Narzędzia:

14 lutego 2013 r.

14.02.2013

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego i zaproponować Izbie przyjęcie jej bez poprawek. Podczas obrad potrzebę uchwalenia nowelizacji uzasadnił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierz Plocke. Nowe przepisy, związane z wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 671/2012, zmieniającego rozporządzenie Rady nr 73/2009 w zakresie stosowania płatności bezpośrednich dla rolników w odniesieniu do 2013 r., mają umożliwić stosowanie przejściowego wsparcia krajowego dla rolników z tych sektorów, które otrzymywały za 2012 r. krajowe płatności uzupełniające, czyli producentów zbóż, roślin oleistych, wysokobiałkowych i motylkowatych, roślin paszowych na trwałych użytkach zielonych, chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu. Dzięki temu utrzymana zostanie ciągłość wsparcia tych sektorów z budżetu krajowego. Wnioski o przyznanie wsparcia będzie można składać od 15 marca do 15 maja 2013 r. na jednym formularzu obejmującym również inne rodzaje płatności.

Podczas obrad komisja rolnictwa zapoznała się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które wskazało na nieścisłości w sformułowaniu niektórych przepisów noweli i przedstawiło kilka uwag szczegółowych. W trakcie dyskusji senator Grzegorz Wojciechowski zgłosił 3 poprawki o charakterze doprecyzowującym. Proponowane zmiany nie uzyskały jednak poparcia większości komisji i zostały przedstawione jako wniosek mniejszości.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiła do rozpatrywania ustawy o środkach ochrony roślin, uchwalonej przez Sejm na podstawie przedłożenia Rady Ministrów. Jak poinformował wiceminister rolnictwa Kazimierz Plocke, rekomendując przyjęcie ustawy senatorom, wykonuje ona przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG. Wdraża także dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE ustanawiającą ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów. W nowym akcie prawnym określono zadania i właściwość organów administracji publicznej oraz jednostek organizacyjnych w zakresie wykonania przepisów rozporządzenia nr 1107/2009, w szczególności w sprawach zezwoleń i pozwoleń w zakresie wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. Ponadto w zakresie nieokreślonym w przepisach tego rozporządzenia określono zasady: wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu, m.in. sposobu ich opakowania i etykietowania; prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obrotu i konfekcjonowania tych środków, a także ich zbywania; ich stosowania z wyodrębnieniem użytkowników profesjonalnych i nieprofesjonalnych, w tym użycia samolotów i śmigłowców; potwierdzania sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin, w tym warunki prowadzenia działalności w tym zakresie; prowadzenia integrowanej produkcji roślin, w tym rejestracji takiej produkcji, przyznawania certyfikatów oraz warunków prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji takiej produkcji; prowadzenia szkoleń w zakresie środków ochrony roślin; gromadzenia informacji o zatruciach środkami ochrony roślin. W tym zakresie ustawa zastępuje przepisy ustawy z 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, pozostawiając w niej regulację ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi oraz organizację Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa. W nowym akcie prawnym znalazły się również przepisy nowelizujące ustawę z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, dotyczące określenia m.in. opłat za wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie konfekcjonowania lub wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu czy za wpis do rejestru podmiotów niebędących przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, prowadzących działalność w zakresie badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin, a także prowadzenia szkoleń w zakresie środków ochrony roślin. Nowa ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem przepisów implementujących postanowienia dyrektywy, dla których wyznaczono inne terminy implementacji – 26 listopada 2013 r. i 1 stycznia 2014 r. Podczas prac sejmowych do projektu rządowego zgłoszono szereg poprawek. Część z nich polegała na określeniu języka, w jakim przedkłada się wnioski o rejestrację środków ochrony roślin oraz dokumentację do wniosków. Jak założono, część dokumentów nie będzie tłumaczona na język polski, a pozostanie w angielskim ze względu na wysokie koszty tłumaczenia i wydłużenie czasu procedury rejestracyjnej. Przyjęto także część wniosków mniejszości, m.in. wniosek dotyczący zmiany zasad powoływania Komisji ds. Środków Ochrony Roślin. Zgodzono się także, by środek ochrony roślin wprowadzony do obrotu mógł być stosowany tylko do końca terminu jego ważności.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opinią senackiego biura legislacyjnego, które wskazało na szereg nieścisłości w sformułowaniu niektórych przepisów ustawy i przedstawiło stosowne uwagi. W trakcie dyskusji podnoszono, że w celu zapewnienia pełnej przejrzystości procesu oceny i rejestracji środków ochrony roślin należy wprowadzić ustawowy wymóg sporządzania całej dokumentacji związanej z oceną i rejestracją środków ochrony roślin w językach polskim i angielskim, a nie – jak zaproponowano w ustawie – w języku angielskim i, warunkowo, polskim. Postulowano też zmianę zasad pobierania opłat wynikających z prowadzenia badań związanych z oceną środków ochrony roślin tak, by nie wpływały one na rachunki bankowe instytucji oceniających. Obecni na posiedzeniu przedstawiciele związków i organizacji rolniczych podkreślali natomiast, że należy zapewnić społeczną kontrolę procesów oceny i rejestracji środków ochrony roślin poprzez poszerzenie składu komisji ds. środków ochrony roślin o przedstawicieli organizacji pszczelarzy, ekologów, samorządu rolniczego i rolniczych związków zawodowych. Po zapoznaniu się ze zgłaszanymi uwagami przedstawiciel rządu zwrócił się o umożliwienie mu przeprowadzenia dodatkowych konsultacji. W związku z tym przewodniczący komisji rolnictwa senator Jerzy Chróścikowski przerwał posiedzenie i zapowiedział jego kontynuowanie 19 lutego 2013 r.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 14 maja 2024 r.

Senatorowie z Komisji Petycji rozpatrzyli 8 petycji.

Prace w komisjach senackich – 8 maja 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, Klimatu i Środowiska, Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, Praw Człowieka i Praworządności, Sportu, Edukacji, Petycji.

Prace w komisjach senackich – 7 maja 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, Ustawodawcza, Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, Spraw Unii Europejskiej.