Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt, któremu towarzyszył wicedyrektor Departamentu Kolejnictwa w tym resorcie Tomasz Warsza. Na posiedzeniu obecni byli także przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe SA - dyrektor Biura Geodezji Kolejowej Ewa Świniarska i dyrektor Biura Organizacyjno-Prawnego Janusz Martyński.
Nowela, w intencji projektodawcy, ma spowodować przyspieszenie realizacji inwestycji kolejowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jej zasadniczym celem jest uproszczenie i przyspieszenie postępowania w procesie przygotowywania inwestycji kolejowych o znaczeniu państwowym.
Projektowane zmiany ustanawiają tzw. szybką ścieżkę inwestycyjną. PLK będą mogły występować do wojewody o wydanie decyzji, dotyczącej ustalenia lokalizacji linii kolejowej o znaczeniu państwowym. Obecnie należy to do zadań ministra infrastruktury, który kieruje do wojewody wnioski PLK.
Linia kolejowa o znaczeniu państwowym to linia, której budowa, utrzymanie i eksploatacja jest uzasadniona ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi i ekonomicznymi.
Wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej będzie automatycznie decyzją wywłaszczeniową. Do wojewody będzie należeć obowiązek powiadamiania właścicieli nieruchomości o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji dotyczącej budowy linii kolejowej. Z dniem uprawomocnienia się takiej decyzji PLK będą nabywać prawo użytkowania gruntów, wydzielonych pod linie kolejowe. Wysokość odszkodowania będzie ustalana w drodze negocjacji z właścicielami nieruchomości. Odszkodowania za przejęte nieruchomości będą wypłacane przez PLK, a nie jak dotychczas przez Skarb Państwa. Ma to pozwolić na częściowe uniezależnienie lokalizacji linii kolejowych od uwarunkowań budżetowych. Proponowane zmiany stwarzają szanse na odbiurokratyzowanie i skrócenie procedur inwestycyjnych i znaczne ich przyśpieszenie, co jest szczególnie ważne w okresie przygotowań Polski do Euro 2012.
Podczas posiedzenia połączone komisje zapoznały się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W głosowaniu zdecydowano o zaproponowaniu Senatowi wprowadzenia poprawki do ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, o charakterze legislacyjnym, zbieżnej z uwagą senackiego biura. Na sprawozdawcę stanowiska połączonych komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Owczarka.