Narzędzia:

15 lipca 2015 r.

15.07.2015

Komisje: Gospodarki Narodowej oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przyjęły bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym.

Podczas posiedzenia nowelizację, uchwaloną przez Sejm na podstawie projektu komisyjnego, omówili wicedyrektorzy Departamentu Rozwoju Kolei i Departamentu Transportu Kolejowego Marta Postuła i Kamil Wilde. Ustawa wydłuża na lata 2016–2020 finansowanie z Funduszu Kolejowego zadań samorządów wojewódzkich dotyczących zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych, przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług pasażerskich. Oznacza to, że do województw trafi na ten cel dofinansowanie w wysokości 100 mln zł rocznie ze środków Funduszu Kolejowego, zarządzanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Takie wsparcie było już stosowane w latach 2009–2015, a nowelizacja ustawy ma zapewnić kontynuację rządowego programu.

Regulacja wprowadza jednak 2 istotne zmiany. W latach 2016–2020 mają obowiązywać dodatkowe kryteria, na podstawie których będzie ustalana wysokość dofinansowania dla województw. Są to: liczba mieszkańców i sytuacja ekonomiczna województwa.

Według wstępnych wyliczeń resortu infrastruktury i rozwoju wysokość rocznego dofinansowania wyniesie dla województw: kujawsko-pomorskiego około 8,1 mln zł; lubelskiego – 12,3 mln zł; lubuskiego – 5,7 mln zł; łódzkiego 5,5 mln zł; małopolskiego 7,2 mln zł; opolskiego – 4,9 mln zł; podkarpackiego 12,6 mln zł; podlaskiego 7,9 mln zł, pomorskiego – 3,3 mln zł; śląskiego – 5,7 mln zł; świętokrzyskiego – 8,9 mln zł; warmińsko-mazurskiego – 9,6 mln zł, zachodniopomorskiego – 8,4 mln zł. Dofinansowania nie dostaną natomiast województwa dolnośląskie i mazowieckie, a wielkopolskie otrzyma tylko 55 tys. zł rocznie.

W opinii autorów noweli takie dofinansowanie ma poprawić jakość usług świadczonych przez przewoźników kolejowych w regionach (głównie spółkę Przewozy Regionalne należącą do samorządów wszystkich województw); skorzystają na tym także pasażerowie.

Ustawa ma zacząć obowiązywać następnego dnia po ogłoszeniu.

Podczas obrad senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które stwierdziło, że ustawa nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

W trakcie dyskusji senatorowie krytykowali przyjęty w ustawie system podziału środków między województwa. Wskazywali na niesprawiedliwe, ich zdaniem, traktowanie województw dolnośląskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego. Pytali również o kryteria podziału, ocenę skutków regulacji, a także o wysokość dofinasowania dla poszczególnych województw. Odnosząc się do opinii senatorów, dyrektor Marta Postuła podkreśliła m.in., że ustawa wpisuje się w proces restrukturyzacji, a przyjęta metoda podziału funduszy uwzględnia sytuację najsłabszych ekonomicznie województw i liczbę ich mieszkańców.

Senator Stanisław Jurcewicz zgłosił wniosek o przerwanie obrad komisji i przygotowanie poprawek mających na celu równy podział funduszy. Senator Janusz Sepioł zaproponował natomiast przyjęcie ustawy bez poprawek i wniesienie ewentualnych poprawek na posiedzeniu plenarnym Izby. W wyniku głosowania połączone komisje poparły wniosek senatora Janusza Sepioła.

W drugim punkcie porządku dziennego przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizację, uchwalona przez Sejm z inicjatywy rządu, przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych Przemysław Kuna. Wprowadza ona zmiany dotyczące zasad gromadzenia danych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców oraz tworzy podstawy prawne do wprowadzenia e-usług, m.in. dostępu online kierowców do własnych danych i informacji.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego poinformował, że ze względu na zbyt krótki okres między przekazaniem ustawy z Sejmu a posiedzeniem komisji nie została opracowana pisemna opinia. Zaznaczył jednak, że ustawa wymaga wprowadzenia kilku zmian, ponieważ koliduje m.in. z ordynacją podatkową.

Przewodniczący obradom zaproponował przerwanie obrad do 21 lipca 2015 r., tak aby biuro mogło przedstawić opinię pisemną. Senatorowie zgodzili się z ta propozycją.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Wyjazdowe posiedzenie senackiej komisji klimatu o przyszłości parków narodowych w Polsce

W Ośrodku Muzealno-Edukacyjnym Parku Narodowego „Ujście Warty” w Słońsku obradowała obradowała Komisja Klimatu i Środowiska. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele parków narodowych z całej Polski.

Prace w komisjach senackich – 14 maja 2024 r.

Senatorowie z Komisji Petycji rozpatrzyli 8 petycji.

Spotkanie Komisji Spraw Zagranicznych z wiceministrem spraw zagranicznych Ukrainy

Komisja Spraw Zagranicznych spotkała się z pierwszym wiceministrem spraw zagranicznych Ukrainy Andrijem Sybihą.