Narzędzia:

4 listopada 2008 r.

04.11.2008

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono wnioski, zgłoszone na 20. posiedzeniu Senatu do projektu ustawy o obywatelstwie polskim.

W posiedzeniu uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Piotr Stachańczyk, dyrektor Departamentu Obywatelstwa i Repatriacji w tym resorcie Mateusz Sora, przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP -podsekretarz stanu Andrzej Duda, zastępca dyrektora Biura Prawa i Ustroju Andrzej Dorsz, doradca prezydenta Andrzej Stelmachowski i ekspert Krystyna Lachowicz, a także radca ministra Maciej Krych i ekspert Maria Albiniak z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Była również obecna przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu Renata Bronowska.

Przewodniczący Komisji Ustawodawczej senator Krzysztof Kwiatkowski przypomniał, że w trakcie debaty na 20. posiedzeniu Senatu przedstawiono projekt ustawy, a senatorowie składali wnioski o charakterze legislacyjnym do marszałka prowadzącego obrady. Po debacie wnioski zostały zestawione przez biuro legislacyjne i przedstawione senatorom - członkom połączonych komisji.

Senator K. Kwiatkowski przypomniał, że do wniosku nr 1, zawartego w zestawieniu zgłoszonych poprawek, uwagi przygotował Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

Następnie głos zabrał senator sprawozdawca Andrzej Person, który omówił jeszcze raz projekt ustawy. Podkreślił też jej znaczenie jako inicjatywy senackiej, regulującej sprawy obywatelstwa polskiego w sposób kompleksowy i nowoczesny po raz pierwszy od ponad 40 lat.

Jako autor pierwszego wniosku głos zabrał senator Piotr Ł.J. Andrzejewski. Zaproponował wprowadzenie rozwiązania opcyjnego, a więc deklaracji obywatela wielu państw, w stosunku do którego będzie on wykonywał prawa i obowiązki. Podsekretarz stanu w MSWiA P. Stachańczyk zajął negatywne stanowisko wobec takiego rozwiązania. W wyniku głosowania połączone komisje odrzuciły ten wniosek. Senator Bronisław Korfanty postanowił zgłosić go zatem jako wniosek mniejszości.

Poprawki druga, trzecia i siódma zostały zaprezentowane przez senatora Leona Kieresa. Miały one charakter porządkująco-językowy, nie zgłaszano do nich żadnych zastrzeżeń. Wnioski zostały przyjęte w głosowaniu łącznym przez połączone komisje.

Wniosek czwarty, zgłoszony przez senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego, komisje odrzuciły.

Poprawka piąta, autorstwa senatora B. Korfantego, została odrzucona przez komisje. Senator postanowił więc zgłosić ją jako wniosek mniejszości.

Wniosek szósty, zgłoszony przez senatora Zbigniewa Cichonia, komisje odrzuciły.

Poprawki ósmą i dziesiątą zaproponował i omówił senator B. Korfanty. Odniósł się do nich podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP A. Duda. Zmierzają one do znacznego ograniczenia możliwości nabycia obywatelstwa polskiego w trybie administracyjnym, zaproponowanym w projekcie. Poprawki uwzględniają jedynie bezpaństwowców, pomijając uchodźców, dzieci z małżeństw mieszanych i cudzoziemców przebywających w Polsce legalnie od 10 lat. Wiceminister A. Duda poparł te wnioski. Wiceminister P. Stachańczyk zaś apelował o ich odrzucenie, argumentując, że w razie ich przyjęcia niemożliwa stanie się ratyfikacja Europejskiej Konwencji o Obywatelstwie. Połączone komisje postanowiły zatem odrzucić te wnioski.

Podobną decyzję komisje podjęły w sprawie poprawki dziewiątej, autorstwa senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego. Senator B. Korfanty postanowił zgłosić ją jako wniosek mniejszości.

Poprawki jedenasta i dwunasta, zaproponowane przez senatora Piotra Zientarskiego, które powinny być głosowane łącznie, dotyczyły doprecyzowania konieczności określenia okoliczności zagrożenia państwa przy nabyciu obywatelstwa. Połączone komisje przyjęły te wnioski.

Wniosek czternasty, również autorstwa senatora P. Zientarskiego, dotyczył określenia okoliczności, gdy nie przywraca się cudzoziemcowi obywatelstwa polskiego, jeżeli stanowi to zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa albo ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Poprawka nie budziła wątpliwości, połączone komisje poparły ją więc jednogłośnie.

Wnioski: trzynasty, szesnasty i siedemnasty, zgłoszone przez senatora B. Korfantego, zostały zmienione w trybie autopoprawki. Przedstawicielka biura legislacyjnego zaproponowała kolejność głosowania. Wniosek trzynasty, senatora B. Korfantego, został poparty przez A. Stelmachowskiego, a potem jednogłośnie przyjęty przez senatorów.

Następnie głosowano nad wnioskiem nr 15A, autorstwa senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego. Połączone komisje odrzuciły ten wniosek, a senator B. Korfanty postanowił zgłosić go jako wniosek mniejszości.

Poprawka siedemnasta, zaproponowana przez senatora B. Korfantego, dotyczyła osób zawierających związki małżeńskie z cudzoziemcem, utraty obywatelstwa i jego przywrócenia. Rząd zaproponował odrzucenie poprawki. Taką też decyzję podjęły połączone komisje.

Komisje odrzuciły także poprawkę osiemnastą, zaproponowaną przez senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego. Senator B. Korfanty postanowił zgłosić ją jako wniosek mniejszości.

Połączone komisje zdecydowały o przyjęciu wniosku dziewiętnastego, autorstwa senatorów Romana Ludwiczuka i A. Persona, popartego przez rząd.

Postanowiono, że sprawozdawcą połączonych komisji na posiedzeniu plenarnym Senatu zostanie senator A. Person.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa