Narzędzia:

18 listopada 2008 r.

18.11.2008

Senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej omawiali "Raport o stanie infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce".

Raport, przygotowany na zlecenie trzech izb handlowych w Polsce: amerykańskiej, francuskiej i niemieckiej, przedstawił i omówił prezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce Jarosław Roszkowski. Do tez zawartych w raporcie ustosunkowali się wiceminister Witold Drożdż, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, odpowiedzialnym za sprawy informatyzacji kraju, a także podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Panasiuk.

W posiedzeniu uczestniczyli także dyrektor Departamentu Informatyzacji w MSWiA Wojciech Wiewiórski, wicedyrektor Departamentu Telekomunikacji w Ministerstwie Infrastruktury Elżbieta Borkowska, wiceprezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Krzysztof Dyl i dyrektor Departamentu Analiz w tym urzędzie Julia Martusewicz-Kulińska, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury poseł Janusz Piechociński, dyrektor Magdalena Tran-Van z Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce, ekspert Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej Marcin Betkier, dyrektor zarządzający MDI Strategic Solutions Sp. z o.o. Tamara Surman, prezes i wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji Wacław Iszkowski i Maciej Rogalski, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" Joanna Radzikowska, a także Jacek Niewęgłowski i Małgorzata Zakrzewska z Krajowej Izby Gospodarczej Energetyki i Telekomunikacji.

Z raportu przygotowanego przez firmę KPMG Advisory wynika, że infrastruktura telekomunikacyjna w Polsce rozwija się wolno, a poziom dostępu do szerokopasmowego Internetu jest jednym z najniższych w UE. W świetle raportu, polski rynek okazuje się najsłabiej, oprócz Bułgarii, rozwinięty pod względem dostępu do szerokopasmowego Internetu. Widać to przede wszystkim na obszarach wiejskich i w małych miejscowościach. Autorzy wskazali także na małą liczbę stacjonarnych linii telefonicznych i telefonów komórkowych. W 2007 r. Polska zajmowała 23. miejsce na 27 państw UE pod względem liczby telefonów komórkowych. Zdaniem autorów rapotru, Polska należy też do grupy krajów UE z największym odsetkiem gospodarstw domowych, które w ogólne nie korzystają z usług telekomunikacyjnych (7% w 2007 r.).

Ustosunkowując się do tez zawartych w raporcie, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji W. Drożdż powiedział, że jest on zbieżny ze strategią rozwoju społeczeństwa informacyjnego, przygotowaną przez MSWiA, którą rząd przyjmie najprawdopodobniej na początku grudnia br. Realizując ją, rząd chce zapewnić szybki rozwój sektora technologii informacyjnych i komunikacyjnych w naszym kraju. W ciągu najbliższych pięciu lat rząd, a także samorządy mają wydać kilkanaście miliardów złotych na rozwój społeczeństwa informacyjnego. Środki te będą pochodzić z funduszy strukturalnych UE w ramach programów operacyjnych na lata 2007-2013 oraz z budżetu.

"Po zatwierdzeniu strategii przez Radę Ministrów, pod auspicjami Komitetu Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Łączności, chcielibyśmy przygotować taki plan operacyjny, związany z realizacją tej strategii. Zaproponujemy, które instytucje, które resorty będą odpowiedzialne za które zadania zawarte w tej strategii, i w jakim czasie będą one realizowane" -powiedział wiceminister W. Drożdż. Jak zaznaczył, strategia będzie podlegała corocznej weryfikacji pod kątem aktualności i oceny stopnia realizacji. Poinformował ponadto, że zadania dotyczące rozwoju społeczeństwa informacyjnego są w Polsce podzielone pomiędzy MSWiA i Ministerstwo Infrastruktury. Dodał, że pewne zadania z zakresu "e-gospodarki", podpisu elektronicznego należą też do kompetencji Ministerstwa Gospodarki.

Wiceminister infrastruktury A. Panasiuk powiedział, że jego resort prowadzi działania legislacyjne zmierzające do dostosowania prawa telekomunikacyjnego do europejskich norm. Wyjaśnił, że część zmian trafiła już do Sejmu, a część jest przygotowywana. Wśród dokonań wymienił ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym i ustawę o koncesjach na roboty budowlane i usługi. Podkreślił, że ten pakiet ma być zachętą do realizacji inicjatyw partnerskich, m.in. w segmencie usług telekomunikacyjnych.

"Z raportu wynika, że współpraca partnerska w zakresie usług telekomunikacyjnych jest swoistego rodzaju szczególną współpracą, która wymaga szczególnych regulacji prawnych. Ja bym nie podzielił takiego stanowiska. Partnerstwo to nic innego, jak zwykła umowa między podmiotem publicznym i prywatnym" - powiedział wiceminister infrastruktury. Poinformował ponadto, że resort przygotował rozporządzenie, którego celem jest obniżenie opłat za częstotliwości radiowe, które mają służyć budowie m.in. sieci internetowych na obszarach wiejskich i w małych miejscowościach. "To rozporządzenie powinno wejść w życie 1 stycznia 2009 r." - powiedział.

Najważniejsze tezy zawarte w przedstawionym raporcie:

 

  • Polska przegrywa w technologicznym wyścigu z innymi krajami Unii Europejskiej. Dystans między Polską a krajami Europy Zachodniej w dostępie użytkowników do nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej systematycznie rośnie.
  • Infrastruktura telekomunikacyjna jest kluczowa dla budowy gospodarki opartej na wiedzy. Technologie informacyjne i telekomunikacyjne (ICT) stanowią 25% całkowitego PKB Unii Europejskiej.
  • Brak dostępu do technologii cyfrowych dotyka głównie społeczności terenów wiejskich i słabiej zurbanizowanych. Polski rynek jest najgorzej, oprócz Bułgarii, rozwinięty pod względem dostępu do szerokopasmowego Internetu.
  • Pomimo wielomiliardowych nakładów inwestycyjnych, poniesionych do tej pory przez operatorów, związanych z rozbudową sieci telekomunikacyjnych wciąż utrzymują się dysproporcje w rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej pomiędzy Polską a innymi krajami Unii Europejskiej.
  • W Polsce przypada tylko około 27 stacjonarnych linii telefonicznych na 100 mieszkańców, podczas gdy średnia dla UE to około 50 linii.
  • Mimo powszechności telefonii komórkowej w Polsce (prawie czterokrotnie większa penetracja niż w telefonii stacjonarnej) wskaźnik penetracji jest jednak niższy niż w innych krajach UE. W 2007 r. Polska zajmowała 23. miejsce na 27 państw UE pod względem rzeczywistej penetracji telefonii mobilnej.
  • Pod względem wykorzystania usług telekomunikacyjnych polskie gospodarstwa domowe wypadają słabiej niż w większości krajów UE. Polska należy do grupy krajów UE z największym odsetkiem gospodarstw domowych, które w ogóle nie korzystają z usług telekomunikacyjnych (7% w 2007 r.).
  • W 2007 roku 41% polskich gospodarstw miało dostęp do Internetu, a tylko 30% dysponowało połączeniami szerokopasmowymi (średnia w UE to odpowiednio 54% i 42%, a niektóre kraje osiągają ponad 70%).
  • Widać wyraźną dysproporcję w dostępie do usług telekomunikacyjnych pomiędzy obszarami wiejskimi i miastami. W skali kraju liczba abonentów telefonii stacjonarnej w 2007 r. wynosiła około 24 osób na 100 mieszkańców. Na terenach wiejskich było to jedynie około 13, w miastach - ponad 30.
  • Jeżeli zjawisko tzw. luki cyfrowej pomiędzy obszarami wiejskimi
    a miejskimi będzie się utrzymywać w dłuższym okresie, doprowadzi do pogłębienia różnic społecznych, kulturowych i ekonomicznych.
  • Ogromnym problemem jest bardzo mała dostępność Internetu na obszarach wiejskich. Jedynie 25% gospodarstw domowych na wsi miało dostęp do Internetu (w miastach 46%). Co więcej, w ostatnich latach zwiększyła się dysproporcja między miastem a wsią pod względem liczby internautów.
  • Przy obecnym stanie rozwoju infrastruktury - w wypadku szerokopasmowego dostępu do Internetu - telefonia komórkowa staje się alternatywą dla dostępu stacjonarnego tylko w miastach.
  • Budowa niezbędnej infrastruktury szerokopasmowej wymaga poniesienia olbrzymich nakładów finansowych. Szacunki dotyczące kosztów modernizacji tylko stacjonarnej sieci dostępowej i szkieletowej w Polsce mówią o koniecznych nakładach przekraczających nawet 25 mld zł.
  • Operatorzy komórkowi również są zmuszeni do modernizacji swoich sieci, aby świadczyć usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz korzystać z możliwości, które oferuje sieć NGN.
  • Ze względu na skalę inwestycji niemożliwe jest ich sfinansowanie samodzielnie - ani z budżetu państwa, ani z funduszy unijnych. Najbardziej realnym źródłem finansowania wydaje się więc sektor prywatny z wykorzystaniem rozwiązań partnerstwa publiczno-prywatnego.
  • Warunkiem koniecznym powodzenia projektów inwestycyjnych o takiej skali jest uzyskanie wsparcia rządu i regulatora, których działanie powinno być spójne, tak aby otoczenie regulacyjno-prawne stało się stabilne.
  • Potrzebne jest pilne opracowanie ogólnonarodowej strategii rozbudowy infrastruktury szerokopasmowej.
  • Konieczne jest podjęcie przez rząd działań zmierzających do możliwie szybkiego usunięcia barier, utrudniających rozbudowę sieci telekomunikacyjnej, istniejących nie tylko w obszarze prawa telekomunikacyjnego, ale również w prawie budowlanym, ochrony środowiska oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego.
  • Potrzebne jest zwiększenie liczby dodatkowych bodźców, możliwych do zaoferowania inwestorom, w szczególności tym, którzy podejmą się budowy sieci
    w obszarach wiejskich.
  • W celu lepszego wykorzystania budowanej sieci szerokopasmowej potrzebna jest priorytetyzacja zadań i wdrożenie mechanizmów zapewniających poprawę realizacji "Programu Informatyzacji Państwa".
  • Niezbędne jest stworzenie mechanizmów wspomagających samorządy, szczególnie poprzez stworzenie rozwiązań stymulujących do współpracy z przedsiębiorcami prywatnymi, ukierunkowane na rozbudowę infrastruktury telekomunikacyjnej.

Tego samego dnia Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw.

Uchwaloną nieomal jednogłośnie - na podstawie dwóch projektów: poselskiego i rządowego - nowelizację sejmową omówił wiceminister pracy i polityki społecznej Marek Bucior. Wydłuża ona urlopy macierzyńskie i wprowadza urlopy dla ojców. Posłowie zgodzili się także na podwyższenie zasiłków macierzyńskich dla rolników.

Urlopy macierzyńskie, choć dłuższe, od 2010 r. będą składały się z części obligatoryjnej - 20 tygodni - i fakultatywnej, która docelowo, w 2014 r. ma wynieść 6 tygodni. Posłowie odrzucili poprawkę klubu Prawa i Sprawiedliwości, zakładającą, że całe 26 tygodni byłoby obligatoryjne. Odrzucono również inną poprawkę zgłoszoną przez ten klub, wydłużającą dodatkowy urlop przysługujący wyłącznie ojcom, tak by wynosił on 4 tygodnie, posłowie zdecydowali jednak, że będą to 2 tygodnie.

Ustawa wprowadza tzw. urlopy tacierzyńskie, czyli fakultatywną część urlopu przysługującą tylko ojcom - jeśli mężczyzna go nie wykorzysta, urlop przepada. Zostanie on wprowadzony od 2010 r. Na początku będzie to tylko tydzień, ale w 2011 r. - już dwa tygodnie. Ojciec będzie mógł wziąć urlop w dowolnym okresie w ciągu roku. Obecnie ojciec ma możliwość skorzystania z urlopu macierzyńskiego w sytuacji, gdy matka wykorzysta co najmniej 14 tygodni i zrezygnuje z pozostałej części urlopu.

Sejm zgodził się także na podwyższenie zasiłków macierzyńskich dla rolników. Wnosiło o to Polskie Stronnictwo Ludowe, a na potrzebę wprowadzenia rozwiązań prorodzinnych, z których mogliby korzystać również rolnicy, zwracała także uwagę Lewica. PSL chciało, aby zasiłek macierzyński, który obecnie wynosi 3,5-krotność najniższej emerytury rolniczej, zwiększyć do czterokrotności, czyli o 318 zł.

Posłowie nie zgodzili się na wydłużenie urlopów macierzyńskich dla matek, których dzieci po urodzeniu ze względu na stan zdrowia muszą pozostać w szpitalu. Wnosiło o to Prawo i Sprawiedliwość. Przyjęto natomiast poprawkę Platformy Obywatelskiej, w myśl której okres ochrony przed zwolnieniem dla matek, które po zakończeniu urlopu macierzyńskiego nie decydują się na urlop wychowawczy, tylko na pracę w skróconym wymiarze, będzie wynosił 12 miesięcy, a nie, jak było w pierwotnej wersji projektu, 36 miesięcy.

W przyjętej noweli stworzono również możliwość wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli oraz finansowanie z tego funduszu opieki nad dziećmi przebywającymi w tych placówkach. Ustawa przewiduje także zwiększenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne za osoby na urlopie wychowawczym. Podniesiona zostanie też podstawa składki na ubezpieczenie rentowe i emerytalne za osoby na urlopie wychowawczym do poziomu wynagrodzenia osiąganego przed przejściem na ten urlop, nie więcej jednak niż 60% przeciętnego wynagrodzenia.

Nowela wydłuża również maksymalny okres otrzymywania świadczeń chorobowych przez kobiety ciężarne. Wprowadza warunkową wypłatę tzw. becikowego - będzie ona uzależniona od przedstawienia zaświadczenia lekarskiego, potwierdzającego objęcie odpowiednią opieką lekarską w czasie ciąży.

Według obecnie obowiązujących przepisów urlop macierzyński wynosi 18 tygodni przy pierwszym porodzie, 20 tygodni przy następnych porodach i 28 tygodni w wypadku urodzenia wieloraczków. W przyjętej ustawie rezygnuje się z trzech progów urlopu macierzyńskiego (18, 20, 28 tygodni) na rzecz dwóch (20, 31 tygodni). Zostaje tym samym zrównany wymiar urlopu macierzyńskiego dla pierwszego i każdego następnego porodu - w wypadku urodzenia jednego dziecka.

Obligatoryjny okres urlopu, wynoszący 31 tygodni, będzie przysługiwać w wypadku urodzenia dwojga dzieci, 33 tygodnie w wypadku urodzenia trójki dzieci, 35 tygodni - czwórki dzieci, a 37 tygodni w razie urodzenia pięciorga i więcej dzieci. W każdym z tych wypadków fakultatywny urlop wynosiłby 8 tygodni.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zgłosiło trzy uwagi o charakterze doprecyzowująco-legislacyjnym.

W trakcie dyskusji senatorowie poruszali sprawę urlopów macierzyńskich, w części wykorzystywanych przez ojców, oraz długości urlopów macierzyńskich dla rodzin adoptujących małe dzieci.

Wiceminister pracy i polityki społecznej M. Bucior pozytywnie odniósł się do jednej z uwag senackiego biura legislacyjnego. Udzielał także wyjaśnień w związku z wątpliwościami zgłaszanymi przez senatorów.

Przewodniczący komisji senator Tomasz Misiak zaproponował, popartą przez przedstawiciela rządu, poprawkę sugerowaną przez biuro legislacyjne. W głosowaniu zarówno zmiana, jak i całość ustawy wraz z przegłosowaną wcześniej propozycją została przyjęta przez senatorów jednomyślnie (13 głosów za). Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw wybrano senatora Andrzeja Owczarka.

Następnie przystąpiono do rozpatrzenia ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych.

Ustawę omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej M. Bucior. Ustawa, uchwalona przez Sejm na podstawie projektu rządowego, określa zasady tworzenia, organizacji i wykonywania działalności przez fundusze dożywotnich emerytur kapitałowych oraz uprawnia je do wypłaty świadczeń pieniężnych ze środków zgromadzonych w Otwartych Funduszach Emerytalnych. Przepisy określające warunki nabywania prawa do tych świadczeń oraz zasady ich wypłaty zawarte są w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz w ustawie o emeryturach kapitałowych.

Senatorowie zapoznali się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które zwróciło uwagę na kilka nieścisłości w sformułowaniu niektórych rozpatrywanej przepisów ustawy i w związku z tym przedstawiło propozycje poprawek.

Do tych uwag pozytywnie odniósł się wiceminister M. Bucior. W trakcie dyskusji ustawa nie budziła zastrzeżeń senatorów, senator T. Misiak poparł natomiast poprawki zasygnalizowane w opinii senackiego biura legislacyjnego i zaproponował ich wprowadzenie do ustawy sejmowej.

Zarówno zgłoszone zmiany, jak i całość ustawy wraz z przyjętymi wcześniej poprawkami uzyskały poparcie Komisji Gospodarki Narodowej. Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych zarekomenduje Izbie senator Stanisław Kogut.

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Do nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, ustosunkował się podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Antoni Podolski. Jak stwierdził, sejmowa nowela zawiera zapisy uzupełniające o zadania objęte "Narodowym Programem Przebudowy Dróg Lokalnych" katalog zadań własnych, na których finansowanie jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa. Ustawa upoważnia ministra właściwego do spraw administracji publicznej do dokonania podziału środków i przekazywania dotacji oraz wydania rozporządzenia w tym zakresie.

Senatorowie wysłuchali także uwag senackiego biura legislacyjnego, które zgłosiło propozycję wprowadzenia dwóch zmian, doprecyzowujących zapisy sejmowej nowelizacji. Z tymi uwagami nie zgodził się jednak wiceminister A. Podolski.

W trakcie dyskusji senatorowie wyrażali wątpliwości co do przewidywanych upoważnień dla ministra właściwego do spraw administracji i związanym z tym wyłączeniem ministra właściwego do spraw infrastruktury. Pytali także o sporządzanie list projektów i udział samorządów w tym zakresie oraz o miejsce umieszczenia przewidywanych środków w budżecie państwa.

W opinii senatora Grzegorza Banasia, rozwiązanie zaproponowane w sejmowej nowelizacji ma charakter polityczny. W związku z tym przedstawił wniosek o odrzucenie sejmowej nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W głosowaniu wniosek ten nie uzyskał poparcia większości komisji (3 senatorów za, 7 przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu).

Ostatecznie, na wniosek senator Stanisława Jurcewicza, Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek sejmowej noweli. Wniosek został przyjęty 7 głosami, przy 3 przeciwnych i 1 wstrzymującym się. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego Izby wybrano senatora S. Jurcewicza.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o podatku akcyzowym, którą w imieniu rządu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Kapica. Jej głównym celem jest dostosowanie polskich regulacji dotyczących akcyzy do wymogów unijnych. Sejmowa nowela przewiduje m.in. nowe zasady opodatkowania akcyzą energii elektrycznej. W myśl ustawy podatek akcyzowy ma być płacony przez dystrybutorów, a nie jak obecnie przez producentów energii elektrycznej.

Sejm przyjął poprawkę, która zwalnia z akcyzy zużycie energii elektrycznej w określonych okolicznościach - w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w tzw. skojarzeniu w elektrociepłowniach. Zgodnie z nowymi przepisami, generalnie akcyza na wyroby tytoniowe ma zostać podwyższona. Sejm przyjął jednak poprawkę, zgodnie z którą akcyza na określone wyroby - na tytoń do palenia oraz na cygara i cygaretki - będzie jednak obniżona. Kolejna poprawka zaakceptowana przez Sejm przewiduje, że zabezpieczenie akcyzowe będzie mogło być składane również w formie tzw. weksla własnego.

Ustawa zakłada ponadto wprowadzenie obniżonej stawki na biokomponenty paliw, zerowej stawki na biogaz, biowodór i wodór, a także na wyroby energetyczne wykorzystywane w przemyśle chemicznym.

Do końca października 2013 r. ma obowiązywać zerowa stawka akcyzy na gaz ziemny do celów napędowych. Przewidziano również zwolnienie z akcyzy: gazu przeznaczonego do celów opałowych do 31 października 2013 r. oraz węgla i koksu - do 1 stycznia 2012 r. Nie będzie obowiązku produkcji w składzie podatkowym win gronowych, uzyskiwanych z winogron z upraw własnych. Chodzi o produkcję mniejszą niż 1000 hl w ciągu roku. Z takiego obowiązku mają być również zwolnione: piwa, wina i napoje fermentowane domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nie przeznaczone do sprzedaży.

Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2009 r. Ich wejście w życie spowoduje utratę mocy dotychczas obowiązującej ustawy z 23 stycznia 2004 r.

W swoim wystąpieniu wiceminister finansów zwrócił szczególną uwagę na zmiany wprowadzone przez Sejm do projektu rządowego i poprosił senatorów o zmianę niektórych zapisów ustawy sejmowej, m.in. o wydłużenie vacatio legis do 1 marca 2009 r.

Kilka uwag o charakterze porządkowo-legislacyjnym zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

W trakcie dyskusji senatorowie pytali m.in. o akcyzę na rodzime regionalne napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i samochody osobowe, a także o funkcjonowanie podatku akcyzowego i wpływy do budżetu.

Podczas posiedzenia na temat funkcjonowania podatku akcyzowego w Polsce i krajach Unii Europejskiej mówili doradca podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy Sp. z o.o. Tomasz Siennicki oraz dyrektor Departamentu Akcyzy i Cła w KPMG Krzysztof Stefanowicz.

Senatorowie zapoznali się także z opiniami przedstawicieli firm produkujących wyroby tytoniowe, dotyczącymi stawek procentowych na papierosy i tytoń.

W celu dogłębnego zapoznania się z nadsyłanymi do komisji uwagami na temat nowej ustawa o podatku akcyzowym przewodniczący obradom senator T. Misiak zaproponował kontynuowanie prac nad tą ustawą na kolejnym posiedzeniu, 2 grudnia br. Zwrócił się także do przedstawicieli resortu finansów o współpracę z senackim biurem legislacyjnym w dopracowywaniu propozycji poprawek zgłoszonych do rozpatrywanej ustawy.

Podczas posiedzenia Komisja Gospodarki Narodowej przystąpiła także do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Założenia nowelizacji, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, omówił sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Adam Szejnfeld. Zmierza ona do uporządkowania zagadnień dotyczących prowadzenia kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców przez organy administracji publicznej, wprowadza nową formę rejestracji działalności gospodarczej, tzw. jedno okienko, reformuje zasady ewidencjonowania przedsiębiorców, umożliwiając udostępnianie informacji o przedsiębiorcach w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Posłowie przyjęli projekt jednogłośnie. Sejm wprowadził ponadto poprawki rekomendowane przez sejmową Komisję Gospodarki, a zgłoszone przez Platformę Obywatelską. Odrzucił natomiast propozycje poprawek PiS.

Została m.in. przyjęta poprawka, przewidująca odszkodowanie dla przedsiębiorcy, który poniósł szkodę w wyniku prowadzenia czynności kontrolnych z naruszeniem prawa. Poparto także przepis, że przedsiębiorcy przysługuje w terminie trzech dni możliwość złożenia zażalenia na postanowienie organów kontrolnych.

Nowelizacja wprowadza zasadę tzw. jednego okienka, która będzie obowiązywała od kwietnia 2009 r. Ma to ułatwić rejestrowanie działalności gospodarczej. Osoba chcąca założyć firmę będzie musiała złożyć stosowny wniosek tylko w gminie. Obecnie przedsiębiorca, który chce zarejestrować firmę, musi składać kilka wniosków, m.in. w urzędach: gminy, skarbowym, statystycznym, a także w ZUS. Nowe przepisy zakładają, że przedsiębiorca będzie mógł rozpocząć działalność już po złożeniu wniosku o zarejestrowanie, nie czekając na otrzymanie z urzędu gminy decyzji o zarejestrowaniu.

W celu ewidencjonowania przedsiębiorców będzie utworzona tzw. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.

Nowelizacja porządkuje również kwestie kontrolowania przez organy administracji publicznej działalności gospodarczej przedsiębiorców. Zgodnie z projektem, nie będzie można przeprowadzać jednocześnie kilku kontroli w jednym zakładzie w tym samym czasie.

Zmiany proponowane w noweli sejmowej dotyczą również kontrolowania przedsiębiorców. Przede wszystkim przed rozpoczęciem sprawdzania firmy organy kontrolne będą miały obowiązek zawiadomienia co najmniej siedem dni wcześniej o planowanej kontroli. Ponadto musi być ona przeprowadzona w obecności przedsiębiorcy i odbywać się w siedzibie firmy.

Większość przepisów zawartych w projekcie nowelizacji ustawy ma wejść w życie 30 dni od ogłoszenia. Regulacje dotyczące rejestracji firmy przez Internet natomiast zaczną obowiązywać 1 lipca 2011 r.

Po zapoznaniu się z informacją przedstawioną przez wiceministra gospodarki A. Szejnfelda prowadzący obrady senator T. Misiak zaproponował odłożenie prac komisji nad tą ustawą do 11 grudnia br. w celu dokładnego zapoznania się z bardzo ważną i złożoną materią nowelizacji. Tę propozycję zaakceptowali senatorowie i obecni na posiedzeniu przedstawiciele resortu gospodarki.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Ustawę omówił wiceminister gospodarki A. Szejnfeld. Jak poinformował, zastąpi ona dotychczas obowiązującą ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym z 28 lipca 2005 r. Określa m.in. zasady wspólnej realizacji przedsięwzięć przez podmioty publiczne i partnerów prywatnych, zasady ponoszenia ryzyka przy realizacji wspólnych inwestycji, zasady ich finansowania oraz przeprowadzania kontroli realizacji zadań przez podmioty publiczne. Eliminuje nadmierne obciążenia oraz gwarantuje większą swobodę w kształtowaniu partnerstwa i większą ochronę zarówno interesom publicznym, jak i partnerom prywatnym.

Senator T. Misiak zaproponował odłożenie prac komisji do 11 grudnia br. w celu dokładnego zapoznania się z bardzo ważną i złożoną materią rozpatrywanej ustawy. Senatorowie oraz przedstawiciele resortu gospodarki zaakceptowali tę propozycję.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa