Narzędzia:

8 i 9 kwietnia 2010 r.

08.04.2010

8 i 9 kwietnia 2010 r. odbyło się 52. posiedzenie Senatu.

Ustawa o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz ustawy o ujawnianiu informacji
o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów - przyjęta bez poprawek

Nowelizację uchwalono na podstawie projektu złożonego w grudniu 2009 r. przez Platformę Obywatelską. Zmienia zasady wyboru władz instytutu i zwiększa dostęp do akt w nim zgromadzonych. Zachowano zasadę - obowiązującą od 1999 r. - że każdy obywatel ma dostęp tylko do swojej teczki. Od 2007 r. jawne i dostępne dla każdego są teczki osób pełniących najważniejsze funkcje w państwie.

W miejsce dzisiejszego 11-osobowego Kolegium IPN zostanie powołana 9-osobowa Rada IPN, wyposażona w większe kompetencje niż obecne kolegium, będące ciałem doradczym. Ma ona ustalać priorytetowe zadania badawcze i rekomendować kierunki działań instytutu, a także opiniować i odwoływać szefów pionów IPN. Członkiem rady mogłaby zostać tylko osoba, która ma tytuł naukowy z nauk humanistycznych lub prawnych. Kandydatów do rady będzie wskazywało zgromadzenie elektorów, wyłaniane przez renomowane uczelnie oraz instytuty Historii i Studiów Politycznych PAN. Spośród tych kandydatów członków rady wskazywałyby Sejm (5 z 10 kandydatów) i Senat (2 z 4). Prezydent RP wybierałby 2 członków spośród osób zgłoszonych przez krajowe rady sądownictwa i prokuratury. Obecnie 7 członków kolegium wybiera Sejm i po 2 Senat oraz prezydent.

Nowelizacja zmienia także zasady wyboru władz instytutu. Prezesa IPN powoływać i odwoływać ma Sejm zwykłą większością głosów, dziś - większością 3/5. Odwołanie prezesa, na wniosek Rady IPN, byłoby możliwe m.in. w wypadku odrzucenia bezwzględną większością głosów jego rocznego sprawozdania przez radę. Obecnie odrzucenie sprawozdania przez Sejm lub Senat nie rodzi żadnych skutków prawnych.

Zgodnie z nową ustawą, IPN ma przekazywać obywatelom oryginały akt służb specjalnych PRL na ich temat (chyba że byłyby w złym stanie - wtedy przekazywano by kopie) i bez anonimizacji jakichkolwiek danych osobowych. Wykreślono zapis o anonimizowaniu danych osobowych osób trzecich w udostępnianych aktach, ponieważ przemawia za tym "zasada jawności życia publicznego". IPN ma (bez zmian) 4 miesiące na udostępnianie akt obywatelowi w IPN. Dodano zapis, że IPN udostępnia w 7 dni dokumenty, których sygnatury są znane, a ich odnalezienie nie wymagałoby dodatkowych kwerend. Do końca 2012 r. IPN miałby opublikować inwentarz archiwalny.

Sejm wykreślił także artykuł o odmowie udostępniania akt służb PRL osobom, które traktowały one jako "tajnych informatorów lub pomocników przy operacyjnym zdobywaniu informacji". Osoba mająca wgląd w swe akta z IPN, a niebędąca oficerem lub agentem służb PRL może zastrzec, że nie wolno udostępniać informacji ujawniających jej pochodzenie etniczne lub rasowe, przekonania religijne, przynależność wyznaniową oraz dane o stanie zdrowia, życiu seksualnym i stanie majątkowym. Do końca 2012 r. IPN miałby opublikować inwentarz archiwalny

Pracująca nad ustawą Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosła o wprowadzenie do niej 18 poprawek. Komisja była m.in. za skreśleniem zapisu dającego prawo dostępu oficerom i tajnym współpracownikom służb PRL do akt przez nich wytwarzanych. Komisja opowiedziała się przeciw udostępnianiu obywatelom oryginałów akt IPN. Wniesiono też o skreślenie zapisu, że Rada ma rozstrzygać konkursy na finansowanie przez IPN badań nad najnowszą historią. Komisja zaproponowała też, aby w 2012 r. IPN zaczął prace nad swym inwentarzem.

Mniejszość Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wnosiła o jej odrzucenie. W razie odrzucenia tego wniosku zaś senatorowie PiS, negatywnie oceniający nowelizację, postanowili zaproponować m.in. przywrócenie odwoływania prezesa IPN większością 3/5 głosów przez Sejm. Zmiany do ustawy zaproponowali senatorowie: Piotr Ł.J. Andrzejewski, Zbigniew Romaszewski, Jan Rulewski, Zbigniew Cichoń, Czesław Ryszka, Ryszard Bender, Stanisław Zając i Janusz Rachoń. Z kolei senator Mariusz Witczak złożył wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

W trakcie wielogodzinnej debaty senatorowie PiS ocenili, że w nowelizacji chodzi tylko o uniemożliwienie kandydowania Janusza Kurtyki na drugą kadencję prezesa IPN oraz o "zabetonowanie" wiedzy o PRL. Senatorowie PO podkreślali natomiast, że zmiany wzmocnią apolityczność IPN.

Zdaniem rzecznika praw obywatelskich Janusza Kochanowskiego, "liczne wady nowelizacji będą podstawą do zakwestionowania jej konstytucyjności". Jako przykład podał zapis o nieanonimizowaniu danych osób trzecich w aktach SB udostępnianych przez IPN. Oświadczył też, że nowelizacja zagraża wolności badań naukowych, bo uzależnia IPN od większości sejmowej i od "interesów środowiskowych", co jest "próbą przejęcia kontroli nad narodową pamięcią historyczną". W jego opinii, ustawa oznacza też likwidację lustracji. Rzecznik powołał się na protesty przeciw zmianom części środowisk kombatanckich, naukowych i kościelnych.

Wiceminister sprawiedliwości Zbigniew Wrona zapewniał, że w nowelizacji nie ma zapisów zagrażających wolności badań naukowych.

Prezes IPN J. Kurtyka ocenił, że poprawki komisji łagodzą wiele wad nowelizacji. Jego zdaniem zmiany w ustawie wprowadzą chaos w zarządzaniu IPN. "Będzie można realizować wpływy w sposób nieformalny" - ocenił. Dodał, że za konkursy organizowane przez Radę finansowo odpowiadałby prezes. Według niego anonimizacja akt spowalniała ich udostępnianie przez IPN.

Za przyjęciem ustawy bez poprawek głosowało 46 senatorów, przeciw 36, a 1 senator wstrzymał się od głosu.

Nowelizacja powinna zostać teraz skierowana do podpisu prezydenta.

Poprawki Senatu do ustaw: o zasadach finansowania nauki; o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju; o Narodowym Centrum Nauki; o instytutach badawczych; o Polskiej Akademii Nauk; ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki

Izba rozpatrywała łącznie pakiet 6 ustaw, uchwalonych przez Sejm na podstawie projektów rządowych reformujących naukę, podczas 63. posiedzenia, 18 marca 2010 r. Reforma zaproponowana w ustawach zmierza m.in. do związania nauki z sektorem gospodarczym, powołania Narodowego Centrum Nauki i likwidacji najgorzej ocenianych instytutów badawczych. Ma przede wszystkim wzmocnić projakościowy system finansowania nauki. Instytuty badawcze według przejrzystych kryteriów ma oceniać Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych. Na największe finansowe wsparcie państwa będą mogły liczyć placówki odnoszące sukcesy naukowe. Z kolei instytuty, które zostaną najgorzej ocenione, będą zlikwidowane.

Główne cele ustawy o zasadach finansowania nauki to wprowadzenie przejrzystego systemu finansowania nauki, efektywne wykorzystanie pieniędzy z budżetu państwa przeznaczonych na naukę, koncentracja środków w jednostkach prowadzących działalność naukową na najwyższym poziomie, zwiększenie konkurencyjności w staraniach o środki finansowe zarówno w wypadku aplikacji, jak i ich wydatkowania. Regulacja przewiduje też zwiększenie zaangażowania uczonych w realizację strategicznych dla gospodarki krajowej programów badawczych, ściślejsze powiązanie nauki z przedsiębiorcami, umiędzynarodowienie badań, na przykład dofinansowywanie międzynarodowych instytutów badawczych, zwiększenie dostępności środków finansowych dla młodych naukowców, stymulacja integracji rozproszonego potencjału naukowo-badawczego i poprawę kontroli wydatkowania środków na naukę.

Rząd chce zmniejszyć tzw. finansowanie statutowe jednostek naukowych, czyli ich bieżącej działalności. Więcej środków ma być przeznaczonych na konkretne projekty badawcze, które będą przyznawane w trybie konkursu. Minister nauki będzie opracowywał Krajowy Program Badań, Rada Ministrów zaś - go przyjmował. Przewiduje się, że na strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych do 2020 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowe Centrum Nauki powinny otrzymać nie mniej niż 50% wszystkich środków.

Reforma zakłada także powstanie Narodowego Centrum Nauki, agencji płatniczej z siedzibą w Krakowie, w której sami uczeni będą decydować o rozdziale publicznych środków na badania. Celem jego utworzenia jest decentralizacja systemu finansowania nauki i przekazanie środowisku naukowemu kompetencji w zakresie określania kierunków rozwoju badań podstawowych. Na czele Narodowego Centrum Nauki stanie dyrektor i 24-osobowa rada centrum. Szczegółowe zadania centrum to finansowanie badań podstawowych, realizowane w formie projektów badawczych, stypendiów doktorskich, a także finansowanie innych badań naukowych.

Istniejące już Narodowe Centrum Badań i Rozwoju odpowiadać będzie za kreowanie programu badań strategicznego dla rozwoju Polski. Zajmie się też włączaniem podmiotów gospodarczych do współpracy z sektorem nauki. Przedsiębiorcy będą mogli m.in. ubiegać się o granty badawcze w ogłaszanych konkursach bez dotychczasowej bariery dostępu, czyli 400 tys. euro przeznaczonych na badania i rozwój. Zgodnie z ustawą, organa centrum to: dyrektor centrum, rada centrum i komitet sterujący do spraw badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa. Ustawa mówi o sposobie powoływania dyrektora w drodze konkursu ogłoszonego przez ministra, precyzuje wymagania wobec dyrektora i jego zadania. Kadencja dyrektora i zastępców trwa 4 lata, a jedna osoba nie może pełnić funkcji dyrektora lub zastępcy dyrektora dłużej niż przez dwie kadencje.

Do 2015 r. połowa środków finansowych na naukę będzie przekazywana na rzecz zadań realizowanych przez te oba centra. Priorytetowo mają być traktowane badania służące nowym technologiom przemysłowym.

Reforma nauki także ułatwi młodym naukowcom krajowe i międzynarodowe kariery, m.in. poprzez upowszechnienie kontraktowego zatrudniania oraz konkursów na stanowiska w nauce. Narodowe Centrum Nauki przeznaczać będzie co najmniej 20% swoich środków na badania prowadzone przez naukowców przed 35. rokiem życia.

Reforma ma także odbudować i wzmocnić etos polskiej nauki. Przewiduje się m.in. zakaz podległości służbowej osób spokrewnionych i spowinowaconych we wszystkich instytucjach naukowych. Według resortu nauki, pozwoli to na skuteczną walkę z nepotyzmem i budowanie karier naukowych wyłącznie dzięki sukcesom naukowym.

Ustawa o instytutach badawczych umożliwia i definiuje przekształcenia własnościowe instytutów badawczych. Umożliwia zarówno komercjalizację, jak i prywatyzację bezpośrednią, oprócz innych form przekształceń, jak włączanie w uczelnie, włączanie do instytutów i łączenie z instytutami Polskiej Akademii Nauk. Jeżeli instytut, będąc spółką, nadal prowadzi działalność naukową, i to na wysokim poziomie, może utrzymać radę naukową i  uprawnienia, prowadzić przewody doktorskie czy habilitacyjne

Nowa ustawa o PAN natomiast ma umożliwiać restrukturyzację instytutów, np. ich konsolidację, a także nowocześniejsze zarządzanie. Powstanie m.in. komisja ds. etyki w nauce, a także rady kuratorów, działające przy każdym wydziale. Ich rolą będzie nadzór nad działalnością instytutów. Do podstawowych celów tej ustawy należy zaliczyć pełniejsze wykorzystanie potencjału akademii, mające przyczynić się do poprawy efektywności i zarządzania nią, do podwyższania jakości badań prowadzonych w jej instytutach oraz do szerszego wprowadzenia zasad obowiązujących w europejskich badaniach naukowych, w tym w zakresie promowania i rozwoju kariery, szczególnie młodych naukowców. W tej ustawie przede wszystkim zmieniono, wprowadzono lub na nowo określono zadania Polskiej Akademii Nauk. Dotychczasowy katalog uzupełniono o nowe zadania, polegające na wspieraniu rozwoju osób rozpoczynających karierę naukową.

Na podstawie ustawy, PAN na wniosek prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałka Sejmu lub Senatu, ministrów, centralnych organów administracji rządowej lub z własnej inicjatywy ma wykonywać i przedstawiać opinie, ekspertyzy i prognozy dotyczące istotnych spraw dla polityki państwa. Wśród nowych zadań akademii znalazła się także współpraca ze środowiskami i podmiotami gospodarczymi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.

W zakresie systemu pracy naukowej w instytutach akademii ustawa wprowadziła nowe przepisy, umożliwiające dokonywanie systemowej oceny pracy naukowej instytutów, przeprowadzanej zarówno wewnątrz akademii oraz w drodze oceny dokonywanej przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych.

Ustawa prowadza także zasady sprawowania nadzoru nad gospodarowaniem mieniem akademii, polegające na wzmocnieniu nadzoru nad tym poprzez dookreślenie celowości dysponowania nim nie tylko dla realizacji zadań statutowych. Utworzono komisję rewizyjną. Zgromadzenie ogólne PAN wybierać będzie jej kanclerz.

Jeżeli chodzi o zasady przyjmowania w poczet członków akademii oraz zmiany dotyczące struktury wiekowej, należy zwrócić uwagę na to, że nowością w ustawie jest wprowadzenie dodatkowego wymogu w ramach przyjętej procedury przyjmowania członków akademii. Dotyczy on uzyskania przez kandydata pisemnych rekomendacji trzech członków akademii, rady naukowej instytutu naukowego, instytutu badawczego lub rady wydziału uczelni, a także pięciu osób, które wyróżniają się szczególnym dorobkiem naukowym i autorytetem w swojej dziedzinie.

Wśród istotnych zmian dotyczących PAN będzie także jej odmłodzenie. Wprowadzono zapis uniemożliwiający pełnienie istotnych funkcji w PAN osobom, które ukończyły 70. rok życia.

Ustawa - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki wprowadza do systemu prawa przepisy pięciu ustaw głównych, składających się na pakiet ustaw. Ustawy główne, w myśl przepisów wprowadzających, mają wejść w życie 1 października 2010 r. Ustawa będzie uchylała dotychczas obowiązujące ustawy: o zasadach finansowania nauki, o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, o jednostkach badawczo-rozwojowych i o Polskiej Akademii Nauk. Uchwalenie ustaw wprowadzanych tą ustawą wymusza dalsze zmiany, mające na celu zagwarantowanie spójności systemu prawnego. W tym zakresie ustawa zmienia kolejne 22 ustawy szczegółowe.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zarekomendowała Izbie wprowadzenie poprawek do wszystkich ustaw. Propozycje zmian zgłosili też senatorowie: Zbigniew Romaszewski, Kazimierz Wiatr, Ryszard Górecki, Janusz Rachoń, Edmund Wittbrodt, Andrzej Misiołek, Piotr Wach, Janina Fetlińska i Ryszard Knosala.

Ostatecznie Izba zadecydowała o wprowadzeniu 31 poprawek do ustawy o zasadach finansowania nauki. Senat uznał m.in. za zasadne uchwalenie poprawki przesądzającej, że poziom finansowania "nie mniej niż 50 % środków", ma dotyczyć środków przeznaczanych corocznie na przedmiotowe zadania. W innej poprawce Senat zdecydował o wyeliminowaniu dysproporcji w traktowaniu osób skazanych za nieumyślne przestępstwa i nieumyślne przestępstwa skarbowe. Senat wykreślił także z katalogu zadań Komitetu Polityki Naukowej opiniowanie i ocenę wniosków o finansowanie inwestycji w zakresie dużej infrastruktury badawczej. Pozostałe zmiany wprowadzone prze Izbę do tej ustawy służyły uporządkowaniu, doprecyzowaniu, skorygowaniu czy uzupełnieniu przepisów.

Do ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju Senat wprowadził 16 zmian. M.in. uznał za zasadne ograniczenie samodzielności dyrektora centrum poprzez wprowadzenie konieczności wyrażenia zgody przez Radę odnośnie do rozporządzania przez niego majątkiem centrum powyżej wartości określonej w statucie. Senat nie zgodził się też na dysproporcję w traktowaniu osób skazanych za nieumyślne przestępstwa i nieumyślne przestępstwa skarbowe i uchwalił zrównanie sytuacji prawnej tej kategorii podmiotów. W ustawie przewidziano, że odwołanie od decyzji dyrektora centrum w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie projektów lub decyzji zawierającej promesę przysługuje jednie w razie naruszenia procedury konkursowej lub innych naruszeń formalnoprawnych. Senat uznał, że to ograniczenie za niezasadne i przyjął poprawkę, mającą na celu jego zniesienie. Izba sprecyzowała też termin na odwołanie się o decyzji w tych sprawach.

Ustawę o Narodowym Centrum Nauki senatorowie przyjęli z 8 poprawkami. Zdecydowali m.in. o wyeliminowaniu dysproporcji w traktowaniu osób skazanych za nieumyślne przestępstwa i nieumyślne przestępstwa skarbowe i zrównaniu sytuacji prawnej tych kategorii podmiotów. Większość zmian miała charakter doprecyzowujący i eliminujący wątpliwości interpretacyjne.

Do ustawy o instytutach badawczych Izba uchwaliła 17 zmian. Izba uznała m.in., że należy ujednolicić katalog zasad, zgodnie z którymi powinno odbywać się gospodarowanie mieniem instytutu badawczego i których naruszenie może skutkować odwołaniem dyrektora, wskazując na zasady legalności, rzetelności, celowości, gospodarności i oszczędności. W tej uchwale także Senat zdecydował o wyeliminowaniu dysproporcji w traktowaniu osób skazanych za nieumyślne przestępstwa i nieumyślne przestępstwa skarbowe i zrównaniu sytuacji prawnej tych kategorii podmiotów w wypadku kandydowania na stanowisko dyrektora. Senat wprowadził też sporą grupę poprawek o charakterze doprecyzowującym, językowym, ujednolicającym terminologię ustawy i techniczno-legislacyjnym.

Senatorowie zdecydowali o wprowadzeniu 24 poprawek do ustawy o Polskiej Akademii Nauk. Jedna z nich przewiduje, że prezydium PAN powinno opiniować wszystkie akty normatywne dotyczące nauki, jej zastosowań i kształcenia. Senat uznał także, że najodpowiedniejszą formą reprezentacji PAN w czynnościach prawnych jest reprezentacja łączna. Izba doprecyzowała też zadania prezesa akademii poprzez wskazanie zadania polegającego na ustanawianiu programów pionierskich badań, w szczególności tych, które mają na celu wspieranie osób rozpoczynających karierę naukową. Senat postanowił też umożliwić prezesowi PAN wyrażenie zgody na przystąpienie do konkursu na kolejne 4 lata osobie, która pełniła funkcję dyrektora przez dwa następujące po sobie okresy. Izba wprowadziła też liczne poprawki doprecyzowujące, usuwające wątpliwości interpretacyjne.

Senat uchwalił też 27 zmian do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki. Jego zdaniem, Rada Nauki do końca 2010 r., do czasu ich przejęcia przez zespoły, powoływane w nowej ustawie, powinna wykonywać zadania w zakresie finansowania i rozliczania zadań, na które zostały przyznane środki finansowe na naukę. Poprawki senackie dostosowują także terminologię ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej do ustawy o instytutach badawczych. Senat wydłużył też terminy na przekazanie Narodowemu Centrum Nauki umów dotyczących projektów badawczych o 3 miesiące, tak aby w pierwszych miesiącach od wejścia w życie ustawy działalność NCN skupiła się na realizacji zagadnień organizacyjnych i uruchomieniu nowych konkursów na realizacje badań naukowych. W opinii Senatu placówki naukowe PAN nieposiadające osobowości prawnej do czasu przekształcenia powinny posiadać status pomocniczych jednostek naukowych PAN, a nie jednostek naukowych w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki. Senat uchwalił również liczne poprawki mające na celu uporządkowanie, doprecyzowanie, skorygowanie bądź uzupełnienie przepisów ustawy.

Sejm rozpatrzy teraz ponownie pakiet ustaw reformujących system nauki.

Senat przyjął z poprawkami ustawę o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Nowelizację, stanowiącą pilny rządowy projekt, Sejm uchwalił na 64. posiedzeniu, 8 kwietnia 2010 r. Głównym celem projektu jest wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, w którym stwierdził on niezgodność definicji abonenta zapisanej w ustawie z definicją zawartą w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 marca 2002 r. W nowelizacji zaproponowano zmianę definicji abonenta poprzez wykreślenie z niej zwrotu "w formie pisemnej", a tym samym rozszerzenie zakresu podmiotów objętych tym pojęciem. Większość zmian zawartych w nowelizacji jest konsekwencją wprowadzenia tej nowej definicji.

W wyniku głosowań Senat wprowadził 10 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne, rekomendowanych przez Komisję Gospodarki Narodowej.

Senat m.in. stanął na stanowisku, że należy uelastycznić termin potwierdzania zmian warunków umowy przez abonenta. W innej poprawce Izba umożliwiła, na żądanie abonenta, przesyłanie zmian warunków umowy za pomocą poczty elektronicznej.

Senat stanął też na stanowisku, że należy uwzględnić abonentów, którzy nie są stroną umowy zawartej w formie pisemnej. Będą im przesyłane cenniki wraz z warunkami umowy.

Ponieważ wykaz podstawowych wykonanych usług może być przesyłany wyłącznie

abonentom, którzy mają przydzielony numer i udostępnili dane, zdaniem Senatu, szczegółowy wykaz wykonanych usług powinien być dostarczany abonentom spełniającym te warunki.

Senatorowie uchwalili też zmiany ujednolicające terminologię ustawy, doprecyzowujące, służące przestrzeganiu zasad techniki prawodawczej.

Senackie zmiany rozpatrzą teraz posłowie.

Senat przyjął z poprawkami ustawę o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie

Ustawę, na podstawie projektu poselskiego, Sejm uchwalił na 63. posiedzeniu, 18 marca 2010 r. Powołuje ona Akademię Sztuki w Szczecinie, na której będą prowadzone studia na kierunkach obejmujących kilka dziedzin i dyscyplin sztuki (muzyka, plastyka, teatr).

Pracujące nad ustawą Komisja Kultury i Środków Przekazu oraz Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zaproponowały po 14 zmian do niej, popartych przez Izbę w wyniku głosowań.

Najliczniejsze zmiany służyły ujednoliceniu terminologii, usunięciu wątpliwości interpretacyjnych, przestrzeganiu zasad techniki prawodawczej. Izba uchwaliła też liczne zmiany o charakterze redakcyjnym.

Poprawki Senatu zostaną teraz rozpatrzone przez Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw - przyjęta z poprawkami

Sejm uchwalił nowelizację na podstawie projektu poselskiego podczas 63. posiedzenia, 19 marca 2010 r. Ma ona na celu dostosowanie ordynacji do zmiany konstytucji, polegającej na tym, że biernego prawa wyborczego są pozbawione osoby skazane prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego.

Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowała wprowadzenie 4 zmian do nowelizacji, wniosek o wniesienie 1 poprawki wniósł senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

Izba poparła 4 zmiany zaproponowane przez komisję. Senat stwierdził m.in., że w nowelizacji znajduje się zakaz wyboru osób skazanych prawomocnie za przestępstwo i za przestępstwo skarbowe, a nie ma zakazu wybierania osób skazanych za wykroczenie. Wobec tego dodano również zakaz wybierania osób skazanych za przestępstwa skarbowe i pominięto wykroczenia. Senat wprowadził także zakaz wybierania osób skazanych za umyślne przestępstwa skarbowe do Parlamentu Europejskiego.

Nowelizacja wraz z poprawkami Senatu wróci teraz do Sejmu.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

Sejm uchwalił ustawę na 63. posiedzeniu, 19 marca 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Zawiera ona przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, wyeliminowanie możliwości oferowania usług turystycznych przez zagranicznych przedsiębiorców za pośrednictwem agentów turystycznych. Przedsiębiorca zagraniczny będzie miał obowiązek prowadzenia oddziału na terenie Polski. Umożliwi to skuteczny nadzór nad działalnością turystyczną i łatwiejsze dochodzenie roszczeń przed polskim wymiarem sprawiedliwości. Z obowiązku tego będą wyłączeni przedsiębiorcy mający siedzibę na terytorium UE, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i Konfederacji Szwajcarskiej.

Komisja Gospodarki Narodowej zaproponowała Izbie wprowadzenie 12 poprawek do nowelizacji, głównie o charakterze językowym, redakcyjnym, doprecyzowującym, eliminującym wątpliwości interpretacyjne. Inna senacka poprawka modyfikuje przepis będący źródłem nierównego traktowania przedsiębiorców krajowych i pochodzących z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Senatorowie zaakceptowali te zmiany w wyniku głosowań

Senackie zmiany rozpatrzy teraz Sejm.

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

Sejm uchwalił nowelizację na 63. posiedzeniu, 18 marca 2010 r., z przedłożenia rządowego. Wiąże się ona z decyzją Rady Ministrów o obniżeniu odpisów na rachunki dwóch państwowych funduszy celowych: Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców. W myśl ustawy w latach 2010 i 2011 na Fundusz Reprywatyzacji będzie wpływać 1,5% - zamiast dotychczasowych 5% - środków uzyskanych ze sprzedaży akcji należących do Skarbu Państwa. Odpis na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców zostanie zmniejszony do 3% z dotychczasowych 15% przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym. Ponadto od 1 stycznia 2012 r. zmiany wysokości odpisów na te fundusze będą określane w ustawie budżetowej.

Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wniosły o wprowadzenie 6 poprawek do ustawy. Senator Tadeusz Gruszka natomiast zgłosił o odrzucenie ustawy.

Nie zyskał on jednak poparcia senatorów, którzy zdecydowali o wprowadzeniu 6 zmian do nowelizacji, zaproponowanych przez komisje. Głównie były to zmiany porządkujące, doprecyzowujące, zapewniające zgodność ustawy nowelizującej z zasadami techniki prawodawczej. Senat postanowił też przesądzić w sposób jednoznaczny, że przepisy przejściowe, obniżające wysokość odpisów na rachunki Funduszu Reprywatyzacji i Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, stosowane będą od dnia ich wejścia w życie, a nie od 1 stycznia 2010 r.

Ustawa o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych wróci teraz do Sejmu.

Senat przyjął z poprawkami ustawę o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym

Sejm uchwalił ustawę na 63. posiedzeniu, 19 marca 2010 r., na podstawie projektu rządowego. Główny jej cel to wyeliminowanie nieprawidłowości, jakie powstały w związku z niedopełnieniem przez znaczną liczbę spółek prawa handlowego, zarejestrowanych w dawnym rejestrze handlowym, obowiązku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Konieczne stało się w związku z tym wprowadzenie sankcji za niedopełnienie obowiązków rejestrowych w postaci ograniczenia możliwości posługiwania się wyciągami, odpisami i zaświadczeniami z dawnego rejestru handlowego do celów innych niż rejestracja spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Pracujące nad nowelizacją Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji wniosły o wprowadzenie do niej 3 poprawek. W wyniku głosowań zyskały one poparcie Izby. Miały one charakter redakcyjny, zmierzały do zapewnienia jednolitości terminologicznej ustawy. Senat uchwalił też zmiany służące zachowaniu zasad techniki prawodawczej.

Nowelizacja wraz z poprawkami Senatu ponownie zostanie rozpatrzona przez Sejm.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Prawo celne oraz niektórych innych ustaw

Celem ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego przez Sejm na 63. posiedzeniu, 18 marca 2010 r., jest dostosowanie prawa celnego, ustaw regulujących stosunek państwa do kościołów i związków wyznaniowych, a także ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania do zmian we wspólnotowym prawie celnym. Dostosowanie tych ustaw powinno usprawnić działanie organów celnych i korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstw dzięki możliwości korzystania przez nie z aktualnych odesłań do przepisów wspólnotowych.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych rekomendowała Izbie uchwalenie nowelizacji z 3 poprawkami. Jej stanowisko poparli senatorowie w wyniku głosowania. Uchwalone zmiany miały charakter redakcyjny, zmierzały do zapewnienia jednolitości terminologicznej ustawy i przestrzeganiu zasad techniki prawodawczej.

Do senackich zmian muszą się teraz ustosunkować posłowie.

Ustawa o zmianie ustawy o pomocy społecznej - przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 63. posiedzeniu, 18 marca 2010 r., z przedłożenia rządowego, stwarza możliwość zwiększenia wysokości świadczeń dla rodzin zastępczych. Nowelizacja przewiduje, że będzie je przyznawać starosta na mocy uchwały rady powiatu.

Pracujące nad ustawą Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej wniosły o uchwalenie jej bez poprawek. W wyniku głosowania wnioski te poparła Izba na posiedzeniu plenarnym.

Ustawa o zmianie ustawy o pomocy społecznej powinna teraz zostać podpisana przez prezydenta.

Ustawa o przywróceniu terminu do wypłaty świadczeń pracowniczych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - przyjęta z poprawkami

Senat jednogłośnie, 78 głosami, przyjął ustawę o przywróceniu terminu do wypłaty świadczeń pracowniczych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wraz z 4 poprawkami.

Ustawa, uchwalona przez Sejm 18 kwietnia 2010 r., na podstawie projektu poselskiego, wydłuża do 30 czerwca 2010 r. termin na złożenie wniosku o wypłatę świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przez byłych pracowników lub członków rodziny zmarłego pracownika, uprawnionych do renty rodzinnej, których roszczenia nie zostały zaspokojone, mimo wyroków sądowych przeciwko pracodawcy, ani przez byłego niewypłacalnego pracodawcę, ani przez syndyka czy likwidatora.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rekomendowała Izbie wprowadzenie do ustawy 4 poprawek o charakterze uściślającym i redakcyjnym.

Teraz poprawki rozpatrzy Sejm.

Ustawa o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego - przyjęta bez poprawek

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 63. posiedzeniu, 18 marca 2010 r., na podstawie przedłożenia rządowego. Doprecyzowuje ona warunki wywozu produktów pochodzenia zwierzęcego z Polski do państw trzecich. Zmiany dotyczą zasad dotyczących wystawiania świadectw weterynaryjnych i nakładania plomb weterynaryjnych na środki transportu. Uregulowano również kwestię wydawania zbiorczych świadectw zdrowia dla znajdujących się w magazynie produktów, które mają być przeznaczone do wywozu. Ponadto ustawa wprowadza możliwość wydawania przez urzędowych lekarzy weterynarii tzw. zbiorczych świadectw zdrowia dla produktów pochodzenia zwierzęcego eksportowanych z Polski do tych państw trzecich, które wprowadziły taki wymóg. Wprowadzono również nowe rozwi1zania dotycz1ce nadawania weterynaryjnych numerów identyfikacyjnych. Numery te bedą nadawane także podmiotom pośredniczącym w obrocie produktami pochodzenia zwierzęcego.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. W trakcie dyskusji wniosek legislacyjny z3o¿y3 senator Jerzy Chruścikowski. Ostatecznie za przyjęciem ustawy bez poprawek zagłosowało 51 senatorów, 27 by3o przeciw.

Senat przeprowadził drugie czytanie projektów ustaw - o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego. W trakcie dyskusji zostały zgłoszone poprawki i projekty skierowano ponownie do komisji.

Senat zmienił także swój regulamin. Dodano do niego nowy dział dotyczący postępowania w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Wiąże się to z nowymi zadaniami Senatu, wynikającymi z Traktatu Lizbońskiego.

Izba wybrała senatorów Janusza Rachonia i Piotra Wacha do Krajowej Rady Prokuratury i dokonała zmian w składach dwóch komisji - praw człowieka, praworządności i petycji oraz kultury i środków przekazu.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 52. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Małgorzata Adamczak, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Ryszard Bender, Przemysław Błaszczyk, Barbara Borys-Damięcka, Władysław Dajczak, Ryszard Górecki, Piotr Gruszczyński, Andrzej Grzyb, Witold Idczak, Stanisław Iwan, Stanisław Karczewski, Kazimierz Kleina, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Marek Konopka, Sławomir Kowalski, Krzysztof Kwiatkowski, Krzysztof Majkowski, Antoni Motyczka, Władysław Ortyl, Andrzej Owczarek, Wojciech Skurkiewicz, Eryk Smulewicz, Piotr Wach, Grzegorz Wojciechowski, Stanisław Zając.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

12. posiedzenie Senatu – drugi dzień

Senatorowie zakończyli obrady. Izba bez poprawek przyjęła m.in. ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”.

Prace w komisjach senackich – 14 maja 2024 r.

Senatorowie z Komisji Petycji rozpatrzyli 8 petycji.

Prace w komisjach senackich – 8 maja 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, Klimatu i Środowiska, Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, Praw Człowieka i Praworządności, Sportu, Edukacji, Petycji.