Na posiedzeniu Komisji Środowiska podsumowano Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK), realizowany od 2003 r.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk przypomniał, że program służy wdrażaniu unijnej dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych z 1991 r. Zawiera wykaz aglomeracji, które muszą zostać wyposażone w systemy kanalizacji zbiorczej i oczyszczalnie ścieków, tak aby zrzuty ścieków były zgodne z unijnymi normami. W ramach KPOŚK w latach 2003–2021 wybudowano prawie 100 tys. km sieci komunalnej i 476 oczyszczalni ścieków. Aglomeracje wydatkowały 85 mld zł, w tym 57 mld zł na kanalizację. W 2020 r. program został zaktualizowany po raz szósty. Dotyczy 1524 aglomeracji z 1653 oczyszczalniami ścieków. Zaplanowano m.in. budowę 8 tys. km sieci kanalizacyjnej i 60 oczyszczalni ścieków. Przewidywany koszt inwestycji wynosi ok. 30 mld zł. Wiceminister infrastruktury poinformował, że z KPOŚK związane są też inwestycje przewidziane w procedowanej obecnie ustawie o rewitalizacji rzeki Odry – budowa lub modernizacja 120 oczyszczalni ścieków i budowa 2800 km sieci kanalizacyjnej na terenie dorzecza Odry. Inwestycje te mają poprawić jakość ścieków zrzucanych do Odry. Wiceminister Marek Gróbarczyk przypomniał też, że dyrektywa ściekowa powinna zostać wdrożona w 2015 r., ale nadal część aglomeracji nie spełnia jej wymogów (przyczyny są różne, m.in. niewłaściwe wyznaczanie aglomeracji czy brak podłączeń do istniejącej sieci komunalnej). Komisja Europejska w 2022 r. podjęła decyzję o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprawy przeciwko Polsce w związku z nieprzestrzeganiem tej dyrektywy, ale jej nie wniosła. „Mam nadzieję, że wyjaśnienia przesłane komisji zostaną przychylnie rozpatrzone” – mówił wiceminister infrastruktury. Jak dodał, wymogi dyrektywy powinniśmy spełnić do końca 2027 r.
Z przedstawionej przez przedstawicieli Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ) informacji na temat jakości wód powierzchniowych w związku z realizacją KPOŚK wynika, że ogólny stan wody w rzekach w naszym kraju jest zły. W latach 2016–21 w przypadku 4500 rzek i zbiorników zaporowych najwyższą czystość wody stwierdzono tylko w jednej rzece, dobrą – w 200, umiarkowaną – w 2 tys. Jeśli chodzi o stan chemiczny, to wśród 2500 rzek stan dobry miało 12%, poniżej dobrego – 87%. GIOŚ oprócz monitoringu środowiska przeprowadza także kontrole w oczyszczalniach ścieków. W 2022 r. skontrolowano 986 oczyszczalni w terenie i 2300 w tzw. automonitoringu. W ich wyniku podjęto łącznie 223 decyzje wymierzające opłatę podwyższoną za wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi z przekroczeniem warunków pozwolenia.
Realizację KPOŚK pozytywnie ocenił prof. Marek Gromiec, specjalista w zakresie zaopatrzenie w wodę i oczyszczania ścieków. „To był olbrzymi wysiłek inwestycyjny” – podkreślił. Jego zdaniem jednym z wyzwań jest sposób finansowania tego programu. Zwrócił też uwagę, że nie tylko Polska nie spełnia wymogów dyrektywy. „ Na tle innych krajów UE wypadamy całkiem dobrze” – ocenił.
Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji przyjęła sprawozdanie z petycji rozpatrzonych w 2022 r. oraz kontynuowała prace nad 11 petycjami. Senatorowie zadecydowali o kontynuacji prac nad 2 z nich, zawieszeniu prac nad 4 petycjami i zakończeniu działań w stosunku do 5 petycji.
Senatorowie przyjęli sprawozdanie z petycji rozpatrzonych przez Komisję w 2022 r. W trakcie zeszłego roku Komisja pracowała nad 91 nowymi petycjami i kontynuowała prace nad 65 petycjami, które zostały skierowane do Komisji od początku obecnej kadencji. Łącznie w pracach Komisji w 2022 r. znajdowało się 156 petycji. Na podstawie postulatów zawartych w omawianych petycjach przygotowano 5 projektów ustaw. Natomiast prace nad 1 petycją zakończyły się skierowaniem do Sejmu projektu ustawy, jaka ostatecznie została uchwalona przez parlament. Była to ustawa o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, która weszła w życie 26 lipca 2022 r.
Komisja postanowiła kontynuować prace nad petycją P10-65/22, zmierzającą do zapewnienia podmiotom gospodarczym oraz konsumentom profesjonalnej i rzetelnej pomocy prawnej, a także zadecydowała o dokonaniu ponownej analizy postulatów tej petycji w odniesieniu do zasygnalizowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości informacji o przygotowywanym właśnie projekcie ustawy. Projektowane przez resort przepisy mają regulować świadczenie usług w zakresie dochodzenia roszczeń o zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę wynikającą z czynu niedozwolonego. Ponadto Komisja zobowiązała Ministerstwo Finansów do przedstawienia opinii o petycji P10-58/22, której celem jest wprowadzenie jednolitego systemu ulg na przejazdy w transporcie publicznym.
Senatorowie postanowili zawiesić prace nad 2 petycjami uznając, że poruszone w nich ważkie społecznie zagadnienia oraz zaawansowany stan prac Komisji nad nimi, jak również bliska perspektywa zakończenia kadencji Senatu, pozwolą na kontynuowanie prac nad tymi petycjami w przyszłej kadencji bez konieczności ponownego ich wnoszenia. Zawieszenie prac dotyczy petycji P10-78/22 w sprawie wprowadzenia przepisów umożliwiających przesłuchiwanie w przyjaznym trybie pokrzywdzonych przestępstwem dzieci do 18 roku życia, oraz petycji P10-15/22 zmierzającej do zmiany przepisów w zakresie uszczegółowienia i ujednolicenia zasad orzekania o zwrocie kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu przez adwokata lub radcę prawnego w postępowaniach cywilnych i karnych.
W odniesieniu do kolejnych 2 zawieszonych petycji senatorowie postanowili, by kontynuować prace nad nimi wtedy, gdy Sejm przekaże do Senatu uchwalone ustawy, częściowo zbieżne z postulatami omawianymi w tych petycjach. Decyzja taka ma na celu umożliwienie Komisji zrealizowanie wszystkich postulatów petycyjnych w najkorzystniejszym dla nich trybie. Działanie to odnosi się do petycji P10-85/22 zmierzającej do poszerzenia katalogu osób uprawnionych do otrzymywania zasiłku pielęgnacyjnego o osoby niepełnosprawne z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym bez ograniczeń ze względu na wiek powstania niepełnosprawności, a także petycji P10-27/22 w sprawie uregulowania stosowania ulg w przejazdach transporcie publicznym dla osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności całkowicie niezdolnych do samodzielnej egzystencji na podstawie imiennych biletów miesięcznych.