Grupa senatorów Platformy Obywatelskiej wystąpiła z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą zmiany ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 7 sierpnia br. marszałek Bogdan Borusewicz skierował projekt nowelizacji ustawy do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.
Senatorowie PO proponują, aby z zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych, oprócz piwa, wyłączyć cydr, napój z jabłek.
Reklama i promocja cydru podlegałaby wszystkim ograniczeniom przewidzianym obecnie w ustawie dla reklamy piwa. Oznacza to, że cydru nie będzie można reklamować od godziny 6 rano do 10 wieczorem m.in. w telewizji, radiu, prasie młodzieżowej i dziecięcej, na okładkach gazet czy słupach ogłoszeniowych. Reklamy nie będą zawierać wizerunku osób małoletnich ani budzić pozytywnych skojarzeń z konsumpcją alkoholu lub zachęty do nadmiernego spożycia cydru.
Zdaniem projektodawców zmiana przepisów nie powinna przyczynić się do wzrostu spożycia alkoholu. Oczekiwanym skutkiem projektowanej ustawy jest zmiana struktury spożycia na rzecz cydru, napoju o niskiej zawartości alkoholu.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Polska jest czwartym – pod względem wielkości – producentem jabłek na świecie. Znaczna część produkcji jest kierowana na eksport, z czego połowa trafiała do Rosji. Celem zmiany ustawy jest zwiększenie konsumpcji, także w formie przetworzonej – jabłek w Polsce.