Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zakończyli rozpatrywanie ustawy o środkach ochrony roślin. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 14 lutego 2013 r. W przyjętym stanowisku zaproponowano Senatowi wprowadzenie 3 poprawek, które przewidują, że w relacjach z organami administracji będzie używany zawsze język polski i dodatkowo, fakultatywnie język angielski. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, w którym postulowano wprowadzenie 33 zmian. Zaproponowano m.in. wydłużanie do 5 lat okresu niepozostawania w konflikcie interesów oceniających substancje czynne – sejfnery i synergetyki, a także członków rodzin tych osób; wprowadzenie obowiązku informowania ministra właściwego ds. rolnictwa o dacie przekazania innemu podmiotowi uprawnień do wprowadzenia środka ochrony roślin do obrotu; nakazanie zamieszczania na etykietach informacji o toksyczności środków ochrony roślin; wprowadzenie zakazu wydawania środków ochrony roślin osobom nietrzeźwym i małoletnim; umożliwienie sprzedaży osobom prawnym środków ochrony roślin przeznaczonych dla użytkowników profesjonalnych; przy wprowadzaniu do obrotu środków ochrony roślin nakazanie określania okresów karencji i prewencji dla owadów zapylających.
Tego samego dnia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznała się z informacją ministra rolnictwa i rozwoju wsi na temat działalności funduszu promocji mleka oraz funduszu promocji ziarna zbóż i przetworów zbożowych. Jak przypomniała wiceminister rolnictwa Zofia Szalczyk, fundusze promocji tworzone są w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych poprzez prowadzenie kampanii informacyjnych i promocyjnych, współfinansowanych m.in. ze środków Unii Europejskiej. Środki z tych funduszy są przeznaczane w szczególności na finansowanie tzw. wkładu własnego organizacji branżowych przy realizacji kampanii promocyjnych i informacyjnych prowadzonych w ramach administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych”. Dzięki temu jest możliwe znaczące zwielokrotnienie efektu działań promocyjnych. Poszczególne fundusze promocji zasilane są z wpłat naliczanych, pobieranych i przekazywanych na rachunki bankowe funduszy promocji przez przedsiębiorców działających w danym sektorze produkcji. W wypadku funduszu promocji mleka są to podmioty skupujące mleko, a w wypadku funduszu promocji ziarna zbóż i przetworów zbożowych – przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa zbóż na cele konsumpcyjne. Wpłaty na fundusz naliczają i pobierają przedsiębiorcy od dostawców towarów objętych obowiązkiem wpłat w wysokości 0,1% wartości netto wszystkich zakupionych towarów w danym kwartale. Wiceminister rolnictwa poinformowała, że z funduszu promocji mleka może być też dofinansowywane spożycie mleka i przetworów mlecznych w przedszkolach i gimnazjach, w ramach programu „Szklanka mleka”.
W trakcie dyskusji senatorowie pytali o cel kampanii „Dodaj energii sobie i innym”. Interesowała ich także ocena działania funduszy i prawidłowości ich funkcjonowania. Jak wskazywano, fundusze powinny służyć rolnikom. Pytano m.in. o ich dostępność dla rolników prowadzących gospodarstwa ekologiczne. Odpowiadając, wiceminister Zofia Szalczyk stwierdziła, że o sposobie i kierunkach wydatkowania środków z danego funduszu decydują komisje zarządzające, do których zgłaszane są propozycje działań. Każda komisja składa się z 9 reprezentantów (4 przedstawicieli przetwórców produktów rolnych właściwych dla danego funduszu, 4 przedstawicieli producentów i 1 przedstawiciel izb rolniczych). Do zadań komisji zarządzających należy reprezentowanie interesów poszczególnych branż w zakresie zarządzania funduszem promocji właściwym dla danej branży, ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi funduszu oraz ustalanie jego planu finansowego. Wiceminister poinformowała też, że resort rolnictwa systematycznie monitoruje funkcjonowanie funduszy. Jak wyjaśniła, kampania promocji makaronu „Dodaj energii sobie i innym”, mająca na celu promocję wartości odżywczych i spożycia makaronu, jest finansowana z funduszu promocji zbóż na wniosek Polskiej Izby Makaronu.
Na zakończenie posiedzenia senatorowie zgłosili propozycje tematów do planu pracy komisji. Senator Grzegorz Wojciechowski zaproponował, by w I półroczu 2013 r. komisja zajęła się następującymi zagadnieniami:
Senator Andrzej Grzyb zaproponował zorganizowanie konferencji „Chleb nasz powszechny”, poświęconej produkcji chleba oraz działalności młynarzy i producentów zbóż. Z kolei senator Beata Gosiewska wystąpiła z propozycją, aby komisja zajęła się zagadnieniami związanymi z agencją bezpieczeństwa żywności.