1 kwietnia 2008 r. została powołana Rada do spraw Polaków na Wschodzie na podstawie art. 9 ust.1 ustawy z 7 września 2007 r. o Karcie Polaka. Rada stanowić będzie kolegialny organ odwoławczy od decyzji konsulów w sprawach o wydanie Karty Polaka. Szczegółowy tryb organizacji i obsługi rady określają rozporządzenia prezesa Rady Ministrów. Obsługę administracyjną i kancelaryjną rady zapewnia KPRM.
W skład rady, zgodnie z art. 10 ust 1 i 2 ww. ustawy, powołane zostały przez prezesa Rady Ministrów osoby wyróżniające się wiedzą i doświadczeniem z zakresu spraw dotyczących Polonii i Polaków za granicą. Kadencja członków rady wynosi pięć lat.
W skład rady powołane zostały następujące osoby:
Zgodnie z par. 2 ust. 1 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie organizacji wewnętrznej i zasad funkcjonowania Rady do spraw Polaków na Wschodzie rada wybierze przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu spośród swojego składu.
Ustawa o Karcie Polaka weszła w życie 29 marca br. Będą mogli ubiegać się o nią Polacy zamieszkali za wschodnią granicą Polski. Karta dotyczy obywateli 15 państw. Będzie przyznawana przez konsulów, a organem odwoławczym od decyzji konsulów stanie się Rada ds. Polaków na Wschodzie. Karta Polaka Ma być ważna przez 10 lat od momentu jej przyznania i może być przedłużana na wniosek zainteresowanego. Karty będą drukowane w Warszawie i przesyłane do konsulatów.
Karta Polaka wprowadza ułatwienia i przywileje dla Polaków, zamieszkałych na Wschodzie, gdyż nie jest tam uznawane podwójne obywatelstwo. Karta umożliwia m.in. refundację wizy schengenowskiej, dostęp do polskich szkół i uczelni oraz ułatwienia w uzyskiwaniu stypendiów, a także podejmowanie pracy i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.