Narzędzia:

Prace w komisjach senackich – 20 lipca 2023 r.

legislacja 20.07.2023
Komisje: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Środowiska (fot. Tomasz Paczos, Kancelaria Senatu)

Komisje: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Środowiska zarekomendują Izbie wprowadzenie ok. 20 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. W większości były to zmiany o charakterze legislacyjnym, doprecyzowującym i redakcyjnym, zaproponowane przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Komisje poparły także poprawkę zgłoszoną przez przewodniczącego Komisji Środowiska senatora Zdzisława Pupę, dotyczącą tytułu ustawy.

Nowelizacja, jak wyjaśniał wiceminister klimatu Ireneusz Zyska, ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju energetyki rozproszonej, wprowadza rewolucyjne rozwiązania, a służy przede wszystkim wzmocnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Zawiera rozwiązania dla offshore, biometanu, klastrów energii, wsparcia operacyjnego dla odnawialnych źródeł energii (OZE) i instalacji hybrydowych. Wprowadza definicję biometanu, rejestr wytwórców biogazu, likwiduje wsparcie dla biogazu w postaci świadectw pochodzenia, a ustanawia wsparcie operacyjne dla biometanu, dodanego do katalogu paliw gazowych. Zmienia definicję klastra, wprowadza też rejestr klastrów, ustala zasady współpracy i rozliczeń klastra z OSD. Do końca 2026 r. co najmniej 30% energii wytwarzanej i wprowadzanej do sieci przez strony porozumienia klastra musi pochodzić z OZE, a łączna moc zainstalowanych instalacji w klastrze energii – nie przekraczać 150 MW oraz umożliwić pokrycie w ciągu roku nie mniej niż 40% łącznego rocznego zapotrzebowania stron klastra energii. Przyłączenie instalacji OZE do sieci ciepłowniczej i zakup ciepła z OZE, w tym ze spalarni odpadów, oraz ciepła odpadowego będą obowiązkowe. Nowela zakłada też podniesienie z 50 do 150 kW progu mocy dla instalacji fotowoltaicznych, powyżej którego wymagane jest pozwolenie na budowę. Wprowadza ponadto podstawy do sprzedaży energii elektrycznej z OZE bezpośrednio od wytwórcy, a także mechanizm wsparcia operacyjnego dla wskazanych źródeł OZE, którym kończy się 15-letni okres wsparcia z systemu świadectw pochodzenia. Nowela ustanawia instytucję prosumenta lokatorskiego, aby ułatwić rozliczenia w wypadku źródeł OZE zamontowanych na budynkach wielolokalowych, a także nowe gwarancje pochodzenia z OZE: biometanu, ciepła albo chłodu, wodoru odnawialnego. Maksymalna moc morskich farm wiatrowych, które mogą zyskać wsparcie w formie kontraktów różnicowych w aukcjach, przewidzianych na lata 2025–31 zwiększy się do 12 GW.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła 2 ustawy. Senatorowie zdecydowali o wprowadzeniu 4 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw. Ustawa o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 została natomiast przyjęta bez poprawek.

Zmiany do nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, przede wszystkim o charakterze doprecyzowującym, zgłosił przewodniczący komisji senator Jerzy Chróścikowski. Jedna z poprawek zawierała przepis przejściowy, na podstawie którego wprowadzane nowelizacją przepisy będą miały zastosowanie także do nieruchomości nabytych wejściem w życie rozpatrywanej nowelizacji.

Podczas posiedzenia nowelę ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, uchwaloną przez Sejm na podstawie projektu rządowego, przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski. Jak wyjaśnił, nowe rozwiązania pozwolą na bardziej skuteczne realizowanie zadań związanych z gospodarowaniem Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa (ZWRSP) przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Zmiany wprowadzone w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego mają natomiast na celu doprecyzowanie i usprawnienie realizacji przepisów związanych z obrotem nieruchomościami rolnymi na rynku prywatnym. Nowelizacja zawiera m.in. przepisy dotyczące zmniejszenia wpływu wahających się cen pszenicy na wysokość czynszu dzierżawnego, polegające na zmianie sposobu liczenia czynszu dzierżawnego KOWR. Nowela przewiduje również ułatwienia w wydzierżawianiu gruntów na cele związane z pozyskiwaniem energii ze źródeł odnawialnych. Chodzi o grunty najniższych klas bonitacyjnych – klasy VI i VIz. Zakłada, że KOWR będzie mógł przekazywać Lasom Państwowym grunty z przeznaczeniem na lasy i grunty przeznaczane na potrzeby gospodarki leśnej, na których nie jest możliwe prowadzenie racjonalnej gospodarki rolnej. Będzie się to odbywało w drodze umowy zamiast jak dotychczas na podstawie decyzji administracyjnej. Nowe przepisy umożliwią również kontynuowanie działalności rolniczej przez osoby fizyczne lub prawne, prowadzące gospodarstwo rolne, które posiadają zadłużenie powstałe w związku z prowadzoną przez nie działalnością rolniczą. Rolnik będzie mógł w zamian za spłatę zadłużenia przekazać KOWR własność swojej nieruchomości i jednocześnie dalej ją uprawiać jako dzierżawca. Rozwiązanie to będzie możliwe poprzez nabycie przez KOWR nieruchomości rolnej będącej ich własnością. Ponadto KOWR będzie mógł wydłużyć określony w umowie termin całkowitej spłaty należności, nie dłuższy niż 25 lat, o ten sam okres, na który udzielił odroczenia ich spłaty.

Ustawę o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Ciecióra. Jak mówił, jesteśmy obecnie w trakcie wdrażania nowej WPR i nie wszystkie gospodarstwa zdołały się do nich już dostosować, zwłaszcza te najmniejsze do 5 ha. Dlatego resort rolnictwa, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rolników, zaproponował opłatę ryczałtową adresowaną do tych najmniejszych gospodarstw. W ocenie przewodniczącego będzie bardzo korzystne dla rolników rozwiązanie, jeśli na jego wprowadzenie wyrazi zgodę Komisja Europejska, o co wnioskował do niej rząd.  

Ustawa o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 upraszcza przepisy dotyczące dopłat bezpośrednich (w tym ekoschematów) i rolnictwa ekologicznego. Nowelizacja zwiększa dostępność wsparcia dla krajowych producentów, co ma szczególne znaczenie ze względu na pierwszy rok stosowania płatności bezpośrednich na nowych zasadach, a także trudną sytuację rolników spowodowaną kryzysem wywołanym wojną w Ukrainie. Ustawa przewiduje, że gospodarstwa do 5 ha będą mogły starać się o ryczałtową dopłatę, która zastąpi wszystkie inne rodzaje płatności bezpośrednich, w tym ekoschematy. Będzie ona przysługiwała gospodarstwom od 1 do 5 ha, które stanowią 51% wszystkich rolników ubiegających się o płatności bezpośrednie. Gospodarstwa najmniejsze, w przeważającej większości gospodarstwa rodzinne, otrzymają 225 euro do hektara. Dopłaty takie będą przysługiwać rolnikom, którzy już złożyli wnioski o przyznanie płatności na 2023 r. i uzyskiwali wsparcie w 2022 r. (lub są następcami prawnymi takich rolników). Płatność dla małych gospodarstw ma charakter opcjonalny, a więc skorzystanie z niej jest dobrowolne. Rolnik będzie mógł wybrać, czy chce realizować ekoschemat, za który może uzyskać większe środki, czy wziąć ryczałt. Nowelizacja wprowadza ponadto zmiany w zakresie ubiegania się o płatności w ramach ekoschematu „rolnictwo węglowe” i „zarządzanie składnikami odżywczymi” oraz do płatności ekologicznych. W odniesieniu do ekoschematu „rolnictwo węglowe” zaproponowano rezygnację z wymogu uzyskania minimalnej liczby punktów wymaganej do skorzystania z tego ekoschematu. W zakresie rolnictwa ekologicznego zmiana przewiduje obniżenie z 0,5 DJP/ha do 0,3 DJP/ha minimalnego poziomu obsady zwierząt, jaki jest wymagany przy ubieganiu się o premię za prowadzenie zrównoważonej produkcji roślinno-zwierzęcej. Zaproponowane zmiany zostały zgłoszone do Komisji Europejskiej jako zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027. Wypłata dopłaty zależy od zgody KE.

Komisja Środowiska rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw i zarekomendowała wprowadzenie do niej jednej poprawki o charakterze uściślającym. Sprawozdawcą została wiceprzewodnicząca komisji senator Alicja Chybicka. Wcześniej w toku prac nad ustawą zgłosiła ona wniosek o odrzucenie ustawy w całości, który nie został poparty przez większość. W uzasadnieniu wskazała głosy organizacji pozarządowych, które negatywnie odniosły się do zapisów tej nowelizacji.

Ustawa ma na cele m.in. wprowadzenie zmian, które mają przyspieszyć procesy inwestycyjne, szczególnie drogowe, wodne i liniowe, a także inwestycje uznane za strategiczne. Rozszerza katalog inwestycji strategicznych, dla których nie są wymagane uzgodnienia lokalizacji z założeniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Do inwestycji strategicznych należą m.in. budowa centralnego portu komunikacyjnego czy elektrownia jądrowa. Nowelizacja dodaje dział VA pt. „Szczególne rozwiązania dla niektórych inwestycji strategicznych”, zgodnie z którym Rada Ministrów w drodze rozporządzenia będzie mogła ustalić listę inwestycji strategicznych, które będą wyłączone z obowiązków dotyczących informowania i konsultowania ich ze społeczeństwem i obowiązków dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, opisanych w działach III i V nowelizowanej ustawy. Ponadto ustawa uznaje dziesięcioletnie plany ochrony dla obszarów Natura2000 za bezterminowe, jednocześnie maja podlegać one przeglądowi co 6 lat.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji opowiedziały się za odrzuceniem ustawy o zmianie ustawy o referendum ogólnokrajowym, która ma umożliwić przeprowadzenie referendum tego samego dnia, co wybory parlamentarne, prezydenckie lub do Parlamentu Europejskiego przez m.in. ujednolicenie godzin głosowania, czyli w godzinach 7-21. Zamiar przeprowadzenia referendum w sprawie mechanizmu relokacji razem z przypadającymi na jesieni wyborami parlamentarnymi ogłosił rząd.

Senatorowie Koalicji Obywatelskiej krytykowali ustawę ze względu na  m.in. możliwość upolitycznienia referendum i traktowania go jako czynnik kampanijny, rozbieżność między jednodniowymi wyborami a możliwością przeprowadzenia referendum w dwa dni, zbyt krótki czas między możliwym wprowadzeniem ustawy w życie a datą wyborów (nie powinno to być krócej niż sześć miesięcy), różnice w kwestii finansowania wyborów i referendum,  co nie sprzyja przejrzystości finansowej i równości komitetów.

Marszałek Senatu RP Tomasz Grodzki przekazał opinie przedstawicieli Polonii, że ich głosy mogą nie zostać uwzględnione z uwagi na zmienione niedawno przepisy wyborcze, które zakładają, że głosy muszą być policzone przez całą komisję wyborczą i przesłane do Państwowej Komisji Wyborczej w ciągu 24 godzin. Mówili oni, że nie dość, że mogą nie zdążyć z liczeniem głosów w wyborach, to jeszcze będą musieli liczyć glosy w referendum. Marszałek Grodzki określił to zadanie jako "karkołomne" i „niewykonalne”.  Sprawozdawcą ustawy na posiedzeniu Senatu będzie senator Krzysztof Kwiatkowski.

Komisje wprowadziły cztery poprawki do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, jedną  merytoryczno-redakcyjną i trzy redakcyjne.   

Senator Marek Borowski był zdania, że drastyczne podwyższenie kar, które przewiduje ustawa, to przykład tzw. „ziobrowania”, czyli podwyższania kar, niepopartego dowodami czy statystykami pokazującymi, że istnieje rzeczywista potrzeba takiego działania. Duże kontrowersje wśród senatorów demokratycznej większości wzbudził zapis przewidujący, że o zachowaniu materiałów istotnych dla sprawy będzie decydował prokurator generalny na wniosek szefa ABW, a sąd może o tym nie wiedzieć i będzie decydował jedynie o zniszczeniu materiałów nieistotnych. Senatorowie przestrzegali przed zrównywaniem przepisów dotyczących szpiegostwa z przepisami antyterrorystycznymi, co może być źródłem naruszania praw człowieka i praworządności. Kontrowersje wzbudziła też kwestia fotografowania, filmowania i utrwalania obrazu i dźwięku, zwłaszcza w obecnych czasach dominacji mediów społecznościowych. Jednocześnie niektórzy senatorowie przyznawali, że w realiach dnia dzisiejszego, w obecnej sytuacji wojny w Ukrainie, ale nie tylko, interesy państwa i jego bezpieczeństwo powinno być należycie zabezpieczone przed działalnością szpiegowską.   

Nowelizacja przewiduje zaostrzenie kar za szpiegostwo. Kara za udział w działalności obcego wywiadu wynosi obecnie od roku do 10 lat więzienia, po zmianie ma to być od 5 do 30 lat więzienia. Za szpiegostwo polegające na udzielaniu wiadomości grozi dziś od 3 lat więzienia, po zmianie - 8 lat więzienia albo nawet dożywocie. Za kierowanie i organizowanie działalności obcego wywiadu na terenie Polski będzie grozić kara od 10 lat więzienia oraz dożywocie w miejsce obecnie obowiązującej kary od 5 lat. Dożywocie ma również grozić temu, kto biorąc udział w działalności obcego wywiadu "dokonuje dywersji, sabotażu lub dopuszcza się przestępstwa o charakterze terrorystycznym". Dożywotnie pozbawienie wolności ma także grozić funkcjonariuszowi publicznemu oraz osobie "pełniącej dyspozycyjnie terytorialną służbę wojskową" działającej na rzecz obcego wywiadu.. Karom nie będą podlegać osoby, które dobrowolnie poniechały dalszej działalności na rzecz obcego wywiadu oraz ujawniły wobec polskich służb "wszystkie istotne okoliczności popełnionych czynów". Inne ze zmian dotyczą m.in. kwestii zakazów fotografowania i utrwalania obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa. Osoba, która bez zezwolenia będzie fotografowała lub filmowała taki obiekt podlegała będzie karze aresztu lub grzywny, będzie można również orzec przepadek przedmiotów służących do popełnienia tego czynu. Sprawozdawcą komisji na posiedzeniu Senatu będzie senator Aleksander Pociej.

Komisje przyjęły jednogłośnie z 21 poprawkami techniczno-legislacyjnymi i redakcyjnymi  ustawę o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw. Dotyczy ona implementacji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w odniesieniu do transgranicznego przekształcania, łączenia i podziału spółek i stanowi kolejny etap implementacji tzw. pakietu prawa spółek. Jej celem jest pogłębienie integracji w ramach jednolitego rynku unijnego. Istotą zmian jest ułatwienie spółkom kapitałowym oraz spółkom komandytowo-akcyjnym, utworzonym zgodnie z porządkiem prawnym państw unijnych,  prowadzenia działalności na unijnym rynku wewnętrznym przez zapewnienie im narzędzi prawnych służących do dokonywania zmian organizacyjnych oraz szersze wykorzystanie narzędzi cyfrowych (np. systemu integracji rejestrów handlowych państw członkowskich). Sprawozdawcą ustawy na posiedzeniu Senatu będzie senator Grzegorz Czelej.

Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaaprobowała przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci bez poprawek.

Senatorowie przyjęli również wraz z 13 poprawkami ustawę o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw i wybrali na sprawozdawcę senator Magdalenę Kochan.

Ponadto Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej poparła bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.

Prezentując nowelizację ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed powiedział, że najistotniejszym celem ustawy jest podniesienie od 1 stycznia 2024 r. wysokości świadczenia wychowawczego, tzw. „świadczenia 500+”, do kwoty 800 zł. Pozostałe zasady programu tzw. 500+ nie ulegną zmianie. Zmiana nastąpi automatycznie, tzn. nie trzeba składać wniosku o przeliczenie świadczenia. Zgodnie z szacunkami ministerstwa podniesienie kwoty świadczenia pociągnie za sobą zwiększenie wydatków z budżetu o 24 miliardy złotych rocznie. Od początku programu ministerstwo przeznaczyło na jego realizację przeszło 234 miliardy złotych. Obecnie świadczenie to pobiera ok. 3 mln 900 tys. rodziców.

Przewodniczącym Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej senator Jan Filip Libicki wyraził przekonanie, że tzw. program 500+ jest potrzebny, ponieważ przyczynia się do likwidacji ubóstwa wśród polskich rodzin. Propozycję poprawki negatywnie oceniła przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Zgłosił także poprawkę polegającą na uzależnieniu zwiększenia kwoty świadczenia 500+ do 800 zł od tego, czy jeden z rodziców podejmuje pracę zarobkową. Senator Ryszard Majer z kolei zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wiceprzewodnicząca Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej senator Magdalena Kochan zapowiedziała zgłoszenie na posiedzeniu plenarnym poprawki do art. 6 nowelizacji, zmierzającej do tego, aby ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Ustawę o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marcin Romanowski. Nowelizacja zawiera rozwiązanie o charakterze systemowym w celu w celu, jak wskazano w uzasadnieniu, „podwyższenia standardów uczestnictwa małoletnich w procedurach sądowych, wzmocnienia ich ochrony, w tym także systemowej ochrony przed skrzywdzeniem oraz podwyższenia poziomu poszanowania praw osób z niepełnosprawnością”. Zaproponowane rozwiązania wprowadzają m.in. ocenę ryzyka, czyli prawdopodobieństwa popełnienia przestępstwa, polepszają standardy ochrony małoletnich i wprowadzają obowiązek analizy przypadków śmierci dziecka, tzw. serious case review. Wiceminister Marcin Romanowski wyraził przekonanie, że wprowadzane rozwiązania w sposób znaczący wzmocnią ochronę dzieci. Są one efektem wielomiesięcznej intensywnej pracy Ministerstwa Sprawiedliwości, przedstawicieli organizacji pozarządowych, partnerów społecznych i posłów.

Ustawa przewiduje także: wprowadzenie instytucji reprezentanta dziecka zamiast kuratora reprezentującego dziecko; uszczegółowienie zasad wysłuchania dziecka w toku postępowania cywilnego; określenie rodzaju i zakresu obowiązkowego szkolenia i doskonalenia zawodowego sędziego orzekającego w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego; dookreślenie obowiązków pracownika socjalnego w przypadku zaistnienia okoliczności uzasadniających odebranie dziecka z rodziny; rozszerzenie zakresu przedmiotowego ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym przez wprowadzenie regulacji dotyczących ochrony małoletnich, w tym wprowadzenie standardów ochrony małoletnich przez organ zarządzający lub nadzorujący placówkę oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni, oraz przez organizatorów takiej działalności, a także przez podmioty świadczące usługi hotelarskie i turystyczne; ustanowienie Krajowego Planu Przeciwdziałania Przemocy na Szkodę Małoletnich, a także Krajowego Planu Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich, zwiększenie uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie kontroli wykonywania przez pracodawców obowiązku weryfikacji czy zatrudnione osoby, zajmujące się między innymi opieką nad małoletnimi, ich wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją, są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze; uszczegółowienie zasad wyboru i ustanowienia kuratora dla osoby z niepełnosprawnością oraz doprecyzowanie jego obowiązków, a także uwzględnienie indywidualnych uwarunkowań dotyczących osoby z niepełnosprawnością i jej praw.

Biuro Legislacyjne zgłosiło dziesięć propozycji poprawek o charakterze redakcyjnym, porządkowym oraz poprawki dotyczącej trybu wyłaniania i wypłacania wynagrodzenia ekspertom. Poprawki zostały zaakceptowane przez przedstawicieli rządu i przyjęte przez członków komisji.

Przedstawiciele Krajowej Rady Kuratorów postulowali wprowadzenie poprawki dającej możliwość obdukcji dziecka w przypadku, gdy kurator sądowy lub pracownik socjalny poweźmie podejrzenie o przemocy w rodzinie.

Przedstawiciele Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę zaapelowali o jak najszybsze wprowadzenie ustawy w życie.

Senator Ryszard Majer zgłosił poprawkę zmierzającą do wprowadzenia w art. 5, w paragrafie 3b w art. 82a obowiązku odbycia co cztery lata szkolenia dla sędziów orzekających w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego w wymiarze co najmniej 10 godzin, organizowanego przez Krajową Radę Sądownictwa i Prokuratury lub jednostkę podległą ministrowi sprawiedliwości albo przez niego nadzorowaną, w celu uzupełnienia specjalistycznej wiedzy i umiejętności zawodowych z zakresu prowadzenia czynności z osobami, które nie ukończyły 18 lat, rozpoznawania symptomów krzywdzenia dziecka i zabezpieczania interesu dziecka w sytuacji sporu między jego rodzicami albo opiekunami.

Senator Majer zaproponował ponadto dwie poprawki uwzględniające postulaty Krajowej Rady Kuratorów, a polegające na dodaniu punktu 3 w art. 6 w brzmieniu: „Dodaje się art. 12e w brzmieniu: 1. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka kurator sądowy albo pracownik socjalny są uprawnieni do uzgodnienia doraźnego terminu konsultacji dziecka u lekarza pierwszego kontaktu lub psychologa, którzy zobowiązani są wyznaczyć jej przeprowadzenie nie później niż w ciągu trzech dni roboczych od daty zgłoszenia. 2. Kurator sądowy albo pracownik socjalny ustala termin wizyty, o której mowa w ust. 1, i zobowiązuje rodzica lub prawnego opiekuna dziecka do stawienia się w wyznaczonym terminie i miejscu celem przeprowadzenia konsultacji. 3. Jeżeli rodzic lub prawny opiekun nie stawi się w wyznaczonym terminie na badanie z małoletnim, kurator sądowy albo pracownik socjalny niezwłocznie zawiadamia sąd opiekuńczy i prokuraturę”. Przedstawicielka Biura Legislacyjnego zwróciła uwagę na to, że taka poprawka wykraczałaby poza przedmiotowy zakres ustawy. W związku z tym tę poprawkę wyłączono do odrębnego projektu ustawy, co senatorowie poparli jednogłośnie.

Ostatnia poprawka zgłoszona przez senatora Majera ma na celu włączenie do funkcjonującego go przy ministrze sprawiedliwości Zespołu do spraw analizy zdarzeń, na skutek których małoletni poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu przedstawiciela Krajowej Rady Kuratorów.

Wiceprzewodnicząca senator Magdalena Kochan zaproponowała z kolei poprawkę, zmierzającą do tego, aby w rozdziale 4b w art. 22c pkcie 3 dodać słowa „i organizatorzy innych miejsc zakwaterowania zbiorowego”, tak aby przepis ten dotyczył również małoletnich uchodźców przebywających w Polsce.

Omawiając ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski powiedział, że zasadniczym celem ustawy jest rozszerzenie katalogu osób uprawnionych do korzystania z bezpłatnych leków, tak aby w tej grupie znalazły się osoby od 65. roku życia oraz dzieci i młodzież do 18. roku życia. Według szacunków w ramach oceny skutków regulacji przyjęcie nowelizacji pociągnie za sobą koszty w wysokości do 1,6 mld zł rocznie.

 

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Dzień Europy w Cieszynie z udziałem marszałek Senatu

Małgorzata Kidawa-Błońska wraz z mieszkańcami i gośćmi świętowała 20-lecie wstąpienia Polski i Czech do UE.

Senator Gabriela Morawska-Stanecka z wizytą w Ukrainie

Senator Gabriela Morawska-Stanecka wraz z grupą posłów przebywała 27–29 kwietnia br. w Ukrainie

Senatorowie Morawska-Stanecka i Bieńkowski oddali hołd ofiarom ludobójstwa w Rwandzie

Senatorowie Gabriela Morawska-Stanecka i Krzysztof Bieńkowski wzięli udział w ceremonii upamiętniającej 30. rocznicę ludobójstwa na plemieniu Tutsi w Rwandzie.