Narzędzia:

16-17 marca 2011 r.

16.03.2011

16-17 marca 2011 r. odbyło się 72. posiedzenie Senatu.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
oraz ustawy - Prawo o miarach

W wyniku głosowań Izba wprowadziła 9 poprawek do tej nowelizacji. Senatorowie zdecydowali m.in., że obniżoną stawką podatku od towarów i usług zostaną objęte wyroby ciastkarskie, których data minimalnej trwałości nie przekracza 45 dni, a 5-procentowa stawka podatku będzie stosowana do owsa. Senat doprecyzował także przepisy dotyczące stawki zerowej od usług świadczonych na obszarze portów morskich, a także sposobu ustalania listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie usługi w transporcie międzynarodowym. Przewidziano też, że niektóre zwolnienia w zakresie opieki medycznej, socjalnej i usług edukacyjnych mają zastosowanie wyłącznie do usług podmiotów świadczących usługi podstawowe.

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 85. posiedzeniu, 25 lutego 2011 r., na podstawie projektów rządowego i komisyjnego, dostosowuje prawo do nowych przepisów prawa celnego, modyfikuje regulacje utrudniające przedsiębiorcom prowadzenie działalności. W projekcie zaproponowano m.in.: nowe zasady rozliczania podatku w obrocie surowcami wtórnymi i złomem oraz prawami do emisji gazów cieplarnianych, co służyć ma zwalczaniu nadużyć finansowych; nowe procedury przejścia przez rolnika rozliczającego podatek ryczałtowo na rozliczanie go według zasad ogólnych. W ustawie na nowo uregulowano sprawę badania kas rejestrujących. W wyniku tych zmian obowiązek sprawdzania, czy spełniają one swoje funkcje, nałożono na prezesa Głównego Urzędu Miar (dotychczas należało to do ministra finansów). Nowelizacja wykonuje także wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, orzekający o niezgodności z prawem Unii Europejskiej stosowania przez Polskę obniżonej stawki podatku VAT (7%) na odzież, dodatki odzieżowe dla niemowląt i buciki dziecięce, i zwiększenie jej do 23%. Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zgłosiła wniosek o przyjęcie nowelizacji z 5 poprawkami. W trakcie debaty propozycje zmian złożyli także senatorowie: Przemysław Błaszczyk, Jerzy Chróścikowski, Wiesław Dobkowski, Kazimierz Kleina, Henryk Woźniak i Krzysztof Zaremba.

Nowelizacja z senackimi poprawkami wróci teraz do Sejmu.

Poprawki Senatu do ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 85. posiedzeniu, 25 lutego 2011 r., na podstawie projektu rządowego, zawiera zmiany w przepisach 93 ustaw, dotyczących przede wszystkim praw i obowiązków przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Nowe rozwiązania mają na celu likwidację utrudnień i stymulację rozwoju gospodarczego. W wyniku ich wprowadzenia powinny nastąpić m.in.: ograniczenie biurokracji, zmniejszenie kosztów działalności, redukcja liczby zezwoleń, rejestrów działalności regulowanej, licencji, ograniczenie sprawozdawczości, wprowadzenie instytucji oświadczenia zamiast obowiązku przedkładania zaświadczeń, zwiększenie liczby możliwości przekształcania form prowadzenia działalności gospodarczej.

Ustawa m.in. zmienia na korzystniejsze warunki ubiegania się o różnego rodzaju zezwolenia i licencje; likwiduje niektóre wymogi uzyskiwania odpowiednich zezwoleń na prowadzenie działalność, redukuje rejestry działalności regulowanej, ogranicza obowiązek przedkładania odpisów dokumentów na rzecz oświadczeń, wprowadza możliwość podawania we wnioskach wyłącznie numerów tych dokumentów. Ułatwia zakładanie przedsiębiorstw, przekształcania działalności gospodarczej w spółkę czy spółdzielni w spółkę (dotyczy to tylko spółdzielni pracy przekształcanej w spółkę). Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Gospodarki Narodowej zaproponowały wprowadzenie do ustawy 49 poprawek, a mniejszość komisji - 2 zmian. Wnioski o charakterze legislacyjnym złożyli również senatorowie: Stanisław Bisztyga, Grzegorz Czelej, Władysław Ortyl, Andrzej Owczarek i Wojciech Skurkiewicz.

Ostatecznie Izba uchwaliła 52 poprawki do ustawy. Wprowadziła m.in. zasadę, że wynagrodzenie biegłego rewidenta za badanie planu przekształcenia spółdzielni określa sąd rejestrowy; ustanowiła dodatkowe gwarancje dostępu spółdzielców do informacji o przekształceniu spółdzielni. Zlikwidowała też obowiązek uwzględniania liczby udziałów przysługujących członkom nieuczestniczącym w przekształcaniu przy określaniu wysokości środków przeznaczonych na wypłaty dla nich.

Senat wprowadził ponadto wymóg posiadania odpowiedniego doświadczenia przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wykonywania planów urządzania lasów. Umożliwił produkcję tablic rejestracyjnych podmiotom zagranicznym. Senatorowie postanowili także, że w dniu wejścia w życie ustawy obowiązywać będą przepisy dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Skreślili zmianę uzależniającą wskaźnik aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego od wskaźnika wzrostu cen nieruchomości ogłaszanego w gminie, gdzie zlokalizowana jest nieruchomość. Izba zdecydowała także o konieczności uwzględnienia systemowego określenia odpisu księgi wieczystej, a nie zaświadczenia o księdze. Inna senacka poprawka służyła zapewnieniu prawidłowego przekształcenia formy prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w spółkę. Kolejna ujednoliciła wymagania formalne wniosku o uzyskanie licencji trenera koni, dosiadającego i sędziego wyścigowego.

Ponadto Senat uwzględnił obowiązek przedstawiania na żądanie organu wskazanych w przepisie dokumentów posiadanych przez przedsiębiorcę. Zastąpił oświadczenie o niekaralności, przedkładane w konkursie ofert ogłaszanym przez Krajowy Fundusz Kapitałowy, odpowiednim zaświadczeniem. Senatorowie skreślili też zmiany w ustawie o rolnictwie ekologicznym, przewidujące możliwość określenia przez ministra odstępstw od warunków produkcji ekologicznej. Dużą część senackich poprawek stanowiły zmiany redakcyjne, doprecyzowujące, ujednolicające terminologię.

Ustawa wróci teraz do Sejmu.

Ustawa o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia - przyjęta z poprawkami

Ustawa, uchwalona na 85. posiedzeniu Sejmu, 25 lutego 2011 r., z przedłożenia rządu, przewiduje utworzenie centrum - instytucji posiadającej osobowość prawną, której zadaniem byłaby działalność na rzecz pogłębiania wzajemnych stosunków między Polską i Rosją w dziedzinie historii, kultury i dziedzictwa narodowego oraz wspieranie dialogu we współczesnych stosunkach polsko-rosyjskich. Ustawa reguluje w szczególności kwestię zadań, struktury organizacyjnej, finansowania działalności centrum, warunków i trybu udzielania finansowego wsparcia przez centrum, a także nadzoru nad jego działalnością. Pod względem formy organizacyjno-prawnej centrum będzie funkcjonowało jako państwowa osoba prawna, utworzona na podstawie ustawy w celu wykonywania zadań publicznych. Taka forma zapewni możliwość sprawnego funkcjonowania i wykonywania zadań ustawowych, a także pozwoli na szczegółowe uregulowanie zasad gospodarki finansowej. Forma organizacyjno-prawna państwowej osoby prawnej umożliwi także dokładne specyfikowanie i rozliczanie wszystkich kosztów działań prowadzonych przez centrum, co z kolei pozwoli lepiej ocenić efektywność wykorzystywania środków publicznych. Ustawa przewiduje także możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez centrum na określonych zasadach.

Zgodnie z ustawą, organy centrum to: dyrektor, międzynarodowa rada i rada. Przepisy określają wymagania, jakie powinien spełniać kandydat na stanowisko dyrektora centrum, sposób jego powoływania, w tym zasady przeprowadzenia konkursu, przesłanki odwołania, a także zadania i obowiązki. W ustawie uregulowano ponadto skład i zasady wyłaniania członków międzynarodowej rady centrum i rady centrum, zadania i tryb ich realizacji. Wskazane podmioty będą miały status organów o charakterze opiniodawczo-doradczym, wspierających dyrektora centrum w jego działaniu. Instytucja o takich kompetencjach jak centrum powstałaby także po stronie rosyjskiej.

Komisja Kultury i Środków Przekazu wniosła o przyjęcie ustawy z 2 poprawkami, Komisja Spraw Zagranicznych zaś zaproponowała 5 zmian. Podczas dyskusji propozycje poprawek złożyli też senatorowie Piotr Ł.J. Andrzejewski i Wojciech Skurkiewicz.

Izba ostatecznie uchwaliła 6 poprawek do ustawy, w większości o charakterze redakcyjnym i porządkującym. Ponadto senatorowie wprowadzili m.in. uprawnienie dla przeprowadzających kontrolę pracowników centrum do formułowania wniosków i zaleceń pokontrolnych, a także obowiązek składania przez kandydata na dyrektora centrum oświadczenia lustracyjnego.

Senackie poprawki rozpatrzą teraz posłowie.

Senat wprowadził poprawki do ustawy - Prawo probiercze

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 85. posiedzeniu, 25 lutego 2011 r., na podstawie projektu rządu, określa zasady i warunki wprowadzania do obrotu wyrobów z metali szlachetnych i obrotu nimi w Polsce, zasady i tryb przeprowadzania badań i oznaczenia wyrobów z metali szlachetnych i wyrobów zawierających metale szlachetne, obowiązujące próby dla metali szlachetnych. Określa próg dotyczący cechowania stopów. W wypadku srebra chodzi o produkty o wadze większej niż 5 g, w wypadku innych metali szlachetnych - o wadze większej niż 1 g. Wprowadzono również zmianę polegającą na tym, że próg masy podlegającej ocechowaniu w wyrobach zawierających metale szlachetne i nieszlachetne odnosi się tylko do masy metalu szlachetnego, a nie do masy całego wyrobu.

Wprowadzane do obrotu nowo wytworzone na terytorium RP wyroby z metali szlachetnych i niepodlegające cechowaniu wyroby wyprodukowane poza granicami będą oznaczone znakami imiennymi. Wpisu do ich rejestru dokonywałby, w drodze decyzji administracyjnej, prowadzący go dyrektor właściwego okręgowego urzędu probierczego. Ustawa wprowadza ponadto możliwość tworzenia przez prezesa Głównego Urzędu Miar, w drodze decyzji administracyjnej, punktów probierczych u przedsiębiorców wprowadzających wyroby z metali szlachetnych na rynek. W ustawie określono również zasady i tryb tworzenia tych punktów, kwestie szczegółowe zaś znajdą się w rozporządzeniu ministra gospodarki. Stworzono także możliwość realizowania zadań administracji probierczej na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach uprawnień nadzorczych organy administracji zyskają prawo do wydawania decyzji administracyjnych o wycofaniu wyrobu z metali szlachetnych z obrotu, postanowień o zabezpieczeniu wyrobów lub innych dowodów naruszenia przepisów ustawy; dokonywania oględzin wyrobów, badania dokumentów i nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.

Ustawa przewiduje także zmiany w administracji. Dotychczas funkcjonował system trójszczeblowy: prezes Głównego Urzędu Miar, dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzędów probierczych. Administracja zostanie ograniczona poprzez zniesienie naczelników obwodowych urzędów probierczych i likwidację podległych im urzędów. Pracownicy tych urzędów na mocy prawa staną się pracownikami urzędów okręgowych.

Zgodnie z założeniami projektodawców, regulacja ma przede wszystkim zmniejszyć obciążenia administracyjne przedsiębiorców działających w branży złotniczo-jubilerskiej, uprościć strukturę administracji probierczej i zwiększyć ochronę konsumentów w zakresie obrotu wyrobami.

Komisja Gospodarki Narodowej wniosła o wprowadzenie 8 zmian do tej ustawy. Senat poparł je w wyniku głosowań. Większość poprawek miała charakter doprecyzowujący, redakcyjny, likwidujący niejasności interpretacyjne. Ponadto senatorowie zmienili treść zawartego w ustawie przepisu karnego w ten sposób, aby wykroczeniem było uniemożliwienie lub utrudnianie organom administracji probierczej wykonywania zadań przez odmowę udostępniania nie tylko dokumentów, o których mowa w przepisie, ale także innych dowodów w nim wymienionych.

Ustawę - Prawo probiercze ponownie rozpatrzy teraz Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych - przyjęta bez poprawek

Celem nowelizacji - uchwalonej przez Sejm na 85. posiedzeniu, 25 lutego 2011 r., na podstawie projektu poselskiego - jest dodanie podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z  niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przez niego zamówienia. Dzięki dodanemu przepisowi zamawiający będzie mógł wykluczyć z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawców, z którymi rozwiązał umowę w sprawie zamówienia publicznego albo którym wypowiedział taką umowę, albo od umowy z którymi odstąpił z powodu okoliczności, za jakie ci wykonawcy ponoszą odpowiedzialność. Wykluczenie na tej podstawie będzie mogło nastąpić, jeżeli rozwiązanie umowy albo jej wypowiedzenie, albo odstąpienie od niej nastąpi w ciągu 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniesie co najmniej 5% wartości umowy. Wykluczenie na podstawie tej przesłanki nie będzie wymagało wykazania szkody wyrządzonej zamawiającemu przez wykonawcę.

W myśl uzasadnienia projektu, dodanie przesłanki wykluczenia wykonawcy jest uzasadnione faktem, iż niewykonanie zamówienia publicznego przez wykonawcę albo nienależyte jego wykonanie, prowadzące do rozwiązania umowy bez uzyskania przez zamawiającego zakładanego świadczenia, to jest realizacji zamówienia publicznego zgodnie z umową zawartą po przeprowadzeniu postępowania w sprawie jego udzielenia, stanowi poważne naruszenie obowiązków wykonawcy wobec zamawiającego. Konsekwencje to niezrealizowanie zadania publicznego w terminie, niebezpieczeństwo utraty środków finansowych, potrzeba zabezpieczenia inwestycji w okresie do wyboru kolejnego wykonawcy, czy też konieczność ponownego przeprowadzenia postępowania w sprawie zamówienia publicznego.

Dzięki dodatkowej podstawie wykluczenie wykonawcy będzie stosowane zarówno w postępowaniu o udzieleniu całości lub części zamówienia, będącego przedmiotem umowy, od której zamawiający odstąpił, jak i we wszystkich innych prowadzonych przez niego postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

Komisja Gospodarki Narodowej wniosła o wprowadzenie 1 poprawki do tej nowelizacji. Senatorowie Tadeusz Gruszka i Jan Dobrzyński w trakcie debaty złożyli wniosek o jej odrzucenie, niepoparty jednak przez Izbę (32 senatorów za, 60 - przeciw). Jej akceptacji nie uzyskała również proponowana zmiana, 36 senatorów głosowało za jej przyjęciem, a 56 - przeciw. Głosami 60 senatorów, przy 32 - przeciw, Senat zdecydował o przyjęciu nowelizacji prawa zamówień publicznych bez poprawek.

Teraz musi ją jeszcze podpisać prezydent.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
oraz ustawy o kierujących pojazdami

Nowelizacja, uchwalona z przedłożenia poselskiego na 85. posiedzeniu Sejmu, 25 lutego 2011 r., ma umożliwić lepszą organizację ruchu, służącą promocji ruchu rowerowego, i poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. Ustawa wprowadza nowe definicje pojęć: "droga dla rowerów", "pas ruchu dla rowerów", "śluza dla rowerów" i "rower", a także nowelizuje zasady poruszania się rowerzystów po drogach. Wśród przepisów wpływających na organizację ruchu drogowego znalazły się te jednoznacznie określające pierwszeństwo rowerów jadących drogą rowerową wzdłuż drogi głównej przed samochodami skręcającymi w drogi podporządkowane i z nich wyjeżdżające. Usunięto zakaz przewożenia dzieci w przyczepach rowerowych i dopuszczono poruszanie się rowerem środkiem pasa ruchu na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim, a także wyprzedzanie rowerem innych pojazdów z prawej strony, oczywiście na warunkach określonych ustawą. Umożliwiono też jazdę rowerem obok innego roweru, co dotychczas nie było usankcjonowane prawnie, a miało miejsce na przykład w trakcie treningów kolarskich.

Nowe przepisy umożliwiają jazdę po chodniku, zgodnie z odpowiednimi przepisami i warunkami zawartymi w ustawie: "Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest to dozwolone wyjątkowo, gdy: 1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem; 2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów; 3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.".

Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosły o wprowadzenie 2 poprawek do ustawy. W trakcie dyskusji zmiany do noweli zaproponowali też senatorowie Tadeusz Gruszka i Piotr Kaleta.

Ostatecznie Izba poparła 4 poprawki. Skreśliła z definicji wózka rowerowego określenia niemające istotnego znaczenia dla definiowanego przedmiotu, nakazała utrzymanie co najmniej jednometrowego odstępu przy wyprzedzaniu wózka inwalidzkiego, dodała też upoważnienia do wydania rozporządzenia, w którym zostaną określone warunki techniczne przyczepy rowerowej.

Nowelizacja wróci teraz do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin - przyjęta z poprawką

Nowelizacja, uchwalona podczas 85. posiedzenia Sejmu, 25 lutego 2011 r., z przedłożenia rządu, przewiduje zniesienie opłat za wydawanie cudzoziemcom dokumentów rejestracyjnych i pobytowych. Ustawa wdraża do polskiego prawa postanowienia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Na mocy dyrektywy z 29 kwietnia 2004 r. państwa członkowskie zostały zobligowane do tego, aby za wydawane cudzoziemcom zaświadczenia o rejestracji, dokumenty poświadczające stały pobyt, zaświadczenia poświadczające złożenie wniosku o kartę pobytową dla członka rodziny, karty pobytowe lub stałe karty pobytowe nie były pobierane opłaty wyższe niż za podobne dokumenty wydawane obywatelom państwa goszczącego. Zniesiono zatem opłaty za wydawanie cudzoziemcom dokumentów rejestracyjnych i pobytowych. Nowelizacja wprowadziła też odrębny przepis, regulujący prawo pobytu uczącego się dziecka obywatela UE. Określa on status tego dziecka, gwarantuje mu dostęp do powszechnego systemu kształcenia na takich samych warunkach jak obywatelom polskim. Wyjazd obywatela Unii z przyjmującego państwa członkowskiego lub jego śmierć nie prowadzą do utraty prawa pobytu przez jego dzieci lub rodzica, który sprawuje faktyczną opiekę nad dziećmi, bez względu na przynależność państwową, jeżeli dzieci zamieszkują w przyjmującym państwie członkowskich i są zapisane do instytucji edukacyjnej w celu pobierania nauki, do czasu zakończenia nauki.

Doprecyzowano termin opuszczenia przez obywatela UE lub członka rodziny niebędącego obywatelem UE terytorium RP, gdy zostanie uznany za osobę stanowiącą zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, albo ze względu na ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowały wprowadzenie 1 poprawki, wskazującej, że w decyzji o wydaleniu, która podlega przymusowemu wykonaniu, można nie określać terminu opuszczenia terytorium RP albo określić termin krótszy niż 31 dni. W wyniku głosowania Senat poparł tę zmianę.

Teraz rozpatrzy ją Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa - przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił tę nowelizację na podstawie projektu rządu podczas 85. posiedzenia, 25 lutego 2011 r. Ma ona na celu usprawnienie funkcjonowanie systemu oceny zgodności, dlatego zrezygnowano w niej z konieczności określania wzoru deklaracji zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa. Umożliwi to m.in. stosowanie systemu oceny zgodności dokumentów NATO spełniających wymagania określone w  ustawie.

Ponadto wprowadzono wiele zmian związanych z rezygnacją z udzielania akredytacji obronności i bezpieczeństwa przez ministra spraw wewnętrznych. Akredytacje będą udzielane wyłącznie przez ministra obrony narodowej. Akredytacje obronności i bezpieczeństwa uzyskane przez jednostki badawcze i certyfikujące na mocy decyzji ministra spraw wewnętrznych zachowują moc do dnia, w którym upływa okres ich ważności. Nadzór nad akredytowanymi jednostkami w okresie ważności tych certyfikatów będzie sprawował minister obrony narodowej. Z uwagi na to, że akredytacje udzielane były przez ministra obrony narodowej i ministra spraw wewnętrznych na podstawie tych samych ustawowo określonych wymogów, wprowadzone zmiany upraszczają i ujednolicają sposób działania akredytacji obronności i bezpieczeństwa.

Wprowadzone zmiany umożliwiają niezwłoczne pozyskanie wyrobów z wyłączeniem konieczności stosowania procesów oceny zgodności w razie pojawienia się nagłej potrzeby użycia sił zbrojnych Polski lub służb podległych ministrowi spraw wewnętrznych. W związku z tym rozszerzono zakres przedmiotowych wyłączeń ustawowych i wprowadzono definicję pilnej potrzeby operacyjnej.

Komisja Obrony Narodowej wniosła o wprowadzenie do niej 2 poprawek, jej mniejszość zaś 2 zmian. Izba poparła 4 poprawki, ujednolicające terminologię i redakcyjne.

Ustawa wróci teraz do Sejmu.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 85. posiedzeniu, 25 lutego 2011 r., na podstawie projektu rządowego, wskazuje nowy typ przestępstwa, nieskodyfikowany dotąd w polskim kodeksie karnym, tzw. stalking, czyli uporczywe nękanie osoby lub jej najbliższych. Najczęstsze zachowania w ramach "stalkingu" to uporczywe kontakty osobiste albo za pośrednictwem środków teleinformatycznych lub osób trzecich, przebywanie w pobliżu domu czy miejsca pracy, a także wysyłanie korespondencji w każdej formie (pisemna, elektroniczna), rozsyłanie fałszywych informacji lub plotek, podszywanie się pod inną osobę, które może jej wyrządzić szkody majątkowe lub osobiste, nękanie osób najbliższych, napaści na pokrzywdzonego lub osoby mu bliskie. Uporczywe nękanie, powodujące poczucie zagrożenia osoby nękanej lub istotnie naruszające jej prywatność na podstawie nowelizacji będzie penalizowane do 3 lat pozbawienia wolności. Kara zostanie zaostrzona, gdy takie działania spowodują próby samobójcze osoby nękanej. Ustawa przewiduje, że tego typu przestępstwa kryminalne będą ścigane na wniosek pokrzywdzonego.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisja Ustawodawcza przedstawiły wnioski o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Senatorowie jednomyślnie, 90 głosami, poparli te stanowiska.

Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o notariacie - przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona na 85. posiedzeniu Sejmu, 25 lutego 2011 r., na podstawie projektu rządowego, wprowadza zasadę jawności postępowań dyscyplinarnych wobec notariuszy. Przewiduje też wyjątki od tej zasady. Sąd dyscyplinarny będzie miał możliwość wyłączenia jawności postępowania dyscyplinarnego ze względu na konieczność zachowania w tajemnicy okoliczności sprawy, o których notariusz powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności notarialne, lub innej prawnie chronionej tajemnicy, jeżeli ujawnienie tych tajemnic zagrażałoby dobru państwa albo ważnemu interesowi prywatnemu, a także gdy jawność mogłaby obrażać dobre obyczaje.

Orzeczenie wydane w postępowaniu niejawnym ogłaszane będzie publicznie. Funkcja protokolanta w postępowaniu dyscyplinarnym może zostać powierzona notariuszowi lub asesorowi notarialnemu, których wyznaczy przewodniczący sądu dyscyplinarnego. Na podstawie przepisu przejściowego postępowanie dyscyplinarne wszczęte przed dniem wejścia w życie ustawy toczyć się będzie do końca postępowania w danej instancji według przepisów dotychczasowych.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosła o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Propozycję zmiany zgłosił natomiast senator Piotr Ł. Andrzejewski. W wyniku głosowania (58 głosów za, 29 - przeciw, 4 wstrzymujące się) Izba poparła jednak wniosek o przyjęcie nowelizacji prawa o notariacie bez poprawek.

Teraz musi ją jeszcze podpisać prezydent.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw

Celem nowelizacji kodeksu spółek handlowych, uchwalonej przez Sejm na 85. posiedzeniu, 25 lutego 2011 r., z przedłożenia rządu, jest ułatwienie i przyspieszenie zakładania spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Wprowadzono nowy sposób zawarcia umowy spółki z o. o. - przy wykorzystaniu wzorca umowy spółki, udostępnianego w systemie teleinformatycznym. Taką formę przewidziano dla tych uczestników obrotu prawnego, którym odpowiadać będzie określony przez ministra sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, wzorzec umowy. Ingerencja w jego treść będzie niemożliwa. Umowa musi zostać opatrzona, pod rygorem nieważności, podpisem elektronicznym. Zmiana umowy spółki, zawartej przy wykorzystaniu wzorca umowy, będzie dopuszczalna dopiero po jej zarejestrowaniu. Pozostanie możliwość zawierania umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w dotychczasowy sposób, czyli w formie aktu notarialnego.

Zgodnie z ustawą, na pokrycie kapitału zakładowego spółki z o.o., której umowa zostanie zawarta przy wykorzystaniu wzorca umowy, będzie można wnosić wyłącznie wkłady pieniężne, podwyższenia kapitału zakładowego zaś, możliwe po wpisie spółki do rejestru, będzie można dokonać również wkładami niepieniężnymi. Pokrycie kapitału zakładowego będzie musiało nastąpić nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wpisu spółki do rejestru. W ustawie określono katalog dokumentów, które trzeba dołączyć do zgłoszenia spółki z o.o., zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy, do Krajowego Rejestru Sądowego i katalog dokumentów, jakie zarząd takiej spółki będzie obowiązany załączyć do sądu rejestrowego w ciągu 7 dni od dnia jej wpisu do rejestru.

Ponadto znowelizowano przepisy kodeksu postępowania cywilnego, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, dostosowując je do zmienionych przepisów kodeksu spółek handlowych. Do kodeksu postępowania cywilnego dodano przepis mówiący, że w odniesieniu do złożonego drogą elektroniczną wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego spółki z o.o., której umowę zawarto przy wykorzystaniu wzorca umowy, nie obowiązuje zasada, iż wniosek musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W takim wypadku wystarczy podpis elektroniczny. W ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym rozszerzono m.in. elektroniczny katalog dokumentów spółek, wprowadzany przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego, o dokumenty dotyczące zawiązania i zgłoszenia spółki z o.o., której umowę zawarto przy wykorzystaniu wzorca umowy.

Z kolei w ustawie o kosztach sądowych przewidziano możliwość zwolnienia z opłaty sądowej podmiotu, który złożył drogą elektroniczną wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego spółki z o.o. zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy. Zmienione przepisy mają wejść w życie 1 sierpnia 2012 r.

Pracująca nad ustawą Komisja Gospodarki Narodowej zaproponowała do niej 8 poprawek, Komisja Ustawodawcza zaś 9. W wyniku głosowania (88 głosów za, 2 wstrzymujące się) Izba przyjęła nowelę wraz z 9 poprawkami, w większości o charakterze doprecyzowującym. Senatorowie zdecydowali m.in., aby przepisy dotyczące zmiany umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stosowano do umowy spółki zawartej zarówno w tradycyjny sposób, jak i przy wykorzystaniu wzorca umowy.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

Senat jednomyślnie, 91 głosami, przyjął bez poprawek ustawę nowelizującą kodeks postępowania cywilnego, której był inicjatorem. Taką rekomendację przedstawiły Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 85. posiedzeniu, 25 lutego 2011 r., dostosowuje przepisy prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 20 października 2009 r. (sygn. akt SK 6/09), w którym uznał art. 47922 k.p.c za niezgodny z konstytucją. Ustawa przedłuża z 2 do 5 lat termin, w którym może dojść do wznowienie postępowania w tzw. sprawach gospodarczych, w wypadku gdy wyrok został wydany na podstawie normy zakwestionowanej później przez Trybunał Konstytucyjny.

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw

Ustawa, uchwalona na podstawie pilnego projektu rządowego podczas 86. posiedzenia Sejmu, 4 marca 2011 r., implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z 10 marca 2010 r. o audiowizualnych usługach medialnych. Dyrektywa zawiera regulacje dotyczące nie tylko telewizji tradycyjnej, ale także tej, która nadawana jest w Internecie. Ponadto obejmuje usługi audiowizualne na żądanie, czyli treści udostępniane odbiorcy na jego życzenie z katalogu dostawcy. W odniesieniu do obydwu kategorii usług audiowizualnych dyrektywa zawiera postanowienia dotyczące ochrony osób małoletnich i porządku publicznego, promocji twórczości europejskiej, a także ilościowych i jakościowych obowiązków dostawców usług związanych z przekazami handlowymi (reklama telewizyjna, sponsoring, lokowanie produktu).

W ustawie m.in.: rozszerzono zakres regulacji na nielinearne audiowizualne usługi medialne i wszystkie linearne usługi medialne z wyłączeniem programów radiowych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych; ustanowiono reguły ogólne dla wszystkich objętych regulacją usług medialnych; zliberalizowano zasady umieszczania przekazów handlowych w programach telewizyjnych; ustalono szczegółowe zasady ochrony małoletnich i promowania audycji europejskich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie. Przewidziano także stopniowe zapewnianie dostępności usług medialnych dla osób niepełnosprawnych, a także niezależność i pluralizm organów regulacyjnych oraz gwarancję ich zdolności do współpracy z organami innych państw UE przy stosowaniu dyrektywy.

Ponadto w ustawie zdefiniowano terminy: usługa medialna, dostawca usługi medialnej, audiowizualna usługa medialna na żądanie, przekaz handlowy, lokowanie produktu, audycja dla dzieci, autopromocja i audiodeskrypcja. Rozszerzono też kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na wszelkie usługi medialne objęte ustawą i ich dostawców, na zachęcanie dostawców usług medialnych do samoregulacji i współregulacji. Nową, istotną kompetencją Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji będzie upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania z mediów (edukacji medialnej) oraz współpraca z innymi organami państwowymi, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami w tym zakresie.

Nowela reguluje również zagadnienia dotyczące reklamy. Zgodnie z przyjętą jej definicją, to przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Reklamą jest także autopromocja. Częściowo zliberalizowano obowiązujące zasady przerywania audycji reklamami. Będzie je można nadawać w czasie trwania audycji dotyczących aktualnych wydarzeń.

Zgodnie z przyjętą w ustawie definicją, lokowaniem produktu jest przekaz handlowy polegający na odpłatnym przedstawieniu lub nawiązywaniu do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w taki sposób, że stanowią one element samej audycji, a także w postaci nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi. Lokowaniem tematu jest przekaz handlowy polegający na odpłatnym nawiązywaniu do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w scenariuszu lub na liście dialogowej audycji. Ustawa dopuszcza lokowanie produktu wyłącznie w filmach kinematograficznych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek audiowizualnych usług medialnych, a także w audycjach sportowych i audycjach rozrywkowych, lub w postaci nieodpłatnego udostępniania towaru lub usługi do wykorzystania w audycji, w szczególności w charakterze rekwizytu lub nagrody z wyłączeniem audycji dla dzieci.

Nadawcy programów radiowych będą mieli obowiązek przeznaczania co najmniej 33% miesięcznego czasu nadawania w programach utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim (obecnie to 33% kwartalnie), z tego co najmniej 60% w godzinach 5.00-24.00. Czas trwania utworu wykonywanego przez debiutanta ma być liczony podwójnie, co powinno służyć promocji polskiej twórczości. Nadawcy programów telewizyjnych zostali zobowiązani do zapewniania dostępności programów osobom niedowidzącym i niesłyszącym poprzez wprowadzanie odpowiednich udogodnień, tj. audiodeskrypcji, napisów dla niesłyszących i tłumaczeń na język migowy, tak aby co najmniej 10% kwartalnego czasu nadawania programu, z wyłączeniem reklam i telesprzedaży, posiadało takie udogodnienia.

Wprowadzono nowe przepisy dotyczące audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Zostały one zdefiniowane jako usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej, umożliwiające odbiór audycji w wybranym przez odbiorcę momencie, na jego zamówienie i z wykorzystaniem katalogu ustalonego przez ich dostawcę. Usługi te będą podlegały zgłoszeniu do wykazu prowadzonego przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Dostawcy audiowizualnych usług na żądanie w ramach świadczonych przez nich usług zostali obowiązani do promowania audycji europejskich w wybrany przez siebie sposób.

Pracująca nad nowelą Komisja Kultury i Środków Przekazu zaproponowała jej przyjęcie bez poprawek. Przewodniczący Komisji Kultury i Środków Przekazu senator P.Ł.J. Andrzejewski, przedstawiając sprawozdanie, podkreślił, że "wszelkie mity na temat tego, że ta ustawa godzi w wolność przekazu w ramach Internetu, należy obalać". W jego opinii, implementacja budzi wiele uwag i zastrzeżeń, ale "nie może być generalnie traktowana jako, jak to się upowszechnia w opinii publicznej, zamach na wolność w Internecie - jest to pogląd wyolbrzymiony i nieuzasadniony merytorycznie".

W trakcie debaty zgłoszono 33 poprawki. Senator Stanisław Piotrowicz (PiS) złożył wniosek o odrzucenie ustawy z powodu pilnego trybu, w jakim jest rozpatrywana. Biuro legislacyjne również zwracało uwagę, że zgodnie z konstytucją, klauzula pilności nie może mieć zastosowania do ustaw regulujących ustrój i właściwości władz publicznych. Wnioski o charakterze legislacyjnym zgłosili senatorowie: Piotr Ł.J. Andrzejewski, Wojciech Skurkiewicz i Andrzej Szewiński. Senatorowie PO: Barbara Borys-Damięcka, Andrzej Grzyb, Marek Rocki i Janusz Sepioł zaproponowali wykreślenie z ustawy przepisów dotyczących audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Przepisy te budziły wątpliwości i obawy internautów oraz podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w zakresie usług medialnych.

Podczas debaty minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski stwierdził, że intencją rządu nie było wprowadzanie jakichkolwiek ograniczeń, jeżeli chodzi o wszystkich usługodawców, a zwłaszcza osoby prywatne. Poinformował też, że skoro internauci i usługodawcy mają obawy, iż ustawa narusza ich prawa i wolności, rząd zdecydował o dwuetapowej implementacji unijnej dyrektywy, co oznacza, że przepisy dotyczące audiowizualnych usług medialnych na żądanie zostaną wprowadzone później.

W wyniku głosowań Senat odrzucił wniosek o odrzucenie ustawy (30 głosów za, 58 - przeciw) i poparł 23 poprawki. Za przyjęciem ustawy wraz z poprawkami głosowało 84 senatorów, 1 był przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. Senatorowie opowiedzieli się za tym, by nowelizacja nie dotyczyła audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Skreślenie w ustawie tych przepisów Senat uzasadnił obawami osób świadczących usługi audiowizualne w Internecie, a także potrzebą przeprowadzenia wnikliwej analizy i debaty nad implementacją unijnej dyrektywy, tak aby wprowadzone rozwiązania nie budziły wątpliwości.

Senatorowie opowiedzieli się także za zniesieniem ograniczenia czasu emisji - do 2 minut w ciągu godziny - tzw. ogłoszeń nadawcy w ramach autopromocji. Zwiastuny będzie jednak można emitować jedynie między audycjami, a nie w ich trakcie (np. tuż po bloku reklamowym), jak ma to miejsce obecnie.

Izba przyjęła także poprawkę, która powoduje, że audycje nie będą mogły propagować działań naruszających godność człowieka. Dotychczas dotyczyło to działań sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym.

Nowela wróci teraz do Sejmu.

Izba zdecydowała o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Projekt ustawy przygotowała Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Przewidziano w nim zaliczenie do okresów składkowych okresów niewykonywania pracy po 31 grudnia 1956 r. a przed 4 czerwca 1989 r. na skutek stosowania represji politycznych.

W wyniku głosowania Senat jednomyślnie, 91 głosami, podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu oraz upoważnił senatora Jana Rulewskiego do reprezentowania Izby w dalszych pracach nad tym projektem.

Senat postanowił wnieść do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Projekt ustawy nowelizującej ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych poparło 91 senatorów. Senat upoważnił senatora Marka Trzcińskiego do reprezentowania Izby w dalszych pracach nad tym projektem.

Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 26 maja 2010 r. (P 29/08), stwierdzającego niezgodność z konstytucją art. 24 ust. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, przepis ten różnicuje podmioty w zakresie terminu dochodzenia wzajemnych należności (5 lat dla ubezpieczonego i 10 lat dla ZUS). Ponadto ustawa różnicuje samych płatników (ubezpieczonych). Niektórzy z nich mogą nienależnie opłacone składki zaliczyć sobie na poczet przyszłych składek, a niektórym, niemogącym już dochodzić zwrotu nadpłaconych składek, nie wolno jednocześnie zaliczyć ich na poczet przyszłych składek, ponieważ nie podlegają już obowiązkowi opłacania składek.

W projekcie ustawy Senat proponuje wprowadzenie 10-letniego terminu przedawnienia nadpłaconych składek, a także przewiduje zawieszanie biegu terminu przedawnienia roszczeń płatnika (ubezpieczonego) wobec ZUS.

Izba zdecydowała o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy

Izba jednomyślnie, 90 głosami, zdecydowała o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy nowelizującej kodeks pracy. W dalszych pracach nad nim Senat będzie reprezentować senator Grażyna Sztark.

Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 12 lipca 2010 r. (sygnatura akt P 4/10), stwierdzającego niezgodność z konstytucją przepisu kodeksu pracy regulującego kwestię alternatywnych roszczeń, jakie mogą zgłaszać niektórzy pracownicy zatrudnieni na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Trybunał uznał, że pominięcie w treści zakwestionowanego przepisu możliwości ubiegania się o przywrócenie do pracy przez pracowników objętych szczególną ochroną, zgodnie z postanowieniami ustawy o związkach zawodowych, ma charakter nieuzasadnionej ingerencji w wolność zrzeszania się.

Zgodnie z projektem ustawy, jeśli pracownikowi w okresie korzystania z ochrony stosunku pracy na podstawie przepisów ustawy o związkach zawodowych wypowiedziano umowę o pracy zawartą na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy nastąpiło z naruszeniem przepisów o wypowiadaniu tych umów, to przysługuje mu odszkodowanie. Taki pracownik może się też ubiegać o przywrócenie do pracy.

Senat postanowił wnieść do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw

Głównymi celami projektu nowelizującego ustawę o repatriacji są rozszerzenie kręgu osób polskiego pochodzenia, które mogą być uznane za repatriantów, poprzez rezygnację z wymogu zamieszkiwania przed wejściem w życie ustawy o repatriacji na terytorium Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgizji, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej; zachęcenie gmin do zapewniania repatriantom lokali mieszkalnych poprzez zmianę mechanizmu wypłacania z tego tytułu pomocy finansowej z budżetu państwa (dotację celową zastąpiono tzw. opłatą z budżetu państwa). Inicjatorem zmian była grupa senatorów PO.

Zgodnie z projektem, gminie, która uchwałą rady gminy zobowiązała się do zapewnienia lokalu mieszkalnego repatriantowi i członkom jego najbliższej rodziny, oraz zawarła umowę nadającą im tytuł prawny do lokalu mieszkalnego na czas nieokreślony, z budżetu państwa wypłacana byłaby opłata w wysokości po 40 tys. zł na repatrianta i każdego członka jego najbliższej rodziny, z tym że na jedno gospodarstwo domowe nie mniej niż 90 tys. zł. Opłata stanowiłaby dochód gminy, nie wymagałaby szczególnej formy rozliczenia, ale powinna być przeznaczona na dofinansowanie jej zadań własnych.

W projekcie przyjęto też termin 31 grudnia 2012 r. jako ostateczną datę składania wniosków o wydanie wizy w celu repatriacji. Ponadto uporządkowano przepisy dotyczące ewidencji wizowej i doprecyzowano te, które budziły wątpliwości.

W wyniku głosowania projekt ustawy poparło 88 senatorów, 1 był przeciw. Izba upoważniła senatora Andrzeja Persona do reprezentowania jej w dalszych pracach nad tym projektem.

Uchwała w 20. rocznicę powstania Grupy Wyszehradzkiej

Grupa Wyszehradzka powstała 15 lutego 1991 r. z inicjatywy prezydenta Václava Havla. To wtedy w Wyszehradzie prezydenci Lech Wałęsa i Václav Havel oraz premier József Antall podpisali "Deklarację o współpracy Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej, Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Węgierskiej w dążeniu do integracji europejskiej".

W okolicznościowej uchwale Izba stwierdziła, że po 20 latach od podpisania deklaracji państwom Grupy Wyszehradzkiej udało się osiągnąć zasadnicze, uzgodnione cele. "Państwa Grupy Wyszehradzkiej:

- do 2004 r. wszystkie weszły do struktur euro-atlantyckich, odzyskując w ten sposób odebrane im po drugiej wojnie światowej obywatelstwo Europy,

- zawierając w 1992 r. Środkowoeuropejskie Porozumienie o Wolnym Handlu, stworzyły instrument, który służy dalej reintegracji starego kontynentu, obecnie Bałkanom Zachodnim oraz Republice Mołdowy,

- w 2000 r. powołały do życia jedyną instytucję - Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, który wspiera integrację wewnętrzną Grupy w obszarach kultury, nauki i oświaty, a także współpracę ze społeczeństwami Ukrainy, Białorusi,

Kaukazu Południowego oraz Bałkanów Zachodnich (program "Visegrad+"),

- w maju 2004 r., niecałe dwa tygodnie po przystąpieniu do Unii Europejskiej, uzgodniły nowe cele, obszary i mechanizmy pogłębionej współpracy.

(...)Państwa Grupy Wyszehradzkiej rozwinęły także współpracę w wymiarze parlamentarnym: w czerwcu 1991 r. w Krakowie odbyło się pierwsze spotkanie wyszehradzkie z udziałem najwyższych przedstawicieli polskiego Senatu oraz parlamentarzystów Czechosłowacji i Węgier; od 1998 r. realizowana jest współpraca na poziomie komisji parlamentarnych, a od 2006 r. regularnie spotykają się przewodniczący parlamentów Grupy, którzy w kwietniu 2007 r. uzgodnili zasady instytucjonalizacji współpracy na poziomie parlamentarnym" - napisano w uchwale.

Senat, doceniając dorobek Grupy Wyszehradzkiej, zwraca uwagę "na nowe perspektywy podejmowania stojących przed Europą Środkową wyzwań, takich jak bezpieczeństwo energetyczne czy też współpraca wojskowa, co wymagać będzie od partnerów Grupy Wyszehradzkiej zarówno wspólnego strategicznego myślenia o przyszłości, jak też systematycznego konsultowania bieżących polityk". Izba zachęca parlamenty, rządy, samorządy terytorialne i organizacje społeczne państw należących do Grupy Wyszehradzkiej "do dalszych zabiegów o utrzymanie jak najlepszych relacji wewnątrz Grupy, szerszego finansowania, rozwijania form i skali współpracy, twórczego współdziałania w otaczającym Grupę środowisku międzynarodowym oraz otwierania swojej aktywności na potrzeby sąsiadów dążących do celów, które kiedyś połączyły nasze narody".

Ponadto Izba przyjęła bez poprawek ustawę o ratyfikacji Konwencji dotyczącej budowy i funkcjonowania Ośrodka Badań Antyprotonami i Jonami w Europie, sporządzonej w Wiesbaden dnia 4 października 2010 r. oraz wybrała senatora Henryka Stokłosę do Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 72. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Małgorzata Adamczak, Przemysław Błaszczyk, Maciej Grubski, Piotr Gruszczyński, Tadeusz Gruszka, Andrzej Grzyb, Witold Idczak, Stanisław Jurcewicz, Piotr Kaleta, Stanisław Karczewski, Maciej Klima, Paweł Klimowicz, Ryszard Knosala, Marek Konopka, Sławomir Kowalski, Krzysztof Kwiatkowski, Roman Ludwiczuk, Krzysztof Majkowski, Andrzej Misiołek, Antoni Motyczka, Rafał Muchacki, Władysław Ortyl, Andrzej Owczarek, Andrzej Person, Leszek Piechota, Zdzisław Pupa, Tadeusz Skorupa, Wojciech Skurkiewicz, Eryk Smulewicz, Henryk Stokłosa, Andrzej Szewiński, Marek Trzciński, Edmund Wittbrodt, Grzegorz Wojciechowski, Henryk Woźniak, Jan Wyrowiński.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa