Narzędzia:

5 grudnia 2012 r.

05.12.2012

Senatorowie z Komisji Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowali wprowadzenie 2 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Podczas obrad nowelizację omówili wiceminister finansów Wojciech Kowalczyk i poseł sprawozdawca Jakub Szulc. Ustawa, która powinna wejść w życie do 21 grudnia 2012 r., zmierza do implementacji prawa europejskiego, wynikającego z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 1 marca 2011 r. Zgodnie z art.18a ust. 1 dotychczas obowiązującej ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zakład ubezpieczeń może różnicować wysokość składek ubezpieczeniowych, jeżeli zastosowanie kryterium płci jest czynnikiem decydującym przy ocenie ryzyka ubezpieczeniowego. Art. 18b zakazuje natomiast różnicowania składek ubezpieczeniowych i świadczeń oraz związanych z nimi usług finansowych ze względu na ciążę i macierzyństwo. Przepisy te wprowadzono do ustawy o działalności ubezpieczeniowej z 13 lutego 2009 r. w wyniku implementacji do polskiego porządku prawnego art. 5 dyrektywy Rady 2004/113/WE z 13 grudnia 2004 r., zawierającej zasadę równego traktowania mężczyzn i kobiet w dostępie do towarów i usług, a także ich dostarczania. Dokonując transpozycji, Polska skorzystała z przysługującej krajom członkowskim – na podstawie art. 5 ust. 2 dyrektywy 2004/113/WE – opcji zezwalającej ubezpieczycielom na proporcjonalne różnicowanie świadczeń ze względu na płeć. W wyroku z 1 marca 2011 r. w sprawie C-236/09 (Test-Achats) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł o niezgodności art. 5 ust. 2 dyrektywy 2004/113/WE z zasadą równego traktowania kobiet i mężczyzn wynikającą z art. 21 i art. 23 Karty Praw Podstawowych. W celu wykonania wyroku trybunału w rozpatrywanej nowelizacji zaproponowano nadanie art. 18a ustawy o działalności ubezpieczeniowej nowego brzmienia, zgodnie z którym zastosowanie przez zakład ubezpieczeń kryterium płci w kalkulowaniu wysokości składek ubezpieczeniowych i świadczeń nie może prowadzić do różnicowania składek ubezpieczeniowych i świadczeń poszczególnych osób. Wprowadzenie w art. 18a bezwzględnego zakazu różnicowania świadczeń ubezpieczeniowych ze względu na płeć powoduje, że bezprzedmiotowy stanie się wynikający z art. 18b zakaz różnicowania świadczeń ze względu na ciążę i macierzyństwo.

Podczas posiedzenia żadnych uwag do ustawy nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W trakcie dyskusji prezes Zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń Jan Grzegorz Prądzyński stwierdził, że po wejściu w życie omawianej nowelizacji nastąpi wzrost stawek ubezpieczeniowych dla kobiet, przede wszystkim ubezpieczeń komunikacyjnych. O wynikach badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Ubezpieczycieli Europejskich poinformowała zastępczyni dyrektora Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów Katarzyna Przewalski. Senatorowie Beata Gosiewska i Marek Martynowski zwrócili natomiast uwagę na praktyczne znaczenie wprowadzanych zmian. Interesowali się również przyczynami długiego okresu przygotowywania rozpatrywania nowelizacji ustawy. Przewodniczący obradom senator Kazimierz Kleina zgłosił wniosek, poparty następnie przez komisję, o przyjęcie 2 poprawek zmierzających do przywrócenia przepisu zakazującego różnicowanie składek ubezpieczeniowych i związanych z nimi usług finansowych ze względu na ciążę i macierzyństwo, a także wprowadzenia czternastodniowego vacatio legis.

Tego samego dnia senatorowie z Komisji Budżetu i Finansów Publicznych kontynuowali rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 28 listopada 2012 r. Postanowiono wówczas o odroczeniu decyzji w sprawie rozpatrywanej nowelizacji ze względu na nieprzedstawienie przez senackie biuro legislacyjne pisemnej opinii na jej temat. Jak przypomniał senator Kazimierz Kleina, wysłuchano wtedy uzasadnienia wprowadzanych zmian przedstawionego przez wiceministra finansów Mirosława Sekułę. Podczas obecnego posiedzenia zapoznano z opinią senackiego biura legislacyjnego, w której zaproponowano wprowadzenie zmian do rozpatrywanej ustawy sejmowej. O ich nieuwzględnianie zwrócił się do senatorów wiceminister finansów Wojciech Kowalczyk. W trakcie dyskusji stanowisko resortu poparł zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego Arkadiusz Famirski. Jak stwierdził, prace legislacyjne nad tą ustawą są już znacznie opóźnione i należy ją, jak najszybciej przyjąć. W opinii prezesa Izby Zarządzającej Funduszami i Aktywami Marcina Dyla, poprawki senackiego biura legislacyjnego mają charakter merytoryczny i zmieniają porządek prawny, a proponowane zmiany o charakterze legislacyjny są niezasadne. Przewodniczący obradom senator Kazimierz Kleina zwrócił się do przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu o ponowne przeanalizowanie nowelizacji w celu wyeliminowania wszelkich wątpliwości. Ostatecznie, na wniosek senatora Tadeusza Kopcia, Komisja Budżetu i Finansów Publicznych postanowiła zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 14 maja 2024 r.

Senatorowie z Komisji Petycji rozpatrzyli 8 petycji.

Prace w komisjach senackich – 8 maja 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, Klimatu i Środowiska, Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, Praw Człowieka i Praworządności, Sportu, Edukacji, Petycji.

Prace w komisjach senackich – 7 maja 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, Ustawodawcza, Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, Spraw Unii Europejskiej.