Komisja Ustawodawcza na swoim posiedzeniu rozpatrywała wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2011 r. (sygn. akt K 14/12) dotyczący ustawy – Kodeks wyborczy i zdecydowała o wstrzymaniu prac do czasu dopracowania propozycji zmian po konsultacjach z Sądem Najwyższym i Państwową Komisją Wyborczą.
Przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu Katarzyna Konieczko poinformowała, że Trybunał Konstytucyjny badał wiele przepisów kodeksu wyborczego, ale za niezgodny z konstytucją uznał jedynie brak możliwości zaskarżenia postanowienia Państwowej Komisji Wyborczej w zakresie biernego prawa wyborczego. Zwróciła też uwagę, że odmowa zarejestrowania listy z innych powodów niż nieposiadanie przez kandydata biernego prawa wyborczego również powoduje brak możliwości skorzystania z biernego prawa wyborczego. Odmowa zarejestrowania listy, np. z powodu wątpliwości Państwowej Komisji Wyborczej co do wiarygodności podpisów, jest w wyższym stopniu kwestią oceny niż w wypadku nieposiadania przez kandydata biernego prawa wyborczego. Podkreśliła też, że skarga do sądu – bez ograniczeń, o których mówi Trybunał Konstytucyjny – przysługuje w wypadku wyborów prezydenckich.
Biuro Legislacyjne zaproponowało takie wykonanie wyroku, aby możliwością złożenia skargi do sądu objęte były wszystkie przypadki, o których mowa w art. 218 § 1 kodeksu wyborczego. Analogiczne rozwiązania przyjęto w wyborach do Parlamentu Europejskiego, radnych i wójtów. Od postanowienia Państwowej Komisji Wyborczej przysługiwałaby skarga do sądu rejonowego.
W trakcie dyskusji poruszano kwestie dotyczące właściwości miejscowej sądu oraz przyznania kompetencji określonemu sądowi (np. Sądowi Najwyższemu) lub grupie sądów (sądy okręgowe). Senator Witold Gintowt-Dziewałtowski przypomniał, że to na wniosek PKW w trakcie sejmowych prac nad kodeksem wyborczym zdecydowano o braku odwołania do sądu. Poinformował, że przygotował projekt większej nowelizacji kodeksu wyborczego, który przed wniesieniem mógłby uzupełnić o przepisy dotyczące prawa do skargi.