Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej na swym posiedzeniu rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z nowelizacją uchwaloną przez Sejm, jednostki samorządu terytorialnego będą mogły otrzymywać dotacje z budżetu państwa na budowę lub remonty dróg lokalnych. Środki na drogi lokalne będzie rozdzielał minister spraw wewnętrznych i administracji.
Pod koniec października Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie "Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych w latach 2008-2011". Zgodnie z nim do 2011 r. ma być zbudowanych lub przebudowanych około 6000 kilometrów dróg gminnych i powiatowych. Celem tego programu jest pomoc samorządom w inwestowaniu w drogi lokalne, tak aby podnosić ich standard.
W latach 2009-2011 na realizację samorządowych inwestycji drogowych przeznaczonych zostanie 6 mld zł - po 3 mld zł z budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych. W każdym roku obowiązywania programu na jego realizację rząd i samorządy przeznaczą po 1 mld zł (łącznie 2 mld zł). Połowa pieniędzy przeznaczona będzie na drogi powiatowe, a połowa na gminne.
Sejm nie zaakceptował poprawki PiS, w której proponowano, by pieniądze na drogi były przydzielane nie przez szefa MSWiA, ale przez ministra infrastruktury, który w tej sprawie musiałby się porozumieć z ministrem rolnictwa.
W trakcie dyskusji nad rozpatrywaną nowelizacją senatorowie zgłosili propozycje poprawek. Nie zyskały one jednak akceptacji większości komisji. W wyniku głosowania Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Postanowiono, że takie stanowisko przedstawi Izbie senator Marek Konopka. Na sprawozdawcę wniosku mniejszości zaś wybrano senatora Władysława Dajczaka.
Następnie senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela. Zmiany uchwalone przez Sejm przewidują uregulowanie czasu pracy nauczycieli zarówno w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin, jak również zajęć pozalekcyjnych.
W nowelizacji wprowadzono też nowe wskaźniki wynagrodzeń, które po odniesieniu do kwoty bazowej w danym roku będą określać wysokość wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego. W ustawie sejmowej zaproponowano ponadto zniesienie obowiązku corocznego ustalania regulaminu wynagrodzeń przez organy prowadzące, będące jednostkami samorządu terytorialnego. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zdecydowała o przyjęciu nowelizacji sejmowej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie komisji na posiedzeniu plenarnym przedstawi senator Sławomir Sadowski.
Podczas posiedzenia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła także wstępnie ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Celem ustawy uchwalonej przez Sejm jest określenie na nowo zasad współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, Sejmowa ustawa uchyla ustawę z 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Nowa ustawa ma ułatwić i uprościć procedurę zawierania umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, aby zachęcić do uczestnictwa w nim, m.in. poprzez określenie dużej swobody kształtowania umowy.
Umowa powinna określać skutki nienależytego wykonania i niewykonania zobowiązania, w szczególności kary umowne lub obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego albo utworzonej w celu realizacji umowy spółki.
Zgodnie z rozpatrywaną ustawą przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia, oparta na podziale zadań i ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Ustawa nie określa szczegółowo, co to jest ryzyko ani nie ustala jakiejkolwiek zasady podziału tego ryzyka.
W ustawie sejmowej zawarto szeroką definicję przedsięwzięcia będącego przedmiotem umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, którego realizowanie zawsze musi być związane z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym. Takim przedsięwzięciem może być budowa lub remont budynku, świadczenie usług, wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika majątkowego w urządzenia podnoszące jego wartość lub użyteczność.
Umowę o partnerstwo publiczno-prywatne podmiot publiczny zawiera z uczestnikiem postępowania, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę - przedstawiającą najkorzystniejszy bilans wynagrodzenia i innych kryteriów wynagrodzenia.
Ustawa przewiduje, że dla wykonania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym będzie można zawiązać spółkę kapitałową, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną, oraz spółkę osobową, ale tylko w postaci spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej. W spółkach osobowych podmiot publiczny nie może być jednak komplementariuszem.
W myśl przepisów ustawy organem właściwym w sprawach partnerstwa publiczno-prywatnego będzie minister gospodarki, który w szczególności ma zadanie upowszechniania i promowania partnerstwa publiczno-prywatnego, dokonywania analiz i ocen funkcjonowania partnerstwa publiczno-prywatnego, w tym stanu i perspektyw finansowego zaangażowania sektora prywatnego. Według ustawy, na przedsięwzięcia, które wiążą się z zaangażowaniem środków budżetowych w wysokości przekraczającej 100 mln zł, potrzebna będzie zgoda ministra finansów. Nie będzie ona natomiast wymagana na wykorzystanie środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Komisja nie zakończyła prac nad ustawą i postanowiła je kontynuować na następnym posiedzeniu.