Narzędzia:

13 maja 2008 r.

13.05.2008

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrywano sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w roku 2007 wraz z "Informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w  roku 2007".

Sprawozdanie omówił przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski. Przypomniał, że wśród najważniejszych zadań, jakie stoją przed polską radiofonią i telewizją jest implementacja tzw. dyrektywy audiowizualnej, która weszła w życie w grudniu ub.r., a także przejście na nadawanie cyfrowe, co powinno się zakończyć do 2012 r. Za ważny problem W. Kołodziejski uznał także brak w polskim systemie medialnym przepisów antykoncentracyjnych. "Nasze obserwacje w 2007 r. uprawniają do stwierdzenia, że w dalszym ciągu następuje zjawisko dynamicznej koncentracji na rynku mediów" - powiedział W. Kołodziejski. Dodał, że chodzi przede wszystkim o tzw. sieciowanie stacji radiowych.

Mówiąc o najważniejszych, jego zdaniem, aspektach dla najbliższej przyszłości mediów elektronicznych, wskazał na dyrektywę o audiowizualnych usługach medialnych, która zawiera definicję nowej audiowizualnej usługi medialnej oraz wprowadza zróżnicowanie wymagań dla nowych usług audiowizualnych: linearnych i nielinearnych. Jak stwierdził przewodniczący KRRiT, dyrektywa wprowadza bardzo istotną dla rynku medialnego i jego ekonomiczno-finansowego funkcjonowania zmianę w postaci liberalizacji przepisów odnoszących się do reklamy telewizyjnej.

Drugim ważnym aspektem wyznaczającym działania podmiotów zaangażowanych na rynku mediów elektronicznych jest proces przechodzenia z nadawania programu w technologii analogowej na cyfrową. Przewodniczący W. Kołodziejski podkreślił, że proces ten wiąże się ze zbliżającym się, sugerowanym przez UE, terminem wyłączenia emisji analogowej w 2012 r. Jak zauważył, decyzja o przyznaniu Polsce organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. w sposób jednoznaczny zdeterminowała potrzebę rozpoczęcia <<cyfryzacji>> radiofonii i telewizji.

Na szczególne podkreślenie, zdaniem W. Kołodziejskiego, zasługuje także przyjęcie przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji stanowiska z 12 czerwca ub.r. W tym dokumencie rada odstąpiła od stosowania w koncesjach udzielanych spółkom kapitałowym zapisów właścicielskich. Jak zaznaczył przewodniczący KRRiT, brak w koncesjach zapisów właścicielskich nie oznacza ograniczenia możliwości stosowania przez radę przepisów ustawowych dotyczących cofania koncesji, m.in. w wypadku przejęcia bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad działalnością nadawcy.

Blisko 350-stronicowe sprawozdanie KRRiT wraz z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2007 r. zawiera także informację na temat podziału zeszłorocznych wpływów abonamentowych. W sumie w ub.r. z tytułu abonamentu do kasy KRRiT wpłynęło ponad 887 mln zł plus blisko 10 mln zł z opłat pozaabonamentowych (m.in. karne odsetki, kary za używanie niezarejestrowanych odbiorników). W sprawozdaniu przedstawiono też m.in. strukturę programową nadawców publicznych i koncesjonowanych wraz z ich porównaniem, udziały w rynku, wyniki kontroli nadawców czy charakterystykę rynku reklamowego w ub.r.

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu dyskusja nad sprawozdaniem KKRiT koncentrowała się na zmniejszających się wpływach abonamentowych i rzutowaniu tego zjawiska na realizację misji przez radiofonię i telewizję publiczną, a także regionalnych ośrodków radiowych i telewizyjnych.

Senatorowie z zaniepokojeniem wskazywali na malejące wpływy abonamentowe i wyrażali obawę, czy nie spowoduje to braku możliwości wypełniania przez media publiczne ustawowo określonej misji, a także czy nie doprowadzi do ograniczenia i komercjalizacji oferty programowej. Uznano, że jest to szczególnie niepokojące w wypadku rozgłośni regionalnych Polskiego Radia, których programy finansowane z abonamentu są w 80-90%. Senatorowie zwracali uwagę na złożoność problemu, a także wiele przyczyn, które mogą wpływać na spadek wpływów abonamentowych.

Wiele czasu w trakcie dyskusji zajęła także sprawa zapowiadanej przez Platformę Obywatelską likwidacji abonamentu. Zdaniem przewodniczącego W. Kołodziejskiego, w wypadku całkowitej likwidacji abonamentu TVP powinno się zezwolić na przerywanie programów reklamami. "W tej chwili tendencja jest taka, że ten abonament będzie się jeszcze zmniejszał, więc telewizja publiczna będzie już w 100% telewizją komercyjną. Wtedy musimy się pogodzić, że nie będzie ona realizowała misji" - powiedział. W takiej sytuacji - w opinii W. Kołodziejskiego - "logicznie postępując", należałoby znieść zakaz przerywania programów reklamami. "A chodzi o kwoty niebagatelne, bo według szacunków Biura Reklamy TVP przychód z reklamy emitowanej w przerwach filmu to jest nawet 50% całego przychodu z reklamy" - dodał. "Ale nie miałaby wtedy widzów" - ripostowała senator Barbara Borys-Damięcka.

Opinia przewodniczącego KRRiT była odpowiedzią na wypowiedź senatora Wojciecha Skurkiewicza, który stwierdził, że w sytuacji likwidacji wpływów abonamentowych należałoby na takie przerywanie w TVP zezwolić tak, by "była równość traktowania podmiotów w tej grze rynkowej".

Przedmiotem dyskusji były również kwestie dotyczące przeciwdziałania nadmiernej koncentracji kapitałowej w mediach elektronicznych oraz skuteczności egzekucji kar nakładanych na nadawców przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

W dyskusji wniosek o przyjęcie sprawozdania KKRiT zgłosił senator W. Skurkiewicz. W głosowaniu nie uzyskał on jednak poparcia. Następnie senator Adam Massalski zgłosił wniosek o odrzucenie sprawozdania. W głosowaniu ten wniosek również nie został przyjęty. Wobec wyników głosowań Komisja Kultury i Środków Przekazu nie przyjęła projektu uchwały w sprawie Sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Posiedzenie senackiej komisji kultury otworzyło proces wymaganego ustawą o radiofonii i telewizji przedstawiania corocznego sprawozdania KRRiT najważniejszym organom państwa. Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji KRRiT składa sprawozdanie Sejmowi, Senatowi i prezydentowi, a także premierowi. Jeśli obie izby parlamentu odrzucą sprawozdanie rady kadencja jej członków wygasa w ciągu 14 dni; wygaśnięcie nie następuje jednak, jeśli nie zostanie ono zatwierdzone przez prezydenta. Do tej pory tak się nie zdarzyło.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa