawie uwzględnia.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Tak jest. Dziękujemy panu senatorowi.

Uwaga: przegłosujemy poprawkę nr 4, pana senatora Czerwińskiego, która jest wbrew projektowi rządowemu.

Kto jest za poparciem…

(Senator Wojciech Piecha: A stanowisko?)

Stanowisko rządu co do tej poprawki jest negatywne.

Kto jest za poparciem tej poprawki?

1 senator za.

Kto jest przeciwny?

11 senatorów jest przeciwnych.

Kto się wstrzymał?

2 senatorów się wstrzymało.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Brak nagrania)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

3 senatorów – za, 23 – przeciw, 5 senatorów się wstrzymało.

Poprawka została odrzucona.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawka kolejna, którą się zajmiemy, to poprawka nr 5, poprawka Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności doprecyzowująca właśnie kwestię, o której przed chwilą rozmawialiście państwo senatorowie. Dziękuję.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

To ja tylko o jedną rzecz zapytam: czy przyjęcie tej poprawki nie będzie stać w kolizji z innymi poprawkami, które zgłosiliśmy z panem senatorem Szejnfeldem?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Absolutnie nie.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dobrze.

W takim razie nie…

(Senator Wojciech Piecha: Stanowisko rządu.)

Stanowisko rządu?

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Pozytywne.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję.

Nie ma zgłoszeń.

Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem poprawki?

12 głosów na sali za.

Kto jest przeciwny?

Nie ma.

Kto się wstrzymał?

1 senator się wstrzymał.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.

27 głosów za, bez głosów sprzeciwu, przy czym 2 senatorów się wstrzymało.

Poprawka została przyjęta.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawka nr 18. To jest kwestia „repolonizacji” fundacji rodzinnych.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Ułatwienia powrotu fundacji dla tych firm, które się przeniosły za granicę…

Stanowisko rządu?

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Jest negatywne.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Uuu…

(Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek: Negatywne…)

No, ja z bólem…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przeciw repolonizacji.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nie ma zgłoszeń.

Kto jest za poprawką, którą popieram?

9 głosów za.

Kto jest przeciwny?

4 senatorów na sali przeciwnych.

Kto się wstrzymał?

1 senator.

Kończymy głosowanie zdalne. Proszę o podanie zbiorczych wyników głosowania.

18 głosów za, 10 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.

Poprawka została przyjęta.

Panie Mecenasie?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawka nr 28. Proszę państwa, poprawka nr 28 porządkuje sprawy w fundacji rodzinnej. Ja, jak widzieliście państwo przed chwilą, podszedłem do pana dyrektora właśnie w sprawie tej poprawki. Z tego co wiem, rząd zgadza się na tę poprawkę z pewną modyfikacją. Tak?

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Panie Dyrektorze, bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Tak, potwierdzam. Popieramy tę poprawkę z modyfikacją, to znaczy po wykreśleniu ostatnich słów: zdanie drugie nie stosuje się. Naszym zdaniem nie powinno się stosować całego…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Nie, „zdanie drugie”.)

(Rozmowy na sali)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: „Zdanie drugie”. Wyrazy „zdanie drugie”, Panie Dyrektorze.

Przepraszam. Oczywiście, Panie Mecenasie. Bardzo dziękuję.

Oczywiście „zdanie drugie”. Chodzi o to, że nie stosuje się całego ust. 1. W takim brzmieniu rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Pytanie do pana mecenasa: czy przyjęcie tej poprawki nie będzie stać w kolizji z intencjami wnioskodawców?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

No nie. Bo chodzi o porządek.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Panie Senatorze, czy przyjmujemy? Bo to jest poprawka przez nas…

(Senator Adam Szejnfeld: Przyjmuję.)

Ja przyjmuję, pan przyjmuje.

Szanowni Państwo, poddajemy pod głosowanie poprawkę z tą zmianą, która wynika ze stanowiska rządu. Po wprowadzeniu tej zmiany rząd popiera tę poprawkę.

(Senator Maria Koc: …Z modyfikacją?)

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Potwierdzam. Tak.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Tak, tą z modyfikacją zaproponowaną przez stronę rządową.

Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

15 senatorów na sali za.

Kto jest przeciwny?

Nie ma takich głosów.

Kto się wstrzymał?

Nie ma takich głosów.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

32 głosy za, nikt nie był przeciwny i nikt się nie wstrzymał.

Poprawka została przyjęta.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawka nr 65 – podatek od budynków.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Szanowni Państwo, stanowisko rządu.

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Negatywne.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Tak, to… Żeby nie płacić od wartości budynków, jeżeli chronimy kapitał rodzinny, nie ma zgłoszeń. To jest poprawka, którą z panem senatorem zgłosiliśmy i popieramy. Razem z senatorem Szejnfeldem.

Kto jest za?

9 głosów za.

Kto jest przeciwny?

5 głosów przeciwnych.

Kto się wstrzymał?

1 senator.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.

(Brak nagrania)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Kolejna, sześćdziesiąta…)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Poprawka została przyjęta…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo…

19:11, przy czym 2 senatorów się wstrzymało.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Tak jest.

Kolejna poprawka, nr 66 – estoński CIT.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Szanowni Państwo, tam by była niekorzystna forma opodatkowania po zmianach. My chcemy korzystać z rozwiązania rządowego. Chwalimy estoński CIT.

Panie Dyrektorze, pańskie stanowisko.

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Tu również jestem zobowiązany do przedstawienia stanowiska negatywnego.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Wnioskodawcy podtrzymują. Uważają, że rząd przygotował ciekawe rozwiązanie podatkowe.

Kto jest za, prosimy o podniesienie ręki.

9 głosów na sali za.

Kto jest przeciwny?

6 głosów przeciwnych.

Kto się wstrzymał?

Nikt się nie wstrzymał.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

19 głosów za, 11 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawka została przyjęta.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Teraz przechodzimy do poprawki nr 68, pana senatora Czerwińskiego. Chodzi o pozostawienie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego bez zmian.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Czy pan senator chce zabrać głos?

Senator Jerzy Czerwiński:

Tak. Wszyscy się śpieszymy, więc króciutko.

Ta poprawka ma na celu usunięcie z ustawy o fundacji rodzinnej przepisów, które bardzo głęboko ingerują w ustawę o ochronie ustroju rolnego, a mówiąc najprościej, wyłamują tej ostatniej ustawie zęby. Przypominam, że ustawa o ochronie ustroju rolnego była uchwalona w 2003 r. po to, żeby nie można było „swobodnie” handlować ziemią rolną i – mówmy wprost – spekulować nią. Miała na celu ochronę przed spekulacją ziemią rolną także w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej.

Nie uważam, że należałoby teraz otwierać furtkę do tego, aby można było swobodnie… to znaczy gospodarować to może źle powiedziane… swobodnie zbywać ziemię rolną. Przypominam, że w ustawie o ochronie ustroju rolnego jest właściwie realizowana konstytucyjna zasada, mówiąca o tym, że podstawą gospodarki rolnej Rzeczypospolitej jest gospodarstwo rolne rodzinne. To jest właściwie ochrona gospodarstwa rolnego rodzinnego, np. poprzez to, że poza wyjątkami w sferze ogólnej można zbywać ziemię rolną tylko rolnikom i tylko do wysokości 300 ha. Zapobiega ta ustawa także tworzeniu latyfundiów. W tym przypadku my z takiego ograniczenia w tej ustawie, wpadkowo, nazwałbym to, rezygnujemy.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Stanowisko rządu do propozycji zmiany projektu rządowego?

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Stanowisko jest negatywne. Mamy inną ocenę tego przepisu niż pan senator. My nie widzimy tych zagrożeń, o których pan powiedział, a oprócz tego, tak jak pan senator powiedział, my jesteśmy związani w tym momencie stanowiskiem rządu, które merytorycznie w pełni popieramy.

Jeśli pan senator będzie miał taką wolę, to, tak jak mówiłem, my służymy wyjaśnieniami niezależnie od wyniku tego głosowania.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję.

Poddaję wniosek pod głosowanie.

Po raz kolejny popieram rząd i jestem za odrzuceniem tego wniosku.

Ale kto jest za przyjęciem wniosku senatora Czerwińskiego?

1 głos za.

Kto jest przeciwny?

10 głosów przeciw na sali.

Kto się wstrzymał?

4 senatorów się wstrzymało.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników. Na początku ile senatorów popiera wniosek, potem kto jest przeciw i kto się wstrzymał.

3 senatorów – za wnioskiem, 19 senatorów – przeciw, 8 senatorów się wstrzymało.

Stwierdzam, że wniosek został odrzucony.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Kolejna jest poprawka nr 69. Ja już sygnalizowałem konieczność dokonania modyfikacji tej poprawki tak, aby odpowiadała intencji ustawodawcy… Przepraszam, wnioskodawców, a nie ustawodawcy. Chodzi generalnie o to, żeby nie eliminować z ustawy tych zmian, które Sejm uchwalił, ale dodać do tej ustawy nowe zmiany, odnoszące się do art. 3a ust. 2 i art. 3b ust. 6 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. To są kwestie związane m.in. z pierwokupem.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Zgodnie z sugestią Biura Legislacyjnego modyfikujemy swoją poprawkę.

Stanowisko rządu?

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Ta poprawka ma odwrotny w naszej ocenie skutek niż poprawka przed chwilą dyskutowana. Tu również nasze stanowisko jest negatywne. Chcielibyśmy ten projekt zachować w ustawowym przedłożeniu, tak?

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję.

Kto z pań i panów senatorów jest za poprawką senatorów Kwiatkowskiego i Szejnfelda?

10 senatorów za.

Kto jest przeciwny?

4 senatorów jest przeciwnych.

Kto się wstrzymał…

(Głos z sali: Pani senator…)

Przepraszam.

Kto jest przeciw wnioskowi?

5 głosów przeciwnych.

Kto się wstrzymał?

Nikt się nie wstrzymał.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników głosowania.

19 głosów za, 13 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Wniosek został przyjęty.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

I teraz, proszę państwa, poprawka nr 70.

Chcę zwrócić uwagę, że w uwadze przed poprawkami nr 68 i 69 znalazła się informacja, że te poprawki wykluczą nam poprawkę nr 70. Ale w następstwie modyfikacji dokonanej przez panów senatorów i poparcia tej poprawki możemy przegłosować poprawkę nr 70 z lekko zmodyfikowanym brzmieniem. Chodzi o to, żeby brzmienie to dostosować do brzmienia przepisów nadanych poprawką nr 69. De facto sprowadza się to do tego, że rozszerzone powinny być zmiany w odniesieniu do art. 134 pkt 1 lit. k i lit. l o wyeliminowanie odesłania do ustawy o fundacji rodzinnej. To jest tylko technika legislacyjna, merytorycznie niczego to nie zmienia. Po prostu chodzi o to, żeby wszystkie przepisy miały…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Wykreślenie odesłania do innego aktu.)

…analogiczne brzmienie.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Jasna sprawa.

Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Po modyfikacji.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Po modyfikacji, proszę państwa.)

(Głos z sali: Stanowisko rządu?)

Przepraszam. Wydawało mi się, że to… Ale…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Panie Dyrektorze? Przepraszam, pan przewodniczący ma rację.

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

My popieramy tę poprawkę. Tak. I kropka. Popieramy.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dobrze.

Dziękuję za to, że pan przewodniczący czuwał. Mamy większy komfort w głosowaniu.

Kto z pań i panów senatorów jest za?

14 głosów za.

Kto jest przeciwny?

Nie ma.

Kto się wstrzymał?

1 senator się wstrzymał.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników.

(Głos z sali: I teraz kończymy?)

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Nie, jeszcze siedemdziesiąta trzecia.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Maria Koc: Nie, ja wiem. I tak wszystko jest ekspresowo, Panie Przewodniczący…)

Wspiera mnie pani marszałek i dzięki temu mi sprawnie idzie.

Coś…

(Senator Maria Koc: Ktoś się zawiesił.)

(Głos z sali: Tak, za szybko.)

(Głos z sali: Ktoś się zawiesił.)

(Głos z sali: Zobaczymy…)

(Głos z sali: O, i pani senator…)

Szanowni Państwo, są senatorowie, którzy nie potwierdzili swojego wyboru.

(Głos z sali: Muszą jeszcze raz zagłosować.)

Tak. I trzeba jeszcze raz…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: Ankieta zniknęła.)

Musicie państwo zdalnie jeszcze raz zagłosować.

(Senator Krzysztof Słoń: Krzysztof Słoń głosuje za.)

(Głos z sali: To otworzymy jeszcze raz…)

Szanowni Państwo, w związku z problemami technicznymi powtarzam całe głosowanie, żeby nie było żadnych wątpliwości.

Kto jest za poparciem tej poprawki? Przypominam: ma ona poparcie rządu. Kto jest za, proszę o podniesienie ręki.

14 senatorów na sali za.

Kto jest przeciw?

Nie ma takich głosów na sali.

Kto się wstrzymał?

1 senator się wstrzymał.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników.

30 głosów za, bez głosów sprzeciwu, przy czym 1 senator się wstrzymał.

Poprawka została przyjęta.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Ostatnia z pakietu nowych poprawek to poprawka nr 73 – obowiązki informacyjne Rady Ministrów. Dziękuję.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Szanowni Państwo, to jest ta poprawka, która wychodzi naprzeciw osobom, które mają wątpliwości. Bo to jest obowiązek przedstawienia skutków OSR po wejściu w życie regulacji po 3 latach.

Stanowisko rządu?

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Zgodnie z deklaracją, która padła na posiedzeniu plenarnym i posiedzeniu komisji, rząd popiera tę poprawkę.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Rząd popiera.

Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

15 senatorów na sali za.

Kto jest przeciwny?

Nie ma głosów przeciwnych.

Kto się wstrzymał?

Nikt się nie wstrzymał.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników.

Wszystkie głosy za, 31 głosów za, bez głosów sprzeciwu, nikt się nie wstrzymał.

Panie Mecenasie?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

I teraz możemy przegłosować pozostałe poprawki. Wymienić ich numery?

(Głos z sali: Nie.)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Nie. Wszystkie, nad którymi nie głosowaliśmy, z zestawienia – mają je państwo – teraz poddajemy pod głosowanie.

Kto z pań i panów senatorów jest za ich przyjęciem, proszę…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: …Mają…)

Przepraszam, czy one mają poparcie strony rządowej?

(Głos z sali: Mają.)

Dyrektor Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Grzegorz Płatek:

Tak, konsekwentnie mają poparcie.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Z poparciem strony rządowej.

Kto z pań i panów senatorów jest za ich przyjęciem?

15 senatorów na sali za.

Na sali nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.

Proszę o zakończenie głosowania zdalnego i podanie zbiorczych wyników.

31 głosów za, bez głosów sprzeciwu, nikt się nie wstrzymał.

Panie Mecenasie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Jeszcze tylko jedna uwaga: w związku z modyfikacją poprawki nr 69 poprawki nr 69 i 70 w zestawieniu będą zamieszczone odwrotnie, bo taka jest konsekwencja techniczno-legislacyjna. Mówię to po to, żeby ci, którzy będą przygotowywali ściągawki, wzięli to pod uwagę. Dziękuję.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Bardzo dziękujemy.

Senator Magdalena Kochan:

A ja proszę – myślę, że w imieniu nas wszystkich…

(Rozmowy na sali)

…o to, żeby blokować wszystkie możliwe do łącznego głosowania poprawki.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Jeżeli jest taka wola pani senator i Wysokich Komisji, to te poprawki, nad którymi przed chwilą zagłosowaliśmy…

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Oczywiście te, które były przyjęte jednogłośnie.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak.)

Tak jest. I z poparciem rządu. Bardzo o to prosimy.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak.)

Nie ma głosów sprzeciwu.

Czy pan senator Szejnfeld zgodzi się dalej pełnić obowiązki senatora, tym razem sprawozdawcy połączonych komisji?

Senator Adam Szejnfeld:

Panie Przewodniczący, była dwójka sprawozdawców – ja…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Przepraszam…)

…i pani senator Tobiszowska. Myślę, że dobrze by było, gdyby pani senator nas wszystkich reprezentowała.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Czy pani senator przyjmie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo serdecznie i ciepło dziękujemy.

Mamy wyznaczonego senatora sprawozdawcę.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

W imieniu pani marszałek i swoim zamykam połączone posiedzenie obu komisji.

Dziękujemy.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 34)