Narzędzia:

20 i 21 października 2010 r.

20.10.2010

20 i 21 października 2010 r. odbyło się 63. posiedzenie Senatu. Na początku obrad senatorowie minutą ciszy uczcili pamięć Marka Rosiaka, pracownika biura Prawa i Sprawiedliwości w Łodzi, który zginął 19 października 2010 r. w wyniku zamachu.

Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił nowelizację na 75. posiedzeniu, 8 października 2010 r., na podstawie projektów rządowego i poselskich. Zmierza ona do wprowadzenia zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Polski substancji o działaniu psychoaktywnym, niedopuszczonych do stosowania na podstawie odrębnych przepisów. Nowelizacja przewiduje m.in., że za złamanie zakazu produkcji i wprowadzania do obrotu produktów, które mogą być używane jak środki odurzające lub substancje psychotropowe, będzie nakładana kara w wysokości od 20 tys. zł do 1 mln zł. Ustawa zakłada też, że inspekcja sanitarna będzie mogła nałożyć karę finansową już w momencie wejścia do sklepu, hurtowni lub zakładu produkcyjnego, jeśli zajdzie obawa, iż zajmują się one sprzedażą, dystrybucją lub produkcją środków zastępczych (tzw. dopalacze) dla narkotyków czy psychotropów. Badania zostaną przeprowadzone na koszt właściciela. Jeśli okaże się, że zarekwirowany towar nie zawiera zakazanych środków, kara zostanie zwrócona.

Pracujące nad ustawą Komisja Zdrowia oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowały Senatowi jej przyjęcie bez poprawek.

W trakcie debaty nad nowelizacją wiceminister zdrowia Adam Fronczak przytoczył dane, według których w 2010 r. na oddziały toksykologiczne szpitali trafiły 304 osoby (tylko w październiku - 189). Zdaniem wiceministra, liczba zatruć "dopalaczami" spadła po przeprowadzonej na początku października akcji przeciw nim. Poinformował również, że minister zdrowia Ewa Kopacz wystąpiła do prokuratora generalnego Andrzeja Seremeta z wnioskiem o wszczęcie postępowania wyjaśniającego, czy nie doszło do wprowadzenia na rynek sfałszowanych preparatów leczniczych albo substancji psychotycznych i odurzających. W 130 przebadanych próbkach pobranych w sklepach z "dopalaczami" znaleziono bowiem substancje, które naprawdę są lekami albo pochodnymi związków umieszczonych na liście substancji zakazanych, stanowiącej załącznik do ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

W czasie debaty senatorowie zwracali uwagę na dysproporcję kar za złamanie zakazu odnośnie do "dopalaczy" i narkotyków. W wypadku dopalaczy przewidziano od 20 tys. zł do 1 mln zł, w odniesieniu do narkotyków zaś - karę więzienia do 3 lat, ale w razie zawieszenia kary sąd może orzec grzywnę, nieprzekraczającą obecnie 360 tys. zł.

Wyjaśniając te wątpliwości, prezes Rządowego Centrum Legislacji Maciej Berek stwierdził, że w wypadku "dopalaczy" ustawa przewiduje karę administracyjną, której cel jest prewencyjny. Grzywna zapisana w kodeksie karnym natomiast ma służyć represji wobec łamiących prawo.

Senatorowie Zbigniew Cichoń i Władysław Dajczak zgłosili jednak 3 poprawki. W pierwszej zaproponowali zmniejszenie wymiaru kary (od 500 zł do 100 tys. zł) za złamanie zakazu produkcji i wprowadzania do obrotu. W drugiej - aby decyzja o karze nie miała rygoru natychmiastowej wykonalności. Wnieśli także o skreślenie zapisu, obciążającego stronę postępowania kosztami oceny i badań produktów.

Senat poparł jednak wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek (79 głosów za, 1 przeciw, 3 wstrzymujące się).

Teraz nowelizacja trafi do podpisu prezydenta.

Senat przyjął z poprawkami ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym
i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 74. posiedzeniu, 24 września 2010 r., na podstawie projektu rządowego, rozszerza uprawnienia niewidomych będących cywilnymi ofiarami wojny, czyli osób, które nie wchodziły w skład formacji wojskowych, zmilitaryzowanych służb państwowych lub formacji zbrojnych ruchu oporu, a które doznały naruszeń sprawności organizmu powodujących całkowitą niezdolność do pracy poprzez utratę wzroku w wyniku działań wojennych w czasie wojny 1939-1945 i eksplozji niewypałów lub niewybuchów pozostałych po tej wojnie, na terytorium Polski, w zakresie dostępu do świadczeń pomocy doraźnej oraz leków bezpłatnych, leków nieposiadających pozwolenia na dopuszczenie do obrotu na terytorium Polski i sprowadzonych z zagranicy na warunkach tzw. importu docelowego.

Komisja Zdrowia, która pracowała nad ustawą, zaproponowała Izbie wprowadzenie do niej 2 poprawek uściślających. Senat zaakceptował te propozycje w wyniku głosowań.

Nowelizacja z senackimi poprawkami wróci teraz do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o produktach biobójczych oraz ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych - przyjęta z poprawkami

Nowelizację, zawierającą przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, na podstawie projektu rządowego Sejm uchwalił na 75. posiedzeniu, 8 października 2010 r. Zawarte w niej zmiany m.in. zwolnią ministra zdrowia z obowiązku ogłaszania w "Monitorze Polskim" wykazu określonych substancji czynnych i bazowych. Zaproponowano także wydłużenie z 10 do 14 lat okresu przejściowego na stosowanie krajowych przepisów lub praktyk dotyczących wprowadzania na rynek produktów biobójczych. Precyzyjnie określono warunki wydawania pozwoleń na obrót produktami biobójczymi, w skład których wchodzą określone substancje czynne.

Komisja Zdrowia, która pracowała nad ustawą, wniosła o wprowadzenie do niej 3 poprawek. Mają one charakter uzupełniający i umożliwiają dołączenie do wniosku o wydanie pozwolenia albo wpisu do rejestru produktu biobójczego w ramach procedury wzajemnego uznania wydruku pozwolenia lub wpisu z rejestru produktów biobójczych, utworzonego na podstawie decyzji Komisji Europejskiej.

Izba jednomyślnie, głosami 86 senatorów, przyjęła proponowane zmiany. Teraz ustosunkują się do nich posłowie.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 75. posiedzeniu, 8 października 2010 r., na podstawie projektu komisyjnego, zakłada utworzenie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, nadzorowanego przez głównego inspektora transportu drogowego. Wprowadzenie tego systemu ma na celu umieszczenie na drogach w Polsce sieci fotoradarów, maksymalne wykorzystanie ich efektywności oraz szybkie i proste egzekwowanie prawa wobec osób dopuszczających się jazdy z nadmierną prędkością przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

Rozwiązania zaproponowane w nowelizacji w większości stanowią powtórzenie zapisów ustawy z 2 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych ustaw, zakwestionowanej przez Trybunał Konstytucyjny, i w konsekwencji niewprowadzonej w życie. W październiku 2009 r. TK uznał, że poprzednia nowela nie może wejść w życie. Zakwestionował nakładanie na kierowców kar w trybie administracyjnym z rygorem natychmiastowej wykonalności oraz możliwość sprzedaży pojazdu zatrzymanego do kontroli drogowej, nawet gdy nie stanowi on własności osoby kierującej.

W myśl nowych przepisów, Inspekcja Transportu Drogowego przejmuje od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wszystkie fotoradary na drogach krajowych. Straż gminna (miejska) nie będzie mogła umieszczać przy drogach atrap fotoradarów, czyli instalacji bez urządzenia rejestrującego. Ponadto jej pracownicy zostaną uprawnieni do dokonywania kontroli na wszystkich drogach na terenie zabudowanym, a poza tym terenem - wyłącznie na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Na drogach krajowych fotoradary będzie mogła instalować wyłącznie Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek samorządu. Urządzenia muszą być wyraźnie oznaczone i ustawione w widocznych miejscach.

Nowelizacja wydłuża ponadto okres postępowania mandatowego z 60 do 180 dni, co ma odciążyć sądy grodzkie, gdzie trafiają sprawy o niezapłacone mandaty.

Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowały po 11 poprawek do nowelizacji. Wnioski o charakterze legislacyjnym złożyli także senatorowie: Marek Trzciński, Stanisław Iwan i Tadeusz Gruszka. Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej senator M. Trzciński wycofał swój wniosek, który został jednak podtrzymany przez senatora Witolda Idczaka.

Ostatecznie Senat poparł 15 zmian. Pierwsza z nich podwyższa dopuszczalne prędkości samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t odpowiednio ze 130 km/h do 140 km/h - na autostradzie oraz ze 110 km/h do 120 km/h - na drodze ekspresowej dwujezdniowej. Senatorowie podwyższyli też z 5 km/h do 10 km/h próg dopuszczalnego błędu kierowcy w utrzymywaniu dozwolonej prędkości. Inna poprawka ma jednoznacznie wskazać, że termin 180 dni, po upływie którego nie można nałożyć grzywny w postępowaniu mandatowym, należy liczyć od dnia ujawnienia czynu przez urządzenie rejestrujące, a nie od dnia dokonania odczytu z urządzenia przez uprawnionego funkcjonariusza. Izba postanowiła też odroczyć wejście w życie nowych zasad prowadzenia kontroli transportu drogowego do 1 stycznia 2012 r. i przesunąć do 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy termin, do którego podmioty publiczne dostosują działalność do jej przepisów. Pozostałe senackie poprawki mają charakter redakcyjny, doprecyzowujący, służą zapewnieniu spójności terminologicznej.

Do wprowadzonych zmian ustosunkują się teraz posłowie.

Poprawka Senatu do ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Ustawę uchwalono na podstawie projektu poselskiego na 75. posiedzeniu Sejmu, 8 października 2010 r. Przyznaje ona prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej - na wniosek przedsiębiorcy telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej, na którego nałożono obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu telekomunikacyjnego - uprawnienie do wydania decyzji zatwierdzającej szczegółowe warunki wykonywania obowiązków regulacyjnych nałożonych na przedsiębiorcę i jego innych zobowiązań. Nowelizacja wprowadza zatem zasadę dobrowolnej zgody przedsiębiorcy na wykonywanie obowiązków regulacyjnych. Służy poprawie konkurencyjności, rozwojowi usług telekomunikacyjnych. Prezes UKE będzie miał wpływ na te zobowiązania poprzez wspólne uzgadnianie, wzywanie przedsiębiorcy do uzupełnienia propozycji lub dokonania w nich zmian oraz zasięganie opinii ekspertów i biegłych. Nienależyte wypełnienie zobowiązań będzie podlegało karze pieniężnej w wysokości do 3% przychodu przedsiębiorców.

Pracująca nad nowelizacją Komisja Gospodarki Narodowej wniosła o uchwalenie jej z 1 poprawką, mającą charakter porządkowy. W wyniku głosowania jednomyślnie poparło ją 87 senatorów.

Teraz poprawkę rozpatrzy Sejm.

Ustawa o rezerwach strategicznych - przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił tę ustawę na 74. posiedzeniu, 24 września 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Ma ona umożliwić stworzenie nowoczesnego, przejrzystego i racjonalnego systemu rezerw strategicznych, zmniejszyć utrudnienia biurokratyczne związane z procedurą ich tworzenia, likwidacji i udostępniania. Nowe rozwiązania wprowadzają - zamiast dotychczasowych rezerw mobilizacyjnych i gospodarczych - jeden rodzaj, czyli rezerwy strategiczne. W ustawie zrezygnowano również z wydzielania stanów zastrzeżonych dla tak zwanych resortów siłowych. Za rezerwy strategiczne będzie odpowiedzialny minister gospodarki, którego zobowiązano do opracowywania i przedstawiania Radzie Ministrów raz na 5 lat programu określającego asortyment i ilość rezerw. Przyjęcie programu przez rząd oznaczać będzie jednocześnie decyzję o przeznaczeniu na ten cel odpowiednich środków budżetowych, liczonych na kolejne lata obowiązywania programu.

W ustawie określono także zadania i sposób organizacji Agencji Rezerw Materiałowych. Sprecyzowano również zasady udostępnienia rezerw w sytuacjach zagrożeń, kryzysu czy klęski żywiołowej. Minister gospodarki będzie je niezwłocznie i nieodpłatnie udostępniał z urzędu lub na wniosek danego organu. W ustawie uregulowano procedury udostępniania rezerw, wskazano minimalną zawartość wniosku o udostępnienie i decyzji w tej sprawie, określono obowiązki agencji w zakresie organizowania i udostępniania rezerw strategicznych oraz zadania podmiotu, któremu będą one wydawane. Przewidziano, że Agencja Rezerw Materiałowych mogłaby podmiotom prywatnym umożliwić przechowywanie rezerw.

Na wniosek ministra rolnictwa lub ministra właściwego do spraw rynków rolnych w sytuacji kryzysowej i przy wystąpieniu różnego rodzaju zagrożeń będzie możliwe udostępnienie rezerw strategicznych nie tylko w celu dostarczenia żywności obywatelom, ale także utrzymania produkcji rolnej, na przykład materiałów siewnych czy pasz dla zwierząt.

Ustawa zawiera także zapis umożliwiający utrzymanie rezerw strategicznych, które nie będą własnością Skarbu Państwa, na podstawie stosownych umów. Tego typu rezerwy w razie potrzeby zostałyby zakupione bądź wynajęte na rzecz Skarbu Państwa. Celem tego rozwiązania jest obniżenie kosztów tworzenia i utrzymania rezerw, a podmioty przechowujące rezerwy strategiczne stanowiące ich własność będą podlegały kontroli prezesa agencji rezerw. W ustawie określono też zasady likwidowania tych rezerw. W razie stwierdzenia ich nieprzydatności minister gospodarki będzie mógł je likwidować, sprzedając na giełdzie towarowej albo w drodze przetargu na podstawie kodeksu cywilnego.

Komisja Obrony Narodowej i Komisja Gospodarki Narodowej zaproponowały 6 poprawek o charakterze legislacyjnym. Zostały one zaakceptowane przez Izbę.

Teraz ustawa trafi ponownie do Sejmu.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz niektórych innych ustaw

Zmiany przyjęte w nowelizacji na 74. posiedzeniu Sejmu, 24 września 2010 r., wprowadzają m.in.: rozwiązania umożliwiające odwołanie przez osobę, której dane osobowe podlegają przetwarzaniu, zgody na ich przetwarzanie. Uzupełniają też katalog obowiązków generalnego inspektora ochrony danych osobowych o zadanie polegające na zapewnieniu wykonania obowiązków o charakterze niepieniężnym, wynikających z decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących wykonania przepisów o ochronie danych osobowych poprzez stosowanie środków egzekucyjnych, przewidzianych w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ustawa umożliwia tworzenie zamiejscowych jednostek Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, precyzuje też zasady przeprowadzania kontroli administratora danych osobowych, wskazując, że przeprowadza się je po okazaniu imiennego upoważnienia wraz z legitymacją służbową inspektora. Określa także, jakie elementy powinny się znaleźć w protokole przeprowadzanych czynności kontrolnych.

Ustawa przyznaje generalnemu inspektorowi ochrony danych osobowych możliwość kierowania do określonych podmiotów wystąpień zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych, a także uprawnienie do występowania do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie bądź zmianę aktów prawnych w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych. Nakłada jednocześnie na taki organ obowiązek ustosunkowania się do wystąpienia lub wniosku w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Ustawa uchyla też przepisy wskazujące dodatkowe warunki udostępniania danych osobowych w celach innych niż włączenie do zbioru danych. Nowelizacja nakłada również na administratora danych osobowych obowiązek zgłoszenia generalnemu inspektorowi ochrony danych osobowych, przed dokonaniem zmiany w zbiorze danych, rozszerzenia zakresu przetwarzanych danych osobowych o tzw. dane wrażliwe. To wyjątek od zasady zgłaszania zmian w zbiorze danych w terminie 30 dni od dnia ich dokonania.

Ustawa dodaje ponadto przepis karny penalizujący czyn polegający na udaremnianiu lub utrudnianiu wykonania czynności kontrolnej inspektorowi kontrolującemu administratora danych osobowych. Przewiduje za ten czyn grzywnę, karę ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat. Wskazuje, że obowiązki z zakresu ochrony danych osobowych, nakładane w drodze decyzji administracyjnej generalnego inspektora ochrony danych osobowych, podlegają egzekucji administracyjnej. Jednocześnie nowelizacja włącza generalnego inspektora do katalogu podmiotów działających - w wypadkach określonych szczególnymi przepisami - jako organ egzekucyjny w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym.

Sejm uchwalił również, że zgromadzone w Krajowym Rejestrze Karnym dane osobowe udostępnione do badań naukowych i celów statystycznych można wykorzystywać wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem. Uregulowano też sprawę tego, w jakich sytuacjach administrator danych osobowych odmawia ich udostępnienia.

Pracująca nad ustawą Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosła o wprowadzenie do niej 6 poprawek o charakterze doprecyzowującym i legislacyjnym. Wszystkie zyskały aprobatę Senatu.

Zmiany uchwalone przez Senat musi teraz rozpatrzyć Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie - przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił tę ustawę na 74. posiedzeniu, 24 września 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Określa ona uprawnienia i kompetencje głównego inspektora ochrony środowiska kierującego Inspekcją Ochrony Środowiska w stosunku do wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska, porządkuje też obecne zadania Inspekcji Ochrony Środowiska. Nowelizacja dostosowuje przepisy ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska do ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Proponowana zmiana polega na uznaniu wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska za organ Inspekcji Ochrony Środowiska. Ustawa zawiera ponadto przejrzyste kryteria powoływania na stanowisko wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska i ich zastępców.

Określa również podstawy do utworzenia i określenia zadań laboratorium referencyjnego i laboratorium wzorcującego. Ich utworzenie umożliwi realizację obowiązku wynikającego z ustawy - Prawo ochrony środowiska. Ustawa reguluje też status tworzonego systemu informatycznego Inspekcji Ochrony Środowiska (Ekoinfonet). Stwarza możliwości wykonywania czynności kontrolnych osobom niebędącym inspektorami, na przykład pracownikom zewnętrznego laboratorium akredytowanego. Usuwa rozbieżności pomiędzy przepisami ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska i ustawy o działach administracji rządowej. W nowelizacji przewidziano także wyłączenie wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska z wojewódzkiej rządowej administracji zespolonej.

Komisja Środowiska oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosły o przyjęcie ustawy z poprawkami. W wyniku kolejnych głosowań Izba zaakceptowała 5 zmian. Senat postanowił, że wojewódzki inspektor ochrony środowiska powinien zostać włączony do rządowej administracji zespolonej w województwie. Ponieważ wojewódzka inspekcja ochrony środowiska wypełnia zadania administracji rządowej zespolonej w województwie, wojewódzki inspektor ochrony środowiska powinien być wskazany jako organ rządowej administracji zespolonej, a nie jako kierownik inspekcji. Senatorowie opowiedzieli się też za tym, aby to wojewoda mógł powoływać i odwoływać wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i jego zastępców, a także tworzyć delegatury wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska. Przyjęto również poprawkę, umożliwiającą laboratoriom wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska i ich delegatur pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych z tytułu działalności usługowej na rzecz podmiotów zewnętrznych.

Nowelizacja wraz z senackimi zmianami wróci teraz do Sejmu.

Senat wprowadził poprawkę do ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Sejm uchwalił tę nowelizację na 75. posiedzeniu, 8 października 2010 r., na podstawie projektu poselskiego. Jej celem jest stworzenie możliwości finansowania z budżetów gmin i powiatów przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i  gospodarki wodnej, realizowanych przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych. W szczególności chodzi o osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne i przedsiębiorców, jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Stanie się to możliwe dzięki wprowadzeniu instrumentu finansowania w postaci dotacji celowej.

Konieczność nowelizacji została spowodowana zlikwidowaniem 1 stycznia 2010 r. gminnych i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, przekazaniem ich środków finansowych do budżetu gmin i powiatów. Obowiązująca ustawa o finansach publicznych nie stwarza możliwości bezpośredniego udzielenia dotacji ze środków budżetu tych jednostek samorządu terytorialnego, pochodzących z opłat i kar środowiskowych, m.in. osobom fizycznym.

Komisja Środowiska oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowały Izbie przyjęcie ustawy z 1 poprawką. Umożliwi ona finansowanie przedsięwzięć w sferze ochrony środowiska i gospodarki wodnej z dochodów budżetu powiatów i gmin, uzyskanych po 1 stycznia 2010 r. Głosami 85 senatorów, przy 1 wstrzymującym się, Izba poparła tę zmianę. Teraz ustosunkuje się do niej Sejm.

Senat odrzucił ustawę o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Sejm uchwalił tę nowelizację na podstawie projektu poselskiego na 74. posiedzeniu, 24 września 2010 r. Rozszerza ona możliwość stosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości od budynków zajętych na działalność gospodarczą w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych (szpitale i sanatoria). Na jej podstawie ulgi nie ograniczyłyby się tylko do gabinetów lekarskich, ale także pomieszczeń socjalnych, recepcji, miejsc noclegowych itp. Ponadto ustawa podnosi też z 3,46 zł do 4,27 zł górną granicę podatku od 1 m2 powierzchni.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosła o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Senatorowie poparli jednak (79 głosów za, 1 - przeciw, 5 wstrzymujących się) wniosek Komisji Budżetu i Finansów Publicznych o jej odrzucenie.

Teraz nowelizacja trafi ponownie do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - przyjęta bez poprawek

Głosami 83 senatorów, przy 1 wstrzymującym się, Izba zdecydowała o przyjęciu bez poprawek tej ustawy. Sejm uchwalił ją na 74. posiedzeniu, 24 września 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Zakłada ona zmiany ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zmianom podlegają te przepisy wskazywanych ustaw, które obecnie odwołują się do klasyfikacji PKWiU z 1997 r. Po wejściu nowelizacji w życie zmienione przepisy będą odwoływać się do nowo wprowadzonej klasyfikacji PKWiU z 2008 r.

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, do celów podatkowych do 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 1997 r. W obecnym stanie prawnym obowiązują więc dwie polskie klasyfikacje wyrobów i usług - z 1997 r. i z 2008 r. Konieczne jest zatem dokonanie stosownych zmian uwzględniających Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 2008 r. Zmiany te powinny wejść w życie 1 stycznia 2011 r., a do końca 2010 r. na potrzeby podatków dochodowych będzie obowiązywać obecna klasyfikacja PKWiU. Klasyfikację PKWiU stosuje się np. przy określaniu rodzajów usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem czy kartą podatkową. Stawka podatku zależy w tym wypadku od rodzaju świadczonych usług.

Teraz nowelizacja zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - przyjęta z poprawkami

Senat wprowadził 10 poprawek do ustawy nowelizującej ustawę o podatku od towarów i usług, którą Sejm uchwalił na 74. posiedzeniu, 24 września 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Za przyjęciem ustawy z poprawkami głosowało 82 senatorów, 1 wstrzymał się od głosu.

Nowelizacja ustawy o VAT dostosowuje przepisy obowiązującej ustawy do nazewnictwa i symboli statystycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. Pozwoli to podatnikom VAT na stosowanie jednolitej klasyfikacji statystycznej na potrzeby podatku od towarów i usług oraz dokumentacji statystycznej. Przewidziano także odejście od identyfikowania towarów i usług, szczególnie tych zwolnionych z podatku, za pomocą klasyfikacji statystycznej. Klasyfikacje będą wykorzystywane w sytuacji, gdy przepisy ustawy bezpośrednio się do nich odwołują, na przykład przy określeniu zasady opodatkowania obniżonymi stawkami podatku.

Zmiany dotyczą także zwolnień z podatku VAT. Zwolnieniem objęto m.in. usługi nauczania języków obcych, usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu takich usług i zarządzania kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Uściślono też przepisy dotyczące opodatkowania obniżoną stawką pieczywa i ciastek. Zgodnie z ustawą, stawka taka będzie stosowana do pieczywa, ciastek i wyrobów ciastkarskich, których termin do spożycia nie przekracza 14 dni. Ponadto wykaz towarów i usług zwolnionych z VAT zostanie przeniesiony z załącznika do treści ustawy o VAT.

Komisja Budżetu i Finansów wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. Podczas dyskusji senator Mieczysław Augustyn zaproponował zwolnienie z podatku usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, wykonywanych przez rodzinne domy pomocy i specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie. Poprawkę, mającą na celu objęcie obniżoną stawką podatku produkcji programów telewizyjnych, złożył senator Kazimierz Kleina. Senator Henryk Woźniak zaś zaproponował taką stawkę dla wyrobów ciastkarskich niezawierających konserwantów i barwników syntetycznych oraz dla usług wypożyczania filmów. Ponadto senatorowie K. Kleina i H. Woźniak złożyli poprawki porządkujące i uściślające. Łącznie zgłoszono 13 poprawek.

Senat objął zwolnieniem z podatku VAT usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, wykonywane przez rodzinne domy pomocy i specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie. Doprecyzowano także, że zwolnione z podatku będzie świadczenie niektórych usług w zakresie opieki nad osobami niepełnosprawnymi przez podmioty prywatne.

Izba zdecydowała, że obniżoną stawką podatku zostaną objęte: produkcja programów telewizyjnych, wszystkie formy wypożyczania filmów oraz wyroby ciastkarskie niezawierające konserwantów i barwników syntetycznych.

Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Senat, zgodnie z rekomendacją Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, przyjął ustawę wraz z 3 poprawkami, w tym zmieniającą tytuł ustawy. Za przyjęciem ustawy głosowało 82 senatorów, 1 wstrzymał się od głosu. Izba uznała, że zgodnie z zasadą poprawnej legislacji tytuł ustawy powinien brzmieć: ustawa o zmianie ustawy o dniach wolnych od pracy oraz niektórych innych ustaw. Pozostałe dwie poprawki miały charakter redakcyjny.

Ustawę ustanawiającą święto Trzech Króli (6 stycznia) jako dzień wolny od pracy Sejm uchwalił na 74. posiedzeniu, 24 września 2010 r., na podstawie projektu poselskiego. Nowela znosi też obowiązek zapewnienia pracownikowi przez pracodawcę dnia wolnego za święto przypadające w sobotę. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2011 r.

Poprawki Senatu rozpatrzy teraz Sejm.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

Sejm uchwalił ustawę na 75. posiedzeniu, 8 października 2010 r., na podstawie projektu poselskiego. Nowelizacja polega na obniżeniu progu spadku obrotów gospodarczych przedsiębiorców z 25 do 10%. Ma to ułatwić dostęp do środków przeznaczonych na pomoc dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami kryzysu ekonomicznego. Zgodnie z obowiązująca ustawą, pomoc państwa przysługuje jedynie przedsiębiorcom, których obroty spadły co najmniej o 25% w ciągu 3 kolejnych miesięcy po 1 lipca 2008 r. w porównaniu z obrotami osiąganymi przez 3 miesiące, od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2008 r.

Komisja Gospodarki Narodowej pracująca nad ustawą przedstawiła wniosek o wprowadzenie do niej 1 poprawki, która doprecyzowuje, że w 2010 r. przepisy zmienionej ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców będą stosowane od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej, przewidzianej w tych przepisach, ze wspólnym rynkiem. Mniejszość komisji wniosła o odrzucenie nowelizacji. Podwyższenie progu spadku obrotów gospodarczych przedsiębiorców do 15% zaś zaproponował senator Tadeusz Gruszka. Poparcie Izby uzyskały obie poprawki.

Senat, podwyższając wymagany do otrzymania pomocy próg spadku obrotów gospodarczych przedsiębiorców do 15%, uznał, że Sejm przyjął "zbyt radykalny" spadek obrotów. Izba uwzględniła także konieczność ujednolicenia przesłanek warunkujących udzielanie pomocy przedsiębiorcom. Regulacja zawarta w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. przewiduje, że do poszkodowanego będącego przedsiębiorcą, u którego nastąpił spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż, nie mniej jednak niż o 15%, stosuje się przepisy ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców.

Teraz do senackich poprawek ustosunkuje się Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych - przyjęta bez poprawek

Senat jednomyślnie, 86 głosami, przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych, której był inicjatorem.

Ustawę, dostosowującą prawo do wyroku Trybunału Konstytucyjnego, Sejm uchwalił na 75. posiedzeniu, 8 października 2010 r. Trybunał zakwestionował uprawnienie ministra sprawiedliwości do polecenia wszczęcia dochodzenia albo postępowania dyscyplinarnego. Zgodnie z nowelą, minister sprawiedliwości będzie miał prawo do żądania wszczęcia dochodzenia - bez możliwości pominięcia tego etapu postępowania - prowadzonego przeciwko adwokatom, radcom prawnym i ich aplikantom. Na tym etapie postępowania jest zagwarantowane prawo do obrony, a w szczególności prawo do ustanowienia obrońcy.

Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Ponadto Senat:

 

  • wprowadził jedną poprawkę, która ma na celu prawidłowe przytoczenie tytułu protokołu, do ustawy o ratyfikacji, sporządzonego w Warszawie dnia 20 kwietnia 2010 r., Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. oraz Protokołu, sporządzonego w Bernie dnia 2 września 1991 r.;
  • przyjął bez poprawek ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką zmieniającej Umowę między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o współpracy w zwalczaniu przestępczości oraz o współdziałaniu na terenach przygranicznych, podpisaną w Warszawie dnia 23 marca 2004 r., podpisanej w Bratysławie dnia 12 maja 2010 r.

Uchwała w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 9 lutego 2010 r. (sygn. akt P 58/08), stwierdzającego niezgodność art. 37 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z konstytucją w zakresie, w jakim wzrost wartości nieruchomości odnosi on do faktycznego sposobu jej wykorzystywania przed uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w sytuacji gdy jej przeznaczenie zostało w tym planie określone tak samo jak w planie miejscowym uchwalonym przed 1 stycznia 1995 r., który utracił moc.

Zgodnie z projektem ustawy, jeśli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego został uchwalony dla obszaru uprzednio objętego planem miejscowym, uchwalonym przed 1 stycznia 1995 r., to miernikiem wzrostu wartości zbywanej nieruchomości jest różnica między wartością określoną z uwzględnieniem postanowień nowego planu oraz przeznaczenia tej nieruchomości w planie, który utracił moc, chyba że przyjęcie kryterium faktycznego sposobu wykorzystywania danej nieruchomości przed uchwaleniem nowego planu miejscowego okazałoby się korzystniejsze dla właściciela (użytkownika wieczystego). Dotychczas decydował faktyczny sposób wykorzystywania danej nieruchomości przed uchwaleniem nowego planu.

Chociaż orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego odnosiło się jedynie do kwestii obliczenia wzrostu wartości nieruchomości, jako powiązanej ściśle z ustaleniem renty planistycznej przysługującej gminie, to w projekcie uwzględniono także możliwość obniżenia wartości nieruchomości.

Izba jednomyślnie, 86 głosami, przyjęła projekt ustawy i upoważniła senatora Leona Kieresa do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.

Uchwała w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy
- Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw
oraz zmianie niektórych innych ustaw

Projekt ustawy, zmieniający ordynację wyborczą do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wniosła grupa senatorów. W projekcie zaproponowano skrócenie do 1 miesiąca terminu na podjęcie uchwały o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu i przewidziano wyznaczenie 30-dniowych terminów dla wojewody na wezwanie do podjęcia uchwały i na wydanie zarządzenia zastępczego w razie bezczynności odpowiedniego organu. Zdaniem projektodawców, pozwoli to na szybsze obejmowanie mandatów radnych przez osoby, które uzyskały w wyborach kolejny najwyższy wynik.

Ponadto doprecyzowano, że także w wypadku wyborów do rady w nowo utworzonej gminie pierwszą sesję zwołuje osoba wyznaczona przez prezesa Rady Ministrów. Ujednolicono również przepisy ustawy o samorządzie gminnym z ustawą o samorządzie powiatowym i ustawą o samorządzie województwa.

W wyniku głosowania (85 senatorów za, 1 - przeciw) Izba przyjęła projekt ustawy i upoważniła senatora Władysława Ortyla do reprezentowania jej w dalszych pracach nad tym projektem.

Izba przeprowadziła również drugie czytanie projektów ustaw: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (propozycja przyznania ulg uczestnikom studiów doktoranckich); o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (propozycja wyłączenia z kręgu podmiotów uprawnionych do otrzymywania określonych w ustawie świadczeń osób, które nabyłyby do nich uprawnienia w skutek popełnienia umyślnego przestępstwa przeciwko osobie bliskiej lub też samouszkodzenia); o zmianie ustawy o Policji (propozycja zniesienia ograniczenia możliwości żądania ekwiwalentu finansowego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz czas wolny od służby maksymalnie za ostatnie 3 lata kalendarzowe). Dwa pierwsze projekty, w wyniku głosowania, zostały odrzucone, a trzeci, do którego zgłoszono poprawki, został ponownie skierowany do komisji.

Opinia o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich
w celu podjęcia pracy sezonowej KOM (2010) 379

Senat, zgodnie z rekomendacją Komisji Gospodarki Narodowej i Komisji Spraw Unii Europejskiej, przyjął opinię o niezgodności z zasadą pomocniczości projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu podjęcia pracy sezonowej. Za przyjęciem takiej opinii głosowało 84 senatorów, 1 wstrzymał się od głosu.

W opinii Izby, "projektowane regulacje dotyczą wyłącznie wydawania zezwoleń na pobyt w konkretnym państwie członkowskim, a zezwolenia nie będą dotyczyły uprawnień do pobytu w innych państwach członkowskich. Ponadto projektowane przepisy dyrektywy w żaden sposób nie odniosą się współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie wydawania zezwoleń dla pracowników sezonowych. Tym samym przedmiotowy akt nie zawiera elementów ponadnarodowych.

Pomiędzy państwami członkowskimi występują znaczne różnice w zakresie roli, jaką w gospodarce odgrywają pracownicy sezonowi z innych państw. W sytuacji, gdy przepisy Unii Europejskiej nie przewidują swobodnego przepływu pracowników z państw trzecich pomiędzy państwami członkowskimi, a zezwolenia wydawane są przez władze krajowe i mają jedynie krajowy zasięg, nie ma potrzeby harmonizacji przepisów dotyczących wydawania zezwoleń na pracę sezonową.

W projekcie ujęto nie tylko przepisy dotyczące wydawania zezwolenia, ale także dotyczące warunków pobytu pracowników sezonowych w państwie przyjmującym. Wymóg zapewnienia zakwaterowania o odpowiednim standardzie jest uprawnieniem dalej idącym niż w wypadku pracowników krajowych czy z innych państw członkowskich. Kwestia ta nie wpływa na bezpieczeństwo Unii Europejskiej czy napływ nielegalnej imigracji. Jednocześnie nałożenie zbytnich obciążeń na pracodawców i niewielka elastyczność projektowanych przepisów mogą przyczynić się do zwiększenia się nielegalnej imigracji zarobkowej do państw członkowskich, a zatem odnieść skutek przeciwny do zamierzonego".

Uchwała o ogłoszeniu roku 2011 Rokiem Świętego Maksymiliana Marii Kolbego

Izba jednomyślnie, 84 głosami, podjęła uchwałę o ogłoszeniu roku 2011 Rokiem Świętego Maksymiliana Marii Kolbego.

Senatorowie uznali, że święty Maksymilian Maria Kolbe jest wyjątkową postacią w panteonie wielkich Polaków XX wieku, "jest symbolem ofiar nazizmu (...) oraz symbolem trudnych wyborów obecnych w życiu każdego człowieka".

Jak podkreślono w uchwale, ogłaszając rok 2011 Rokiem Świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Senat "czyni to dla uczczenia życia i moralnej postawy tego wybitnego Polaka i kapłana, obrońcy godności człowieka, wzorca cnót, autorytetu moralnego, bohatera o heroicznej odwadze, wychowawcy, społecznika, a także obywatela świata, który w imię solidarności z drugim człowiekiem podjął cierpienie i oddał życie. Jego myśl społeczna i ofiara mają szczególne znaczenie dla wciąż odradzającego się społeczeństwa obywatelskiego Rzeczypospolitej".

14 sierpnia 2011 r. przypada 70. rocznica śmierci franciszkanina Maksymiliana Marii Kolbego. Zginął w niemieckim obozie KL Auschwitz, oddając życie za Franciszka Gajowniczka, skazanego na śmierć głodową.

Informacja rzecznika praw obywatelskich o działalności w roku 2009
oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela

Informację przedstawiła rzecznik praw obywatelskich Irena Lipowicz, powołana na to stanowisko w lipcu 2010 r. Podkreśliła, że sprawozdanie zostało przygotowane przez jej poprzednika, Janusza Kochanowskiego, który zginął w katastrofie pod Smoleńskiem.

I. Lipowicz poinformowała, że w 2009 r. rzecznik skierował 555 wystąpień problemowych, w tym 197 o podjęcie inicjatywy ustawodawczej. W 2008 r. wystąpień problemowych było 300, czyli nastąpił spadek o 14%. Było to spowodowane monitorowaniem wystąpień wniesionych do rządu i parlamentu w roku 2008.

W 2009 r. do biura rzecznika wpłynęło 65 208 listów w sprawach indywidualnych, w tym 31 406 to sprawy nowe. Podjęto się prowadzenia 12 966 spraw. Ponadto przyjęto 6758 interesantów i udzielono 22 960 porad telefonicznych. I. Lipowicz wskazała, że chciałaby uruchomić infolinię i telefony zaufania dla poszczególnych grup społecznych, na przykład dla osób niepełnosprawnych, gdyż, jej zdaniem, obecne porady telefoniczne udzielane przez pracowników merytorycznych nie odpowiadają już potrzebom obywateli.

W 2009 r. pozytywnie załatwiono 2371 spraw. W wypadku 22 223 z nich udzielono wyjaśnień i wskazano przysługujące środki prawne.

W okresie objętym sprawozdaniem rzecznik skierował do Trybunału Konstytucyjnego 14 wniosków o stwierdzenie niezgodności przepisów prawa z konstytucją, 12 wniosków o przystąpienie do skargi konstytucyjnej, 43 kasacje do Sądu Najwyższego, 14 skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych, w 8 sprawach przystąpił do postępowania sądowego i administracyjnego, skierował 6 pytań prawnych do Sądu Najwyższego i 9 pytań prawnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Rzecznik stwierdziła, że konieczne jest podniesienie jakości stanowionego prawa. Przypomniała koncepcję J. Kochanowskiego utworzenia rady stanu, która przeciwdziałałaby nadmiernej jurydyzacji życia.

Poinformowała też, że w 2009 r. rzecznik J. Kochanowski rozpoczął dokumentowanie, w postaci tak zwanych białych ksiąg, przebiegu współpracy z rządem w sprawach o najwyższym priorytecie społecznym. Księgi te zawierają informacje o wystąpieniach i reakcjach na nie w zakresie ochrony zdrowia, ochrony praw dziecka i przestrzegania zakazu dyskryminacji.

Rzecznik I. Lipowicz omówiła także problemy związane z realizacją protokołu fakultatywnego do Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania. Chodzi o ograniczone środki na przeprowadzanie kontroli i zastrzeżenia głównego inspektora ochrony danych osobowych co do gromadzenia przez biuro rzecznika tzw. danych wrażliwych. W 2009 r. w ramach Krajowego Mechanizmu Prewencji pracownicy biura rzecznika dokonali 106 wizytacji. Jak podkreśliła I. Lipowicz, przeprowadzone kontrole wykazały, że w Polsce nie są stosowane tortury. Wykryto jednak sytuacje, które mogą być uznane za wypadki nieludzkiego lub poniżającego traktowania osób zatrzymanych. Poważne zastrzeżenia budziły też częste sytuacje niezgodnego z prawem stosowania środków przymusu bezpośredniego w szpitalach psychiatrycznych i izbach wytrzeźwień.

I. Lipowicz przedstawiła też działania poprzedniego rzecznika praw obywatelskich na forum międzynarodowym. W ramach Partnerstwa Wschodniego był realizowany projekt "Partnerstwo dla praw człowieka". J. Kochanowski kierował liczne wystąpienia, w tym do komisarza praw człowieka Rady Europy, w związku z nieprzestrzeganiem praw człowieka w Rosji i na Białorusi. Zrealizowano też projekt bilateralnej współpracy z ombudsmanem Ukrainy na rzecz umacniania demokracji i zwiększenia ochrony praw człowieka.

W swoim wystąpieniu rzecznik I. Lipowicz zwróciła również uwagę na niskie wynagrodzenia pracowników swojego biura. Jak powiedziała, dobrze wykształcony prawnik z pełnymi uprawnieniami, a takiego potrzeba, "nie podejmie pracy w biurze rzecznika, ponieważ nasza oferta jest kompletnie niekonkurencyjna (...) Bardzo to kontrastuje z działalnością innych rzeczników".

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 63. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Ryszard Bender, Józef Bergier, Stanisław Bisztyga, Barbara Borys-Damięcka, Zbigniew Cichoń, Grzegorz Czelej, Władysław Dajczak, Andrzej Grzyb, Witold Idczak, Stanisław Iwan, Piotr Kaleta, Kazimierz Kleina, Ryszard Knosala, Stanisław Kogut, Sławomir Kowalski, Krzysztof Majkowski, Andrzej Misiołek, Rafał Muchacki, Władysław Ortyl, Andrzej Person, Leszek Piechota, Jan Rulewski, Czesław Ryszka, Sławomir Sadowski, Wojciech Skurkiewicz, Eryk Smulewicz, Andrzej Szewiński, Grażyna Sztark, Marek Trzciński i Grzegorz Wojciechowski.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 25 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Ustawodawcza oraz Praw Człowieka i Praworządności.

Prace w komisjach senackich – 24 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Prace w komisjach senackich – 23 kwietnia 2024 r.

Obradowała Komisja Petycji.