Narzędzia:

Zjazd Absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych 2014

27.06.2014
Foto Katarzyna Czerwińska

27 czerwca 2014 r.  Senat gościł absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych. Spotkanie, które odbyło się w ramach kolejnego zjazdu absolwentów, poświęcone było roli Polonii i Polaków za granicą w promowaniu marki POLSKA na świecie. W opinii uczestników spotkania Polonia i Polacy za granicą odgrywają coraz większą rolę w budowaniu polskiej marki narodowej.

Wicemarszałek Senatu Maria Pańczyk-Pozdziej otwierając spotkanie podkreśliła, że Senat zawsze będzie miał pieczę nad Polonią i Polakami za granicą, choć nie ma już możliwości finansowego wspierania.  Dodała, iż Senat od początku istnienia Szkoły Liderów Polonijnych kibicuje temu projektowi.

Według senatora Łukasza Abgarowicza skutecznie można budować markę Polska tworząc sieć powiązań między ważnymi – politykami, biznesmenami, ludźmi kultury na świecie, których łączy pochodzenie. To stwarza możliwości inspirowania badań np. dotyczących kultury polskiej tworzonej poza granicami i upowszechniania tej wiedzy. To zdaniem senatora może wzmacniać dumę narodową i więzi z Polską. Dzięki budowie sieci między Polakami na świecie można wspierać rozwój biznesu, można pomagać młodym, zdolnym ludziom w odbyciu stażu w prestiżowych instytucjach.

"W marketingu jest zasada, że najlepszą reklamą, najlepszym wsparciem marki czy sprawy są dobre opinie opowiadane przez ludzi swoim przyjaciołom. Ten marketing bezpośredni, czy dyplomacja bezpośrednia, spotkania Polaków ze swoimi środowiskami w miejscach zamieszkania są bardzo istotne" - podkreślił senator.

Liderzy polonijni mieli okazję obejrzeć prezentacje  nt. marki narodowej i roli diaspory w jej  budowaniu. Dr Marta Hareźniak z Uniwersytetu Łódzkiego wskazała, że niezwykle istotna jest dyplomacja diaspory, to dyplomacja publiczna prowadzona przez organizacje polonijne, grupy społeczne to ona decyduje jak układają się kontakty między krajami. Najbardziej skuteczną komunikacją jest to, co ludzie mówią do ludzi. Według dr Hareźniak nie do przecenienia w budowie marki narodowej są więzi emocjonalne. Wskazywała na konieczność tworzenia sieci, rozwoju turystyki sentymentalnej, inwestowania. Podkreślała dużą rolę, jaką odgrywa komunikacja – blogi dotyczące spraw polskich, edukacja polskich dzieci i młodzieży za granicą. Mówiła, że znaczenie dyplomacji diaspor na świecie rośnie. Podkreśliła, że w ostatnich 45 latach trzykrotnie wzrosła liczba ludzi żyjących poza granicami swoich krajów. Zaznaczyła, że osoby te, mimo zmiany miejsca zamieszkania, dzięki nowym technologiom mogą utrzymywać stały kontakt z krajem.

Anna Domańska z Departamentu Dyplomacji Kulturalnej i Publicznej MSZ przedstawiała na spotkaniu dokument "Zasady komunikacji marki Polska". "Z doświadczenia innych krajów wiemy, że siła marki narodowej bezpośrednio przekłada się na wartość marek pochodzących z danego kraju. O jej sile w dużej mierze decyduje zaś wizerunek, czyli to, co mieszkańcy innych części świata myślą na temat danego kraju. Im to wyobrażenie jest bardziej klarowne i pozytywne, tym lepiej są odbierani ludzie z niego pochodzący, a także wytwory kultury czy produkty" - podkreślono w publikacji

W drugiej części spotkania zostały zaprezentowane realizowane już projekty  absolwentów Szkoły Liderów Polonijnych w zakresie promocji Polski przez Polonię.  Mówiono m.in. o węgierskim projekcie Polonia Nova – gra miejska, który zrealizowano już po raz trzeci. Powstała polska mapa Budapesztu. Zaznaczono na niej miejsca związane z historią Polski,  miejsca ważne dla wspólnej historii Polski i Węgier. Opisano te miejsca w języku polskim i węgierskim i w tej grze brali udział Polacy i Węgrzy, przy okazji spopularyzowano postać ważną dla obu narodów - Józefa Bema.

W Kanadzie od wielu lat organizowany jest Polski tydzień w Windsor. Jest to tydzień wydarzeń związanych z Polską i Polonią. Wszystkie organizacje polonijne regionu angażują się w organizację tego tygodnia. W tym czasie polska flaga powiewa nad miejskim ratuszem, odbywa się szereg imprez i pokazów, dzień młodej Polonii, pokazy talentów, wystawy. Uczestniczą w tych wydarzeniach coraz liczniej Kanadyjczycy.

W Stanach Zjednoczonych  organizowany jest Poland Day in Silicon Valley. To wydarzenie poświęcone branży IT, które pozwala przekonać się jak wielu ludzi z Polski, firm budowanych przez Polaków działa w USA w tej branży. Te dni integrują polskie środowisko i pozwalają na  wymianę biznesową między Polską  a Stanami. 

Zjazd absolwentów organizowany jest przez Stowarzyszenie „Szkoła Liderów” w Warszawie we współpracy z Kancelarią Senatu. Celem tegorocznego Zjazdu Absolwentów jest umocnienie wiedzy i umiejętności zdobytych podczas Szkoły oraz motywowanie absolwentów do dalszego działania oraz rozwoju osobistego.  Zjazd jest okazją do refleksji na temat obecnej sytuacji  Polonii oraz nawiązania kontaktów. Weźmie w nim udział około 25 aktywnych absolwentów poprzednich edycji Szkoły Liderów Polonijnych oraz 20 uczestników organizowanej w tym czasie Szkoły Liderów Polonijnych Europy Środkowej (Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Węgry, Słowacja). Zjazd odbędzie się  w dniach 26-29 czerwca 2014 r. w ośrodku szkoleniowym pod Warszawą.
zapis video cz. 1.

zapis video cz. 2.

Program seminarium: „Rola Polonii i Polaków za granicą w promowaniu Polski na świecie”

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Marszałek spotkała się na Zaolziu z Polakami mieszkającymi w Czechach

Małgorzata Kidawa-Błońska podkreśliła, że Polacy za granicą to nie tylko historia i tradycja, znaczenie ma także myślenie o przyszłości.

Marszałek Senatu rozpoczęła cykl spotkań polonijnych

Pierwszym gościem Małgorzaty Kidawy-Błońskiej była Andżelika Borys. Prezes Związku Polaków na Białorusi dołączy do Polonijnej Rady Konsultacyjnej Senatu RP.

Marszałek Senatu złożyła wyrazy współczucia Bliskim i wychowankom zmarłego Adama Chłopka

W związku ze śmiercią Adama Chłopka, prezesa Zjednoczenia Nauczycieli Polskich na Ukrainie marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska złożyła wyrazy współczucia Bliskim i wychowankom prezesa.