Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 55) w dniu 30-08-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (55.)

w dniu 30 sierpnia 2023 r.

Porządek obrad:

1. Analiza oświadczeń senatorów X kadencji o stanie majątkowym złożonych według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Witam wszystkich państwa senatorów, panią dyrektor, sekretariat na kolejnym, pięćdziesiątym piątym posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Punkt 1. porządku obrad: analiza oświadczeń senatorów X kadencji o stanie majątkowym złożonych według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.

W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia mamy 1 punkt: analiza oświadczeń senatorów X kadencji o stanie majątkowym złożonych według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.

Zgodnie z regulaminem i z naszymi kompetencjami komisja po analizie wydaje opinię o oświadczeniach składanych przez senatorów w ostatnim dniu ostatniego miesiąca roku ubiegłego.

Witam na posiedzeniu komisji panią dyrektor Biura Spraw Senatorskich Annę Białkowską i proszę panią dyrektor o krótką, syntetyczną informację o analizie oświadczeń majątkowych senatorów.

Dziękuję bardzo.

Dyrektor Biura Spraw Senatorskich w Kancelarii Senatu Anna Białkowska:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Materiały dotyczące oświadczeń majątkowych państwa senatorów zostały państwu doręczone, a w nich syntetycznie opisane uwagi, jakie przekazały urzędy skarbowe.

Ustawa z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora nakłada na parlamentarzystów obowiązek składania oświadczeń majątkowych, które dotyczą majątku odrębnego oraz objętego małżeńską wspólnością majątkową.

Wszyscy senatorowie złożyli oświadczenia majątkowe. Otrzymaliśmy odpowiedzi ze wszystkich urzędów skarbowych i analizy tych oświadczeń majątkowych. Urzędy skarbowe w roku 2023 zgłosiły uwagi do oświadczeń majątkowych złożonych według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.

Państwo senatorowie byli na bieżąco informowani przez Biuro Spraw Senatorskich o uwagach urzędów skarbowych i zdecydowana większość senatorów, którzy takie uwagi otrzymali, złożyła korekty do tych oświadczeń. To było 17 senatorów, którzy złożyli korekty do oświadczeń majątkowych. Takie uwagi otrzymało, tak jak wspomniałam, choć chyba jeszcze nie wspomniałam, 33 senatorów. Niektóre z tych uwag urzędów skarbowych były na tyle błahe, że państwo senatorowie samodzielnie pofatygowali się do właściwych urzędów skarbowych i dokonali wyjaśnień.

Po dokonaniu analizy uwag złożonych przez urzędy skarbowe wydaje się, że wśród nich nie ma takich, które można byłoby uznać za poważny zarzut, że w oświadczeniu majątkowym występują dane, informacje, niewłaściwości, które pozwalają podejrzewać, że sporządzono je nierzetelnie czy też że oświadczenie majątkowe dowodzi popełnienia czynów niedozwolonych bądź niemoralnych, które wymagają specjalnych działań organów Senatu. Uwagi te dotyczą zwykle uchybień, które nie wynikają z celowych błędów, nie świadczą również o złej woli państwa senatorów. Najczęściej zgłaszanym przez urzędy skarbowe zastrzeżeniem dotyczącym oświadczeń majątkowych składanych na dzień 31 grudnia 2022 r. jest wskazanie nieprawidłowej wysokości dochodu wynikającego z PIT-R, w tym wskazanie błędnej kwoty dochodu z tytułu diety parlamentarnej, a także brak przyporządkowania środków pieniężnych, składników majątku ruchomego, posiadanego kredytu do majątku odrębnego lub wchodzącego w skład małżeńskiej wspólności majątkowej. Ponadto urzędy skarbowe sygnalizowały następujące uwagi: brak wpisanego tytułu prawnego do posiadanych nieruchomości i składników mienia ruchomego, niewykazanie dochodu z tytułu emerytury czy umowy-zlecenia, brak wskazania działek, na których posadowione są domy będące własnością, niepodanie wartości posiadanych działek i powierzchni tych działek, podanie niepełnego adresu posiadanej nieruchomości bądź też brak wskazania miejsca położenia wykazanej nieruchomości, wskazanie przychodów zamiast dochodów, brak wskazania rodzajów, warunków i celu zaciągniętego kredytu, błędne wskazanie liczby posiadanych udziałów w spółce, brak wymaganego załącznika zeznania podatkowego PIT-28, brak wskazania przynależnych udziałów w częściach wspólnych posiadanych nieruchomości, wskazanie błędnego symbolu waluty posiadanego kredytu hipotecznego. Jeden z urzędów skarbowych uznał za błąd przekazanie kserokopii oświadczenia majątkowego z parafami na każdej stronie oraz oryginalnym podpisem na ostatniej stronie. Również dyskusyjna wydaje się uwaga jednego z urzędów skarbowych dotycząca złożenia korekty oświadczenia majątkowego na niewłaściwym formularzu, podczas gdy wszyscy wiemy, że nie ma formularza dotyczącego składania korekty oświadczenia majątkowego.

W tym miejscu należy też podać, że niektóre urzędy skarbowe, dokonując analizy, nie stosują się ani do wymogów ustawowych, ani do wytycznych Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie postępowania z oświadczeniami majątkowymi podlegającymi analizie przez naczelników urzędów skarbowych. Wytyczne te określały różny zakres analizy właściwy dla poszczególnych kategorii osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego. W przypadku parlamentarzystów zakres ten jest najwęższy. Zgodnie z art. 35 ust. 6 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora analiza przeprowadzana przez urzędy skarbowe powinna polegać na ustaleniu różnic w składnikach i wartości majątku wykazanego w kolejnych oświadczeniach oraz porównaniu wartości tych różnic z dochodami wykazanymi w zeznaniu rocznym.

Reasumując, należy jeszcze raz podkreślić, że wszystkie oświadczenia majątkowe złożone do marszałka Senatu zostały zweryfikowane przez właściwe urzędy skarbowe. Większość uchybień, które zostały stwierdzone w opiniach organów podatkowych, ma charakter drugorzędny i tym samym nie świadczy o złej woli bądź chęci ukrycia lub zatajenia majątku przed opinią publiczną. Po wyjaśnieniach złożonych w urzędach skarbowych przez zainteresowanych państwa senatorów urzędy nie stwierdziły nieprawidłowości. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję pani dyrektor za informację.

Szanowni Państwo, otwieram dyskusję.

Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos w sprawie opinii, którą komisja, mam nadzieję, za chwilę wyrazi w głosowaniu? Czy są jakieś propozycje lub uwagi?

Sprawa jest rutynowa. Nie tak dawno odbyło się posiedzenie poświęcone analizie oświadczeń majątkowych. Nic nowego w tym zakresie się nie pojawiło, jeżeli chodzi o tzw. nieprawidłowości, one wynikają raczej nie ze złej woli, tylko z błędów interpretacyjnych oświadczenia, którego dyspozycje są już często archaiczne, i te korekty, jak pani dyrektor wspomniała, składane przez senatorów rozwiewają wątpliwości, które się pojawiały.

Jeżeli są głosy, to proszę bardzo.

Pan marszałek Borowski.

Senator Marek Borowski:

Ja tylko chciałbym z zadowoleniem odnotować, że tym razem urząd skarbowy nie zakwestionował wyceny mojego mieszkania, tak że jest postęp.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Pan senator Dowhan. Proszę bardzo.

Senator Robert Dowhan:

Ja nadal uważam, że oświadczenia nie powinny być podawane do publicznej wiadomości, powinny być w segregatorach marszałka albo kogoś, kto za to odpowiada, i gdy toczy się postępowanie albo gdy jest podejrzenie czegokolwiek, wtedy powinny być kontrolowane. Podawanie do publicznej wiadomości z jednej strony ma niby dawać czystość i klarowność intencji, przekonywać o czystości działań i życiorysu danej osoby, ale z drugiej strony powoduje to hejt, powoduje to chore komentarze, powoduje to zazdrość, czasami jest też przyczyną tworzenia planów przez grupy przestępcze. Druki, o których pan przewodniczący wspomniał, które były konstruowane 10 czy 20 lat temu, te rubryki w większości odbiegają od rzeczywistości, powtarzają się dane, które są ogólnie dostępne w KRS czy w innych publikacjach, do których przedsiębiorcy muszą je przekazywać. Tak więc powielanie tego, wpisywanie na okrągło, ujawnianie pewnych danych w dzisiejszych czasach, chorych czasach uważam za błąd. To jest moje zdanie.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

To głos, który na pewno powinien wybrzmieć w dyskusji, gdy będzie nowelizowana ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Myślę, że taka ustawa, taka korekta, taka nowelizacja jest potrzebna. Ale to już sprawa na inne forum i inną dyskusję.

Szanowni Państwo, ja odczytam projekt opinii Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich na temat oświadczeń majątkowych złożonych przez senatorów X kadencji według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.

„Na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2023 r. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, w oparciu o uwagi urzędów skarbowych, dokonała analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez senatorów X kadencji, według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r.

Komisja poddała oświadczenia majątkowe analizie pod względem ich zgodności z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora, m.in oceniając, czy spełnione zostało kryterium zupełności i staranności ich wypełnienia. Komisja, dokonując analizy, opierała się w znacznej mierze na opiniach urzędów skarbowych.

Komisja pragnie poinformować Prezydium Senatu, iż wszyscy zobowiązani senatorowie złożyli oświadczenia majątkowe. Urzędy skarbowe zgłosiły uwagi do oświadczeń 33 senatorów. Analiza opinii urzędów skarbowych wskazuje, że nie sygnalizowały one wystąpienia podejrzeń działań o charakterze nielegalnym oraz nie podnosiły zarzutów pozwalających podejrzewać nierzetelność przy sporządzaniu oświadczeń majątkowych senatorów. Dokonując analizy poszczególnych oświadczeń o stanie majątkowym, urzędy skarbowe stwierdziły szereg drugorzędnych, mocno zróżnicowanych w formie oraz treści uchybień. Najczęściej zgłaszanym przez urzędy skarbowe zastrzeżeniem jest m.in. wskazanie nieprawidłowej wysokości dochodu wynikającego z PIT-R oraz wykazanie błędnej kwoty dochodu z tytułu diety parlamentarnej, a także brak przyporządkowania środków pieniężnych, składników majątku ruchomego, posiadanego kredytu do majątku odrębnego lub majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Ponadto urzędy sygnalizowały nieprawidłowości dotyczące m.in. niewykazania dochodu z tytułu emerytury czy umowy-zlecenia, nieokreślenia wartości działek i ich powierzchni, wskazanie przychodów zamiast dochodów, błędne wskazanie liczby posiadanych udziałów w spółce czy brak wskazania rodzaju, warunków, celu zaciągniętego kredytu.

Na podstawie otrzymanych uwag senatorowie, zgodnie z przyjętym parlamentarnym obyczajem, przedłożyli Marszałkowi Senatu korekty i wyjaśnienia do oświadczeń majątkowych.

W wyniku przeprowadzonej analizy złożonych oświadczeń majątkowych komisja stwierdziła ich poprawność co do wymogów zasadniczych, określonych w ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora.

W załączeniu przekazuję przegląd uwag urzędów skarbowych w kolejności alfabetycznej”.

Czy są uwagi do tego projektu opinii?

Jeśli nie ma, to poddaję projekt opinii Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich na temat oświadczeń majątkowych złożonych przez senatorów X kadencji według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej opinii? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję.

Stwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła projekt opinii.

Na tym kończę posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 15)