Narzędzia:

7 maja 2009 r.

07.05.2009

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Izba zaproponowała wprowadzenie 3 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Stanowi ona, że budowa dróg krajowych będzie finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego. Projekt powstał z przedłożenia Rady Ministrów, która uznała go za pilny, ponieważ wprowadza on zmodyfikowany system finansowania budowy dróg krajowych. W opinii rządu, pozwoli to na realizację projektów drogowych związanych z organizacją turnieju UEFA EURO 2012. Zdaniem wnioskodawców, zaproponowana nowela ma usprawnić system finansowania budowy dróg krajowych i uczynić go bardziej elastycznym.

W Sejmie zgłoszono kilka poprawek do projektu ustawy, m.in. usunięto ograniczenia w zakresie finansowania Krajowego Funduszu Drogowego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Nowy model finansowania budowy dróg krajowych ma na celu koncentrację wszystkich środków przeznaczonych na inwestycje drogowe w ramach KFD. Zakłada on emisję tzw. obligacji infrastrukturalnych Skarbu Państwa, emitowanych przez ministra finansów na konkretne potrzeby drogowe. Ponadto Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz KFD.

Z Krajowego Funduszu Drogowego będą finansowane zadania w zakresie budowy i przebudowy dróg krajowych, prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie natomiast zostanie sfinansowane z budżetu państwa.

W opinii ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, nowy system zagwarantuje więcej środków na realizację programu budowy dróg. Jak wynika z informacji resortu, do tej pory podpisano umowy, umożliwiąjące budowę 406 km autostrad. W bieżącym roku wydano już 3 mld zł, do końca maja 2009 r. ma to być 5 mld zł. Najwięcej środków będzie potrzeba latem i jesienią, gdy spiętrzą się prace budowlane. Resort zapewnia, że do końca roku rozpisane zostaną wszystkie przetargi, które są potrzebne do wybudowania pełnej sieci autostrad.

Ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po dłuższym vacatio legis.

Obecny na posiedzeniu Senatu podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Radosław Stępień stwierdził: "Postulując tę ustawę, chcemy stworzyć mechanizm, który, z jednej strony, jest stabilny, a z drugiej strony - daje pełną elastyczność". Podkreślił także, iż resort jest przekonany, że "instrument, jakim stanie się zreformowany Krajowy Fundusz Drogowy, będzie dobrze służył realizacji inwestycji drogowych w Polsce".

Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia nowelizacji z poprawkami głosowało 53 senatorów, 29 było przeciwnych, a 1 wstrzymał się od głosu.

Senat wprowadził zmiany o charakterze legislacyjnym, niewpływające w zasadniczy sposób na merytoryczną zawartość sejmowej nowelizacji. Pierwsza poprawka ma charakter doprecyzowujący. W drugiej Izba wyłączyła stosowanie do gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa, dotyczących wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, art. 2a ust. 2 ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne. Przepis ten stanowi, że poręczeń lub gwarancji nie udziela się, jeżeli z analizy ryzyka wynika, iż podmiot, którego zobowiązania mają zostać objęte poręczeniem lub gwarancją, nie będzie w stanie ich wykonać. Poprawka Senatu zapewni zgodność ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym z art. 7 ust. 3 ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, stanowiącym, że przy udzielaniu poręczenia i gwarancji dla kredytu na zasilenie funduszy utworzonych na mocy odrębnych ustaw w Banku Gospodarstwa Krajowego nie stosuje się art. 2a ust. 2.

W ostatniej poprawce nadano art. 8 nowelizacji treść zgodną z zasadami techniki prawodawczej. Jednoznacznie wskazano też, że rozporządzenie Rady Ministrów z 10 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych, realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009 pozostanie w mocy do czasu uzgodnienia planu finansowego funduszu. Program rzeczowo-finansowy zastąpi plan finansowy Krajowego Funduszu Drogowego, wyodrębniony w planie finansowym Banku Gospodarstwa Krajowego. Nie będzie to już jednak rozporządzenie, tj. publikowany w Dzienniku Ustaw akt prawa powszechnie obowiązującego.

Artykuł 6 noweli stanowi, że w 2009 r. Bank Gospodarstwa Krajowego opracuje projekt planu finansowego w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Projekt będzie musiał zostać uzgodniony z ministrem właściwym do spraw transportu oraz ministrem finansów w zakresie finansowym w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Ponieważ uzgodnienie planu finansowego powinno nastąpić w nieprzekraczalnym terminie 30 dni, zdaniem Senatu, nie ma przeszkód, aby art. 1 pkt 7 nowelizacji, uchylający przepis upoważniający do wydania rozporządzenia określającego program rzeczowo-finansowy z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego, wchodził w życie w tym samym terminie. W opinii Izby, pozwoli to dodatkowo uniknąć wątpliwości co do tego, czy wspomniane rozporządzenie Rady Ministrów z 10 lutego 2009 r. rzeczywiście pozostanie w mocy do czasu uzgodnienia planu finansowego, skoro w przedłożeniu sejmowym uchylono przepisy określające zakres spraw przekazanych do regulacji w drodze aktu wykonawczego.

Ustawa z poprawkami Senatu ponownie trafi do Sejmu.

Senat przyjął bez poprawek ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia oraz ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia

Akceptację Izby uzyskała ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia oraz ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia.

Do Sejmu projekt ustawy wniosła Rada Ministrów i - zgodnie z art. 123 ust. 1 Konstytucji RP - określiła go jako pilny. Ustawa sejmowa zawiera przepisy wprowadzające do trzech ustaw, stanowiących część pakietu sześciu projektów zdrowotnych autorstwa Platformy Obywatelskiej. W listopadzie 2008 r. podpisał je prezydent Lech Kaczyński. Jednocześnie zawetował ustawy: o przekształceniu szpitali w spółki, o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej oraz ustawę wprowadzającą reformę. W grudniu weto prezydenta podtrzymał Sejm.

W opinii resortu zdrowia, brak ustawy wprowadzającej powoduje duże problemy interpretacyjne dotyczące przepisów znajdujących się w trzech ustawach zdrowotnych. Zapisano w niej także terminy wejścia w życie ustaw, które podpisał prezydent.

Sejm odrzucił poprawkę Prawa i Sprawiedliwości, która miała wyeliminować zapis o nadaniu Rzecznikowi Praw Pacjenta uprawnień do nałożenia na organizatora strajku, zorganizowanego wbrew przepisom ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, kary do 500 tys. zł. Kara dotyczy naruszenia praw pacjenta w zakładzie opieki zdrowotnej. Złamanie przepisów o rozwiązywaniu sporów musi zostać wcześniej stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu. Jak powiedział wiceminister zdrowia Marek Twardowski, argumentując konieczność odrzucenia tej poprawki, nie istnieje żadna kolizja między ustawą o prawach pacjenta a ustawą o sporach zbiorowych. Odmienną opinię na ten temat wyraził przewodniczący sejmowej Komisji Zdrowia poseł Bolesław Piecha (PiS). Jego zdaniem, taka kolizja jest i może się stać powodem niekonstytucyjności ustawy.

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta zakłada utworzenie urzędu rzecznika praw pacjenta, którego na 5-letnią kadencję będzie powoływał premier. Zebrano w niej najważniejsze prawa i obowiązki pacjenta. Zagwarantowano m.in. prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonego do nich dostępu - do "rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń".

Ustawa o akredytacji reguluje możliwość wystąpienia przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych z wnioskiem o potwierdzenie spełniania określonych standardów ich udzielania. Potwierdzenie, na wniosek Rady Akredytacyjnej, ma wydawać minister zdrowia w formie certyfikatu. Podmiot niespełniający wymaganych standardów nie uzyska go.

Ustawa o konsultantach w większości sankcjonuje przepisy już obowiązujące w rozporządzeniach. Określa tryb powoływania i odwoływania konsultantów w ochronie zdrowia, zarówno na poziomie krajowym, jak i wojewódzkim.

W opinii resortu, reprezentowanego na posiedzeniu Senatu przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia Marka Habera, przygotowana ustawa wprowadzająca "ogranicza się do wprowadzenia w życie w sensie formalnym, czyli do zdefiniowania czasu wejścia w życie tych trzech ustaw podpisanych, jak również pozwala na wejście w życie tych ustaw w sposób bezkolizyjny, czyli taki, który pozwoli na dostosowanie ich treści do siebie, albo też treści zapisanej w trzech ustawach podpisanych przez pana prezydenta do innych ustaw".

Komisja Zdrowia, reprezentowana przez senator Janinę Fetlińską, przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosiła o wprowadzenie 4 poprawek do ustawy. Senator Władysław Sidorowicz w imieniu mniejszości komisji zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ten wniosek poparło 50 senatorów, a 33 było przeciw.

Teraz ustawa zaakceptowana przez Senat czeka na podpis prezydenta.

Ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu - przyjęta bez poprawek

W wyniku głosowania senatorowie jednomyślnie, 83 głosami, przyjęli bez poprawek, uchwaloną na podstawie projektu rządowego, ustawę o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Jej celem jest określenie zasad przygotowania, realizacji i finansowania terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu wraz z inwestycjami towarzyszącymi. Inwestycje te będą realizować: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA z siedzibą w Szczecinie, Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA z siedzibą w Warszawie oraz Polskie LNG Sp. z o.o. z siedzibą w Świnoujściu. Nadzór nad przygotowaniem i realizacją inwestycji sprawować będzie natomiast minister skarbu państwa.

W ustawie określono szczególne zasady postępowania podczas przygotowywania inwestycji, nabywania nieruchomości potrzebnych do jej realizacji, a także przebiegu postępowania odwoławczego oraz skarg na decyzje administracyjne wydane w toku postępowania służącego realizacji tej inwestycji. Przyjęte rozwiązania nawiązują do obowiązujących procedur, określonych m.in. w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Na liczne pytania senatorów odpowiadał podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Krzysztof Żuk. W opinii resortu skarbu państwa, budowa terminalu powinna poprawić bezpieczeństwo energetyczne nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Będzie on jednym z niewielu tego typu obiektów w Europie, a jedynym w basenie Morza Bałtyckiego. Rząd zamierza także zbudować urządzenia do redystrybucji zgromadzonego gazu na terenie Polski. Oprócz terminalu ma powstać 8 projektów sieciowych w północnej Polsce.

W ocenie resortu, rozwiązania zawarte w ustawie mają uprościć procedury z zakresu prawa administracyjnego, przepisów ustaw o zamówieniach publicznych oraz pozyskiwania nieruchomości pod realizację inwestycji przez Skarb Państwa. Ustawa przekazuje pewne kompetencje wojewodzie, który wydaje decyzje o ustaleniu lokalizacji dla terminalu i przedsięwzięć towarzyszących. Nadzorem i koordynacją prac związanych z budową terminalu i tzw. inwestycji towarzyszących ma się zająć minister skarbu, a finansowanie będzie pochodzić m.in. ze środków inwestorów oraz z budżetu państwa i Unii Europejskiej.

Terminal w Świnoujściu ma zapewnić bezpieczne dostawy gazu i od 2014 r. pozwolić na odbiór około 2,5 mld m3 gazu LNG rocznie.

Teraz ustawę musi jeszcze podpisać prezydent.

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku dziennego 32. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Tadeusz Gruszka, Zbigniew Szaleniec, Lucjan Cichosz, Eryk Smulewicz, Piotr Ł.J. Andrzejewski, Maciej Grubski, Norbert Krajczy, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Bronisław Korfanty, Ryszard Knosala, Stanisław Iwan, Tadeusz Skorupa, Grzegorz Wojciechowski, Krystyna Bochenek, Władysław Ortyl, Edmund Wittbrodt, Krzysztof Kwiatkowski, Paweł Klimowicz, Andrzej Misiołek, Eryk Smulewicz, Marek Trzciński.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Prace w komisjach senackich – 17 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: klimatu i środowiska, gospodarki, emigracji, kultury, rolnictwa, samorządu terytorialnego, ustawodawcza, rodziny.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

Prace w komisjach senackich – 3 kwietnia 2024 r.

Obradowały senackie komisje: Infrastruktury, budżetu, rolnictwa