Narzędzia:

20 grudnia 2005 r.

20.12.2005

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej omówiła plan pracy Senatu nad ustawą budżetową na rok 2006. Przyjęty harmonogram zaakceptowano przy założeniu, że ustawa zostanie przekazana do Izby 17 stycznia 2006 r.

Harmonogram przewiduje:

  • rozpatrzenie i zaopiniowanie poszczególnych części ustawy budżetowej przez komisje senackie i przekazanie opinii do Komisji Gospodarki Narodowej - do 25 stycznia 2006 r.,
  • rozpatrzenie części ustawy budżetowej przydzielonych bezpośrednio Komisji Gospodarki Narodowej - 25 stycznia 2006 r.,
  • rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2006 przez Komisję Gospodarki Narodowej - 26 stycznia 2006 r.,
  • przyjęcie stanowiska Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006 - 27 stycznia 2006 r.,
  • debatę plenarną Senatu na temat ustawy budżetowej na rok 2006 - 1 i 2 lutego 2006 r.
  • rozpatrzenie przez Komisję Gospodarki Narodowej wniosków do ustawy budżetowej zgłoszonych w trakcie debaty senackiej - 2 lutego 2006 r.,
  • przyjęcie przez Senat uchwały w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006 - 3 lutego 2006 r.

Ponadto podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej wybrano czterech zastępców przewodniczącego komisji. W dyskusji na to stanowisko senator Tadeusz Maćkała zgłosił kandydaturę senatora Tomasza Misiaka, senator Mirosława Nykiel - senatora Andrzeja Łuczyckiego, wicemarszałek Krzysztof Putra - senatora Stanisława Koguta, a senator Marek Waszkowiak - senatora Jacka Włosowicza.

W głosowaniu senatorowie kandydujący na stanowiska zastępców przewodniczącego Komisji Gospodarki Narodowej uzyskali poparcie członków komisji. Głosowanie przeprowadziła komisja skrutacyjna w składzie senatorowie: Bronisław Korfanty, Jerzy Szmit i Jerzy Szymura.

Następnie Komisja Gospodarki Narodowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości.

Zmiany wprowadzone do ustawy nowelizowanej rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Banaś. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które stwierdziło, że sejmowa nowelizacja nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji ustawy o rachunkowości. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi Izbie senator M. Waszkowiak.

Kolejnym aktem prawnym rozpatrywanym przez komisję była ustawa o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania".

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez wiceministra pracy i polityki społecznej Pawła Wypycha. Zapoznano się także z uwagami szczegółowymi senackiego biura legislacyjnego.

Z szacunków rządu wynika, że programem dożywiania ma zostać objęte około 1,5 mln osób rocznie, a w szczególności dzieci do 7. roku życia, uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, osoby chore, samotne, w podeszłym wieku lub niepełnosprawne. Pomoc w zakresie dożywiania może być przyznana osobom, w których rodzinach dochód na osobę nie przekracza 150% kryterium dochodowego z ustawy o pomocy społecznej, czyli 474 zł na osobę w rodzinach wieloosobowych i 691 zł na osobę w wypadku osób samotnych. W ustawie zapisano, że środki na realizację programu w latach 2006-2009 wyniosą 2,9 mld zł, przy czym środki budżetowe w tym okresie nie mogą być niższe niż 2 mld zł (500 mln zł rocznie).

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do rozpatrywanej ustawy trzech poprawek. Jedna z proponowanych zmian przewidywała zmniejszenie z 20 do 10% wkładu własnego gmin w program dożywiania w uzasadnionych wypadkach, a w sytuacjach szczególnych nawet całkowite zwolnienie gmin z tego wkładu. Przyjęta przez Sejm ustawa o pomocy państwa w dożywianiu ustalała wkład własny gmin w realizację tego projektu na poziomie 40% kosztów, a w szczególnie uzasadnionych przez gminy wypadkach na poziomie 20%. Propozycji zmniejszenia tego wkładu przeciwne było Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Resort podkreślał, że jest to zadanie własne gmin, a ich udział w dotychczasowych programach dożywiania ustalany był na poziomie 50% kosztów.

Ponadto komisja opowiedziała się za wykreśleniem z ustawy zapisu dopuszczającego udzielenie pomocy pieniężnej na zakup posiłku lub żywności; w trakcie dyskusji podkreślano, że środki te mogą być marnotrawione (np. przeznaczane na zakup alkoholu). Przyjęto także poprawkę przewidującą wejście ustawy w życie z dniem ogłoszenia z mocą od 31 grudnia 2005 r.

Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła, że poprawki przyjęte do ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" zarekomenduje Izbie senator J. Szmit.

Podczas posiedzenia rozpatrzono również ustawę o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym, którego zapisy rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Michał Stępniewski. Wysłuchano także informacji przedstawionej przez posła sprawozdawcę Pawła Poncyljusza oraz zapoznano się z opinią senackiego biura legislacyjnego, które stwierdziło, że rozpatrywana ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych. Gościem komisji był również pełnomocnik ds. Prokuratorii Generalnej Marcin Dziurba.

Rozpatrywana ustawa sejmowa zmierzała do usunięcia luk prawnych, które uniemożliwiłyby Prokuratorii Generalnej skuteczną ochronę praw i interesów Skarbu Państwa. Proponowana nowelizacja umożliwi Skarbowi Państwa występowanie przed Sądem Najwyższym w ten sposób, że Prokuratoria Generalna będzie miała uprawnienia do wnoszenia skarg kasacyjnych. Projekt przewidywał także, iż nie będzie konieczności tworzenia dziesięciu oddziałów Prokuratorii Generalnej, a ich zadania będą wykonywane przez Główny Urząd Prokuratorii Generalnej. Ponadto nowelizacja przesuwa termin rozpoczęcia działalności przez Prokuratorię Generalną z 1 stycznia 2006 r. na 15 marca 2006 r.

W dyskusji zwracano uwagę na niektóre kwestie o charakterze legislacyjnym. Senatorowie zwracali się m.in. o uściślenie proponowanych zmian i w związku z uzyskaniem satysfakcjonujących ich odpowiedzi postanowili nie zgłaszać żadnych poprawek o charakterze legislacyjnym.

W dyskusji uznano, że rozpatrywana nowelizacja jest potrzebna i celowa, ponieważ zmierza do usunięcia dostrzeżonych po uchwaleniu ustawy o Prokuratorii Generalnej z 8 lipca br. wielu luk, błędów i niedociągnięć prawnych. Zmniejsza również koszty funkcjonowania Prokuratorii Generalnej (zmniejszenie liczby oddziałów terenowych). Inny wątek dyskusji dotyczył kompetencji Prokuratorii Generalnej i wyposażenia jej poza zastępstwem procesowym także w możliwość kontroli ex ante, tak by mogła zgłaszać sprzeciw wobec tych pomysłów prywatyzacyjnych, które ewidentnie nie są zgodne z interesami prawnymi Skarbu Państwa i państwa polskiego. Ustawa w obecnym kształcie takiej możliwości nie daje. Zwracano jednak uwagę, że w najbliższym czasie zostanie podjęta nowa, poważniejsza nowelizacja ustawy o Prokuratorii Generalnej, w ramach której wyposaży się ją właśnie w prerogatywy kontroli ex ante. Dopiero wtedy instytucja Prokuratorii Generalnej będzie mogła skutecznie zapobiegać korupcji związanej z prywatyzacją polskiej gospodarki.

Ostatecznie w głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Adama Bielę.

W kolejnych punktach porządku dziennego posiedzenia przystąpiono do łącznego rozpatrzenia trzech ustaw: ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Rozpatrywane ustawy Sejm uchwalił na podstawie projektów rządowych. Ich przyjęcie rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Mirosław Chaberek. Zapoznano się także z opiniami przedstawicieli PKP oraz Ministerstwa Finansów. Wysłuchano uwag senackiego biura legislacyjnego.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować poprawki do rozpatrywanych ustaw. Ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator S. Kogut.

Ponadto na swym posiedzeniu komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Sejmową nowelizację rekomendowała senatorom w imieniu rządu podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Anna Streżyńska. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania, Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła wprowadzić do rozpatrywanej nowelizacji 2 poprawki. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator J. Szymura.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji.

W tej części posiedzenia uczestniczyła w imieniu rządu wiceminister transportu i budownictwa A. Streżyńska. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

W dyskusji senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej skupili się na zapisach rozpatrywanej ustawy dotyczących przede wszystkim kwestii technicznych i technologicznych.

W głosowaniu postanowiono zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora M. Waszkowiaka.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa