Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (nr 4) w dniu 16-12-2015
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (4.)

w dniu 16 grudnia 2015 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji (druk senacki nr 29, druk sejmowy nr 65 i 102 i 102 A).

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Jan Maria Jackowski)

Punkt 1. porządku obrad: Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji (druk senacki nr 29, druk sejmowy nr 65 i 102 i 102 A)

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dzień dobry państwu.

Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Bardzo serdecznie witam wszystkie panie senator i panów senatorów. Witam obecnych na naszym posiedzeniu gości: pana ministra Jarosława Sellina wraz ze współpracownikami, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, pana ministra Lufta, wraz ze współpracownikami i wszystkich obecnych gości.

Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015, to druk senacki nr 29, w zakresie: załączniki nr 1 i 2… Nie będę odczytywał całości treści porządku obrad, w każdym razie wraz z załącznikami do części 83 i 85; załącznik nr 6, czyli wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe i celowe, oraz kwoty tych dotacji; załącznik nr 7 – zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych w 2015 r.; załącznik nr 8 – zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym; załącznik nr 13 – wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań w kolejnych latach obowiązywania Narodowej Strategii Spójności w latach 2007–2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowania na lata 2009–2014 i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2009–2014, Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich”, wspólnej polityki rolnej oraz perspektywy finansowej; i załącznik nr 14 – prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Wysoka Komisjo, w związku z faktem, iż art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu stanowi, że druki senackie oraz inne materiały dotyczące spraw rozpatrywanych na posiedzeniu komisji powinny być doręczone jej członkom nie później niż w dniu poprzedzającym posiedzenie, oraz że art. 61 ust. 2 stanowi, iż przepisu ust. 1 nie stosuje się, po pierwsze, jeżeli posiedzenie komisji zostało zwołane w trakcie obrad Senatu i w związku z tymi obradami oraz, po drugie, w szczególnych wypadkach za zgodą komisji, chciałbym zapytać na podstawie art. 61 ust. 2 pkt 2, czy jest zgoda komisji, abyśmy… Bo jak państwo doskonale wiecie, te druki nie zostały w tym terminie dostarczone, ponieważ było opóźnienie w pracach sejmowych i dopiero dzisiaj ta ustawa do nas trafiła, a mieliśmy wcześniej zaplanowane to posiedzenie. Czy jest więc zgoda komisji na rozpatrywanie tego punktu porządku obrad?

Proszę bardzo, Pani Senator.

Senator Barbara Zdrojewska:

Ja chciałabym tylko złożyć protest przeciwko temu, że dostajemy druki tak późno i nie jesteśmy w stanie się z nimi zapoznać. Nie wiem, czy w tej chwili pan minister, który dzisiaj u nas gości, jest w stanie przedstawić nam to wszystko szczegółowo, tak że nasza praca dzisiaj de facto będzie fikcją. Tak że ja jestem przeciw. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Czyli, jak rozumiem, pani stawia wniosek o to, żeby nie procedować dzisiaj i nie skorzystać z zapisu art. 61ust. 2 pkt 2 – tak?

Czy jest sprzeciw?

Senator Czesław Ryszka:

Zgłaszam sprzeciw. Ustawa jest bardzo ważna, musimy ją uchwalić, nie ma innego wyjścia.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

W związku z tym, że nie było zgody, zarządzam głosowanie.

Kto z pań i panów senatorów jest za wnioskiem pani senator – podkreślam, za wnioskiem pani senator, czyli za tym, żeby odroczyć to posiedzenie komisji senackiej – proszę podnieść rękę. (3)

Kto jest przeciw? (4)

Dziękuję bardzo.

Wniosek pani senator nie uzyskał większości, w związku z tym będziemy dalej procedować.

Ja mam nadzieję, że pan minister zreferuje nam tutaj założenia, wbrew obawom pani senator.

I teraz proponuję, abyśmy przystąpili do procedowania w sposób następujący: na początku, zgodnie z częściami budżetowymi, proponuję, aby Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji… Rozumiem, że pan minister Luft jest gotowy, ze współpracownikami, do prezentacji tego budżetu?

Oddaję głos panu ministrowi. Proszę bardzo.

Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Krzysztof Luft:

Trzeba jak gdyby przypomnieć historię wysokości naszego budżetu na rok 2015. Otóż na 2015 r. zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia urzędników dodatkowo na 61 etatach. Te osoby miały realizować zadania związane z rozpatrywanie wniosków abonamentowych. To jest znany wszystkim problem, są olbrzymie góry wniosków o rozłożenie na raty lub ewentualnie o umorzenie; jest paręset tysięcy wniosków i żeby rozładować tę kolejkę, została sformułowana wspomniana propozycja. To oczywiście miało być czasowo, 50 etatów na 2 lata do rozpatrywania zaległości z lat 2009–2014. Na pokrycie tych potrzeb założono środki w wysokości prawie 11 milionów zł – a dokładnie 10 milionów 945 tysięcy zł. Uwzględniono też wydatki na sprawy abonamentowe według dotychczasowej struktury organizacyjnej i aktualnego stanu zatrudnienia w wysokości 3 milionów 800 tysięcy. Łącznie dawało to kwotę 14 milionów 754 tysiące zł.

W trakcie prac nad budżetem uzyskaliśmy zgodę sejmowej Komisji Finansów Publicznych na zwiększenie zatrudnienia jedynie o 5 etatów, a kwotę na pokrycie wydatków związanych z dodatkowym zatrudnieniem i z realizacją całego zadania zmniejszono do 13 milionów 125 tysięcy zł. Niemniej jednak wobec faktu niemożliwości zatrudnienia 61 osób i zatrudnienia jedynie 5 osób oczywiście okazało się, że wykorzystanie tych środków nie będzie możliwe. W związku z tym w trakcie roku budżetowego analizowano na bieżąco poziom wydatków na działalność KRRiT wynikającą z zapisów ustawy o opłatach abonamentowych i oszacowano nadmiar środków. W efekcie w dwóch kolejnych decyzjach przewodniczącego, jednej z 3 marca i następnej z 27 października, przewodniczący KRRiT jako dysponent części budżetowej zablokował wydatki budżetowe łącznie na kwotę 8 milionów 135 tysięcy zł. Oczywiście minister finansów został o tym poinformowany przez pana przewodniczącego. Blokady dotyczyły środków finansowych na działalność KRRiT wynikającą właśnie z realizacji zapisów ustawy o opłatach abonamentowych. No i to właściwie tyle. Zmniejszenie budżetu KRRiT na bieżący rok do kwoty 26 milionów 403 tysięcy zł z 34 milionów 542 tysięcy zł jest konsekwencją właśnie tych blokad dokonanych przez pana przewodniczącego na skutek przedstawionego przebiegu całej sprawy.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Nie dopełniłem jeszcze jednego obowiązku, mianowicie nie powitałem przedstawicieli Ministerstwa Finansów. I teraz prosiłbym… Ci przedstawiciele są obecni, prawda?

Czy państwo zabierają głos, chcieliby się wypowiedzieć odnośnie do…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę do mikrofonu, żebyśmy mogli do protokołu…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Prosimy tutaj do mikrofonu, ponieważ będzie sporządzany stenogram. I proszę się przedstawić.

Zastępca Dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Mirosław Stasiak:

Mirosław Stasiak, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów.

Szanowny Panie Przewodniczący, w obecnej chwili nie widzę takiej potrzeby. Potwierdzamy wszystkie te zdarzenia, które zostały tu opowiedziane.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Czy ktoś z członków komisji pragnąłby zabrać głos?

(Senator Barbara Zdrojewska: A jeszcze w sprawie…)

Tak, proszę bardzo, pani senator Zdrojewska.

Senator Barbara Zdrojewska:

Ja bym chciała tylko krótko zapytać o konsekwencje całej operacji, to znaczy o konsekwencje tego, że nie zostały uruchomione wspomniane etaty. Jak pan przewiduje, jaki to będzie miało wpływ na budżet przyszłoroczny? Dziękuję.

Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Krzysztof Luft:

Przede wszystkim oczywiście taka sytuacja w znaczący sposób nie pozwoliła na realizowanie założonych celów w sensie zlikwidowania ogromnej górki zaległości, czyli rozpatrzenia tych wniosków, których po prostu nie daje się rozpatrzeć w takiej ilości posiadanymi środkami. Tak więc oczywiście to jest w tej chwili, że tak powiem, bardzo intensywnie zorganizowane na miarę takich możliwości kadrowych, jakie są. Jeżeli można, to ja bym poprosił panią dyrektor Szelachowską, dyrektor biura Krajowej Rady, o rozwinięcie tego tematu.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Proszę bardzo, Pani Dyrektor.

Dyrektor Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Małgorzata Szelachowska:

Szanowni Państwo!

Rzeczywiście ten problem, który dotyka wielu ludzi, wielu abonentów, leży nam na sercu już od dawna. Mimo wysiłków ta masa wniosków od abonentów, która napływa do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, z prośbą o rozłożenie na raty albo o umorzenie, nie zmniejsza się. Szacujemy, że cały czas mimo intensyfikacji prac liczba nierozpatrzonych wniosków pozostaje na poziomie około 200 tysięcy. W związku z tym do projektu budżetu na 2016 r. ponownie wnieśliśmy o to, aby na 2 lata przyznać nam dodatkowe etaty po to, aby można było rozpatrzeć wszystkie zaległe wnioski. Tak więc budżet Krajowej Rady według projektu na 2016 r. jest zbliżony do tego, który mieliśmy pierwotnie, czyli jest to około 36 milionów zł.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś pytania, względnie głosy w dyskusji? Czy ktoś pragnąłby zabrać głos? Nie.

W takim razie przystąpimy w tej chwili do rozpatrzenia części 24 „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”.

Bardzo proszę pana ministra Sellina o prezentację tych założeń budżetowych.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin:

Dziękuję bardzo.

Ja też w dalszej kolejności poprosiłbym o szczegółową wypowiedź pana dyrektora departamentu finansowego Wojciecha Kwiatkowskiego. Chciałbym tylko zwrócić uwagę na merytorycznie, moim zdaniem, po prostu najciekawszą rzecz w tej korekcie. Zmniejszamy mianowicie wydatki w budżecie na rok 2015 o prawie 91,5 miliona zł. Wynika to stąd, że realizujemy trzy duże wieloletnie rządowe programy inwestycyjne, mianowicie wieloletni program rządowy „Budowa Muzeum Historii Polski”, wieloletni program rządowy „Budowa Kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku” i wieloletni program rządowy „Budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku”.

O ile pierwsza inwestycja przebiega w tym roku zgodnie z harmonogramem, to dwie kolejne napotkały szereg trudności i po prostu nie można było wydać pieniędzy zaplanowanych na rok 2015. Jeśli chodzi o kompleks muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, za porozumieniem stron muzeum wycofało się z umowy z inwestorem zastępczym, wykonawcą budynku. Będzie podpisywane nowe porozumienie, lepiej skonstruowane, i w związku z tym 39 milionów zł, które miały być wydane na tę umowę w tym roku, nie zostanie wydanych. A jeśli chodzi o budowę muzeum II wojny światowej, to ci, którzy śledzą tę inwestycję, wiedzą, że pod budowę tego muzeum wybrano bardzo trudny teren. Cały czas trzeba inwestować właściwie w umacnianie gruntu, żeby przyszłe muzeum stało po prostu na stabilnym gruncie. Tak więc to, co zaplanowano w tym roku – że już będzie można finansować inwestycje w jakieś elementy wystawy stałej – okazało się zbyt optymistyczne, pieniądze w tym roku nie będą przeznaczone na wystawę stałą. Stąd wynika oszczędność, w tym przypadku ponad 52 milionów zł. Co do innych szczegółów, jeśli mogę, to poproszę pana dyrektora.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Proszę bardzo, pan dyrektor Kwiatkowski.

Dyrektor Departamentu Finansowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wojciech Kwiatkowski:

Dziękuję bardzo.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Oczywiście dział 921 to nie jest dział będący we władaniu jedynie ministra kultury i dziedzictwa narodowego. To, o czym mówił pan minister, to oczywiście wydatki w części 24, ale dział 921 „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” jest rozciągnięty jeszcze na wiele innych resortów, i nastąpiły tam zmiany, choć nie są może aż tak wielkie, jak w naszej części 24.

Jeżeli państwo pozwolicie, to je w skrócie omówię. Dział 921 po nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2015 w wydatkach został zmniejszony łącznie o 102 miliony 985 tysięcy, z czego dwa programy wieloletnie, tak jak już pan minister powiedział… To jest u nas łącznie 91 milionów 437 tysięcy zł, i w obronie narodowej 11 milionów 503 tysiące zł to jest niezrealizowanie jakichś dotacji. Pozostałe resorty: oświata i wychowanie – bez zmian; praca – bez zmian; rolnictwo – bez zmian; Skarb Państwa, wyznania religijne, sprawy zagraniczne, zdrowie, Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych – bez zmian. Jedynie w budżetach wojewodów zmniejszono kwotę wydatków o 45 tysięcy zł. Stało się tak w przypadku Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w województwie opolskim.

Przygotowałem dla szanownych państwa notatki z tego, co zdarzyło się w tej nowelizacji dla nas. Jeżeli państwo pozwolą, a pani by mi pomogła, to z chęcią bym je państwu porozdawał. To jest podsumowanie tego wszystkiego, co się u nas zdarzyło. Jeżeli mogę dodać coś jeszcze ze swojej strony, to powiem, że tak zwany budżet środków europejskich na ten rok w kwocie 294 miliony 730 tysięcy zł nie uległ zmianie. Z budżetu środków europejskich finansujemy nasze projekty unijne oraz projekty finansowane z Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. I w tym nie ma żadnych zmian. Jeżeli chodzi o tak zwane środki szwajcarskie, to nie posiadamy takowych, żadnego prefinansowania unijnego również nie dostawaliśmy. Cały czas były w naszym budżecie dwie rezerwy, i one są zrealizowane: 2 miliony zł dla Muzeum Historii Żydów Polskich oraz 16 milionów zł na inwestycje w kompleksie świątynnym Świątyni Opatrzności Bożej przy Muzeum Jana Pawła II i prymasa Wyszyńskiego – to też bez zmian.

Jeślibyśmy porównali, co nas czeka w przyszłym roku, to w porównaniu ze znowelizowaną ustawą budżetową na ten rok bez wątpienia ogółem środki Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z budżetem środków europejskich, jak również z Funduszem Promocji Twórczości, wzrastają o 3,9%. Dziękuję za uwagę, to wszystko.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

Teraz otwieram możliwość zadawania pytań i prowadzenia dyskusji.

I pozwolę sobie jako pierwszy zabrać głos.

Mianowicie prosiłbym o następującą informację. Jeżeli chodzi o narodowe instytucje kultury, jak Zamek Królewski w Warszawie, w przypadku których organem prowadzącym jest minister kultury, to czy środki w ich przypadku są utrzymane na dotychczasowym poziomie, czy też są jakieś różnice? To tak jeżeli mógłbym prosić o informację…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin:

W narodowych instytucjach kultury zmian nie ma.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Czy ktoś ma jeszcze jakieś pytania?

Proszę bardzo, pan senator Rusiecki.

Senator Jarosław Rusiecki:

Ja raczej chciałbym dopytać.

Chciałbym dopytać, Panie Dyrektorze, o dział 029 – czy tu chodzi o Muzeum Wojska Polskiego?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Do mikrofonu, Panie Dyrektorze.

(Dyrektor Departamentu Finansowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wojciech Kwiatkowski: Przepraszam.)

Jak by pan mógł powtórzyć, to…

Dyrektor Departamentu Finansowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wojciech Kwiatkowski:

Ponieważ my nie nadzorujemy wydatków w Ministerstwie Obrony Narodowej na kulturę i ochronę dziedzictwa, ale informacyjnie dostajemy od nich takie informacje, to wiemy, że 11 milionów 503 tysiące zł to były zmniejszone dotacje celowe z budżetu na finasowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji i zakupów inwestycyjnych instytucji finansowanych w ramach tego działu.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Proszę bardzo, pan minister.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin:

Ja nie wykluczam, że to są wydatki związane przede wszystkim z Muzeum Wojska Polskiego. Jesteśmy w trakcie bardzo intensywnych i szczegółowych uzgodnień w sprawie wspólnie i równolegle realizowanych inwestycji w Cytadeli Warszawskiej, Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego. Dzielimy się terenem i planujemy mniej więcej podobny timing. Co do Muzeum Historii Polski, to chcemy, żeby zasadnicza część tej inwestycji była zrealizowana do roku 2018, i jak się okazuje, także w przypadku Muzeum Wojska Polskiego, przynajmniej w jednej części – bo tam będą dwie części, jeśli chodzi o budynki – inwestycja ma być zrealizowana także do roku 2018. Tak że tu nastąpiło pewne zdynamizowanie działań i ambitniejsze finansowanie w perspektywie najbliższych 3 lat.

(Senator Jarosław Rusiecki: Dziękuję panu ministrowi za odpowiedź.)

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

I chciałbym jeszcze zadać pytanie.

Panie Ministrze, kiedy zapadła decyzja o zmianie lokalizacji Muzeum Historii Polski? Bo ta sprawa się tak ważyła, była koncepcja zabudowania w pewnej formie na Trasie Łazienkowskiej, nawet był rozstrzygnięty konkurs. Jakby pan minister w trzech słowach zechciał przybliżyć decyzję połączenia z Cytadelą, z Muzeum Wojska Polskiego w jednym kompleksie i to, jak doszło do podjęcia tej decyzji – dobrze? Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin:

Muzeum Historii Polski to jest instytucja istniejąca od 9 lat. Została powołana przez rząd Prawa i Sprawiedliwości i w roku 2006 i potem właściwie tak stało to wszystko w miejscu, nie było decyzji ani w sprawie finansowania, ani w sprawie lokalizacji. Pierwotna lokalizacja rzeczywiście miała być nad Trasą Łazienkowską. Był przeprowadzony konkurs architektoniczny, projekt został wybrany, ale po latach, które upłynęły, okazało się, że to jest inwestycja strasznie trudna do realizacji, po pierwsze, z powodów technicznych, jak również, po drugie, z powodów skomplikowanej struktury własnościowej i konieczności rozstrzygania mnóstwa różnych… Być może byłaby to nawet kwestia procesów o miejsce, gdzie to muzeum miało być posadowione. Tak więc przez kilka lat nie podejmowano żadnych decyzji. I dopiero w tym roku, bodajże w połowie tego roku, zapadła decyzja, że jednak to ma być w Cytadeli. I była to decyzja, powiedzmy, wiążąca, ale nie do końca domówiona z Ministerstwem Obrony Narodowej. I właśnie dopiero teraz kończymy proces domawiania się – bo to oni są właścicielami tamtego terenu –i przeprowadzamy umowę o podziale terenu, o wydzieleniu konkretnej działki, o budowie konkretnego budynku, który będzie dedykowany tylko Muzeum Historii Polski. I jesteśmy już teraz zdeterminowani, żeby to tam robić, bo zależy nam przede wszystkim na jednym: żeby w setną rocznicę niepodległości Polski Muzeum Historii Polski już było. Gdybyśmy szukali znowu albo ponawiali rozważania czy dyskusje na temat innej lokalizacji, na pewno tego planu nie dałoby się zrealizować.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

A jeszcze jakby pan minister zechciał przybliżyć, jaki jest planowany koszt tej inwestycji – mówię o Muzeum Historii Polski.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin:

Wieloletni program rządowy opiewa – ja dokładnej liczby nie pamiętam – na około 313 milionów zł.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Do 2018 r. – tak? Dziękuję.

Proszę bardzo, Pani Marszałek.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

Trudno jest dyskutować, kiedy nie mamy dostępu do tego dokumentu, i być może to, o co pytam, jest w tym dokumencie. Chciałabym się dowiedzieć, ile wniosków wpłynęło do resortu o przydział środków na doposażenie ośrodków kultury – ja nie mówię o tych nowo powstających – które to wnioski nie zostały uwzględnione z uwagi na kruchość budżetu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin:

Pani senator pyta o ośrodki kultury gminnej, powiatowej, domy kultury…

(Senator Maria Pańczyk-Pozdziej: Wszelkie.)

Instytucje kultury również?

(Senator Maria Pańczyk-Pozdziej: Też.)

Panie Dyrektorze?

Dyrektor Departamentu Finansowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wojciech Kwiatkowski:

W sumie wniosków rocznie wpływa średnio około…

(Senator Maria Pańczyk-Pozdziej: No więc właśnie, ile?)

Około 12 tysięcy. Do samego Departamentu Ochrony Zabytków wpływają wnioski o około 1 miliard zł, czasami o 800 milionów zł, a kwota do rozdysponowania to zaledwie 93 miliony, tak więc jesteśmy w stanie zaspokoić – mówię o średniej – około 10% potrzeb w kraju z tego, co spływa do ministerstwa.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

A tegoroczny budżet o ile jest wyższy? No bo my nic nie wiemy.

Dyrektor Departamentu Finansowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wojciech Kwiatkowski:

Budżet tegoroczny tak naprawdę się kończy. W tym roku robimy nabory, ale pod budżet przyszłoroczny. Każdy program ma swój budżet plus piętnastoprocentową kwotę na odwołania; beneficjenci… No, nie mam przy sobie programów ministerstwa, akurat ich nie wziąłem, ale jeżeli pani sobie życzy, to je podeślę.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

W ubiegłym roku, pamiętam, właśnie budżet odwoławczy uratował sporo obiektów, które się jakoś tak w tym pomieściły. I właśnie byłoby dla nas interesujące…

Dyrektor Departamentu Finansowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wojciech Kwiatkowski:

To będzie również teraz…

(Senator Maria Pańczyk-Pozdziej: A wiadomo…)

Robiliśmy nabory wniosków, przepraszam, w październiku w sprawach ochrony zabytków, na wszystkie pozostałe programy był listopad. Teraz się zbierają komisje, które oceniają wnioski pod względem formalnym czy formalno-rachunkowym i merytorycznym, i przyznają punktację. Myślę, że na przełomie stycznia i lutego będziemy już znali listę wyłonionych beneficjentów.

(Senator Maria Pańczyk-Pozdziej: Czyli można…)

Potem jeszcze będzie dogrywka, czyli odwołania.

(Senator Maria Pańczyk-Pozdziej: Dobrze, dziękuję bardzo.)

Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Proszę bardzo, pani senator Zdrojewska.

Senator Barbara Zdrojewska:

Ja mam jedno pytanie. Wykorzystam troszkę temat naboru wniosków i zapytam pana ministra, czy będzie podtrzymywana zasada, że nabór wniosków na następny rok jest robiony kiedyś tam w październiku, listopadzie i grudniu, a później są odwołania. Bo to bardzo ułatwia beneficjentom zaczynanie od stycznia. Czy planuje pan to tak pozostawić, czy też chciałby pan… Bo są oczywiście takie ministerstwa, w których wnioski rozpatruje się w kwietniu albo…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak bywa. Nawet w samorządach tak bywa, to wiem z doświadczenia, że dosyć późno rozpatruje się te wnioski i potem beneficjenci mają kłopoty z wykonaniem tego wszystkiego. Czy pan minister zamierza utrzymać wspomniane terminy? Dziękuję bardzo.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin: Mogę?)

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin:

Większość ostatnich terminów na programy operacyjne to były terminy do końca listopada, więc rozpatrywanie to jest początek roku, a chyba w lutym są decyzje – tak, Panie Dyrektorze?

(Dyrektor Departamentu Finansowego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wojciech Kwiatkowski: Tak, tak.)

W lutym.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

Ja pytam, czy pan będzie…

(Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski: Ja rozumiem, że pani senator pytała…)

Czy w przyszłym roku planuje pan też stosowanie tej zasady, że rozpatrywanie wniosków odbywa się z odpowiednim wyprzedzeniem?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin:

To jest oczywiście dobra zasada, ale jeśli chodzi o konkretne terminy, to pozwoli pani senator, że jeszcze się nad tym będziemy zastanawiać, bo jesteśmy w resorcie od 26 dni…

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś jeszcze pragnąłby zabrać głos? Zgłoszeń nie widzę.

Mam pytanie do Biura Legislacyjnego, do pani mecenas Danuty Drypy, czy są jakieś uwagi ze strony Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę o wypowiedź.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne nie zgłasza żadnych uwag. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

To ja mam pytanie. Jak rozumiem – bo przygotowujemy sprawozdanie z posiedzenia komisji – możemy wszystko przeprowadzić w jednym głosowaniu? Nie musimy dzielić na dwa głosowania, jedno dotyczące Krajowej Rady i drugie, dotyczące Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Tak, Panie Przewodniczący, komisja przygotowuje opinię, która zawiera pozytywne rekomendacje dla właściwej części budżetowej, którą dana komisja się zajmuje, więc można przeprowadzić głosowanie w sposób ogólny. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jan Maria Jackowski:

Dziękuję bardzo.

W związku z tym stawiam wniosek o pozytywne zaopiniowanie przedstawionych części budżetu zakresowo wchodzących w skład… Chodzi o te części budżetu, które obejmuje zakres działania naszej komisji, a więc zarówno Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, jak i kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.

Kto z pań i panów senatorów jest za pozytywną rekomendacją dla komisji finansów, zechce podnieść rękę. (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że zaopiniowaliśmy pozytywnie budżet w tym zakresie, który dotyczy naszej komisji.

Teraz pozostaje nam jeszcze wybór sprawozdawcy na jutrzejsze posiedzenie komisji finansów. Mam propozycję: czy pan przewodniczący Ryszka zechciałby reprezentować naszą komisję na posiedzeniu komisji finansów w dniu jutrzejszym?

(Senator Czesław Ryszka: Tak, przyjmuję…)

Jest zgoda komisji, żeby pan przewodniczący Ryszka… Jest zgoda. Dziękuję.

Na tym zamykam posiedzenie.

Życzę wszystkim miłego wieczoru, kłaniam się, dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 03)