Narzędzia:

13 marca 2013 r.

13.03.2013

Senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej zapoznali się z informacją ministra skarbu państwa na temat polityki nadzoru właścicielskiego i planów prywatyzacji w 2013 r., a także działań Agencji Rozwoju Przemysłu. Jak przypomniał wiceminister Rafał Baniak, prywatyzacja spółek Skarbu Państwa prowadzona jest zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów dokumentem „Plan prywatyzacji na lata 2012–2013” i konsekwentnie zmierza do ograniczenia roli państwa w tych dziedzinach gospodarki, w których nie jest konieczne sprawowanie nadzoru właścicielskiego przez organy administracji publicznej. Rządowy dokument przewiduje zachowanie kontroli lub władztwa korporacyjnego w 47 spółkach, przede wszystkim w sektorze finansowym, energetycznym, paliwowym, obronnym oraz w portach morskich. Prywatyzacja odbywa się z uwzględnieniem strategii i programów branżowych, określających zasady i sposób prywatyzacji spółek istotnych dla danego sektora. Przewiduje się, że w 2013 r. przychody z prywatyzacji wyniosą 5 mld zł, a środki ze sprzedaży akcji Skarbu Państwa zostaną przeznaczone na projekty prorozwojowe w ramach programu „Inwestycje Polskie”. Jak przypomniał wiceminister, 26 grudnia 2012 r. Rada Ministrów wyraziła zgodę na wniesienie do spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe SA lub Banku Gospodarstwa Krajowego akcji następujących spółek: Polskiej Grupy Energetycznej SA (do 11,39% kapitału zakładowego), Powszechnej Kasy Oszczędności Banku Polskiego SA (do 8,36%), Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń SA (do 10,10%) i Ciechu SA (do 37,90%). Wiceminister Rafał Baniak stwierdził, że decyzja dotycząca zbywania przez Skarb Państwa pakietów akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych lub na nią wprowadzanych podejmowana jest na podstawie bieżącej analizy popytu, atrakcyjności cen i rozwiązań alternatywnych. Według stanu na 1 marca 2013 r., przychody z prywatyzacji wyniosły 1 mld 176 mln zł, w tym z prywatyzacji branżowej – około 105 mln zł, a z prywatyzacji giełdowej około 1 mld zł. Omawiając działania Agencji Rozwoju Przemysłu SA, wiceminister skarbu państwa zaznaczył, że ta jednoosobowa spółka Skarbu Państwa ma szczególne znaczenie dla gospodarki państwa. Zarząd agencji realizuje strategię spółki na lata 2012–2015, która zgodnie z celami strategicznymi przewiduje:

·         wspieranie budowy gospodarki opartej na wiedzy oraz stymulowanie wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw,

·         udzielanie skutecznego wsparcia przedsiębiorcom w okresie spowolnienia gospodarczego,

·         przekształcenie agencji do końca 2013 r. w podmiot dobrze postrzegany na rynkach kapitałowych i spełniający kryteria spółki publicznej.

Wiceminister zapewnił, że sytuacja finansowa agencji jest bardzo dobra. Na koniec III kwartału 2012 r. zysk netto wyniósł ponad 60 mln zł. Spółka zarządza portfelem kapitałowym 78 spółek giełdowych i wspierających rozwój regionalny. Agencja prowadzi także działania mające na celu zbycie nieruchomości, które nie są niezbędne do prowadzenia działalności statutowej. Zawarto m.in. porozumienie między Skarbem Państwa, Agencją Rozwoju Przemysłu i Instytutem Pamięci Narodowej – Główną Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zakładające przeniesienie siedziby instytutu do nieruchomości przy ul. Wołoskiej 7, w Warszawie.

Agencja Rozwoju Przemysłu udziela także pomocy finansowej podmiotom gospodarczym. W ramach tych działań udzielana jest m.in. pomoc na ratowanie i restrukturyzację podmiotów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Finansowanie w formie pożyczki, poręczenia lub gwarancji może zostać przyznane również podmiotom w dobrej sytuacji finansowej. Wśród innych zadań agencji znajduje się także zarządzanie specjalnymi strefami ekonomicznymi – Euro-Park Mielec i Euro-Park Wisłosan, których działalność przyczyniła się do rozwoju regionów objętych działalnością tych stref.

Podczas posiedzenia informację na temat nadzoru właścicielskiego ministra skarbu państwa przedstawiła podsekretarz stanu w tym resorcie Urszula Pasławska. Według stanu na 1 marca 2013 r., minister wykonywał prawa z akcji lub udziałów w 697 spółkach, w tym w 276 prowadzących działalność (z wyłączeniem 167 spółek tylko z akcjami pracowniczymi). Spośród spółek prowadzących działalność – w 122 udział Skarbu Państwa wynosi 100%; w 32 ma on udział większościowy, a w 122 – udział mniejszościowy. 254 spółki nadzorowane przez ministra skarbu państwa znajdują się w stanie likwidacji lub upadłości, lub nie prowadzą żadnej działalności. Nadzór właścicielski ministra jest działaniem odnoszącym się do nadzoru korporacyjnego w zakresie spraw wynikających z przepisów prawa oraz zasad nadzoru właścicielskiego i nadzoru ekonomiczno-finansowego, polegającego na monitorowaniu sytuacji ekonomiczno-finansowej nadzorowanych podmiotów, analizie efektywności ich funkcjonowania oraz stanowiących podstawę do rekomendowania podjęcia stosownych działań.

W trakcie dyskusji senatorowie pytali m.in. o wybór siedziby Instytutu Pamięci Narodowej, nadzór właścicielski i odpowiedzialność ministra skarbu państwa za sektor energetyczny i paliwowy, planowaną prywatyzację spółki Energa SA, współpracę międzynarodową w kontekście możliwości rozwoju terminala przeładunkowego w Sławkowie, prywatyzacyjne działania Agencji Rozwoju Przemysłu i dialog z załogami prywatyzowanych podmiotów, a także o dalsze funkcjonowanie Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

Tego samego dnia Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców. Rozwiązania przyjęte w nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu rządowego, omówił dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzej Bogdanowicz. Nowela implementuje przepisy 3 unijnych rozporządzeń stanowiących tzw. pakiet drogowy: rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009, 1072/2009 i 1073/2009, określających zasady i warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, zasady dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych, zasady dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych. Nowelizacja wdraża także dyrektywę 2002/15/WE w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu (objęcie koniecznością ewidencji czasu pracy kierowców prowadzących własną działalność gospodarczą). Zgodnie z nowymi przepisami, od przewoźników krajowych wymagane będzie zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego zamiast dotychczasowej licencji, a na wykonywanie drogowego transportu międzynarodowego osób i rzeczy – odpowiedniej licencji wspólnotowej. Nowelizacja wprowadza także zmiany w przepisach dotyczących warunków i trybu uzyskiwania certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźników drogowych. W opinii projektodawcy, nowe regulacje powinny wpłynąć na podniesienie poziomu jakości świadczonych usług transportowych, zwiększenie bezpieczeństwa drogowego, a także wzrost liczby przedsiębiorców zajmujących się międzynarodowym transportem drogowym. Nowela stanowi m.in., że średni tygodniowy czas pracy kierowców, także pracujących na własny rachunek, nie będzie mógł przekroczyć 48 godzin.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zaproponowało wprowadzenie kilkunastu poprawek o charakterze legislacyjno-doprecyzowującym, a także zmierzających do wyeliminowania niezgodności z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie definicji bazy eksploatacyjnej i przepisów dotyczących wymogów dobrej reputacji przewoźnika drogowego. Senator Marek Ziółkowski zgłosił formalnie 11 poprawek zasugerowanych przez senackie biuro legislacyjne i pozytywnie zaopiniowanych następnie przez przedstawiciela rządu. Komisja Gospodarki Narodowej poparła proponowane zmiany. Po zakończeniu głosowania obecni na posiedzeniu przedstawiciele branży transportowej zwrócili uwagę na konieczność wprowadzenia zmian dotyczących vacatio legis ustawy, a także korelacji dotychczas obowiązujących uprawnień z nowymi zezwoleniami. Przewodniczący obradom senator Marek Ziółkowski zaproponował, aby po konsultacji z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odpowiednie poprawki zgłosił w trakcie debaty plenarnej senator sprawozdawca Andrzej Owczarek.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 25 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Ustawodawcza oraz Praw Człowieka i Praworządności.

Prace w komisjach senackich – 24 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Prace w komisjach senackich – 23 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Petycji.