Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 24) w dniu 27-10-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (24.)

w dniu 27 października 2020 r.

Porządek obrad:

1. Przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackiej.

2. Opinia komisji w sprawie rezygnacji Kancelarii Senatu z zawarcia umowy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji na rok 2021.

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 30)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry państwu.

Otwieram dwudzieste czwarte posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

W porządku posiedzenia mamy 2 punkty. Punkt pierwszy to przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackiej. Punkt drugi to opinia komisji w sprawie rezygnacji Kancelarii Senatu z zawarcia umowy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji.

Proszę państwa, ponieważ pracujemy w trybie zdalnym, proszę państwa senatorów, którzy są obecni na sali, o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to do sprzężeń akustycznych.

Chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji, zostali już włączeni do posiedzenia.

Dziękuję bardzo.

Wszystkich państwa senatorów obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa iPady są podłączone do zasilania, a kamery w nich włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada i obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia. Zapisywanie się do głosu przez senatora obradującego zdalnie może nastąpić przez czat w aplikacji lub werbalnie. Sposób zgłaszania opisany jest w instrukcji, którą otrzymaliście państwo mailowo. Zabranie głosu będzie możliwe dopiero po jego udzieleniu przez przewodniczącego komisji. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączenie mikrofonu. Po skończonej wypowiedzi proszę wyłączyć mikrofon. Przypominam ponadto, że do dyspozycji senatorów obradujących zdalnie jest specjalny numer telefonu, pod którym możecie państwo dokonywać zgłoszeń problemów technicznych.

Szanowni Państwo Senatorowie, chciałbym teraz sprawdzić, czy jest kworum.

Czy wszyscy senatorowie, członkowie komisji biorący udział w posiedzeniu w sposób zdalny, są podłączeni?

(Głos z sali: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja obraduje, uzyskawszy kworum.

Czy do porządku obrad, który odczytałem na wstępie, są uwagi? Czy senatorowie zdalni mają uwagi? Nie ma uwag.

Punkt 1. porządku obrad: przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackiej

Przechodzimy do realizacji punktu pierwszego porządku obrad: zmiany w składzie komisji senackiej.

Macie państwo w materiałach do dzisiejszego posiedzenia projekt uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zmian w składzie komisji senackiej. Przeczytam ten projekt: „Senat Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 13, ust. 2 Regulaminu Senatu odwołuje z Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu: senatora Pawła Arndta, senatora Andrzeja Pająka, senatora Aleksandra Szweda, senatora Wojciecha Ziemniaka”.

Czy są uwagi do projektu uchwały Senatu? Czy senatorowie pracujący zdalnie mają uwagi?

Skoro nie ma uwag, uznaję, że komisja przyjęła projekt uchwały.

Czy powinniśmy nad tym głosować?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wobec tego poddajemy pod głosowanie projekt uchwały Senatu w sprawie zmian w składzie komisji senackiej.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem projektu uchwały? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Informuję, że komisja jednogłośnie, 9 głosami za, przyjęła projekt uchwały Senatu w sprawie zmian w składzie komisji senackiej.

Na sprawozdawcę komisji chciałbym zaproponować panią senator Borys-Damięcką.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Tak.)

Dziękuję bardzo, Pani Senator.

Punkt 2. porządku obrad: Opinia komisji w sprawie rezygnacji Kancelarii Senatu z zawarcia umowy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji na rok 2021

Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: opinia komisji w sprawie rezygnacji Kancelarii Senatu z zawarcia umowy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji na rok 2021.

Witam na posiedzeniu komisji panią dyrektor Annę Białkowską, której za chwileczkę oddam głos.

Komisja, zgodnie z jej kompetencjami, rozpatruje również sprawy związane z funkcjonowaniem biur, a także inne sprawy senatorskie. To jest taka klasyczna sprawa.

Pani Dyrektor, oddaję pani głos. Proszę, aby pani zapoznała senatorów z tą sprawą. Oczywiście senatorowie otrzymali materiał w tej sprawie, tak że proszę o krótką informację w tej sprawie.

Proszę bardzo.

Dyrektor Biura Spraw Senatorskich w Kancelarii Senatu Anna Białkowska:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo, jako że państwo już zapoznaliście się z materiałami, powiem, że zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora z 9 maja 1996 r. senator ma prawo, na terenie kraju, do bezpłatnego przejazdu środkami publicznego transportu zbiorowego. W tym celu Kancelaria Senatu zawiera umowy. Tutaj mówimy o Polskiej Izbie Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji z siedzibą w Warszawie, z którą Kancelaria Senatu zawarła umowę na ryczałt roczny. Kancelaria płaciła uzgodniony ryczałt w kwocie 18 tysięcy 485 zł 92 gr. Jednakże po analizie i po ankiecie, którą ośmieliliśmy się przeprowadzić wśród państwa senatorów, okazało się, że – na 100 ankiet oddano 74 ankiety, za co państwu serdecznie dziękuję – 73 senatorów nie korzysta z przejazdów, popularnie mówiąc, PKS-ów bądź też innych…

(Głos z sali: 73 spośród 74 senatorów…)

Tak. 1 senator zaznaczył, że incydentalnie korzysta z przejazdów oferowanych przez Polską Izbę Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji.

Proszę państwa o analizę, czy warto płacić ryczałt w takiej kwocie, którą wymieniłam. Oczywiście państwo senatorowie mają prawo do przejazdów w miarę wolnych miejsc, ale Kancelaria Senatu za każdym razem zwraca za jednostkowy bilet pieniądze. Tak więc być może warto byłoby się nad tym pochylić, żeby nie przedłużać umowy, która się kończy 31 grudnia br., a państwu senatorom, którzy ewentualnie będą korzystali z takich przejazdów, wypłacać pieniądze na zasadzie refundacji za dany bilet, jak to się dzieje np. w przypadku transportu kolejami regionalnymi. Kancelaria nie ma podpisanej takiej umowy. Jeśli państwo senatorowie korzystają z takich linii, przynoszą bilet i jest on refundowany przez kancelarię.

Ośmielam się prosić o to, aby Wysoka Komisja wyraziła aprobatę, aby nie negocjować kolejnej umowy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji. Ta kwota – dla niektórych duża, dla niektórych może mała, w zależności od postrzegania – myślę, że niepotrzebnie obciąża Kancelarię Senatu, ponieważ, tak jak powiedziałam, 73 na 74 senatorów, którzy złożyli ankiety, nie korzysta z tej formy przejazdów.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Pani Dyrektor.

Otwieram dyskusję.

Czy państwo senatorowie chcieliby zadać pytania w tej sprawie? Nie.

Wobec tego udzielę sobie głosu. Chciałbym zapytać, jakie przedsiębiorstwa wchodzą w skład polskiej izby gospodarczej. Czy to chodzi o PKS i innych przewoźników zbiorowych? Gdyby pani zechciała nam powiedzieć…

Dyrektor Biura Spraw Senatorskich w Kancelarii Senatu Anna Białkowska:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Polska Izba Gospodarcza zawiera umowy z poszczególnymi przewoźnikami, ponieważ to jest szeroki zakres przewozów. I oni również wykonują taką usługę dla Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji. To jest nie tylko PKS, to są również inni przewoźnicy.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Czy są jakieś zgłoszenia do zadania pytania ze strony senatorów pracujących zdalnie? Nie ma.

Proszę państwa, kwota rzeczywiście nie jest jakaś ogromnie duża, ale tutaj nie o kwotę chodzi, tylko o zasady i o celowość. Skoro senatorowie nie korzystają z usług przewoźników w transporcie zbiorowym, samochodowym, to chyba nie ma sensu tej fikcji dłużej utrzymywać, tym bardziej że każdy z senatorów ma prawo do rekompensaty, gdyby chciał skorzystać z usług przewoźnika.

Proponuję, aby komisja wyraziła pozytywną opinię w sprawie nieprzedłużania umowy z Polską Izbą Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji.

Pytam państwa w drodze głosowania: kto jest za pozytywną opinią w tej sprawie? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję państwu za tę decyzję. Ona jest roztropna i gospodarczo absolutnie uzasadniona.

(Dyrektor Biura Spraw Senatorskich w Kancelarii Senatu Anna Białkowska: Bardzo serdecznie dziękuję.)

Jeżeli nie ma więcej spraw, dziękuję państwu.

Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

(Koniec posiedzenie o godzinie 13 minut 47)