Narzędzia:

7 listopada 2012 r.

07.11.2012

Senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r. Jak poinformował podczas posiedzenia wiceminister gospodarki Andrzej Dycha, umowa będąca przedmiotem ratyfikacji określa warunki przystąpienia naszego kraju do konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej. Wiceminister przypomniał, że Polska współpracuje z agencją od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Konwencja gwarantuje m.in. zasadę zwrotu geograficznego, co oznacza, że większość polskiej składki (minimum 80%) wróci w postaci zamówień dla krajowych firm i instytucji naukowych. Jej efektem będzie transfer nowoczesnych rozwiązań technicznych, a także zwiększenie liczby innowacyjnych produktów polskiego przemysłu. W umowie przewidziano pięcioletni okres przejściowy, podczas którego polski sektor kosmiczny dostosuje się do wymogów i procedur Europejskiej Agencji Kosmicznej, dysponując jednocześnie pełnym dostępem do jej infrastruktury badawczej. W trakcie dyskusji senatorowie interesowali się m.in., jakie państwa należą obecnie do agencji. Pytano także o tryb i warunki wejścia w życie umowy, zakres immunitetu i zwolnień podatkowych dla pracowników agencji, przywileje i obowiązki w okresie przejściowym. Odpowiadając, wiceminister Andrzej Dycha poinformował, że Polska już w 2007 r. zaczęła się ubiegać o członkostwo w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Jak zaznaczył, agencja zapewnia zwrot składki w okresie przejściowym, a następnie dba o proporcjonalny podział środków w postaci przyznawania kontraktów odpowiednio do wkładu finansowego, z zachowaniem zasad konkurencji.

Tego samego dnia Komisja Gospodarki Narodowej przyjęła stanowisko w sprawie działalności agencji rozwoju regionalnego na rzecz rozwoju gospodarczego w perspektywie finansowej 2014–2020.Jego projekt omówił przewodniczący komisji senator Marek Ziółkowski. Senator Stanisław Jurewicz przypomniał natomiast, że komisja 26 września 2012 r. zapoznała się z działalnością agencji rozwoju regionalnego. Wysłuchano wówczas opinii przedstawicieli agencji, a także instytucji zarządzających programami operacyjnymi – Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Jak podkreślono w przyjętym przez Komisję Gospodarki Narodowej stanowisku, są dziedziny, w których agencje rozwoju regionalnego doskonale się sprawdziły i powinny kontynuować tę działalność. Wskazano m.in. na wdrażanie programów operacyjnych w charakterze regionalnych instytucji finansujących, prowadzenie punktów konsultacyjnych dla przedsiębiorców i szkoleń dotyczących funduszy unijnych, zarządzanie parkami przemysłowymi, technologicznymi, inkubatorami, funduszami pożyczkowymi i doręczeniowymi, a także udział w przygotowaniu i realizacji regionalnych strategii i programów operacyjnych. W opinii komisji, do atutów agencji rozwoju regionalnego należy zaliczyć przede wszystkim ekspercką wiedzę, znajomość lokalnych rynków pracy i warunków inwestowania, a także zdolność do wdrażania programów rozwoju. Jak stwierdzono, zlokalizowane w każdym regionie kraju agencje mają konkretną, dopasowaną do potrzeb biznesu ofertę. W stanowisku wskazano również problemy, na jakie napotykają agencje rozwoju regionalnego: kwestionowanie przez Najwyższą Izbę Kontroli zaangażowania kapitałowego samorządów, kwalifikowanie ich jako dużych przedsiębiorstw czy brak możliwości szybkiego przejęcia trudno zbywalnego majątku Skarbu Państwa dla potrzeb rozwoju lokalnego. Biorąc pod uwagę znaczenie agencji dla rozwoju polskiej gospodarki, Komisja Gospodarki Narodowej postulowała określenie ich roli w planowanych programach operacyjnych i rozważenie możliwości wykonywania zadań, będących zadaniami własnymi samorządów. Wymagałoby to, zdaniem senatorów, zmian w ustawie o jednostkach samorządu terytorialnego. Według komisji, wyjaśnienia wymaga także definicja usług o charakterze powszechnym. Ponadto w nowej perspektywie finansowej 2014–2020 należy rozważyć umożliwienie agencjom podejmowania działań w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Stwierdzono ponadto, że niezbędna jest analiza skuteczności procedur stosowanych przez fundusze pożyczkowe, a przy wprowadzaniu certyfikacji świadczenia usług należy uwzględnić obecne doświadczenia Krajowego Systemu Usług nadzorowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

 

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa