Narzędzia:

14 grudnia 2012 r.

14.12.2012

Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze. W imieniu rządu zawarte w nowelizacji zmiany rekomendował senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Tadeusz Jarmuziewicz. Jak wyjaśnił, nowela implementuje do polskiego prawa przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE z 11 marca 2009 r. w sprawie opłat lotniskowych. Przewiduje ona wprowadzenie zróżnicowania w ustalaniu opłat lotniskowych w zależności od wielkości ruchu pasażerskiego. Ponadto w noweli dokonano zmiany innych przepisów prawa lotniczego dotyczących opłat lotniskowych, co do których w praktyce ich stosowania w minionych latach zaobserwowano problemy lub które, jak podkreślono w uzasadnieniu projektu rządowego, stanowią zbędne, nieprzynoszące wartości dodanej procedury administracyjne dla podmiotów rynku transportu lotniczego.
Implementowana obecnie dyrektywa nakłada na państwa Unii Europejskiej obowiązek ustalenia zharmonizowanego systemu konsultacji, ustalania i nadzoru nad opłatami lotniskowymi na lotniskach obsługujących powyżej 5 mln pasażerów rocznie, a w wypadku braku tak dużego lotniska - na największym lotnisku w danym państwie członkowskim. Dotychczas obowiązujące prawo lotnicze nie przewiduje rozróżnienia regulacji tych opłat ze względu na wielkość ruchu pasażerskiego na lotnisku i stanowi o jednolitym systemie ustalania i nadzoru nad opłatami lotniskowymi wobec wszystkich lotnisk użytku publicznego. W myśl ustawy, projekt taryfy opłat będzie zatwierdzał prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Przewidziano ponadto możliwość tworzenia sieci portów lotniczych stanowiących grupę lotnisk użytku publicznego zarządzanych przez tego samego zarządzającego oraz stanowienie jednolitego systemu opłat dla lotnisk wchodzących w skład tej grupy, albo możliwość ustanowienia wspólnego systemu opłat dla lotnisk obsługujących to samo miasto.
Podczas obrad do nowelizacji żadnych uwag o charakterze legislacyjnym nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, ustawa nie budziła także zastrzeżeń senatorów. W trakcie dyskusji pytano natomiast o przyczyny kryzysowej sytuacji w PLL LOT, a także o możliwości rozwoju polskich portów lotniczych i ich konkurencyjność wobec innych portów lotniczych w Europie i Azji.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 25 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Ustawodawcza oraz Praw Człowieka i Praworządności.

Prace w komisjach senackich – 24 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Prace w komisjach senackich – 23 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Petycji.