Narzędzia:

6 sierpnia 2008 r.

06.08.2008

Komisja Ustawodawcza na swym posiedzeniu zajęła się rozpatrzeniem dwóch wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z 23 kwietnia br., dotyczącego kodeksu etyki lekarskiej i ustawy o izbach lekarskich, oraz z 17 czerwca br., dotyczącego ustawy o kontroli skarbowej.

Wyrok trybunału dotyczący kodeksu etyki lekarskiej i ustawy o izbach lekarskich omówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu Piotr Radziewicz. Wyjaśnił, że trybunał orzekł o niezgodności art. 52 ust. 2 kodeksu etyki lekarskiej w związku z art.15 pkt 1, art. 41 i art. 42 ust. 1 ustawy o izbach lekarskich, "w zakresie, w jakim zakazuje zgodnych z prawdą i uzasadnionych ochroną interesu publicznego wypowiedzi na temat działalności zawodowej innego lekarza" w świetle swobody wypowiedzi i prawa do krytyki. Wyrok wywołał skutki prawne z dniem publikacji, tj. od 13 maja br. Legislator wyjaśnił, że naprawa niekonstytucyjnego stanu prawnego została dokonana bezpośrednio przez wejście w życie rozstrzygnięcia trybunału, które stworzyło sądom lekarskim podstawę do orzekania w zgodzie z konstytucją, a ewentualne doprecyzowanie kodeksu etyki lekarskiej leży w gestii organów samorządu zawodowego. Wobec tego wyrok nie powoduje konieczności interwencji ustawodawcy.

Przewodniczący komisji senator Krzysztof Kwiatkowski zaproponował, aby komisja nie wnosiła o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie wykonania tego wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

Komisja jednogłośnie przyjęła przedstawiony wniosek i zdecydowała, że nie będzie wnosić o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 17 czerwca br., dotyczący ustawy o kontroli skarbowej. Istotę i uzasadnienie wyroku omówił przedstawiciel biura legislacyjnego Zbigniew Gromek.

Wyjaśnił, że trybunał orzekł o niezgodności art. 7b i art. 36e ust. 2 pkt 4 tej ustawy z art. 51 ust. 2 konstytucji. Podstawą takiego rozstrzygnięcia był szeroki zakres przedmiotowy i podmiotowy kontroli skarbowej oraz ogólne odesłanie do ustawowych zadań niespełniające przesłanki precyzyjności, wymaganej w sytuacji ingerencji organów państwa w sferę konstytucyjnie gwarantowanych praw i wolności, jak również to, że uchylony przepis odczytywany był jako zobowiązujący administratorów danych do ich udostępnienia pracownikowi jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej i niestwarzający podstaw do odmowy udzielenia określonych informacji.

Ponadto trybunał stwierdził, że usunięcie art. 7b ustawy z porządku prawnego nie spowoduje komplikacji w sprawnym prowadzeniu bieżących postępowań kontrolnych, a także prowadzenia tych kontroli w przyszłości. Zdaniem legislatora, takie sformułowanie nakazuje przyjąć, iż w ocenie trybunału wykonanie tego wyroku poprzez zaproponowanie nowego brzmienia uchylonego przepisu jest zbędne. Jak dodał, tym samym wyrok nie wymaga podjęcia inicjatywy ustawodawczej przez Senat.

Przewodniczący Komisji Ustawodawczej senator K. Kwiatkowski zaproponował, aby komisja nie wnosiła o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie wykonania tego wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Komisja jednogłośnie przyjęła przedstawiony wniosek.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 25 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Ustawodawcza oraz Praw Człowieka i Praworządności.

Prace w komisjach senackich – 24 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Prace w komisjach senackich – 23 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Petycji.