Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 47) w dniu 03-08-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (47.)

w dniu 3 sierpnia 2022 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Andrzej Kobiak)

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Kobiak:

Witam serdecznie osoby przybyłe na spotkanie komisji. Witam również osoby, które w sposób zdalny biorą udział w posiedzeniu.

Jeżeli państwo pozwolicie, to otworzę posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Senatu X kadencji.

Szanowni Państwo, informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Tradycyjnie proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.

Nie widzę nikogo takiego, w związku z tym ten punkt możemy już odhaczyć.

Państwa senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to do sprzężeń akustycznych.

Szanowni Państwo, chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji, zostali włączeni do posiedzenia.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Są wszyscy. Dziękuję bardzo.

Wszystkich państwa senatorów obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa iPady są podłączone do zasilania, a kamery w nich – włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada i obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia.

Zapisywanie się do głosu przez senatorów obradujących zdalnie może nastąpić przez czat w aplikacji lub werbalnie. Sposób zgłoszenia opisany jest w instrukcji, którą otrzymaliście państwo drogą mailową. Zabranie głosu będzie możliwe dopiero po jego udzieleniu przez przewodniczącego komisji. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączenie mikrofonu. Po zakończonej wypowiedzi proszę wyłączyć mikrofon.

Poprawki możecie państwo przesyłać drogą mailową podaną w przekazanej państwu informacji o zdalnym posiedzeniu komisji z potwierdzonego konta mailowego. Złożenie poprawek należy zaanonsować na czacie lub werbalnie. W temacie maila proszę wpisać skrót nazwy komisji, na posiedzenie której kierują państwo poprawkę, oraz tytuł projektu.

Przypominam ponadto, że do dyspozycji senatorów obradujących zdalnie jest specjalny numer telefonu, pod którym możecie państwo dokonywać zgłoszeń problemów technicznych.

Tyle informacji o sposobie prowadzenia posiedzenia komisji.

Teraz, Szanowni Państwo, chciałbym sprawdzić kworum. Czy wszyscy senatorowie, członkowie komisji biorący zdalny udział w posiedzeniu są połączeni?

(Głos z sali: Tak.)

Tak.

Są też pozostałe osoby. Mamy kworum.

Punkt 1. porządku obrad: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023

Porządek dzisiejszego posiedzenia komisji obejmuje opinię komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w sprawie przedstawionego porządku obrad?

Wobec braku głosów sprzeciwu stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.

Szanowni Państwo, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 17 Regulaminu Senatu RP Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich ma za zadanie rozpatrzyć projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023 i przedstawić opinię o projekcie.

Udzielam głosu panu ministrowi Adamowi Niemczewskiemu. Bardzo proszę, Panie Ministrze. Przedtem serdecznie powitam panią Agnieszkę Szlązak, dyrektora Biura Finansowego. Zaproszonych gości powitałem. Pozostałych senatorów, obradujących zdalnie i obecnych, również bardzo serdecznie witam.

Teraz, Panie Ministrze, proszę o zabranie głosu i przedstawienie projektu.

Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Materiały zawierające projekt budżetu na rok 2023 otrzymali państwo wcześniej. Kancelaria Senatu, zgodnie z Regulaminem Senatu, jest zobowiązana przedstawić ten projekt. Projekt sporządzamy na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz wytycznych, jakie otrzymujemy od ministra finansów, zawierających m.in. wskaźniki wzrostu niektórych czynników.

Projekt jest tak określony, żeby można było wyróżnić część wydatków związanych ze wzrostem wydatków Kancelarii Senatu. Wydzielona jest część, która jest związana ze wzrostem wydatków związanym ze zmianą kadencji. Ponieważ w przyszłym roku będzie zmiana kadencji, wydatki Kancelarii Senatu będą zwiększone. Osobno wyróżniliśmy wydatki związane ze zmianą kadencji, a osobno – pozostałe wydatki.

Co wpływa na cały obraz? Projekt budżetu Kancelarii Senatu zakłada, że wydatki wyniosą 169 milionów 915 tysięcy zł. Wydatki związane ze zmianą kadencji mają wynieść 13 milionów 998 tysięcy zł, a wydatki związane ze wzrostem wynagrodzeń o wskaźnik, o którym za chwilkę powiem – 6 milionów 475 tysięcy zł. Budżet po wyłączeniu wydatków związanych ze zmianą kadencji oraz wzrostem wynagrodzeń wyniesie 149 milionów 442 tysiące zł, co daje wzrost w stosunku do budżetu obecnego o 14,9%.

Projekt został opracowany z uwzględnieniem wskaźnika, o którym mówiłem. Minister finansów poinformował nas, że średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w ujęciu nominalnym wyniesie 107,8%. Wzrost wynika również ze wzrostu wydatków na wynagrodzenia w związku ze zwiększeniem liczby osób, którym wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

Nastąpił wzrost wydatków dotyczących działalności biur senatorskich w związku ze skutkami finansowymi wynikającymi ze zmiany wypłacanego miesięcznie ryczałtu. Mówiłem już o realizacji zadań związanych z zakończeniem X kadencji i rozpoczęciem następnej kadencji Senatu oraz zapewnieniem Senatowi środków finansowych na realizację zadania, które jest co roku Senatowi wykreślane. Chodzi o pomoc Polonii i Polakom za granicą. Kancelaria Senatu uważa, że dopóki w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, art. 4d ust. 2, jest wpisany obowiązek Senatu opieki nad Polonią i Polakami za granicą, dopóty to zadanie należy, przynajmniej w sposób minimalny – my to określamy na kwotę w wysokości 10 milionów zł – uwzględniać w budżecie kancelarii, a przynajmniej próbować starać się o te środki.

Nie chciałbym mówić o dochodach, bo one są minimalne.

Najistotniejsze wydatki wiążą się ze wzrostem wydatków zaplanowanych na fundusz wynagrodzeń osobowych o kwotę 13 milionów 305 tysięcy zł, z czego wzrost o 8 milionów jest związany ze zmianą kadencji Senatu i koniecznością wypłaty przewidzianych w przepisach prawa dodatkowych świadczeń. Są to w szczególności odprawy parlamentarne dla senatorów, którzy nie zostaną wybrani na następną kadencję, wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i odprawy dla pracowników zatrudnionych na czas sprawowania funkcji przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko państwowe. Kwota 4 milionów 774 tysięcy zł jest związana z przyjętym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, czyli 7,8%, a 338 tysięcy – ze skutkami finansowymi wynikającymi ze zmiany ustawy o służbie zagranicznej, a także ze zwiększeniem liczby osób, których wynagrodzenie wypłacane jest na podstawie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących stanowiska kierownicze państwowe. Te skutki dotyczą naszego przedstawiciela przy Parlamencie Europejskim.

Następuje zwiększenie pochodnych od wynagrodzeń osobowych, czyli składek ZUS, wpłat na PPK, o 2 miliony 108 tysięcy zł i zwiększenie o 160 tysięcy zł dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników Kancelarii Senatu w związku ze skutkami finansowymi wynikającymi ze wzrostu funduszu wynagrodzeń w 2022 r. Chodzi o tzw. trzynastki. Następuje też zwiększenie w roku 2023 wysokości diety parlamentarnej, która ustalana jest w relacji do uposażenia senatorskiego. Przewidziany wzrost wydatków z tego tytułu to 376 tysięcy zł. Jest też przewidziane zwiększenie wysokości miesięcznego ryczałtu na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem biura senatorskiego. Przewidziana kwota wydatków na ten cel to 3 miliony 636 tysięcy zł.

Jeżeli chcą państwo szczegółowe opisy dotyczące poszczególnych kwot związanych ze zmianą kadencji, to oczywiście służę taką informacją.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Kobiak:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z panów senatorów i pań senatorek chce zadać pytanie panu ministrowi?

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Marek Borowski:

Wspomniał pan o ryczałcie na biura. Rozumiem, że to jest koszt przeniesiony. Tak? Nie ma żadnego nowego przyrostu założonego na przyszły rok.

(Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: To znaczy założyliśmy, że…)

(Głos z sali: Proszę wcisnąć…)

Nie mówiłem do mikrofonu.

(Głos z sali: Tu jest przycisk.)

Dobrze, dobrze. To ja tylko powtórzę pytanie, bo być może obradujący zdalnie mnie nie słyszeli.

Zapytałem o ryczałt na biura poselskie. Czy ten wzrost to jest tylko wzrost przeniesiony z tego roku, czy planuje się jakiś dodatkowy przyrost tych środków w roku przyszłym?

Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Przewidzieliśmy wzrost ze względu na to, że jest przewidziany wzrost wynagrodzeń pracowników Kancelarii Senatu o 7,8%, także senatorów i „erki”. Powinna być również przewidziana kwota na wzrost wynagrodzeń pracowników biur senatorskich. Przewidzieliśmy ich ewentualny wzrost o 1 tysiąc 200 zł w przyszłym roku.

Senator Marek Borowski:

Jasne. Rozumiem. To jest ta część tego ryczałtu.

(Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Tak.)

I drugie pytanie. Pozytywnie odnotowuję to, że kancelaria chce się zająć stroną internetową, bo…

(Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: To są już inne wydatki.)

To jest jakieś, delikatnie mówiąc, nieporozumienie. Mam nadzieję, że zostanie to poprawione.

Na końcu pisze się tutaj o jakiejś windzie w budynku przy Wiejskiej 6/8. O co tu chodzi?

Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Już to wyjaśniam.

W związku z sytuacjami, które tu były, takimi nieprzyjemnymi, kiedy senator utknął w windzie… Mamy tylko jedną windę w budynku. Zaplanowaliśmy, że wybudujemy windę, która będzie na zewnątrz. Chcieliśmy wybudować taką szklaną windę. Mamy zgodę konserwatora zabytków. Chcieliśmy to zrobić już w tym roku. Zaplanowaliśmy na ten cel 800 tysięcy zł. Rozpisaliśmy konkurs i zgłosił się jeden oferent, który zaoferował nam 1 milion 200 tysięcy, w związku z tym nie mogliśmy wykonać tego zadania i podzieliliśmy to zadanie. W tym roku wykonamy tylko projekt. Chcieliśmy zrobić to w systemie „projektuj i buduj”, a teraz za środki, które mamy w tym roku – nie wykorzystamy oczywiście całości – zrobimy projekt, a w przyszłym roku spróbujemy znowu rozpisać konkurs i zrealizować ten projekt. To będzie winda tylko dla senatorów, nie będzie się jej używać do celów towarowych. Poza tym ta winda przyda się również… Ona będzie przy korytarzu głównym, którym się wchodzi do Senatu, i będzie mogła być wykorzystywana również przez Sejm, jak będzie tu jakaś reprezentacja, będą goście zagraniczni, ktoś będzie niepełnosprawny. Ona będzie wyglądała lepiej niż wszystkie inne, ciasne windy starszego typu.

(Senator Marek Borowski: Dobra. Dziękuję bardzo.)

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Kobiak:

Dziękuję bardzo.

W takim razie przechodzimy do dyskusji.

Otwieram dyskusję.

Do głosu zapisał się pan senator Sławomir Rybicki. Jest to osoba zdalnie biorąca udział w posiedzeniu. Bardzo proszę, jeżeli można, włączyć pana senatora…

(Głos z sali: Sam się włączył.)

Senator Sławomir Rybicki:

Dzień dobry.

Czy jestem słyszalny?

(Zastępca Przewodniczącego Andrzej Kobiak: Tak, bardzo dobrze.)

Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Panie Ministrze! Pani Dyrektor!

Ja chciałbym wyrazić swoją pozytywną opinię co do projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2023 r. Wzrosty wydatków są uzasadnione. Cieszę się, że po raz kolejny znajdujemy środki na opiekę nad Polonią. Rok jest szczególny, ponieważ kończy się kadencja, więc są tutaj pozycje, które są raz na 4 lata w budżecie kancelarii.

Odnosząc się pozytywnie do całego projektu, muszę jednak wyrazić zastrzeżenie w punkcie, który dotyczy wysokości wydatków zaplanowanych na wzrost wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, uposażeń senatorskich i pochodnych od nich naliczanych oraz diet parlamentarnych. Proponuję zmniejszenie kwoty projektu budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023 o kwotę zaplanowaną na ten cel, uzasadniając to w sposób oczywisty. Myślę, że w dobie kryzysu, inflacji i borykania się Polaków z problemami dotyczącymi wzrostu cen i kosztów życia nie powinniśmy jako senatorowie godzić się na wzrost wynagrodzeń dla nas.

Składam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu, ale z zastrzeżeniem dotyczącym wydatków na wzrost wynagrodzeń senatorów. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Kobiak:

Dziękuję również.

Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w sprawie planowanego budżetu?

(Senator Marek Borowski: Można jeszcze?)

Bardzo proszę.

Senator Marek Borowski:

Ja chciałbym poprzeć propozycję, którą przed chwilą zgłosił pan senator Rybicki, pan przewodniczący. Ja rozumiem, że to dotyczyłoby…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To jest opinia, projekt opinii. Chodzi o wzrost wydatków w zakresie osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, uposażeń senatorskich i pochodnych od nich. Rozumiem, że jeśli chodzi o kwestię ryczałtów na biura i o pracowników, to…

(Głos z sali: To zostanie.)

To zostałoby tak, jak jest proponowane. Tu chodzi o pracowników, więc to ma zupełnie inny charakter. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Kobiak:

Dziękuję bardzo.

Wobec zgłoszenia wniosku będziemy głosowali.

Chciałbym poinformować, że senatorowie obradujący zdalnie, którzy nie są członkami komisji, nie biorą udziału w głosowaniu, mimo że mogą im się wyświetlić informacje o głosowaniu.

Senatorowie i pani senator biorący bezpośredni udział w posiedzeniu będą głosowali przez podniesienie ręki, a osoby biorące udział zdalnie – poprzez internet.

Ja pozwolę sobie przeczytać całą opinię komisji, nad którą będziemy głosować.

Opinia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023.

Uprzejmie informuję, że na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 17 Regulaminu Senatu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich na posiedzeniu w dniu 3 sierpnia rozpatrzyła projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023.

Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023 z zastrzeżeniem dotyczącym wysokości wydatków zaplanowanych na wzrost wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, uposażeń senatorskich i pochodnych od nich naliczanych oraz diet parlamentarnych.

Komisja proponuje zmniejszenie projektu budżetu Kancelarii Senatu na rok 2023 o kwotę wydatków zaplanowanych na ten cel.

Czy wszyscy zrozumieli?

Jeśli tak, to bardzo proszę, głosujemy.

Kto jest za przyjęciem takiej opinii? (8)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał? (0)

(Głos z sali: Czekamy na głosujących zdalnie.)

Prosimy o podanie wyników głosowania.

(Głos z sali: 8 – za, 1 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.)

W tej sytuacji należy stwierdzić, że opinia została przyjęta.

Bardzo państwu dziękuję.

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję państwu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 20)