Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponuje Senatowi wprowadzenie 3 poprawek redakcyjnych do ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, którą rozpatrzyła na tym posiedzeniu.
Nowelizacja dotyczy: kryteriów oceny kwalifikacji sędziów sądów powszechnych, sędziów sądów administracyjnych, a także sędziów sądów wojskowych w wypadku kandydowania przez nich na stanowiska sędziowskie w sądach powszechnych; zakresu spraw związanych z systemem oceny pracy i planowania rozwoju zawodowego sędziego, przekazanych do uregulowania w drodze rozporządzenia; kwalifikacji wymaganych od osób ubiegających się o stanowiska asystentów sędziów, a także obowiązku odbycia przez niektórych asystentów stażu asystenckiego; wymagań wobec osoby zajmującej stanowisko asystenta sędziego w kontekście ubiegania się o powołanie na stanowisko sędziego sądu rejonowego oraz możliwości przystępowania przez asystentów do egzaminu sędziowskiego bez konieczności odbycia aplikacji sędziowskiej. W noweli zrezygnowano z ustawowego wymogu, aby wszyscy asystenci sędziów legitymowali się ukończoną aplikacją ogólną lub zdaniem jednego z prawniczych egzaminów zawodowych. Według inicjatorów projektu ustawy, zmiana wynikała z konieczności zwiększenia liczby osób spełniających ustawowe kryteria i – w konsekwencji – obsadzenia licznych wakatów na stanowiskach asystentów sędziów. Zgodnie z nowymi przepisami, stanowiska te będą mogli obejmować absolwenci wyższych studiów prawniczych, ale zostaną zobowiązani do odbycia specjalnego stażu w ciągu pierwszych 2 lat pracy. Prezesi sądów apelacyjnych mają organizować staże asystenckie, teoretycznie i praktycznie przygotowujące ich uczestników do wykonywania czynności asystenta sędziego.
Przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu Katarzyna Konieczko przedstawiła uwagi ogólne do ustawy i zaproponowała 3 poprawki o charakterze redakcyjnym. Formalnie zgłosił je senator Michał Seweryński, a komisja wszystkie je przyjęła.
Głównym tematem dyskusji stał się przedstawiony przez Biuro Legislacyjne zarzut niespójności i braku przejrzystości w aktach normatywnych regulujących wymagania stawiane kandydatom na stanowisko sędziego. Senatorowie zastanawiali się również, czy nowelizacja doprowadzi do osiągnięcia zamierzonego celu, jakim ma być zwiększenie liczby asystentów sędziowskich.