Narzędzia:

2–3 stycznia 2013 r.

02.01.2013

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji przystąpili do rozpatrywania ustawy budżetowej na rok 2013 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

W pierwszej części posiedzenia rozpatrzono budżety: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowego Centrum Legislacji, Urzędu Zamówień Publicznych oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Główne założenia budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów omówił dyrektor generalny w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Lech Marcinkowski. W trakcie dyskusji senatorowie pytali o wysokość środków dla Rady do spraw Polaków na Wschodzie; 3-letni plan mianowań urzędników kancelarii i wysokość środków przeznaczonych na nie w ostatnich 3 latach. Interesowali się także budżetem Ośrodka Studiów Wschodnich oraz deficytem budżetowym w Centrum Usług Wspólnych. Pytali o wynagrodzenia bezosobowe w różnego rodzaju radach i komisjach oraz o to, czy racjonalizacja zatrudnienia jest równoznaczna z jego redukcją.

Dyrektor Lech Marcinkowski wyjaśnił, że środki dla Rady do spraw Polaków na Wschodzie zostały zaplanowane na podstawie ustawy – Karta Polaka, budżet Ośrodka Studiów Wschodnich w porównaniu z rokiem poprzednim został zwiększony. Zastępca dyrektora Departamentu Służby Cywilnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Wojciech Zieliński wyjaśnił, że limit mianowań urzędników kancelarii wynika ze struktury służby cywilnej.

Budżet Rządowego Centrum Legislacji omówił jego wiceprezes Piotr Gryska. Podczas dyskusji senatorowie pytali m.in. o zadania centrum inne niż te związane z obsługą procesów legislacyjnych i pomocą resortom, o obsługę Rady Legislacyjnej, przebieg prac nad orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, stan realizacji jego wyroków oraz o pozycję w budżecie dotyczącą zakupu usług zdrowotnych. Wiceprezes Piotr Gryska wyjaśnił, że Rządowe Centrum Legislacji przygotowuje założenia do projektów ustaw. Od 2012 r. wykonuje również zadania związane z obsługą procesu wydawania jednolitych tekstów rozporządzeń. Podkreślił, że stan wykonywania wyroków Trybunału Konstytucyjnego znacznie się poprawił.

Budżet Urzędu Zamówień Publicznych przedstawiła jego wiceprezes Izabela Jakubowska. Senatorowie pytali, dlaczego planowane na rok 2013 dochody są wyższe niż koszty. Interesowali się także kwestiami opłat czynszowych i siedziby urzędu. Wiceprezes wyjaśniła, że od 2 lat jego dochody są większe niż wydatki dzięki zyskom z opłat pobieranych za odwołania w postępowaniach przetargowych. Poinformowała też, że UZP nie ma własnej siedziby, od 4 lat wynajmuje lokal na rynku komercyjnym i dlatego taka jest wysokość opłat za czynsz.

Budżet Centralnego Biura Antykorupcyjnego przedstawił dyrektor jego Departamentu Finansów Daniel Art. Odpowiadając na pytanie senatora Janusza Sepioła o zatrudnienie i problemy lokalowe biura, wyjaśnił, że problemy dotyczą siedziby w Warszawie, ponieważ to budynek zabytkowy, wymagający generalnego remontu.

Budżet Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przedstawiła podsekretarz stanu Magdalena Młochowska. Podczas dyskusji senatorów interesowały kwestie wydatków na realizację projektów informatycznych, na remont siedziby resortu oraz wykorzystania projektu e-PUAP przez samorządy. Wiceminister Magdalena Młochowska poinformowała, że zakończenie remontu budynku ministerstwa przewidziane jest w 2015 r. Omówiła też projekt e-PUAP, który formalnie zostanie przygotowany w 2013 r. Przedstawiła etapy technicznej rozbudowy platformy e-PUAP do 2015 r.

Senatorów interesowały również kwestie dotyczące wydatków Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz finansów Funduszu Kościelnego. Główny geodeta kraju Kazimierz Bujakowski omówił budżet Urzędu Geodezji i Kartografii, plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz plan finansowy Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Senatorowie pytali o termin zakończenia prac nad informacyjnym systemem obrony kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami i przekazania go do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Główny geodeta kraju wyjaśnił, że prace geodezyjne są finansowane z podatku od nieruchomości, a informacje dotyczące terenów zagrożonych przekazuje się na bieżąco. Senatorowie pytali również o termin zrealizowania w całym kraju projektu „Teryt 3 – rozbudowa systemów do prowadzenia rejestrów adresowych” oraz nowej generacji map topograficznych „TopoMAPA”. Główny geodeta kraju Kazimierz Bujakowski poinformował, że baza adresowa jest aktualizowana na bieżąco, a program Teryt 3 to kontynuacja programu Teryt 2. Senatorowie pytali przedstawicieli rządu o projekt ustawy o wojewódzkim centrum usług wspólnych. Wiceminister administracji Magdalena Młochowska poinformowała o współpracy resortu z urzędami marszałkowskimi przy realizacji projektów informatycznych.

Budżet Ministerstwa Spraw Wewnętrznych omówił zastępca dyrektora Departamentu Budżetu w tym resorcie Waldemar Nowak, zmiany dokonane w nim przez Sejm przedstawił zaś dyrektor Departamentu Budżetu Władysław Budzeń. Senatorowie pytali o zmiany w budżecie Krajowego Systemu Ratownictwa Gaśniczego wprowadzone przez Sejm, o wysokość środków na nowe zadania Centralnego Ośrodka Informatyki oraz koszty odpłatnego wykonywania usług dla ministerstwa. Dyrektor Władysław Budzeń wyjaśnił, że organem założycielskim i sprawującym nadzór nad Centralnym Ośrodkiem Informatyki, utworzonym 1 stycznia 2012 r., jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. COI uzyskuje dochody za obsługę Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) oraz Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL).

Budżet Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przedstawiła podsekretarz stanu Iwona Wendel. Senator Janusz Sepioł zwrócił uwagę, że refundacja programów operacyjnych jest znacznie większa niż planowane wydatki na poszczególne programy. Wskazał też na brak informacji o dynamice ich realizacji, ponieważ nie ma danych o wielkości środków w 2012 r. Pytał również o wysokość wydatków na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji oraz o programy zarządzane i koordynowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego w tym resorcie Jadwiga Romaszko wyjaśniła, że proces certyfikacji jest zróżnicowany w województwach, a stopień zaawansowania poszczególnych programów – duży. Wiceminister Iwona Wendel dodała, że Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji służy reintegracji pracowników, którzy trwale utracili zatrudnienie, i ma na celu ułatwienie im powrotu na rynek pracy.

Komisja rozpatrzyła ponadto budżety: Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w częściach dotyczących jednostek samorządu terytorialnego.

Zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Beata Leszczyńska omówiła budżet resortu w części 82: subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego oraz części 83: rezerwy celowe. Senatorowie pytali o wysokość środków przewidzianych na pokrycie kosztów tzw. janosikowego, o sposób liczenia subwencji drogowej oraz wysokość środków na transport kolejowy. Dyrektor Beata Leszczyńska wyjaśniła, że zmieniła się zasada dystrybucji tzw. janosikowego. Zastępca dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego Jakub Kapturzak poinformował, że wydatki na transport kolejowy znajdują się w rezerwie celowej, a niewykorzystane środki można spożytkować do 2016 r.

Budżet Ministerstwa Zdrowia w części 85: budżety wojewodów przedstawiła Elżbieta Jazgarska, dyrektor Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji. Senator Janusz Sepioł zwrócił uwagę, że w niektórych województwach plany dochodów i wydatków majątkowych są zerowe.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Jarosław Duda omówił budżet tego resortu. Zasygnalizował weryfikację progów dochodowych w dziale: pomoc społeczna i świadczenia rodzinne. Szczegółowe informacje o budżecie ministerstwa w częściach dotyczących jednostek samorządu terytorialnego przedstawił dyrektor Biura Budżetu i Finansów Piotr Śliwonik. Senatorów interesowały kwestie wzrostu wydatków samorządów terytorialnych na realizację ustawy o pieczy zastępczej, wykonywania zadań związanych ze sprawowaniem pieczy zastępczej, wydatków na fundusz alimentacyjny, poziomu i dynamiki wydatków na pomoc społeczną oraz kosztów funkcjonowania Komisji Orzekającej o Służbie Zastępczej. Wiceminister Jarosław Duda poinformował, że wysokość środków przeznaczonych na pieczę zastępczą nie wzrosła, są one jednak inaczej lokowane. W ostatnich latach nie zmieniła się też wysokość funduszu alimentacyjnego. Działalność Komisji Orzekającej o Służbie Zastępczej wiceminister pracy uzasadnił potrzebą weryfikacji poborowych w razie mobilizacji. Odnośnie do wykonania ustawy o pieczy zastępczej dyrektor Piotr Śliwonik wyjaśnił, że rok 2012 był pierwszym pełnym rokiem jej funkcjonowania i będzie ono stale monitorowane.

Budżet Ministerstwa Edukacji Narodowej w części dotyczącej subwencji oświatowej, dotacji i rezerw celowych przedstawił podsekretarz stanu Maciej Jakubowski. Senatorów interesowało, czy w 2013 r. wzrośnie obciążenie samorządów kosztami utrzymania szkół, w tym podwyżek dla nauczycieli, oraz to, jaki procent stanowią fundusz płac i pochodne w ramach subwencji, którą ministerstwo przekazuje samorządom. Wiceminister Maciej Jakubowski wyjaśnił, że dopłaty samorządów do subwencji oświatowej w ostatnich latach nie zmieniły się, a subwencja oświatowa jest jednym ze źródeł finansowania. Dodał, że system edukacji ma być modernizowany. Senatorowie pytali także o przeciętny czas awansu zawodowego nauczyciela, opłatami za godziny nadliczbowe w przedszkolach pokrywane przez rodziców, o organizację kolonii i obozów dla młodzieży polonijnej. Sygnalizowali potrzebę wspierania takich inicjatyw. Wiceminister Maciej Jakubowski poinformował, że zdobycie awansu zawodowego zajmuje nauczycielowi około 10 lat. Toczą się dyskusje nad nowym systemem awansu. Wyjaśnił, że opłaty dodatkowe w przedszkolach mają zmobilizować rodziców.

W kolejnej części posiedzenia komisja rozpatrzyła budżet jednostek samorządu terytorialnego, pozostający w gestii Ministerstwa Finansów. Przedstawiła go dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w tym resorcie Zdzisława Wasążnik. Podkreśliła, że subwencja jest wyższa niż w 2012 r. Senatorowie pytali o przyczyny tempa wzrostu wysokości różnych subwencji i poprosili o wskazanie 3 województw, które nie otrzymują części wyrównawczej subwencji ogólnej, i tych uzyskujących najwyższe kwoty subwencji. Zwrócili również uwagę na konieczność zapewnienia wkładu własnego przez samorządy po 2011 r. Dyrektor Zdzisława Wasążnik wyjaśniła, że katalog wpływów w samorządach obejmuje bardzo wiele pozycji, różnie kształtują się dochody w poszczególnych jednostkach, a przy wzroście dochodów subwencja jest wyższa. Wskazała też województwa, które nie otrzymują części wyrównawczej subwencji ogólnej, i te uzyskujące najwyższe kwoty tych subwencji.

Budżet w części 83: rezerwy celowe omówił dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Dariusz Atłas. Senatorów interesowała wysokość środków na wybory i referenda. Dyrektor Dariusz Atłas omówił budżet w części 85: budżet wojewodów w zakresie działów: gospodarka mieszkaniowa, działalność usługowa, administracja publiczna, oświata i wychowanie oraz gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Senatorowie pytali przedstawicieli rządu o dynamikę wydatków na prace geodezyjne i nadzór budowlany, o zmianę nakładów na cmentarze wojskowe oraz wzrost wydatków na zakupy inwestycyjne w komendach powiatowych Państwowej Straży Pożarnej. Zwrócili uwagę, że wydatki majątkowe na ochronę zabytków z działu: kultura i dziedzictwo narodowe nie mają nic wspólnego z gospodarką mieszkaniową.

Senator Janusz Sepioł zaproponował poprawkę dotyczącą zwiększenia dotacji i subwencji w rozdziale: Fundusz Kościelny, popartą w wyniku głosowania.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 14 maja 2024 r.

Senatorowie z Komisji Petycji rozpatrzyli 8 petycji.

Prace w komisjach senackich – 8 maja 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, Klimatu i Środowiska, Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, Praw Człowieka i Praworządności, Sportu, Edukacji, Petycji.

Prace w komisjach senackich – 7 maja 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, Ustawodawcza, Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, Spraw Unii Europejskiej.