Narzędzia:

63. posiedzenie Senatu – pierwszy dzień

21.06.2023
Fot. Marta Marchlewska-Wilczak, Kancelaria Senatu

21 czerwca 2023 r. zakończył się pierwszy dzień 63. posiedzenia Senatu.

Senatorowie minutą ciszy uczcili pamięć Barbary Borys-Damięckiej, zmarłej 9 czerwca 2023 r., Marszałka Seniora X kadencji, senator VII, VIII i IX kadencji.

Izba podjęła uchwałę w 20. rocznicę referendum dotyczącego przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (inicjatywa grupy senatorów), w której przypomina, że 7 i 8 czerwca 2003 r. odbyło się w Polsce referendum akcesyjne, w którym za członkostwem w Unii Europejskiej opowiedziało się 77,45% obywateli biorących udział w głosowaniu. W 20. rocznicę tego wydarzenia Senat dziękuje obywatelom, którzy głosując w referendum, przyczynili się do zwiększenia dobrobytu i bezpieczeństwa Ojczyzny. Izba docenia też wkład wszystkich sił politycznych, które doprowadziły do wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej.

Senatorowie przyjęli bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy), która przewiduje zniesienie opłat za państwowe autostrady dla kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t (samochody osobowe i motocykle). Nadal będzie natomiast pobierana opłata od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad. Nowela zabrania ponadto kierującemu pojazdem o masie całkowitej powyżej 3,5 t wyprzedzania samochodu na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie 2 pasach ruchu dla danego kierunku, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów ciężarowych obowiązującej na danej drodze. Zakaz nie będzie dotyczył pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne, wysyłających żółte sygnały błyskowe.

Pierwszego dnia obrad senatorowie rozpatrzyli następujące ustawy.

Ustawa o kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów (projekt rządowy), która przewiduje, że 14. emerytura będzie przysługiwać uprawnionym w wysokości: najniższej emerytury, obowiązującej od 1 marca roku, w którym wypłacane jest kolejne dodatkowe roczne świadczenie, dla osób, których wysokość świadczenia podstawowego nie przekracza 2900 zł; najniższej emerytury, obowiązującej od 1 marca roku, w którym wypłacane jest kolejne dodatkowe roczne świadczenie, pomniejszonej o różnicę między wysokością świadczenia podstawowego a 2900 zł, jeśli wysokość świadczenia podstawowego przekracza 2900 zł. Kwota 14. emerytury ma wynosić co najmniej 50 zł, mniejsze świadczenie nie będzie przyznawane. „Czternastka” nie będzie przysługiwać osobom, którym zawieszono prawo do świadczeń na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc jej wypłaty. W razie zbiegu prawa do więcej niż 1 świadczenia przy ustalaniu prawa i wysokości do „czternastki” przyjęta będzie suma tych świadczeń wypłacanych w zbiegu. Osobie uprawnionej przysługiwać będzie 1 kolejne dodatkowe roczne świadczenie pieniężne. Jedno kolejne dodatkowe roczne świadczenie przysługiwać będzie również do renty rodzinnej, do której uprawniona jest więcej niż 1 osoba. Będzie podlegać proporcjonalnemu podziałowi na osoby uprawnione do renty rodzinnej. Jeśli do renty rodzinnej uprawniona jest więcej niż 1 osoba i przynajmniej 1 z nich uprawniona jest do renty socjalnej, kolejne dodatkowe roczne świadczenie z tytułu renty rodzinnej podlegać będzie podziałowi stosownie do liczby uprawnionych do renty, z wyłączeniem osób uprawnionych do renty socjalnej. Osobom niemającym prawa do renty rodzinnej przysługiwać będzie kolejne dodatkowe roczne świadczenie z tytułu prawa do renty socjalnej. Decyzje w sprawie 14. emerytury będą wydawać i wypłacać ją właściwe organy emerytalno-rentowe. W razie zbiegu prawa do świadczeń, które są wypłacane przez 2 organy, decyzje wydaje i kolejne dodatkowe roczne świadczenie pieniężne wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Ustawa o świadczeniu wspierającym (projekt rządowy). Tworzy ona rodzaj wsparcia dla osób niepełnosprawnych, służącego częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób. Określa warunki nabywania prawa do świadczenia wspierającego oraz zasady jego przyznawania i wypłacania. Świadczenie wspierające będzie trafiało bezpośrednio do osób z niepełnosprawnościami w odróżnieniu od świadczeń opiekuńczych przeznaczonych dla opiekuna osoby wymagającej opieki. Uprawnienie do świadczenia wspierającego oprze się na funkcjonalnej ocenie niepełnosprawności. Świadczenie ma przysługiwać osobie niepełnosprawnej od ukończenia 18. roku życia w wysokości 40–220% renty socjalnej – w zależności od poziomu potrzeby wsparcia. Kwota świadczenia zostanie powiązana z wysokością renty socjalnej. Jej wysokość w 2023 r., po waloryzacji, to 1588,44 zł miesięcznie brutto. Decyzje ustalające poziom potrzeby wsparcia będą wydawane przez wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności na wniosek osób niepełnosprawnych. Świadczenie będzie przysługiwać miesięcznie w wysokości: 220% renty socjalnej, jeżeli potrzebę wsparcia określono na poziomie od 95 do 100 punktów, 180% renty socjalnej – na poziomie od 90 do 94 punktów, 120% renty socjalnej – od 85 do 89 punktów, 80% renty socjalnej – na poziomie od 80 do 84 punktów, 60% renty socjalnej – od 75 do 79 punktów, a 40% renty socjalnej – na poziomie od 70 do 74 punktów. Przy wyliczaniu punktów pod uwagę będzie brana m.in. zdolność danej osoby do samodzielnego wykonywania określonych czynności lub zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem, jej wiek. Ustawa rozwiązuje także problem łączenia pracy zarobkowej przez opiekunów ze świadczeniem pielęgnacyjnym. Zostanie utrzymane świadczenie pielęgnacyjne dla opiekunów osób niepełnosprawnych w wieku 0–18 lat, wprowadzona zmiana umożliwi opiekunom pracę bez ograniczeń. Świadczenie to ma przysługiwać na każde dziecko niepełnosprawne w rodzinie.

Ustawa o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego przekształcenia, połączenia lub podziału spółek (projekt rządowy) dostosowuje polskie prawo do nowych przepisów unijnych, które dotyczą transgranicznego łączenia i podziału spółek kapitałowych. Rozszerza dotychczasowe regulacje związane z uczestnictwem pracowników w przekształceniach i podziałach spółek. Ma zwiększyć lojalność pracowników wobec firmy i odpowiedzialność za jej losy, a także budować zaufanie wewnątrz firmy. W ustawie uregulowano formy uczestnictwa pracowników w spółce, która powstała w wyniku transgranicznego przekształcenia, połączenia lub podziału (prawo do: wyznaczenia lub wyboru określonej liczby członków rady nadzorczej albo rady dyrektorów, rekomendowania członków rady nadzorczej albo rady dyrektorów, sprzeciwienia się wyznaczeniu niektórych albo wszystkich członków rady nadzorczej albo rady dyrektorów). Realizacja prawa pracowników do uczestnictwa w spółce może nastąpić według 1 z 2 modeli: o formie uczestnictwa pracowników decyduje się w ramach negocjacji ze specjalnym zespołem negocjacyjnym, jeszcze zanim dojdzie do powstania spółki w wyniku wymienionych transformacji transgranicznych albo po powstaniu spółki w wyniku transformacji transgranicznej przy wsparciu zespołu przedstawicielskiego. W wypadku wyboru pierwszego modelu tworzy się specjalny zespół negocjacyjny z udziałem reprezentacji pracowników, który będzie prowadził negocjacje w sprawie zawarcia porozumienia z właściwymi organami spółki, określającego zasady uczestnictwa pracowników w nowo powstałej spółce. W drugim modelu pracownicy spółki są uprawnieni do wyznaczenia, wyboru albo rekomendowania członków rady nadzorczej albo rady dyrektorów spółki, która powstała w wyniku transformacji transgranicznej. Pracownicy są także uprawnieni do sprzeciwienia się wyznaczeniu niektórych albo wszystkich członków rady nadzorczej albo rady dyrektorów spółki powstałej w wyniku transformacji transgranicznej. Osoby, które będą reprezentować pracowników w radzie nadzorczej albo radzie dyrektorów mają być wybierane przez pracowników w wyborach bezpośrednich i tajnych, zgodnie z regulaminami przyjętymi przez specjalny zespół negocjacyjny albo zespół przedstawicielski. Pracodawca nie będzie mógł wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z taką osoby, nie będzie też mógł zmienić jednostronnie warunków pracy lub wynagrodzenia na niekorzyść członka specjalnego zespołu negocjacyjnego, zespołu przedstawicielskiego albo przedstawicielem pracowników w radzie nadzorczej albo radzie dyrektorów, w czasie trwania mandatu bez zgody: reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej; okręgowego inspektora pracy, jeżeli pracownik nie jest reprezentowany przez zakładową organizację związkową.

Ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy) przewiduje, że cena nieruchomości nabywanej przez użytkownika wieczystego będącego przedsiębiorcą będzie ustalana jako co najmniej 20-krotność dotychczasowej opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste. W razie niewykorzystywania nieruchomości na działalność gospodarczą cena będzie ustalana na poziomie 20-krotności dotychczasowej opłaty. W ciągu roku od wejścia ustawy w życie użytkownik wieczysty nieruchomości gruntowej będzie mógł wystąpić z roszczeniem jej nabycia. Wyjątki to m.in. grunty, w stosunku do których użytkowanie wieczyste zostało ustanowione po 31 grudnia 1997 r., a także grunty Skarbu Państwa, powierzone Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego, Lasom Państwowym czy parkom narodowym. Przy roszczeniu cena gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa wyniesie 20-krotność dotychczasowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego (płatność jednorazowa) lub równowartość 25 opłat rocznych (płatność ratalna). Samorządy będą mogły przyjąć tę samą zasadę lub negocjować z nabywcą cenę, która nie będzie mogła przekroczyć rynkowej wartości gruntu. Korzyść przedsiębiorcy, obejmująca różnicę między wartością rynkową gruntu a ustaloną ceną, będzie mogła zostać rozliczona w ramach limitu pomocy de minimis. Gdy różnica przekroczy jej dostępny limit, przedsiębiorca będzie musiał uiścić dopłatę. Ustawa ma też przyspieszyć rozwój społecznych agencji najmu (podmioty współpracujące z gminą, pośredniczące między właścicielami mieszkań na wynajem i osobami niemogącymi sobie pozwolić na wynajęcie mieszkania na warunkach rynkowych). Rozszerza katalog podmiotów, które mogą prowadzić społeczne agencje najmu (SAN), o wszystkie podmioty wymienione w ustawie o pożytku publicznym, umożliwia wykorzystanie przez SAN własnych budynków i lokali oraz ubieganie się o finansowe wsparcie w ramach Funduszu Dopłat w BGK. Dzięki temu SAN będą mogły remontować i przywracać do użytkowania lokale pozyskane z rynku, nieużytkowane ze względu na zły stan techniczny, a także dzierżawić budynki niemieszkalne i przekształcać je na lokale mieszkalne.

Ustawa o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy) wprowadza nowe narzędzie planistyczne – plan ogólny, który zastąpi studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i obejmie całą gminę. Na jego podstawie będzie można uchwalać miejscowe plany oraz wydawać decyzje w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Plan ogólny ma być dużo prostszym dokumentem niż obecne studium. Nie będzie w nim treści o charakterze informacyjnym, które nie wpływają bezpośrednio na politykę przestrzenną gminy. Plan ogólny określi m.in. strukturę funkcjonalno-przestrzenną gminy poprzez wydzielenie stref planistycznych, granic obszaru, na którym możliwe będzie uzupełnianie zabudowy zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy, zasady lokalizacji nowej zabudowy mieszkaniowej w odniesieniu np. do szkoły podstawowej czy obszaru zieleni publicznej. Od 2026 r. każda gmina będzie musiała mieć strategię rozwoju, zawierającą kierunki polityki lokalnej, w tym przestrzennej, przekładane i doprecyzowane na konkretne uregulowania w planie ogólnym. Ustalenia planu ogólnego będą natomiast podstawą do uchwalania planów miejscowych i wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Nową formą planu miejscowego będzie zintegrowany plan inwestycyjny, sporządzany na wniosek inwestora, który będzie się mógł np. zobowiązać do budowy szkoły lub wsparcia takiej inwestycji. Ustawa przewiduje też uruchomienie nieodpłatnego i dostępnego dla wszystkich on-line rejestru urbanistycznego.

Ustawa o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw (projekt rządowy) ma na celu przyspieszenie inwestycji i dostosowanie sieci przesyłowych do skali rozwoju energetyki prosumenckiej, zarówno umożliwi przyłączanie nowych dużych podmiotów do sieci operatorów systemu dystrybucyjnego, jak i zwiększy chłonność sieci pod względem zwiększającego się udziału energetyki prosumenckiej w Polsce. Nowela odnosi się ponadto do budowy linii przesyłowych w województwach lubelskim i łódzkim. Do strategicznych inwestycji w tym zakresie zaliczać się mają również linie 110 kV, zarządzane przez operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD). OSD uzyskają także możliwość korzystania z przepisów specustawy (dotychczas tylko operator sieci przesyłowej). Zgodnie z założeniami nowe przepisy zmniejszą obciążenia administracyjne nakładane na inwestorów w zakresie infrastruktury elektroenergetycznej, a nie obciążą dodatkowo organów wydających decyzje, przyczynią się do regionalnego rozwoju dzięki umożliwieniu przyłączeń nowych podmiotów, w tym gospodarczych, do sieci elektroenergetycznej. Dzięki zwiększeniu wykorzystania energii elektrycznej produkowanej z OZE, w tym przez prosumentów regionalnych i indywidualnych, ograniczy się również emisja dwutlenku węgla i zjawisko smogu. Nowela pozwoli też na przekazywanie danych na potrzeby centralnego systemu informacji dla rynku energetycznego.

Ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu (projekt rządowy) uprawnia do przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych m.in. osoby fizyczne lub prawne, które prowadzą gospodarstwo rolne; podmioty wytwarzające prąd, ciepło, biogaz rolniczy lub biometan z biogazu rolniczego; grupy producentów rolnych i wytwórców win; spółdzielnie energetyczne. Uprawnione podmioty będą mogły tworzyć spółki celowe z udziałem uprawnionych podmiotów, co ma pozwolić na zaangażowanie finansowania podmiotów także spoza branży rolniczej i przetwórczej. Powstające biogazownie rolnicze będą musiały być zlokalizowane na nieruchomości podmiotu uprawnionego prowadzącego gospodarstwo rolne lub działalność związaną z przetwórstwem rolno-spożywczym. W biogazowni trzeba będzie również wykorzystywać część substratów powstających w takich gospodarstwach. Powinny się tam znaleźć: odchody zwierzęce i produkty przetworzenia biomasy roślinnej, np. wywar gorzelniany, wytłoki i inne pozostałości pochodzące z przetworzenia surowców rolnych. Takie biogazownie rolnicze będą mieć pewne ograniczenia, jeśli chodzi o moc czy wolumen produkowanego biogazu, maksymalną moc na poziomie 3,5 MW lub 10,5 MW osiągalnej cieplnej w skojarzeniu albo roczną wydajność produkcji biogazu rolniczego nieprzekraczającą 14 mln m3 lub roczną wydajność produkcji biometanu z biogazu rolniczego nieprzekraczającą 8,4 mln m3. Taki limit mocy odpowiada mniej więcej średniemu zapotrzebowaniu gminy wiejskiej na energię elektryczną lub ciepło. Jeśli dana osoba lub podmiot będzie mieć kilka biogazowni rolniczych na terenie gminy, ich łączna moc i wydajność nie będą mogły przekraczać wymienionych limitów. Do łącznej wartości wliczać się będzie też instalacje, które będą mieć inni członkowie rodziny. Nowe przepisy ograniczą też możliwość zbywania takich instalacji, aby zapobiec korzystaniu z preferencji przez podmioty nieuprawnione.

Ustawa o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021–2027 (projekt rządowy) ma umożliwić realizację programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–27. Jego budżet to prawie 732 mln euro, z czego 512 mln euro to wkład Unii Europejskiej, a 220 mln euro – budżetu państwa. Ustawa przewiduje, że rolę instytucji pośredniczącej dla całego programu będzie odgrywać wyłącznie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zamiast – jak dotychczas – 16 samorządów województw. Większość przyjętych rozwiązań będzie oparta na tych funkcjonujących w programie na lata 2014–20, m.in. w wypadku warunków przyznania i zwrotu pomocy finansowej, sprawozdawczości, monitoringu, ewaluacji i kontroli. Nowe elementy to wsparcie działań z zakresu bezpieczeństwa na morzu i szeroko pojętej „niebieskiej” gospodarki

Ustawa o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz niektórych innych ustaw (projekt poselski) przewiduje, że rolnik albo rolnicza spółdzielnia produkcyjna płacący podatek rolny będą mogli przekazać na rzecz związku zawodowego rolników 1,5% należnego podatku rolnego, wskazując numer wpisu podmiotu uprawnionego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Aby otrzymać środki z 1,5% podatku, oprócz wymogu co do struktur organizacyjnych (co najmniej w 10 województwach i co najmniej 3 powiatach) związek musi być też wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego co najmniej 6 lat przed 1 stycznia danego roku podatkowego. Gminy otrzymają z budżetu państwa zwrot dochodów utraconych na skutek przekazywania przez rolników 1,5% podatku rolnego związkom.

Ustawa o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (projekt rządowy) określa zasady przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy, przebudowy i utrzymania Krajowego Centrum Przetwarzania Danych i inwestycji towarzyszących. Ma ono być zespołem obiektów, który pozwoli na zabezpieczenie m.in. serwerowych potrzeb państwa, zwłaszcza w kontekście budowy krajowej chmury obliczeniowej i tworzenia nowych rejestrów cyfrowych.

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (projekt rządowy) umożliwia zastrzeganie numeru PESEL, co ma m.in. zwiększyć ochronę przed zaciąganiem przez oszustów np. kredytów czy pożyczek z wykorzystaniem przejętych danych. Obywatele nie będą obciążani za zobowiązanie, które zostało zaciągnięte bez ich wiedzy mimo istniejącego zastrzeżenia numeru PESEL. Banki, instytucje kredytowe lub notariusze przed zawarciem umowy lub podjęciem czynności będą musieli sprawdzać w rejestrze, czy PESEL danej osoby został zastrzeżony. Weryfikacja zastrzeżenia numeru PESEL będzie też konieczna w wypadku wypłat gotówki, które pojedynczo lub jako suma wypłat dokonanych w danym dniu w placówce bankowej jednego dnia będą przekraczać 3-krotność minimalnego wynagrodzenia. W razie zastrzeżenia numeru PESEL wypłata będzie możliwa po upływie 12 godzin od złożenia przez posiadacza rachunku dyspozycji wypłaty gotówkowej, nawet jeśli zastrzeżenie zostanie cofnięte. Zastrzeżenia i cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL będzie mógł dokonać każdy jego pełnoletni posiadacz za pomocą e-usługi, aplikacji mObywatel lub osobiście w urzędzie gminy. Wprowadzone zmiany obejmą m.in. przyspieszenie zwrotu prawa jazdy kierowcom w razie umorzenia postępowania administracyjnego bez konieczności angażowania organów samorządu, ułatwienie zwrotu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego, zniesienie obowiązku zgłoszenia nabycia pojazdu oraz uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych z tym związanych. Nowela określa też wysokość kary za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu i zawiadomienia o jego zbyciu. To 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu, 250 zł dla właściciela pojazdu zarejestrowanego, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu. Zmiany mają ułatwić dostęp obywateli do informacji o umowach ubezpieczeń komunikacyjnych prowadzonych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, zgromadzonych w ogólnopolskiej bazie, w tym w aplikacji mObywatel. Umożliwi to uczestnikom wypadku czy kolizji natychmiastowe sprawdzenie umów ubezpieczeniowych uczestników zdarzenia.

Ustawa o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych oraz niektórych innych ustaw (projekt poselski) doprecyzowuje przepisy, które poprawią sytuację członków ochotniczych straży pożarnych (OSP) i samych stowarzyszeń. Umożliwia gminie wypłacanie ekwiwalentu kandydatom na strażaków ratowników OSP, którzy brali udział w zabezpieczaniu obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej PSP. Wysokość ekwiwalentu nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez prezesa GUS w „Monitorze Polskim”. W drodze uchwały wysokość ekwiwalentu – nie rzadziej niż raz na 2 lata – ustala właściwa rada gminy. Samorządy będą miały możliwość, ale nie obowiązek, opłacania dodatkowych szkoleń i wydawania na nie środków z budżetów gminy. Będą także mogły finansować wyżywienie dla strażaków ochotników w trakcie szkolenia i różnego rodzaju akcji. Strażacy ratownicy OSP, pełniący funkcję kierowcy, po ukończeniu 65 lat mogą brać bezpośredni udział w działaniach i akcjach ratowniczych pod warunkiem posiadania aktualnych badań lekarskich dopuszczających do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych. Świadczenie ratownicze dla strażaków ochotników, którzy co najmniej 25 lat (mężczyźni) i 20 lat (kobiety) brali czynny udział w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych, po waloryzacji wyniesie ok. 230 zł miesięcznie.

Ustawa o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (projekt poselski) ma na celu wyposażenie uczniów klas IV publicznych i niepublicznych szkół podstawowych w laptopy, a nauczycieli – w bony na zakup laptopa. Począwszy od roku szkolnego 2023/24, co roku kolejne roczniki uczniów klas IV szkół podstawowych publicznych i niepublicznych otrzymają bezpłatnie laptopy. Dotyczy to także uczniów publicznych i niepublicznych szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne, uczących się w klasach odpowiadających klasie IV szkoły podstawowej. Zakupu laptopów co roku będzie dokonywał urząd obsługujący ministra właściwego ds. informatyzacji na podstawie liczby uczniów w danym roczniku, przekazanej przez ministra ds. spraw oświaty. Laptopy będą trafiały do organów prowadzących szkoły, które przekażą sprzęt rodzicom uczniów klas IV szkół podstawowych do 30 września na podstawie umowy z zawartej z rodzicami ucznia. W 2023 r. przekazanie laptopów ma nastąpić najpóźniej do 31 grudnia. Laptopy staną się własnością rodziców, nie będą mogły zostać zbyte przez 5 lat. W wypadku zmiany klasy, szkoły lub placówki przez ucznia laptopa nie trzeba będzie zwracać do organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Uczniowi będzie przysługiwał tylko 1 laptop sfinansowany ze środków publicznych. Jeżeli uczeń otrzymał laptop w ramach wsparcia z innych programów, jego rodzice zdecydują, z którego laptopa uczeń będzie korzystał. Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni pozostający w stosunku pracy 4 września 2023 r. w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych otrzymają bon o wartości 2500 zł na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego. Organ prowadzący szkołę lub placówkę będzie mógł złożyć wniosek o bon dla nauczyciela przez system teleinformatyczny. W wypadku zakupu laptopa lub laptopa przeglądarkowego za kwotę wyższą niż 2500 zł nauczyciel pokryje różnicę ze środków własnych. Za pomocą bonu nauczyciel będzie mógł dokonać płatności jednorazowo, nie w ratach. Bon nie będzie podlegał wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze i inne środki wymiany. Laptopów zakupionych w ramach bonu nie będzie można zbyć przez 5 lat. Prawo do dokonywania płatności za pomocą bonu wygaśnie z końcem 31 grudnia 2025 r. Laptopy przekazane uczniom, zakupione przez nauczycieli za pomocą bonu i bony nie będą podlegały egzekucji komorniczej ani opodatkowaniu.

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.